Autor Thema: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang  (Gelesen 5492 mal)

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« am: 18. September 2016, 18:08:06 »
hallo MBV,

Na afbraak van mijn oude baan ivm mijn verhuizing ben ik alweer een tijdje druk in de weer met een kleine "oefenbaan" hierop wordt elk idee, wens , gedachte of modelspoorkronkel uitgebreid getest voor het nieuwe grote project.

een van deze ideeën is het schaduwstation geweest waar ik al zoveel over heb verteld. Lange sporen en maximaal 4 tot 5 sporen. Omdat er vaak geroepen wordt zoveel ruimte heb ik niet, hier nu eens wat afbeeldingen van de baan waar men dit al heeft toegepast en welk een eenvoud dit eigenlijk is.uiteraard kan dit naar believen verder worden uitgebouwd.

Afhankelijk van mijn toekomstige ruimte, ik ga pas beginnen als ik weer verhuist ben, wordt de lengte van de sporen hierop aangepast. uiteraard kun je ipv een rechte vorm, ook een gebogen vorm hebben of zelfs meerdere malen de hoek omgaan ...

zoals gezegd, de beelden van mijn grote voorbeeld ;


Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #1 am: 18. September 2016, 18:12:34 »
foto 1 : lange stroken .... de opzet is dat de treinen zich achter elkaar opstellen, bij het verlaten van een trein, schuift de gehele boel een plaats op. De treinen worden ingedeeld op basis van hun samenstelling en komen zo op spoor 1,2,3 of 4 ...  een generator of handmatige selectie bepaalt welke trein er zo de baan op gaat.

foto 2 ; zo ziet de gehele lay-out uit

foto 3 , inmiddels operationeel ....

foto 4 , dat krijg je als je ligt te slapen, dit is zelfde als foto 2

Voor mij is doorslaggevend de enorme besparing op wissels en dus decoders, boosters en niet te vergeten de ruimte in de breedte !

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #2 am: 18. September 2016, 20:52:47 »
Hallo Eric,

Dat ziet er top uit!.
Het idee had je al langer deze schaduwstation willen bouwen. Met weinig wissels en hele lange lengtes bevalt mij eerlijk gezegd erg goed.
Daar kan ik jou voorbeeld goed gebruiken. ;)
In die lengtes kan ik per spoor 1 bezetmelder aansluiten en in die fysieke 1 bezetmelder kan ik virtuele bezetmelder als "masker" over die fysieke bezetmelder configureren. En per spoor kan dan alle gewenste lengtes van treinen aan elkaar aanschuiven.

Bedankt voor het idee!!. ;)



Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #3 am: 19. September 2016, 00:37:16 »
hallo Jan,

ja, we zitten nog steeds op hetzelfde spoor :-)

 :D :D :D :D

Precies, ook dat zit in de planning gezien de opstelplaatsen, virtuele bezetmelders !

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #4 am: 21. September 2016, 09:11:09 »
Hallo Eric,

Prima idee om zo te werken.
Heb zelf ook de zelfde principe toegepast maar dan op een kleinere schaal.
3 van mijn schaduw stations werken op de zelfde manier maar deze manier van werken hebben ook een negatief effect. De treinen rijden dan achter elkaar (dus Fi Fo) en het is moeilijk om een trein er uit te pikken die je nu net graag zou willen laten rijden. Ik heb ook banen gezien waar ergens in het midden toch een serie wissels liggen waardoor je treinen kan wisselen naar andere sporen in het schaduwstation.
Zodat als er bv. 6 kleine treinen of loks achter elkaar staan #3 bv sneller uit het schaduw station kan komen door hem op een naast gelegen spoor kunt brengen van een trein die net vertrokken is.
Is misschien ook een idee.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #5 am: 21. September 2016, 23:35:12 »
beste Bob,

Zoals ik al in mijn verhaal vertelde, deze gedachte dat nu uitgerekend die of die trein een rondje moet rijden is nu precies waarom veel schaduwstations een overdaad aan wissels en materiaal kosten.

Toen ik mij deze vraag zelf stelde kwam ik vrij snel tot de conclusie dat dit een voor mij zinloze gedachte is. Door de opstelsporen in te delen op basis van de soort samenstelling of soort trein is eigenlijk voldoende. Hele speciale loks kunnen op de baan ergens gaan staan of op een ander opstelspoor.

Voor mij werkt het perfect om bv te kiezen voor een treinstel, een goederenlok of personenlok. De keuze van specifiek een van deze weegt niet op tegen de extra kosten aan materiaal.

Halverwege een wissel brengt al meteen weer veel extra materiaal met zich mee en extra kans op storingen.

kortom, mijn plan blijft zoals het is, het werkt zo prima voor mij. Dit denk ik niet , maar dit weet ik omdat ik beiden uitgebreid heb uitgeprobeerd.

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #6 am: 22. September 2016, 19:33:15 »

Voor mij werkt het perfect om bv te kiezen voor een treinstel, een goederenlok of personenlok. De keuze van specifiek een van deze weegt niet op tegen de extra kosten aan materiaal.

Halverwege een wissel brengt al meteen weer veel extra materiaal met zich mee en extra kans op storingen.

kortom, mijn plan blijft zoals het is, het werkt zo prima voor mij. Dit denk ik niet , maar dit weet ik omdat ik beiden uitgebreid heb uitgeprobeerd.


Hoi Eric,

En zo is dat!. 8)

Deze methode kan al 30% a 40% meer treinen herbergen dan van een klassieke schaduwstation.
Een schaduwstation is niet Epoche gebonden en het is om treinen te herbergen.

In een strook van 40cm breed van 10 meter lang kunnen makkelijk 5 sporen aangelegd worden.
Daar kunnen behoorlijk hoeveelheid treinen en locs geherbergd worden.

Groetjes,
Jan

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Schaduwstation 4 sporen en 10 meter lang
« Antwort #7 am: 22. September 2016, 21:00:59 »
precies in de roos !!

Zitat
In een strook van 40cm breed van 10 meter lang kunnen makkelijk 5 sporen aangelegd worden.
Daar kunnen behoorlijk hoeveelheid treinen en locs geherbergd worden.

daar zit de gehele kern. tel maar uit , 10 meter met 5 sporen , geeft totaal 50 meter opstelspoor. met aan de uitgang een " inhaalspoortje" en het is gewoonweg geweldig !
Deze 10 meter mogen ook nog krom of recht of hoe dan ook lopen ...

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10