Autor Thema: Welke software?  (Gelesen 3384 mal)

Bas-1960

  • Gast
Welke software?
« am: 03. März 2018, 13:57:13 »
Hallo,

Ik ben een herintreder op het gebied van de modeltreinen. Vroeger grootgebracht met 3-rail en nu ook weer 3-rail. Ik wil alleen rijden met materiaal van Märklin (mfx) en c-rail. Ik wil de wissels voorzien van eigen decoders om de bedrading minimaal te houden. Daarom wil ik ook gebruik maken van 1 melder per blok. Ik weet ondertussen, dat iTrain dit aan kan.
Mijn vraag:
Waarom zou ik toch WDP moeten kiezen boven iTrain?
« Letzte Änderung: 03. März 2018, 14:51:35 von Bas-1960 »

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Welke software?
« Antwort #1 am: 03. März 2018, 15:13:30 »

Hallo Bas,


Welkom op het forum.
Ik ben van mening dat je niet moet kiezen op basis van gelijke functionaliteit maar op basis van je behoefte.
Toen ik ( ook als herintreder) de keuze maakte voor WDP was dat omdat ik er van overtuigd was dat deze software me dat kon bieden hetgeen waar ik behoefte aan had. Pas later ontdekte ik nog veel meer interessante toepassingen. Inmiddels weet ik ook dat elk pakket zijn bijzonderheden en eigenaardigheden heeft. Dat geldt ook voor WDP. Maar uiteindelijk biedt WDP mij alles wat ik wil regelen. Je kunt zaken vanuit verschillende invalshoeken benaderen, van handmatig tot volledig geautomatiseerde besturing. En daarbij komt dat ik elke maand naar de WDP meeting ga in Culemborg waar we samen in goede harmonie elkaar willen ondersteunen en sparren over de toepassingen en nog veel meer.


En kijk eens naar de demo filmpjes op YouTube van de versie 2018. Erg interessante toepassingen.
Misschien ben je dan wel overtuigd.
het is en blijft jouw keuze.
groet en wellicht tot ziens
Jacques Lormans
« Letzte Änderung: 03. März 2018, 15:15:34 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Welke software?
« Antwort #2 am: 03. März 2018, 16:28:00 »
Beste Bas,

Ga de div. fora langs en lees die eens door. Ik moest op een bepaald moment een andere software kiezen omdat het bedrijf dat die software maakte er mee stopte. Ik ben toen na diverse demo programma's te hebben uitgeprobeerd uit gekomen bij WDP. Doe hetzelfde de demo programma zijn gratis en je kijkt wat jou het best bevalt.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Welke software?
« Antwort #3 am: 03. März 2018, 18:42:58 »
Hallo Bas,

Ooit ben ik begonnen met Abbink Software WinDigital. Helaas (of gelukkig) werd deze software plotseling niet meer door ontwikkeld. Abbink verdween met de Noorderzon.... Einde oefening dus.

Daarna stapte ik over naar Railware. Daar kwam ik niet lekker in dus ook mee gestopt. Desinvestering van jewelste natuurlijk. Jammer doch helaas.

Uiteindelijk in 2012 hier, bij WDP, terecht gekomen en nog steeds met veel plezier en genoegen.

Andere programma's als Koploper en iTrain heb ik wel van gehoord en onlangs iets van gezien, maar in detail ken ik ze niet. Wat jouw vraag betreft kan ik je dus niet adviseren. Het enige dat ik je kan melden is dat ik sinds 2012 een zeer tevreden WDP gebruiker ben en tot op heden niets mis. Er komen tot mijn grote vreugde elke 3 jaar grote mogelijkheden bij. Ook tussentijds wordt het programma met updates onderhouden. Bovendien, wat niet onvermeld mag blijven, staat er een prachtig forum met een enorme batterij aan helpers en Beta-testers op de achtergrond paraat om bij problemen of vragen direct hulp te bieden.

Mijn advies: loop zoveel mogelijk de websites van alle software producenten na. Kijk en vergelijk. Wat heb je zelf in gedachten wat de software voor jou zou moeten betekenen. Voor zover ik kan nagaan: in het ene uiterste heb je de software gratis (Koploper) en in het andere uiterste betaal je de hoofdprijs (Railware).

Veel plezier bij het afstruinen van de sites (best leuk) en succes bij het maken van jouw keuze. Ik zou voor WDP gaan.... :D :D :D
« Letzte Änderung: 03. März 2018, 18:48:16 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Welke software?
« Antwort #4 am: 03. März 2018, 22:42:59 »
Hallo Bas,
Voor informatie kan je natuurlijk ook terecht bij de Nederlandse Windigipet user club zoals al gemeld.
Die heeft volgende week zaterdag (10 maart) ook een bijeenkomst in Culemborg

Zie hier de link waar het is:

https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=75684.0

Je bent van harte welkom.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Bas-1960

  • Gast
Re: Welke software?
« Antwort #5 am: 04. März 2018, 10:51:35 »
Hallo allen,

Ik begrijp, dat jullie allemaal enthousiaste gebruikers zijn. Uit jullie antwoorden blijkt voor mij, dat mijn vraag te algemeen is.
Ik ben dus letterlijk een nono op het gebied van automatiseren. Ik denk zelfs, dat een kat met viool spelen een betere indruk achter laat dan ik met modelbanen automatiseren.
Ik ben misschien wel een 'Don Quichotte', maar ik heb een hele sterke wens, wat de bouw van mijn baan betreft. Ik wil namelijk minimaal bekabelen, uitsluitend Märklin, uitsluitend mfx. Ik ben mij ervan bewust, dat aan het hele verhaal van wissel eigen decoders een prijskaartje hangt.
Ik wil een programma, gewoon 'plug and play' is. Niet allerlei dingen moeten programmeren, plat gezegd: 'stekker erin en rijden'.
Dus mijn vraag is of WDP dat is. En ook wat voor jullie de reden is geweest om te kiezen voor WDP.

@ Rob: Bedankt voor de uitnodiging, maar helaas staat op die dag een blokkade in mijn agenda.
« Letzte Änderung: 04. März 2018, 11:11:53 von Bas-1960 »

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Welke software?
« Antwort #6 am: 04. März 2018, 12:34:08 »
plat gezegd: 'stekker erin en rijden'. Dus mijn vraag is of WDP dat is.

Hallo Bas,

nee, dan is WDP niets voor jou vrees ik. Daar moeten wel een aantal dingen ingevoerd worden wil je met WDP je baan kunnen besturen. Voor zover mijn beperkte kennis reikt kan geen één besturingsprogramma dat.

Veel succes verder met de hobby!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Bas-1960

  • Gast
Re: Welke software?
« Antwort #7 am: 04. März 2018, 13:07:42 »
Hallo Hans,

Er is invoeren en er is programmeren.
Onder invoeren versta ik dat ik een wissel op het beeldscherm een adres toeken, wat ik met de dipswitch op de decoder van de wissel heb aangemaakt. Of een locomotief op de baan zetten en dat de software hem herkent en ik een adres moet invoeren.
Onder programmeren versta ik dat ik een wissel in het software programma moet adresseren en dan de juiste wissel daaraan moet koppelen.
Wat versta jij onder programmeren?

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Welke software?
« Antwort #8 am: 04. März 2018, 13:46:32 »
Of een locomotief op de baan zetten en dat de software hem herkent

Hallo Bas,

Als in de basis alle instelling gemaakt zijn, bijvoorbeeld je hebt in WDP jouw Märklin centrale als digitaal systeem opgegeven dan zal WDP deze tijdens het aanmelden herkennen. Uiteraard moet het dan wel een MFX lok betreffen. Mocht de lok al in jouw centrale bestaan, kun je WDP opdracht geven in jouw database te kijken en zich een daarin bevindende lok over te nemen.

Verder moet je in WDP een grafische weergave van je baan tekenen. Ja, lastig. De één noemt het programmeren de ander noemt het invoeren. Sorry. In deze weergave van je baan moeten ook alle magneetartikelen op jouw baan ingetekend worden. Ook terugmelders. Ook zul je in WDP rijwegen aan moeten maken. Om je baan met WDP te kunnen besturen zijn dit de minimale vereisten die WDP moet weten.

Uiteraard is de hoeveelheid werk die je hieraan hebt sterk afhankelijk van de grootte van jouw baan EN eisen c.q. wensen die je hebt.

Naarmate je hogere eisen aan de besturing van jouw baan gaat stellen (automatisch bijvoorbeeld) zal er ook meer geprogrammeerd moeten worden.

Kortom, mocht je nog steeds interesse hebben raad ik je echt aan om een keer naar Culemborg te gaan. Ik weet zeker dat dat jouw veel beter en een heel eind verder helpt. Er zit daar echt heel veel deskundigheid. Veel meer dan mijn, in vergelijking, bescheiden kennis van het programma.

Ook het bekijken van de vele videofilmpjes over WDP kan jou misschien alvast wat meer inzicht geven.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Bas-1960

  • Gast
Re: Welke software?
« Antwort #9 am: 04. März 2018, 14:20:52 »
Hallo Hans,

Ik had al een aantal filmpjes bekeken, maar werd tureluurs van het Duits (niet mijn goeiste taal) en vooral het technische.
Verder heb ik gevonden, dat WDP in het Duits geleverd wordt en je er een software-pakket 'overheen' moet halen om het in het Nederlands te krijgen. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,

Bas

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Welke software?
« Antwort #10 am: 04. März 2018, 14:37:54 »
Verder heb ik gevonden, dat WDP in het Duits geleverd wordt en je er een software-pakket 'overheen' moet halen om het in het Nederlands te krijgen. Klopt dat?

Hallo Bas,

nee, dat klopt niet. Als je WDP opstart heb je mogelijkheid jouw favoriete taal te kiezen. Nederlands hoort bij de mogelijkheden. Je kunt ook kiezen voor Engels, Frans, Deens en Noors dacht ik.

Je gemaakte keuze wordt door WDP onthouden dus je hoeft niet elke keer bij het opstarten een taal te kiezen. Een gemaakte keuze kan altijd weer worden gewijzigd.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Peter Ploch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 4135
  • Ort: Neu-Isenburg, Rhein-Main-Gebiet Ort bei GoogleMaps suchen de
  • Gut Ding will Weile, besonders bei der Modellbahn
    • Modelleisenbahn-Club-Neu Isenburg e.V.
Re: Welke software?
« Antwort #11 am: 04. März 2018, 16:28:54 »
Onder programmeren versta ik dat ik een wissel in het software programma moet adresseren en dan de juiste wissel daaraan moet koppelen.


Hallo Bas,

U hoeft niets op WDP te programmeren. Peterlin is al klaar. Alles wat van u wordt verlangd is om gegevens in het programma in te voeren, bijvoorbeeld Creëer track layout, maak opritten etc.

Vertaald door Google !!!
Viele Grüße aus Neu Isenburg und allzeit HP 1
Peter


Diverses
Homepage von Modelleisenbahnclub Neu Isenburg
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.2d PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin CS 3 plus, C- und K-Gleis, S88 und Booster (Mfx) 5A von Gerd Boll, Magnetartikeldecoder von Karlheinz Battermann
  • Rechnerkonfiguration:
    HP TouchSmart PC 3,0 GHz, 4,0 GB RAM, Windows 10 (64Bit)

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Welke software?
« Antwort #12 am: 04. März 2018, 16:36:38 »
Hallo Bas,

wellicht kun je het volgende, tot nu toe onbelichte, ook in overweging nemen:

De firma Bentink in Apeldoorn organiseert op gezette tijden WDP-workshops. Deze staan onder zeer deskundige leiding van het door mij zeer gewaardeerde mede forumlid Jan Leendert Stienstra (een absolute WDP-Prof) en de technische man van de firma Bentink, Johan Jansen. Een echte aanrader. Op 24 maart a.s. organiseren zij weer een workshop "Win Digipet voor beginners"  en hebben voor die dag nog twee plekken vrij zag ik.

Interesse gewekt? Lees hier verder.
« Letzte Änderung: 04. März 2018, 19:24:51 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Welke software?
« Antwort #13 am: 05. März 2018, 14:51:27 »

Hallo Bas, daar ben ik weer.


Ik begrijp dat je als nieuwkomer op kunt kijken tegen alle mooie zaken die door de software leveranciers beloofd worden. De programma's worden vaak gepresenteerd vanuit een gemiddeld gebruiker met een gemiddelde toepassing. Je ziet al snel door de bomen het bekende bos niet meer.
Ik raad je aan (net zoals Bob dat deed) om eens een zaterdag aan te sluiten bij onze meeting in Culemborg. We zijn altijd bereid om je door de grondbeginselen te leiden van wat je moet doen om in de basis te kunnen starten met WDP en daarnaast de nijpende vragen proberen te beantwoorden.


Als software ontwikkelaar (van heel andere soort software dan WDP) kan ik je melden dat 'plug and play' vaak wel klopt voor wat de installatie van de software betreft maar als je er zomaar mee aan de slag gaat het al snel kan leiden tot 'plug and pray' ;) en daarmee tot een teleurstelling.

Wat zich ook vaak voordoet is dat je eigen idee over hoe je iets wil oplossen ook op andere manieren kan en het je daardoor in de toekomst makkelijker maakt.

Nee ik ben geen dealer in WDP maar ben wel erg enthousiast en positief kritisch over het product.
Laat je dus niet misleiden maar begeleiden, dus zoek ons eens op.

gr. Jacques
« Letzte Änderung: 05. März 2018, 14:53:46 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Welke software?
« Antwort #14 am: 05. März 2018, 18:28:02 »
Hallo Bas,

Voor alle duidelijkheid. je hooft niets te programmeren alleen maat gegevens invoeren. En het programma zit zo in elkaar, dat het zelf aangeeft, waar je wat moet ingeven.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10