Autor Thema: Schaduwstation  (Gelesen 3107 mal)

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Schaduwstation
« Antwort #15 am: 22. August 2016, 15:41:05 »
hallo Schaduw vrienden,


de link om de video te downloaden staat hieronder, het is een zip die na uitpakken een AVI video geeft. Dit kan bijna door alle apparaten afgespeeld worden.

https://www.dropbox.com/sh/8olgwgwzfs29wsl/AAB3YPZeDfbklSeyKpJckuMLa?dl=0

dit is een map op Dropbox, klik op het bestand en je ziet rechtsboven een button download, klik op het driehoekje en kies Direct download of voor een kopie naar je eigen dropbox als je dat hebt.

heb je zelf iets hebt wat je met anderen wilt delen over dit thema kun je het gewoon uploaden naar deze map.

Hieronder een Link van de club waar Pius zeer aktief is, hij bouwt momenteel aan zijn eigen baan ook driftig verder, alleen heeft hij liever geen foto's op het net. daarom plaats ik die dan ook niet.

http://efs-schelklingen.weebly.com/elektrik.html

hier kun je zien dat de hele lange opstelsporen vernufitg in de baan zijn ingebouwd. De financiële besparing is enorm. Na het afbreken van mijn oude schaduwstation viel mij pas op hoeveel geld aan wissels en decoder hierin gaat zitten.

er is maar een groot verschil met de "oude" schaduwstations, door het achter elkaar opstellen van de treinen kun je een bepaalde trein pas laten rijden als hij vooraan staat. Eenmaal beseffend hoevaak je dit eigenlijk wilt .... ben je meteen over :-)

er blijft altijd de vrijheid om deze zeer "belangrijke" lok elders op te stellen zodat ie wel meteen bereikbaar is...

Kijk ook vooral even naar het stukje in de video waarin een goederentrein met een andere trein een voorrangsconflictje heeft en hoe makkelijk dit is opgelost.

Veel plezier met Kijken !!

Vragen en/of opmerkingen ?  Shoot !
« Letzte Änderung: 22. August 2016, 15:45:49 von Eric Baan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Schaduwstation
« Antwort #16 am: 22. August 2016, 19:23:46 »
Beste WDP-ers,
Leuk deze verschillende opties om een schaduwstation te vullen. Aanvullend op eerdere suggesties hier de methode die ik gebruik om optimaal gebruik te maken van het aantal opbergplaatsen in mijn schaduwstation van 6 sporen variërend in lengte van 6m30 tot circa 8m00 met elk 5 tot 7 stopplaatsen.

Bijvoorbeeld spoor 6 van 6m30 heb ik ingedeeld in 7 melders van 90 cm met elk een eigen treinveld (dus stopplaats). Als een trein langer is dan 75 cm (beetje speling houden) wordt het veld erachter automatisch niet opgevuld. Dat check ik met voorwaarden/bedingungen in de ZFA want ik rijd met veel slepen die niet gedetecteerd zijn. Dus niets anders doen dan elke keer voordat een trein op positie (n) opschuift naar een schijnbaar lege positie (n+1) in de bedingungen van de te starten rijweg de check maken (=voorwaarde voor rijden) of er in het veld daarvoor (n+2) geen trein staat die langer is dan 75 cm. Ik rijd met treinen van maximaal 150 cm dus deze passen goed in maximaal twee plekken op dit spoor, maar uiteraard is de lengte van de melders en treinen volledig flexibel. Met gedetecteerde slepen is het uiteraard nog veel simpeler want dan geeft 2de melder gewoon bezet.
Rijd je nog langer maar wil je ook korte treinen opbergen dan eventueel de check uitbreiden naar n+3, etc.

Voor mij werkt dit simpel, overzichtelijk en je hebt via de treinnummervelden goed zicht op wat er staat opgesteld. Het kost misschien een paar melders extra maar dat verdampt op de rest van de kosten (en het scheelt veel wissels), het is redelijk makkelijk in de ZFA in te bouwen en voor mij is grote voordeel dat je alles goed en overzichtelijk in beeld hebt (zie bijlagen). Uiteraard moet je wel goed al je treinen configureren qua samenstelling en lengte, maar dat geldt altijd.

Bijlage 1 : Op het onderste spoor (6) staat de lange V221 trein over twee posities (melders 113 en 183) geparkeerd. Er is geen melding sleep, dus RMK 183 staat niet bezet en trein 044 657-5 moet wachten met opschuiven.

Bijlage 2: Bij de bedingungen voor de start van rijweg 113-183 staat dat deze mag starten als ofwel RMK 203 vrij is (positie V221) ofwel er een trein van maximaal 75 cm staat op RMK 203 (laatste stuk is niet zichtbaar in snapshot dat lukt helaas niet).

Wellicht naast eerder genoemde oplossingen voor sommige een alternatief. Er zijn meer wegen naar een optimaal gevuld schaduwstation  :)

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 22. August 2016, 19:49:14 von Ronald Meijer »

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Schaduwstation
« Antwort #17 am: 23. August 2016, 10:05:33 »
Eric / Ronald,

Zeer bedankt voor jullie bijdragen. Voorlopig genoeg en rijk geïllustreerd leesvoer voor de komende (vakantie)tijd over dit onderwerp. Nogmaals bedankt allemaal tot zover!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10