Autor Thema: Spiraalbouw  (Gelesen 6587 mal)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #15 am: 18. September 2008, 09:11:41 »
Stefan,

Ik heb 3 BR23 loks van Fleischmann en alle 3 zijn nieuw en alle drie hebben ze het zelfde probleem.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6406
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Spiraalbouw
« Antwort #16 am: 18. September 2008, 10:38:49 »
Bob,

oh, das sollte aber nicht sein. Jetzt bin ich ratlos. Aber stell diese Frage doch noch mal gesondert ins Forum. Evtl. auch ins deutsche Forum (könnte auch ich machen). Es gibt da bestimmt noch jemanden, der weiter helfen kann!
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Nohabfan (Wolfgang)

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 213
  • Ort: Wüstenrot Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Spiraalbouw
« Antwort #17 am: 18. September 2008, 13:42:17 »
Hallo Bob, hallo Stefan,

ich lese ein wenig mit und spontan ist mir die Frage eingefallen, ob es denn an der Stromeinspeisung liegen könnte.

Bob, kannst du das ausschließen, das zuwenig Einspeisestellen am Gleis vorliegen?
Und - schafft deine Stromversorgung - sprich Booster - die Anforderung?

Hintergrund ist, daß ich das Problem in meinem Schattenbahnhof hatte. Die Loks wurden immer langsamer.
Dann habe ich zusätzliche Stromeinspeisekabel angelötet und das Problem war weg.

Mit freundlichen Grüßen / beste groetjes

Wolfgang
mfG
Wolfgang
--------------------------------------------------
WDP 2021 Premium, Anlagen PC: Win 7, AMD X2 64, 4400+Mhz, 2GB RAM, Laptop: Win10, M* 3-Leiter ~ & 2-L = Straba, TAMS MC-V 2.1.1, Open Car RF-Basis 2.0, C-Gleis & Tillig Elite, RM & Booster: Gerd Boll und tw. RM LDT, Anlage immer noch im Bau, meist Märklin & Roco Loks, Wagenmaterial diverse.
--------------------------------------------------
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    TAMS MC V 2.1.1, OpenCar RF-Basis 2.0
  • Rechnerkonfiguration:
    Anlagen PC: Win 7, AMD X2 64, 4400+Mhz, 2GB RAM, Laptop: Win10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #18 am: 18. September 2008, 15:17:06 »
Hallo Wolfgang,

Ik kan de stroomverzorging uitsluiten. Ik heb een 10Amp booster en alle andere 21 loks rijden als een zonnetje naar boven. het zijn alle 3 de BR23 loks en de Br50 lok die dit probleem hebben. Ik denk zelf dat het ligt aan de "wegligging" want als ik de tender van de Br23 verzwaar (ligt op druk) dan trekt de lok het wel.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6406
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Spiraalbouw
« Antwort #19 am: 18. September 2008, 15:43:11 »
Hallo Bob,

ich hab mal ein wenig gesucht und nichts Beruhigendes gefunden: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=17118&start=812. Das scheint ein allgemeines Problem der BR23 von Fleischmann zu sein. So wie es aussieht, hilft wohl tatsächlich nur, den Tender schwerer zu machen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #20 am: 18. September 2008, 17:13:17 »
Alle,

Ik denk dat ik de tender maar ga verzwaren. Bedankt voor al jullie ondersteunende berichten.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Peter Schmitt

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 733
  • Ort: Stuttgart Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Spiraalbouw
« Antwort #21 am: 18. September 2008, 19:11:18 »
Hallo Bob,

ich habe eine ähnliche Spirale in H0 gebaut, nicht mit Gewindestangen, sondern alles mit Holz.

Deine Absturzsicherung ist eine gute Idee. Ich muß sowas auch noch machen.

Ich denke, die Gefahr des Abstürzen ist aber in den Innenbogen fast noch eher möglich,
als nach außen.

Wenn ich sowas mache, werde ich es auf beiden Seiten anbauen. In der Hoffnung vor
dem ersten Absturz.

Viele Grüße aus Stuttgart
Peter.   
Wer wagt es, sich den donnernden Zügen entgegenzustellen?
Die kleinen Blumen zwischen den Eisenbahnschwellen.
                                                               Erich Kästner (1899-1974)
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.1 Premium Edition (2021.1.13) [Stand: 27.01.2023]
  • Anlagenkonfiguration:
    H0, K-Gleis, - ESU ECoS 1, 4.2.10 + ECoSBoost, - s88 Gerd Boll RMD plus (die mit dem DIODENTRICK), DSD Gerd Boll - Anlage in Betrieb, div. muss noch gebaut werden - z.T. noch Gelände
  • Rechnerkonfiguration:
    WDP läuft (noch) mit Win xp prof., intel Core 2 DUO, 1024 MB / Win 10, intel Core i3, 256 GB SSD

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #22 am: 19. September 2008, 00:36:04 »
Peter,

Ik heb het aan de buitenkant omdat als een trein valt ik er niet meer bij kan als de berg er omheen klaar is.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Spiraalbouw
« Antwort #23 am: 26. September 2008, 17:26:10 »
Beste Bob, toen ik mijn eerste ronde spiraal gereed had voor H0 (1 meter 36 cm doorsnede), kwam ik achter hetzelfde probleem dat de meeste locomotieven geen 5 of meer rijtuigen naar boven konden krijgen, sommigen zelfs geen 3 rijtuigen. Helaas pindakaas, de hele spiraal moest worden afgebroken en daarna een ovale spiraal gebouwd (1 meter 36 breed en 2 meter 5 cm lang, met dezelfde tussenafstanden als bij de ronde spiraal en het trekprobleem is opgelost. Op dit moment schiet je er niets mee op maar misschien even uithuilen  :-[en opnieuw beginnen. Ik weet zeker als je dit zo laat erger je je een hoedje als straks geen fatsoenlijke trein naar boven wil rijden en steeds blijft slippen. Gaat je zeker locjes kosten door overmatige slijtage. Daarmee wil ik niet zeggen dat elke ronde spiraal een probleem geeft, zolang hij maar ruim genoeg is en er niet te krappe boogstralen worden gebruikt. Het probleem is dat de loc veel meer trekkracht nodig heeft om laten we zeggen 6 rijtuigen continue in een bocht omhoog te trekken. Misschien heb ik het helemaal fout  :-X maar ik weet inmiddels beter door een slechte ervaring met een spiraal zoals jij hebt.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #24 am: 26. September 2008, 23:52:11 »
Rob,

Bij een volgende spiraal zal ik daar rekening mee houden maar ik heb niet zoveel plaats om een ovaal te bouwen.
Daar het maar drie loks zijn die niet naar boven komen van ca 100 die ik heb laat ik de spiraal maar zitten en ga ik de BR23 wel aan het rangeren zetten op het depot.

Bedankt voor je reactie en ik moet nog enkele spiralen bouwen, niet meer z'n hoge maar ik zaleen gaan kijken hoe ik die als ovaal kan krijgen in het ontwerp wat ik heb gemaakt.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Spiraalbouw
« Antwort #25 am: 27. September 2008, 11:19:26 »
Beste Bob, het is juist jammer dat maar weinig locomotieven van jou daar last van hebben. Ik denk dat je dan wel steeds rekening moet houden met het plannen van ritten zodat deze locs niet meedoen op de spiraal. Overigens denk ik dat een ovale spiraal niet veel groter hoeft te zijn dan de spiraal die je nu hebt. Ik vermoed maar dat is een beetje giswerk dat wanneer je in de spiraal op elke laag aan beide zijden 3 rechte stukjes rails inbouwd het probleem grotendeels over is. Bij H0 is dit een veel groter probleem vanwege de schaalgrootte. Ik denk niet dat het een goede oplossing is om de locs te verzwaren, vermoedelijk worden hierdoor de motortjes overbelast (te hoge stroomopname) en kunnen misschien gaan doorbranden en dat zou zonde zijn. Zeker als je dit in de bouwfase nog kunt wijzigen. Ik weet hoeveel werk het is om de spiraal opnieuw te bouwen. Afgezien van het feit dat je er dan ook nog rijtuigen aan gaat hangen en dan wordt het wel ploeteren voor het locje. Ik wil niet drammerig overkomen maar ik denk niet dat jouw oplossing veel soelaas zal bieden op de lange termijn. Het is maar een suggestie van mij, ik hoop niet dat je mijn commentaar vervelend vind worden want zo is het niet bedoeld. Ik ben net even op stap geweest om jouw probleem eens voor te leggen aan een ervaren n-bouwer. Hij zegt dat jouw spiraal het probleem bijna niet kan zijn maar dat je de aandrijfbandjes van je loc's even moet nakijken en afhankelijk van de toestand van de bandjes, ze moet vervangen. Ik las dat ze nieuw waren maar toch.Dit kan ook een oplossing van jouw probleem zijn. Ik geef alleen maar een suggestie naar een mogelijke oplossing.
« Letzte Änderung: 28. September 2008, 14:30:59 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Bols Joannes

  • Mitglied
  • Beiträge: 41
  • Ort: Zonhoven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spiraalbouw
« Antwort #26 am: 27. September 2008, 16:54:23 »
Hallo Bob

Ik vind dit een prachtig gebouwde spiraal. Ik ben reeds lang op zoek naar een systeem als het Uwe. Het voornaamste vind ik dat ik ,volgens een zicht op de foto ,kan zien dat U 4 af- en opritten geplaatst hebt.
Spijtig dat het voornaamste voor mij, verborgen zit op de foto. Het is , denk ik, de afrit die vooraan langs de spiraal loopt. Is het veel gevraagd om enkele afmetingen en  soort bouwmaterialen te mogen weten, want dit is nu juist wat ik zoek.

tot kijk
mvg
joannes
Groeten uit Belgie

HO baan -K en C rails - marklin-mehano - DCCar-PC zender-WDP 2012.1-intellibox II-USB hub(4)-LDT-HSI-88-usb-TMMod-ldt-viesmann-marklin-
Windows XP-laptop-Dell Pc-monitor 27”-sp3-IntelCore

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spiraalbouw
« Antwort #27 am: 29. September 2008, 16:26:44 »
Hallo johannes,

De spiraal is tweesporig, daardoor zie je dus twee sporen (onderaan) die in en uit de spiraal komen (1x naar boven en 1x naar beneden) Boven aan heb je dan ook het zelfde 1x uit en 1x in. De spiraal heb ik gebouwd, zoals ik overigens op mijn hele baan doe, met Berkentriplex. Dat materiaal is goed te bewerken en heeft het grote voordeel dat het een zeer lage uitzettings coefficient heeft. Daar ik zelf N spoor heb kan ik je de spoor nummers geven waar ik mee gewerkt heb dat zijn de railz eindigend op 17 en 27. De draadstangen zijn van M8 en die kaje ook zo kopen bij de bouwmarkt.

Overigens staat je profiel niet ingevuld. Vul dat eens in dat weten we waar je mee rijd en dan zijn e antwoorden van mede forummensen ook wat nauwkeuriger. ;D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |