Autor Thema: Profiel voor zig-zag rangeerrit  (Gelesen 2248 mal)

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Profiel voor zig-zag rangeerrit
« am: 24. Oktober 2016, 16:40:42 »
Beste WDP-gebruikers,

Na 50 jaar de modeltrein hobby weer opgepakt; nu gefascineerd door digitale techniek en PC-besturing.
Gestart met een eenvoudige baan: ovaal met passeer-spoor en een opstelspoor. Bij Bentink kennis gemaakt met WDP en ik gebruik nu nog de demoversie om mij het programma eigen te maken. Met hulp van het handboek de configuratie van de baan opgezet en rijwegen, treinritten en een eenvoudige ZFA gemaakt. Om rangeerritten van en naar zowel spoor 1 als spoor 2 naar het opstelspoor mogelijk te maken gebruik ik profielen. Die werken naar behoren met uitzondering van die van het opstelspoor naar spoor 2; bij aankomst op spoor 2 stopt de trein niet. Als ik het profiel test met de testmogelijkheid binnen de profieleditor stopt de trein wel (zie bijlage).

Dit maakt het foutzoeken voor mij lastig en daarom zou ik deze storing aan jullie willen voorleggen met de vraag of dit verschijnsel bekend is en waar de oplossing mogelijk zou liggen.

Ik kijk met belangstelling uit naar reakties, waarvoor alvast mijn dank!

Met vriendelijke groeten,

Jaap Vonk

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #1 am: 24. Oktober 2016, 18:22:33 »
Beste Jaap,

bij mijn zig-zag staat er voor de keeropdracht op rmk 4 eerst een opdracht naar snelheid nul, dan een stop-opdracht ook op rmk 4 na 1 seconde. Daarna op rmk 4 een keeropdracht na bvb 1 sec opgeven.
groetjes uit Qatar

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #2 am: 24. Oktober 2016, 18:24:35 »
Beste Jaap,

Welkom op het forum, Je loc moet stoppen op contact 2. Maar als je kijkt naar contact 2 in jou profiel, dan zie dat de achtergrond daar blauw is, dat betekend een foutje in jou rijweg. Klik eens op de i in de rijweg editor, die laat zien waar er evt. fout is. Bv. dat het contact niet bij de rijweg hoort. lukt het niet, laat dan ook je rijweg eens zien, misschien dat het dan duidelijker wordt voor ons.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #3 am: 24. Oktober 2016, 19:14:30 »
Beste Jaap,

Aansluitend op de anderen. De nummers van de terugmelders die je in profiel en testscherm zie dienen volgens mij gelijk te zijn  (zie bijgevoegd voorbeeld), ik denk dat daar bij jou iets is fout gegaan (heb je profiel misschien gekopieerd ?). Kijk even goed of de melders in het profiel van deze rijweg exact overeenkomen met die in je baan.

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #4 am: 24. Oktober 2016, 19:33:03 »
Beste Luc, Henk en Ronald,
Bedankt voor jullie reaktie;

Henk, volgens handboek (blz 519) betekent een blauwe achtergrond van een RMK dat deze deel uitmaakt van een iZNF. Dat klopt, want spoor 2 is een iZNF.
Luc, op dezelfde blz. staat dat rijcommando,s op RMK,s van een iZNF in een profiel genegeerd worden, want het stoppen wordt door het iZNF geregeld. Ik heb dat uitgeprobeerd; wijzig je het stopmoment in de rijweg (tab start, stop, ziel) dan verandert het stopmoment ongeacht het stopcommando in het profiel.

Er moet iets anders aan de hand zijn; het profiel werkt immers wel tijdens de test.

Met vriendelijke groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #5 am: 24. Oktober 2016, 21:37:57 »
Luc, ik heb - ondanks wat in handboek staat - een 0 km/h op RMK 002 ingevoegd en stop na 1 s. op RMK 002. Resultaat: loc stopt naar behoren tijdens test, maar rijdt door in normaal bedrijf.
Wat opvallend is: in normaal bedrijf stop ik de loc met de loc-control  aan het eind van RMK 002. Na deze stop wisselt wel de rijrichting, conform de opdracht in het profiel.

Met vriendelijke groeten (NL = 8 graden...)

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #6 am: 24. Oktober 2016, 21:42:32 »
Ronald, ik heb de RMK's in het profiel vergeleken met die op de baan en ze komen exact overeen.
Zoals ik aan Luc meldde is het opvallend dat na een handmatige stop de rijrichting daarna wel wordt gewijzigd, zoals het profiel voorschrijft.
Voorlopig tast ik nog in het duister....

Groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #7 am: 25. Oktober 2016, 06:23:02 »
Jaap,

Dat de trein niet stopt bij rmk 2, ik was even in de war met rmk 4, zou te maken kunnen hebben met een "eigenaardigheidje" die ooit in WDP zat (en misschien nog), namelijk dat je bij een profiel bij een IZNF je niet mag eindigen met een "stop" opdracht maar met een opdracht "snelheid niet wijzigen" Je moet de automatisch gegenereerde "stop" opdracht op het einde van de rit in rmk 2 wijzigen in een "snelheid niet wijzigen", het groene en rode snelheidsprofieldriehoekje (tweede van links).
Ik doe dat bij al mijn IZNF FS en werkt prima. Stond ooit zo in Manual van WDP 2012.

groetjes
Luc
« Letzte Änderung: 25. Oktober 2016, 06:57:20 von luc diels »
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #8 am: 25. Oktober 2016, 09:19:44 »
Hallo Jaap, zoals Luc al schreef, nooit een stopbevel in een IZNF.
Verzogerung ingeven met als doel het afremmen of versnellen in een IZNF  heeft geen zinvloed. De IZNF
bepaald hoe de lok afremt. na de automatisch stop kun je dat wel doen, maar dat is dan voor het vetrek in de volgende rijweg.
Wat wel invloed heeft op het remgedragen (dus de plek van stoppen)  in de IZNF is de bremskorrektur.
En uiteraard de decoderinstellingen en rijgedrag van de lok dus het inmeten.

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 25. Oktober 2016, 09:33:40 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #9 am: 25. Oktober 2016, 22:20:27 »
Beste Luc en Kees,
Beste Luc en Kees;

Ook het "eigenaardigheidje" van WDP blijkt niet ten grondslag te liggen aan de fout in iZNF 002.
Ik ga nu wat anders proberen:
De FS 004>002 levert een prima stop op de gewenste plaats. Ik ga nu een profiel voor deze FS maken waarbij ik eerst de standaard instellingen van de FS overneem; dan testen. Indien OK ga ik stap voor stap de elementen toevoegen van het 2e gedeelte van de FS 003>002 (dat is 004>002) en dan telkens testen. Als het op een gegeven moment misgaat heb ik misschien een meer precieze oorzaak.
In ieder geval heel veel dank voor jullie input: dat is voor mij de kracht van het forum om kennis gedeeld te krijgen van ervaren gebruikers, die meegelopen zijn met de ontwikkeling van WDP en hierdoor tegen zaken aanlopen die bijdragen aan die ervaring.
Voor mij een erg prettige kennismaking..

Uiteraard meld ik mij weer op het forum als ik ergens de vingers achter het behang heb gekregen!

Met vriendelijke groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #10 am: 26. Oktober 2016, 06:24:30 »
Beste Jaap,

in de standaard profiel instellingen zit reeds het foutieve stop bevel op rmk 2. Dat moet je vervangen door een "snelheid niet veranderen" bevel. Anders werkt het niet bij een ITNV.

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #11 am: 26. Oktober 2016, 23:21:11 »
Goedenavond Luc;

Bedankt voor de herinnering; het wijzigen van het stop-commando ga ik zeker meenemen in de test, welke ik ga doen als ik rustig een paar uurtjes kan WDPen.
Opgemerkt moet worden dat ik 3 zig-zag rangeer-rit profielen heb gemaakt; eindigend op een iZNF, waarvan er 2 goed functioneren, terwijl deze 2 een stop-commando in het profiel hebben. Vandaar dat ik nu stap voor stap wil gaan kijken waar het mis gaat bij RMK002.

Met vriendelijke groeten richting Qatar!

Jaap Vonk
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #12 am: 27. Oktober 2016, 00:14:37 »
Hoi Jaap,
ondanks het feit dat een stopcommando op een IZNF soms werkt moet je het toch niet doen.
je zult merken dat de locs dan af en toe op de baan gewoon doorrijden , in de simulatie gaat het meestal wel goed.
Het kan wel, maar alleen als je STOP OP KONTACT invoert. WDP maakt dan van de IZNF een normaal treinnummerveld, maar dat is dan weer in specifieke situaties nodig.

Waarom zou je het jezelf moeilijk maken door een stopcommando te willen invoeren als de IZNF je loc laat stoppen waar jij wilt.

Veel succes
Gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Profiel voor zig-zag rangeerrit
« Antwort #13 am: 27. Oktober 2016, 16:02:19 »
Beste Kees,

Punt is genomen; het is mij nu duidelijk dat stop-bevelen vervangen moeten worden om later instabiliteit te voorkomen.
Heel veel dank voor het op deze wijze onder mijn aandacht gebracht te hebben!

Met vriendelijke groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10