Autor Thema: Opgeblazen CS2  (Gelesen 6230 mal)

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Opgeblazen CS2
« am: 27. September 2009, 20:18:16 »
Hallo mensen,

Na maanden van probleemloos rijden met het CS2 gaf hij vanmorgen de geest.

Mijn baan is voorzien van 3 stroomkringen 1 x het CS2 en 2 x MFX booster 60174.
De stroomkringen heb ik gescheiden middels 4 rode isolatieschoentjes (Märklin) per rail, dus de massa en de spanning (zie foto)



De wisselstraten liggen in de stroomkring van het CS2, de aansluitende rails(naar rechts) liggen in de stroomkring van een booster, maar zoals boven beschreven, zijn deze op de bovenstaande manier gescheiden. Na maanden er overheen te hebben gereden ging het dus vandaag mis.  :'(
 
Vandaag was ik bezig met het maken van profielen in WDP. Toen de NS Koploper met langzame snelheid over een wisselstraat reed, kwam er een felle knal uit het CS2 en een stank van verbrand iets.

Is het nu verstandiger om het CS2 (na reparatie) alleen te gebruiken om wissels e.d. van voeding (via een aparte ringleiding) te voorzien, en niet meer de baan.

Of heeft iemand een beter idee ???

Bram

Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #1 am: 28. September 2009, 07:34:01 »
Hoi Bam,

heel vervelend dat kapotte cs.

Om narigheid in de toekomst te voorkomen zou ik zeker het cs alleen nog maar gebruiken voor het aansturen van de wissels e.d.
Of ander in ieder geval sleperwippen te gebruiken op de stroomscheidingen, of deze officieel nodig zijn in jou configuratie met de mfx boosters weet ik niet. Maar je kent de situatie op mijn baan als er een lok bij mij per ongeluk
over de scheiding gaat hoor ik een hoop geknetter en dat is niet goed.
Daar komt nog bij dat ik vind dat het cs2 traag afschakeld bij kortsluiting. Het systeem waar ik eigenlijk mee rijdt schakeld af bij het minste geringste en is dus wel zo veilig.

Nou ik hoop voor je dat het onder garantie gerepareerd wordt.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #2 am: 05. Oktober 2009, 00:09:31 »
Ja inderdaad zeer vervelend, maar ik denk dat het ontbreken van een sleperwippen toch de oorzaak van dit alles is.

Ik zelf heb een ECoS Centrale in combinatie met een ECoS Booster en behoef hierbij de massa niet te onderbreken (makkelijk voor mijn want ik werk met massa detectie).

Maar ook ESU raad je aan om een sleperwippen te gebruiken tussen de scheiding van de digitale spanning.

m.v.g. Willy…
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #3 am: 01. Februar 2017, 13:12:08 »
ik stuur vanuit cs2 alleen de wissels en seinen aan. voor het schaduwstation en de baan zelf gebruik ik een separate booster ( 2 stuks dus). Reden hiervoor is het knipperen van locverlichting als een wissel schakelt. De marklin boosters kan je inmiddels met massa aan elkaar hebben. Noot: alleen het schaduwstation is nog maar opgebouwd, de rest gaan we nog ervaren.
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #4 am: 01. Februar 2017, 20:06:43 »
Ik heb dan wel n ecos maar ook ik gebruik de ecos puur voor de wissels. Ook gebruik ik sleperwippers voor mijn inmiddels 10 stroomkringen.
Mvg frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline H.W.Veldhuis

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 57
  • Ort: Doetinchem Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #5 am: 03. Februar 2017, 13:22:12 »
Hoi Bram,

Er was eens (heel even) een booster 60173 van marklin waarbij het inderdaad nodig was zowel massa (bruin) als stroom (rood) te isoleren tussen verschillende stroomkringen.
Bij de booster 60174 is dit niet meer nodig en kan het oude "principe" van Marklin centrale massa (bruin) weer worden gehanteerd. Is de storing ontstaan in een wisselstraat of op de scheiding tussen twee stroomkringen?.
Bij het eerste zie onder Hendriks.
Ik gebruik de CS2 alleen voor de wissels en alle randapparatuur (verdeelpunten en 6 boosters 60174). Ik rij zonder stroomwippen en dit gaat al jaren goed.

Hoi Hendriks,
Als je lichten van de locs knipperen tijdens het schakelen van een wisselaandrijving zou ik het probleem zoeken bij de wisselaandrijvingen. Heb laatst zelf zoiets gehad waarbij er toch een lekstroom was tussen wisselaandrijving en de rails.

mvg

Willem
MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #6 am: 03. Februar 2017, 17:32:52 »
Hallo Willem,

het knipperen van Loc (front)verlichting gebeurt alleen bij locs die nog geen led-verlichting hebben;
ik heb op mijn vorige (test)baan(tje) uitvoering geëxperimenteerd. De aanloopstroom van de wisselaandrijving zorgt gewoon voor een 'dipje' in het licht.
De nieuwste Marlin decoders ondervangen dit: de decoder schakelt met digitale rijstroom, maar de wisselaandrijving komt van een andere stroomkring (bv. een standaard lichttrafo).
 heb 2 van deze nieuwe decoders (tijdens montage waren er 2 stuk gegaan); om deze te kunnen gebruiken moest Marklin CS2 wel naar de 4.1.2 versie gebracht worden en: toen was WDP 2009 niet meer bruikbaar.....dus heb ik nu dan WDP2015.

groeten
Rob
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline H.W.Veldhuis

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 57
  • Ort: Doetinchem Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #7 am: 04. Februar 2017, 13:01:46 »
Hallo Rob,

Het knipperen ( niet gelijkmatig branden)  van verlichting (gloeilampjes) komt door digitaal "stroom".
Knipperen deze lichtjes voortdurend of alleen bij schakelen van wisselaandrijvingen en wat doen de ledlampjes (digitaal neem ik aan) dan.

De nieuwste Marlin decoders ondervangen dit: de decoder schakelt met digitale rijstroom, maar de wisselaandrijving komt van een andere stroomkring (bv. een standaard lichttrafo).

MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline H.W.Veldhuis

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 57
  • Ort: Doetinchem Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #8 am: 04. Februar 2017, 13:02:46 »
Hoi Rob,

Was iets te snel:
Schakel je dan analoog?

Groetjes

Willem
MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #9 am: 04. Februar 2017, 14:28:50 »
Hallo Willem,

nee het schakelen gaat dan via CS2. Ik kies daarbij al voor de minimum schakeltijd (200 ms).

mijn huidige baan ben ik sedert eind 2014 aan het opbouwen. met de ervaringen van de testbaan heb ik voor de huidige oplossing gekozen. scheelt een hoop ergernis.

op mijn baan kan ik theoretisch met 21 loc gaan werken, waarvan er in de praktijk slechts 3 of 4 gelijktijdig zullen rijden (zo groot is de baan niet); desondanks toch maar voor 2 boosters gekozen: 1 voor het Aan schaduwstation en 1 voor het zichtbare deel.
de wisselverlichting heb ik via een viessman verlichtingstrafo lopen. daar wil ik ook de verlichting van de huisjes, lantaarns, etc. via laten lopen.

groeten
Rob
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline H.W.Veldhuis

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 57
  • Ort: Doetinchem Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #10 am: 09. Februar 2017, 12:55:39 »
Hoi Rob,

Dus CS is alleen voor schakelen van wissels. Dan blijf ik bij mijn eerdere opmerking, bij het schakelen van de wissels zou het niet zo moeten zijn dat de verlichting van je locomotieven gaat knipperen.
Komt het bij het schakelen van alle wissels voor of alleen bij een bepaalde wissel?
MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Opgeblazen CS2
« Antwort #11 am: 09. Februar 2017, 19:19:41 »
gebeurde bij diverse wissels en is op zich verklaarbaar: de spoeltjes in een wissel trekken kortstondig een grote stroom. Het 'knipperen' trad met name op bij een V100 met nog een oud type motor en lamp(front)verlichting; gewoon een dipje in het licht; met led-verlichting ben je zo'n effect kwijt. Vandaar de oplossing die ik gekozen heb. Op zich heb ik nu een 'luxe' configuratie, misschien een beetje 'overdone'. Je hebt gelijk dat dit niet zou moeten gebeuren; Marklin heeft het in de nieuwe decoders dan ook opgelost,

groeten
Rob
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA