Autor Thema: trage verbinding  (Gelesen 3445 mal)

Offline Frans v H

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: 't Harde Ort bei GoogleMaps suchen nl
trage verbinding
« am: 18. Januar 2016, 13:42:40 »
beste allen ben nieuw op dit forum maar ben bezig met wdp de small versie in combinatie met een ecos 2. heb vorig jaar de beginners cursus bij bentink gedaan en ben nu eigenlijk wat aan het uit proberen. heb het railplan er in zitten alle wissels aangemaakt en gekoppeld aan de ecos evenzo alle locs aangemaakt , en alles doet het. ik kan dus rijden, maar als ik nu een opdracht geef in wdp om een wissel om te leggen duurt het zeker 2 sec voordat de wissel wordt omgelegd hetzelfde geldt voor een opdracht aan een loc. de ecos is met een kabel verbonden met de router en mijn laptop draait uiteraard draadloos, zit maar een paar meter bij het router vandaan daar kan het niet aan liggen dus. heb ik iets verkeerd gedaan of wie heeft er een tip. ik hoor graag vr grt frans
  • Win-Digipet-Version:
    premium editie 2018.1C
  • Anlagenkonfiguration:
    ho, ecos 2, esu booster, esu mc II, digikeijs , esu loks, liliput, fleschmann, trix, esu lokprogammer, Marion Zeller Max.
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 7 en 10

jlt

  • Gast
Re: trage verbinding
« Antwort #1 am: 18. Januar 2016, 16:16:20 »
Hallo Frans,

Welkom hier op het forum.

Ik ben niet een held in de Ecos2 systeem maar kan het zijn dat door die draadloze communicatie vertragingen kunnen veroorzaken?.

Wellicht reageert een WDP gebruiker die een Ecos2 heeft.
Naar ik meen hebben zij een cross-over kabel gebruikt i.p.v draadloos.

Maar nogmaals heb er geen ervaring mee.
Misschien dat anderen daarop kan antwoorden.


Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: trage verbinding
« Antwort #2 am: 18. Januar 2016, 17:03:10 »
Wellicht reageert een WDP gebruiker die een Ecos2 heeft. Naar ik meen hebben zij een cross-over kabel gebruikt i.p.v draadloos.

Hallo Frans,

ook van mij een hartelijk welkom op dit forum.

En inderdaad. Zoals Jan het schetst was de situatie bij mij ook. De ECoS met een cross-over kabel aangesloten op mijn laptop. Schakelen en rijden met WDP gaat absoluut zonder vertraging.

In verband met mijn aanschaf van de μCon-Mini-Manager is mijn ECoS nu op een network switch aangesloten. De switch is met een "normale" RJ45 aansluiting op mijn laptop is aangesloten.

Ook dit werkt absoluut probleemloos en ook zonder enige vertraging.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Succes!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Frans v H

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: 't Harde Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: trage verbinding
« Antwort #3 am: 18. Januar 2016, 21:16:06 »
heren dank voor de reacties heb nog een cross over kabel liggen en ga het uit proberen.
  • Win-Digipet-Version:
    premium editie 2018.1C
  • Anlagenkonfiguration:
    ho, ecos 2, esu booster, esu mc II, digikeijs , esu loks, liliput, fleschmann, trix, esu lokprogammer, Marion Zeller Max.
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 7 en 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: trage verbinding
« Antwort #4 am: 19. Januar 2016, 00:39:30 »
eigenlijk zou het met een laptop die draadloos loopt op de router zonder problemen moeten lopen. Er zijn echter meningen die zeggen dat het beter is om een "vaste" ( lees met een kabel) te hebben met de ecos.

Wil je nu de ecos Rechtstreeks aansluiten op je laptop ... dan heb je deze befaamde Crossover kabel nodig. een crossover kabel heeft de aansluitingen anders liggen als een "normale" ethernet kabel.

Heel veel mensen ondervinden problemen met dit rechtstreeks aansluiten omdat er nogal wat bij komt kijken, zoals Ip adressen en dergelijke. Dit crossover gebeuren is nog iets van enkele jaren geleden omdat een extra netwerk kaart toen een flinke prijs had, of een switch/router ook nogal in de papieren liep.

Deze tijd ligt ver achter ons, en inmiddels is de meest makkelijke methode die ook nog eens echt plug and play is de boel aan te sluiten met een Hub, wat tegenwoordig vaak een router of een switch is.

Zelf heb ik een repeater bij mijn Ecos , waar laptop/PC met kabel is op aangesloten en de Ecos ook met een kabel.

Zelf heb ik echter op mijn laptop de WDP mobile versie lopen en kan dus draadloos ook de boel bedienen. Ook draadloos met WDP vanuit de woonkamer werkt gewoon.
Ik weet dus niet of het probleem met je draadloos te maken heeft, het zou me verbazen.

indien je een crossover kabel gebruikt, denk er dan in ieder geval aan dat je dan een 1:1 verbinding maakt tussen Laptop en ecos. Ik raad je dit ten sterkste af. Laat alles lopen via een routertje/switch.



Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: trage verbinding
« Antwort #5 am: 19. Januar 2016, 13:58:18 »
indien je een crossover kabel gebruikt, denk er dan in ieder geval aan dat je dan een 1:1 verbinding maakt tussen Laptop en ecos. Ik raad je dit ten sterkste af. Laat alles lopen via een routertje/switch.

Hallo Eric,

Gedurende de periode dat ik deze methode gebruikte had ik nimmer ook maar één probleem. Dus jouw één na laatste zin begrijp ik niet.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: trage verbinding
« Antwort #6 am: 19. Januar 2016, 20:52:22 »
Hallo hans,

Ik heb niet gezegd dat het niet werkt. ik heb juist uitgelegd waar deze Crossover " technologie " vandaan komt.

de problemen met crossover zijn legio, maar uiteraard afhankelijk van de toepassing. Het hoeft dus geen problemen op te leveren.

ik heb gezegd, ik raad het gezien de huidige tijd af. Meerdere netwerkconfiguraties op 1 pc ....

de eerste auto's waren zonder autogordels, de eerste brommers waren geen helm verplicht. echter gezien de nieuwe tijden denken we er nu anders over.

Ik adviseer dus niemand meer een crossover oplossing, meer staat er niet. wie het toch wil doen, be my guest.
4,50 voor een crossover kabel en een 10 euro voor een router.


Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: trage verbinding
« Antwort #7 am: 19. Januar 2016, 21:42:36 »
Hoi Eric,

Prima. Bedankt voor je nadere uitleg.

Ik was nogal verbaasd over jouw "afraden" mede omdat de ECoS handleiding de crossover verbinding als mogelijkheid aangeeft en ook uitvoerig beschrijft hoe dit aan te sluiten.

Maar zoals jij zegt kan het ook anders. Met "gewone" patchkabels naar / van een hub of switch.

En al dit alles staat allemaal keurig netjes beschreven in de handleiding van de ECoS op blz. 12 in hoofdstuk 8.6 Computerinterface.

Gezien het geschetste probleem door de stichter van dit draadje kan ik niets anders dan adviseren tot bekabeling over te gaan in plaats van draadloos te werken. Hetzij met een rechtstreekse crossover tussen ECoS en PC of Laptop, hetzij met normale patchkabels via een hub of switch.

Zowel de directe crossover verbinding als de verbindingen via een networkswitch werkten en werken naar mijn ervaringen allebei evengoed en perfect.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: trage verbinding
« Antwort #8 am: 19. Januar 2016, 21:53:27 »
als je de handleiding leest ... is het precies andersom ...

indien men niet via een Hub of switch wil werken ... kan het ook met een crossover...

nogmaals :

het kan wel , maar gezien de huidige stand van zaken , is een hub veel makkelijker .. Klik en KLik .. verder niets.

en zoals altijd... een ieder moet het doen zoals het hem blieft. het is enkel een goed bedoeld advies van een computer man.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: trage verbinding
« Antwort #9 am: 19. Januar 2016, 22:24:52 »
Tja Eric,

als "computerman" zal je wel gelijk hebben. Ik werk er ook dagelijks mee maar van het interne heb ik niet al te veel verstand. ::)

Maar ondanks de "huidige stand van zaken" heb ik met beide mogelijkheden de zelfde even goede resultaten te melden.

Wat mij betreft eindigt de discussie met betrekking tot dit onderwerp hier.

Dank voor je verduidelijking
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Frans v H

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: 't Harde Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: trage verbinding
« Antwort #10 am: 23. Januar 2016, 22:34:13 »
allee problemen opgelost een switch geplaatst (plug en play) en alles werkte naar behoren zelfs de mobil controle II van esu.
vr grt
frans
  • Win-Digipet-Version:
    premium editie 2018.1C
  • Anlagenkonfiguration:
    ho, ecos 2, esu booster, esu mc II, digikeijs , esu loks, liliput, fleschmann, trix, esu lokprogammer, Marion Zeller Max.
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 7 en 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: trage verbinding
« Antwort #11 am: 24. Januar 2016, 10:00:26 »
Ik wist het  :) Goed dat het is opgelost.

Veel succes en plezier verder!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10