windigipet.de

Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: Bob Vermeulen am 23. Juni 2013, 12:52:03

Titel: kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Bob Vermeulen am 23. Juni 2013, 12:52:03
Hallo,

ik heb een probleempje met een treinstel (Ram TEE van minitrix). Als deze uit een keerlus komt dan maakt hij sluiting en schakelt hij de booster uit. Alle ander (ca 50 loks en treinstellen) hebben dar geen last van.

Wie heeft een tip of heeft dit ook al eens gehad

mvrg bob
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Stefan Lersch am 23. Juni 2013, 20:22:12
Hallo Bob,

welches Kehrschleifenmodul hast du?
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Jacques Lormans am 24. Juni 2013, 08:08:51
Hoi Rob,

kun je meten of er verschil zit in de stroomafname wielen of dat exact gelijk is aan de andere locs?
En zit er de zelfde decoder in?



gr. Jacques.
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Bob Vermeulen am 25. Juni 2013, 23:04:00
Hallo

@Stefan, het gaat hier over een Rautenhaus SLX805 keerlus module

@Jaques, nee dat kan ik niet meten heb daar ook geen apparatuur voor. Maar wat ik mij wel kan voor stellen is dat elke trein een andere stroom afname heeft. Maar wat is de achter liggen gedacht aan je vraag als ik die weet kan ik er misschien wat mee.

Heb in middels wel uit gevonden dat als ik met een hogere snelheid rij bv stap 20 (max=28) dan gaat hij er wel goed over heen. Je zou ook kunnen stellen dan is het probleem over en laat de trein er nooit zacht over heen rijden.
Toch blijft het me irriteren dat het met een lagere snelheid niet gaat en zou dan toch de rede willen weten.

mvrg bob
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Stefan Lersch am 26. Juni 2013, 08:49:59
Hallo Bob,

 ich muss leider noch mal auf deutsch antworten, dafür langt mein Niederländisch nicht. Wir ich sehe, hat dein Kehrschleifenmodul keine Sensor Bereiche sondern arbeitet über Kurzschluss. Solche Kehrschleifenmodule sollte man möglichst nicht nehmen, weil die dem Decoder und dem Motor schaden können. Ich habe ein Kehrschleifenmodul von Stärz, das arbeitet Kurzschluss frei!

Trotzdem sollte es bei dir gehen. Ist denn den Kehrschleifenbereich länger als dein Zug? Das muss er nämlich sein!
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: jlt am 26. Juni 2013, 10:54:16
Hallo Bob en Stefan,

De Rautenhaus SLX 805 module geven geen motor schade.
Eerder ligt het gelegen aan de polarisatie omschakeling van de motor zelf.
Je zegt al, dat zodra je de loc maar snel over de keerlus gebied gaat, gaat het goed.
Langzaam doorrijden geeft kortsluiting.

Ik heb dat soort fenomeen bij een bepaalde Roco locomotief ook gehad.
Hier heb ik een ander lokdecoder gebruikt, lokpilot4, en daar heb ik de polarisatie omgekeerd.
Je kunt het proberen of jouw lokdecoder ook de mogelijkheid heeft om de polarisatie om te keren.
Een ander mogelijk fout kan zijn, of de isolatie van motor echt los is van de framebehuizing, dat leidt vaak lekstroompjes die ook kortsluiting kunnen geven.
En ik meen te herinneren dat deze TEE problemen hadden met de elektronica.
Volgens mij heeft Ronald ook zo'n TEE, maar hij is momenteel met vakantie.
Ook hij heeft de RH SLX805. Voor zover ik mij dat kan overzien heeft Ronald geen problemen mee.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Bob Vermeulen am 26. Juni 2013, 15:23:42
Hallo,

@ Stefan, Danke auf deutch is geen probleem. Zal die Strarz eens aanzien en kijken welke voordelen het geeft.

@ Jan Leendert, De tip van de decoder ga ik vanavond onderzoeken.
(Ik denk niet dat Ronakld deze versie heeft het is nl de versie die 2 weken geleden is uitgeleverd en brand nieuw is ;)

mvrg Bob
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: jlt am 26. Juni 2013, 16:20:18
Hallo Bob,

Dat je een nieuwe versie hebt, moet je even naar de pulsinstelling kijken.
Pulsinstelling zorgt voor een iets lagere polarisatie omschakeling.
Ik heb het vermoeden dat bij jouw nieuwe TEE de reactietijd te snel gaat waardoor eerder kortsluiting geeft.
Temeer gaf je aan dat als je de trein snel over die keerlus gaat geen problemen mee hebt.
Dus, in die richting moet je gaan zoeken.
En zet de analoog CV29 op uit.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:kortsluiting bij keerlus
Beitrag von: Ronald Meijer am 30. Juni 2013, 11:15:19
Hoi,

Ik heb inderdaad oude RAM maar herken je kortsluit probleempje wel, ik heb het ook gehad toen ik met twee koploper treinstellen in multitractie reed. Ik heb daar verder nog niet echt aandacht aan besteed.

Is het bij jou opgelost Bob?

Ik zal van de week eens kijken of het bij mij nog zo is, al poosje niet gereden in die samenstelling.

Groet

Ronald