Autor Thema: Cv’s aanpassen  (Gelesen 7903 mal)

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #15 am: 27. April 2019, 19:00:22 »
Hallo Frank,

Wanneer je het inmeten of cv aanpassen nog niet ziet zitten, helemaal niet erg, gebruik dan een profieltje, die je speciaal voor die lok maakt, op het treinnummerveld (TNV) waar hij moet stoppen. dan stopt hij precies waar jij wilt.

Met groet, Henk
« Letzte Änderung: 27. April 2019, 19:03:15 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #16 am: 29. April 2019, 20:09:27 »
Hallo,

Het inmeten moet je gewoon doen, de eerste gaat niet vlug, de 2e gaat al wat sneller enz. enz......
Gewoon gaan doen Frank, en geen omwegen maken die kosten ook tijd en is dan verloren tijd .......

Als de eerste lok werkt dan gaat de vlag uit en drink je er een en dan heb je in vedergeval een ijklok op je baan voor het testen.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #17 am: 29. April 2019, 21:53:06 »
Het inmeten van 1 lok is gebeurt. Topsnelheid van 248 km. Is wel erg snel😁. Zal het met de instellingen van wdp  verlagen maar ik kan iig verder met proberen van iznf. Kijken waar de goede haltepunten moeten zijn. Als deze goed zijn ga ik pas weer verder met het automatisch rijden. Ik ga ook kijken of ik n lok heb die het dcc protocol kan hebben en deze ff onderhandel nemen en inmeten. Ik ga toch kijken naar zo een inmeet apparaat want nu was ik anderhalf uur kwijt voor alleen het inmeten van 15 stappen.🤪
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #18 am: 30. April 2019, 08:48:29 »
Hallo Frank,

Ik heb jou verhaal gevolgd en ik snap het even niet wat het probleem is.

Ten eerste zie je in de WDP decoderprogramma en bij het inlezen van een locomotief decoder de verschillende decoder protocols. Te weten DCC, MM, MFX, SX1 en SX2.
Het was in jou geval eenvoudig de MFX protocol te gebruiken, waarvan je die de CV waardens kunt veranderen.

Ten tweede omtrent het ijkspoor.
Ik weet niet of jullie in Culemborg dit hebben besproken maar er zijn opties. Dat jou ene loc bij 15 punts metingen 1.5 uur moet gaan duren, volgens WDP weg/tijd methode is de klassieke werkwijze.
Maar, in die methode zit ook een tweede meetvenster die specifiek voor de lage snelheid metingen. De meeste tijd die gemeten wordt zit in die lage snelheden.
Hiermee heeft WDP de mogelijkheid om in het meet gebied B, C en D de lengte in tweeën te delen.

Stel voor H0 is het ijkgebied C, minimaal 1.50 mtr met 1 bezetmelder. Als je die in tweeën deelt, tweemaal 75 cm en dus twee bezetmelders, dan neemt WDP automatisch bij de lage snelheid in die korte stukken. En zodra WDP "ziet" dat er hogere snelheid gemeten wordt, dan springt WDP op de langere C gebied te meten, dus tweemaal 75 cm is 1.50 mtr.

In mijn oude baan had ik de B, C en D gebied alle drie de (verplichte) lengte in tweeën gedeeld waardoor ook het optrekken en afremmen binnen die korte stukken gemeten en bewerkt voor het omkeren van de loc.
Dit scheelt minstens ongeveer tussen de 40% en 60 % van de meettijd.
Dit kost je wel extra bezetmelders.

Een RailSpeed maakt ongeveer klein 30 min het meet proces af. Daar kan je bij Bentink je laten adviseren.

Groetjes,
Jan
« Letzte Änderung: 30. April 2019, 09:33:46 von Jan leendert »

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #19 am: 30. April 2019, 12:44:33 »
Beste Jan. Bedankt voor het meedenken. Ik heb via wdp ik ingelezen maar er werd geen mfx gelezen. Wel Motorola.
Het tweede meetvenster zoals u verteld heb ik aangevinkt maar een extra melder in sectie c is op dit moment ff geen optie. Ik zal n nieuw traject gaan maken waarin dit wel het geval zal zijn mocht het met zo een railspeed o.i.d niet lukken.
P.s. Op bijna 1000 terugmelders zal die ene melder ook niet meer opvallen 😄.
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #20 am: 30. April 2019, 13:38:48 »
Hallo Frank,

Even wat anders.
Ik zie in jou info baan dat je WDP 2015.xx gebruikt.
Klopt dat?.

Mvg,
Jan

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #21 am: 30. April 2019, 19:01:56 »
Eeeehhh nee! Helemaal geen erg in gehad.😱 Ik heb de nieuwste verzie 2018 1c.
Zal het aanpassen🥴
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #22 am: 30. April 2019, 19:11:56 »
Hallo Frank,

Ik weet niet of je het weet, maar met de loc databank kun je  automatisch de data's vanuit de Ecos2 direct transporteren naar WDP. M.a.w. je dient alle locs in je Ecos2 in te voeren en vervolgens gaat deze naar de loc databank van WDP.
Vanuit die hoek moet je even testen of die loc gegevens correct wordt overgenomen. Dan wordt waarschijnlijk de MFX via decoderprogramma herkenbaar.

Al eens uitgeprobeerd?.

Mvg,

Jan

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #23 am: 30. April 2019, 21:21:57 »
Jep. Ik ben op de hoogte van deze mogelijkheid. Ik kan idd cv's aanpassen maar het feit is dat ik dus niet de snelheid van cv 5 kan aanpassen. Ook niet via de ecos. Maak er verder ook nog geen probleem van want ik ben nog alles an het uitproberen en testen. Ik vind alleen de snelheid van betreffende lok wel erg snel. Wdp houd overigens wel de snelheid op de vooraf ingestelde snelheid van standaard 70 km/u. Deze snelheid kun je volgens mij aanpassen in je rijwegen dacht ik toch?
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #24 am: 30. April 2019, 22:08:20 »
Hallo Frank,

Oke.
Als je in het ijkgrafiek de bovenste rode lijn naar beneden zet, kun je die op de gewenste max. snelheid zetten zoals het werkelijk loc bouwjaar gereden wordt.
En tevens kun je in WDP de optrek en afrem liniaal in de eigenschappen van de loc verfijnen. Daarna kun je met de remcorrectie de haltepunt afstellen met gebruikmaking van IZNF.

Succes met het uitproberen.

Mvg,

Jan

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #25 am: 30. April 2019, 23:18:37 »
Hallo allen,

Jan schreef:
Zitat
Als je in het ijkgrafiek de bovenste rode lijn naar beneden zet, kun je die op de gewenste max. snelheid zetten zoals het werkelijk loc bouwjaar gereden wordt.

Dat is een mogelijkheid en die werkt ook maar heeft als nadeel dat je (enkele) stappen van het het meten niet gaat gebruiken en daarmee ook stappen van decoder niet gaat gebruiken. Zoals bij Frank die nu Via 247km/uur rijd en bijvoorbeeld naar Vmax 120km wil dan zullen er van de decoder nog maar enkele stappen van de 28 gebruikt worden (ik schat zo'n 16-17 en zullen er misschien wel 10 niet gebruikt worden en dat is zonde.
Daarom is het beter om de CV5 (Vmax) in de decoder te wijzigen zodat de lok 120km/uur rijd en dan na het in regelen zullen alle 28 stappen over de 100km/ uur gebruikt worden wat een mooiere trein controle is.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #26 am: 01. Mai 2019, 10:34:16 »
??

Wie schreef dat?.
Wat weet je dan of het software die beperking geeft .

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #27 am: 01. Mai 2019, 17:41:10 »
Ik heb ook deze mogelijkheid geprobeerd en zoals Bob al aangeeft gaat het ijken van de lok gewoon door boven de streep. Als je na het ijken je topsnelheid meet is deze in verglijking met eerdere ijkingen onveranderd. Hoe het met de stappen tot bijv 120 km p/u zit weet ik niet maar ik kan me indenken dat de laatste stappen van de decoder dan niet gebruikt hoeven te worden.
mvg frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #28 am: 01. Mai 2019, 17:57:19 »
Hoi jan,
Ik denk dat ik toch het "Boete kleed " zal aan trekken , m.b.t de CV instellingen.
Zie mijn bijdragen: https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=79466.msg221215#msg221215
Het is m.i. wel dat de rijeigenschappen grotendeels afhangen van de toegepaste mechanische eigenschappen, zoals tandwiel, worm wat voor soort elektromotor en decoder eigenschappen.
Op het moment dat ik een  lok ga inmeten met windigipet dan, wordt de snelheid in meters per seconden of een afgeleide daarvan bepaald, en vervolgens aan de betreffende decoder stap Toegekend . Of dit nu per 15 of 28 of 128 stappen gaat is een keuze van de software ontwikkelaar.
Veel software zal rekening moeten houden met  "oude" decoders met alleen 14 stappen, en de minimum standaard CV.
Voordeel in widigipet is een betrouwbare snelheid profiel wat ook in een korter tijdsbestek te verkrijgen.

m.b.t Bob vermeulen zijn opmerking heeft hij in deze echt wel een punt.
Als ik de rode balk naar beneden schuif. Dan zeg ik tegen de software je mag tot decoder stap 9 gaan dat is gelijk aan 100 km per uur.
De snelheden boven de rode lijn met bijbehorende decoder stappen boven de rode lijk worden dus niet software matig aangesproken. De resolutie ( spreiding ) van decoder stappen en snelheid blijft wel gelijk.
immers  het rijgedrag beneden de rode lijn is al vastgelegd.
Voor een beginner een prima oplossing.
Echter ik wil wel wel perfect rijgedrag zien wat past bij de de aard en functie van de lok. En daarbij heb het geluk dat ik zowel de lok als de decoder als de centrale en alles wat onder de tafel zit van de fabrikant die in Giessen gevestigd is.
Wel het verhaal wordt anders als je merk xx met decoder yy gaat samenvoegen , dan zal er eerst op decoder niveau het e.e.a moeten worden ingeregeld.
Als de snelheid te hoog is, is het beter de CV5 en CV 6 aan te passen , zodat de gewenste max snelheid pas bij decoder stap 14 of 28 is bereikt. Alleen zo kan Win digipet alle decoder stappen aanwenden.

Een ontwikkelingen welke gaande is bij de firma Lenz,   dat de echte snelheid wordt gemeten door as detectie. ten behoeve de dynamische rook en open cilinder kranen en dat deze snelheid ook wordt terug gecommuniceerd via railcom naar de centrale.


In de bijlage een snelheidsdiagrammen van een andere software paket.
De ene is een WDP meting met 15 stappen en de ander uit een NL software met 28 stappen.
Alle twee zijn behulp van railspeed ingemeten.
Het betreft hier een lok waarbij ik CV 5 en CV6  heb aangepast  en vervolgens met de toepassing van de  voor geprogrammeerde snelheidscurve in Windigipet in de decoder hebt gezet.

Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol




Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Cv’s aanpassen
« Antwort #29 am: 01. Mai 2019, 21:18:40 »
Hallo Rupert,

Kentline is de motor eigenschappen.
Wdp meet de rijeigenschappen.
Met DCC heb je gelijk, en dat laat je het ook zien.

Maar MFX is een ander verhaal.
Daar heeft Marklin praktisch een gesloten geheel.
Je komt er moeilijk bij om de CV waarden te veranderen.
Kan in principe met Marklin centrales inlezen.

Mvg,
Jan