Autor Thema: Tams naar RS232 onder Windows 10 met USB-driver  (Gelesen 3401 mal)

Offline janmeesters

  • Mitglied
  • Beiträge: 35
  • Ort: Chaam Ort bei GoogleMaps suchen
Tams naar RS232 onder Windows 10 met USB-driver
« am: 17. November 2015, 17:54:17 »
Om de Tams onder Windows 10 te laten functioneren via een USB-poort heb je een driver nodig die een USB-bus simuleert op een RS232 poort. Dat werkte onder de oude versies van Windows prima. De "oude" driver werkt onder Windows 10 niet meer. Tams heeft slechts een eenmalige "workaround"die bij elke opstart opnieuw moet worden uitgevoerd. We zitten dus te wachten op een Tams-driver geschikt voor Windows 10 en die is er (nog) niet. Deze driver komt overigens van SIlabs. Speurend op het Internet ben ik een"beta" versie tegengekomen en die werkt bij mij als een tierelier.
Gebruik deze link:
 http://community.silabs.com/t5/Interface/Is-or-will-Usb-to-Uart-CP210X-bridge-be-compatable-with-windows/m-p/147075#M2251
Ik hoop dat iemand anders er ook iets mee kan en een oproep aan Tams om zo snel mogelijk een driver onder Windows 10 ter beschikking te stellen
Groeten
Jan Meesters
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline janmeesters

  • Mitglied
  • Beiträge: 35
  • Ort: Chaam Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Tams naar RS232 onder Windows 10 met USB-driver
« Antwort #1 am: 27. Dezember 2015, 13:53:02 »
Hallo allen,

Na de laatste update van Windows 10 werkte ook deze driver niet meer. Ik heb het opgegeven en wacht met smart op een werkende versie van Tams.
Intussen het probleem van de connectiviteit met mijn desktop opgelost door er twee extra RS232 poorten op te installeren. Na de versies van de drivers voor deze poorten te hebben geïnstalleerd is nu alles aangesloten via RS232 en dat werkt prima. De kaart met de twee RS232 poorten is van het merk EXSYS model EX-41052. Kost ongeveer   € 25.
Groeten
Jan Meesters
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Tams naar RS232 onder Windows 10 met USB-driver
« Antwort #2 am: 30. Dezember 2015, 15:35:58 »
ben eens in de drivers gedoken ... er is binnen windows 10 nog steeds een device manager :-)


de windows 8 driver zou mogelijk hebben kunnen werken, maar ook hier helaas nul. Denk dat er inderdaad niet veel anders op zit dan te wachten tot ze zelf met een update komen van Tams.

De compatibiliteit is erg laag ...

Slechte zaak dat Tams hier niet sneller op acteert ...
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Tams naar RS232 onder Windows 10 met USB-driver
« Antwort #3 am: 30. Dezember 2015, 16:49:40 »
Slechte zaak dat Tams hier niet sneller op acteert ...

Wat een gedoe zeg.... >:(

Ik voelde al nattigheid bij Tams in combinatie met mijn mfx loks. Jammer en helaas van deze door mij gedane "desinvestering". :( Ben toen drastisch overgestapt naar de ECoS  :) (waar ik tot op de dag van vandaag geen grijntje spijt van heb) en heb mijn Tams ter beschikking van de Stamtafel gesteld. Is daar inmiddels ook al weer "uitgerangeerd" wegens praktische problemen naar ik begreep. Wat mij overigens totaal niet verbaasde toen ik daarvan hoorde....

Hij ligt opgeslagen bij een vooraanstaand Stamtafellid. Ik moet hem daar nog is gaan ophalen. Tenzij een ander forumlid aangeeft belangstelling te hebben. Stuur mij dan een PB.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10