Autor Thema: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor  (Gelesen 2377 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« am: 12. Januar 2016, 18:55:22 »
Beste modelspoorliefhebbers,

ik heb hier in Qatar een testbaan waarop ik in WDP een methode heb ontwikkeld waarbij ik op een rangeerspoor een volledige trein of een willekeurig aantal wagons van een trein kan loskoppelen via een ontkoppelingsrail en weer kan aankoppelen. Om de trein exact met de koppeling in het midden van de ontkoppelingsrail te laten stoppen maak ik gebruik van een gewijzigde fotoceldetectie van Trainmodules van BioDigit. Op deze manier ben ik totaal onafhankelijk van het gebruik van afstandsmeting met profielen. Het gebruikte profiel is ook gewoon voor elke lok toepasbaar, dus LokID 0.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Als de moderator dit ergens anders wil plaatsen, geen probleem.

groetjes uit Mesaieed

Luc Diels

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 12. Januar 2016, 18:57:38 von luc diels »
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #1 am: 12. Januar 2016, 19:10:53 »
Luc,

Heb het dokument eens even door gelezen.
Prachtig werk geleverd ;) 8) en uit ervaring weet ik dat daar weer vele uurtjes in zijn gaan zitten.
Ik ga e.e.a eens goed uitproberen als ik weer met het ontkoppelen in mijn schaduwstation bezig ben.

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #2 am: 12. Januar 2016, 20:37:18 »
Hallo Luc,

In 1 woord, geweldig. :D ;)

Prachtige oplossing met die fotocel methode.
Een mooie oplossing die je hebt gemaakt met het ontkoppelen.

Ik ga eens kijken of dit voor mijn nieuwe baan kan gebruiken.
Daar zit een aardige flexibiliteit ingebouwd.

Mijn dank is groot, en dat je dit beschikbaar hebt gesteld voor de WDP gebruikers.



Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #3 am: 13. Januar 2016, 14:23:56 »
Bedankt Jan en Bob voor de lofbetuigingen  :) ???

Ik vind het ook best aardig, het is alleen jammer dat je het aantal wagons in een trein niet rechtstreeks met een teller kunt vergelijken in de SHB, maar goed het kan bvb via de omweg die ik heb gebruikt.

Voor de testbaan is dit nu in gebruik, maar om dit bvb in een station of landschap te gebruiken op een modelbaan moet ik nu op zoek naar ideeën om de fotocellen te camoufleren. De zender en ontvanger zitten toch zo'n 4cm boven het maaiveld. Dat word dus zoeken in het gamma van Faller, Vollmer, Noch etc.

groetjes

Luc Diels
« Letzte Änderung: 13. Januar 2016, 14:26:29 von luc diels »
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

jlt

  • Gast
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #4 am: 13. Januar 2016, 20:06:29 »

Ik vind het ook best aardig, het is alleen jammer dat je het aantal wagons in een trein niet rechtstreeks met een teller kunt vergelijken in de SHB, maar goed het kan bvb via de omweg die ik heb gebruikt.


Hallo Luc,

Dat is in principe mogelijk.

Echter moet een systeem zijn die de wagons te kunnen herkennen, en dat is 1 van die methode waar jij dat leuk naar voren hebt gebracht. ;)

Diezelfde "methode" i.p.v. optische waarneming kun je ook met RMK sectie "detecteren".
Voor deze methode moet je eigenlijk een hele korte RMK railsje die de eerste wiel van een wagon detecteer, en vervolgens daarna uitgaat, en vervolgens de tweede wieltje weer aangaat en weer uitgaat. Door twee keer te detecteren wordt de teller op 1 gezet (dat is 1 wagon). Daar de wagons van verschillende lengte bezit, is de tijd van de eerste naar de tweede wieltjes niet van toepassing. M.a.w. er wordt alleen maar gedetecteerd.
Nog gekker is, als je de tijd van de eerste en de tweede wieltje kunt meten (met teller functie kun je tijd meten met een tijdcyclus van 0.5 sec) dan kun je vrij nauwkeurig onderscheid maken tussen een goederenwagon en een rijtuig (korte tijd en lange tijd).

Ik was aan het testen hoelang die "korte RMK detectie railsje" zou moeten zijn.
Je hebt goederenwagons met twee afstand gelegen wielen en je hebt goederenwagons met dubbel assige wielen dat uit 4 voorbijgaande wielen bestaat bij het detecteren. Gelukkig prijs mij dat de meeste dubbel assige wielen praktisch dicht bij elkaar zitten, en dus de afstand van een "korte RMK" net de maat is van die dubbel assige wielen.   

Met deze detectie methode kun je combineren met de lengte opgaaf van de treinlengte en combinaties van treinnamen en trein combinaties (rijtuigen of goederentrein, enz.).
Ik sluit niet uit, dat jou genoemde methode ook de bovengenoemde combinatie mogelijkheden kan gebruiken.

Het leuke hiervan is, dat je met WDP ongelimiteerd kunt uitproberen en spelen.
Allerlei verschillende elektronische schakelingen kunnen feilloos met WDP bewerken.

Je hebt het bewezen dat het kan!!. ;D

Heel veel succes.

 

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #5 am: 13. Januar 2016, 20:58:12 »
Beste Jan,

Wat jij aangeeft is inderdaad heel interessant maar dan is het wel nodig dat elke wielas goed door de rmk wordt gedetecteerd. Ik heb ervaring dat bepaalde assen niet altijd direct detectie geven, zeker bij de lichtere wagons. Maar ik bedoelde eigenlijk iets anders.
In de SHB kan je als voorwaarde kiezen het aantal wagons in een trein op een bepaalde TNV. Je kan daar kijken of het aantal overeenkomt met het antal dat je opgeeft. Als dat zo is kan je dan een bepaalde actie ondernemen. M.a.w WDP detecteert wel het aantal wagons op een TNV maar die waarde kan je niet rechtstreeks in een teller zetten om die dan met een andere teller te vergelijken. Je moet in de SHB, zoal ik gedaan heb, een aantal lijnen zetten waarbij je dan uiteiendelijk een teller in verschillende lijnen een waarde kan geven die overeenkomt met het aantal wagons. Maar als je tot 20 wagons in een trein hebt moet je dus 20 lijnen in de SHB zetten. Als je rechtstreeks het aantal wagons in een teller zou kunnen zetten dan was dat eenvoudiger. Misschien iets voor de ontwerpers om over na te denken.

Groetjes

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

jlt

  • Gast
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #6 am: 14. Januar 2016, 21:36:22 »
Hallo Luc,

Daar heb je helemaal gelijk in wanneer je de wieltjes van de wagons vervuilt zijn.
Met jou optische waarneming is dat uitgesloten.

Maar, ik weet dat bij Marklin iets kritischer is met de RMK detectie dan bij tweespoor rails.
Als daar de rails bij tweespoor ietsje smerig is, dan rijdt de wagon nog redelijk over de rails.
Daar is altijd een voorwaarde aan verbonden, onderhoud aan de rails is een voorwaarde.
Niet alleen de wagons maar ook het rijden van een locomotief.

Over de teller mogelijkheden hebben we afgelopen zaterdag in Culemborg ook deze thema besproken.
Bob had bijv. een teller die negatief telt en een teller die positief telt. Door die twee als een "liniaal" twee naast elkaar staande tellers groep kun je vanaf naar beneden en vanaf boven de getallen tot een overeenkomst komen. Een interessante Tool.!

Ik zal eens kijken of met WDP een koppeling van de wagons parameters met de teller functie kan worden bewerkt. 


Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #7 am: 15. Januar 2016, 14:34:10 »
mogelijk hebben sommige lezers hier iets aan ....

http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

mogelijk is dit allemaal iets makkelijker te verwerken in de baan, omdat het printje al onder de baan gezet kan worden. De led past al in een brievenbus :-)

Zelf vind ik dit een mooie oplossing omdat deze schakeling rechtstreeks op mijn bezetmelders gezet kan worden en ik zo een eenvoudige "activator"  heb.

« Letzte Änderung: 15. Januar 2016, 14:35:51 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #8 am: 15. Januar 2016, 15:04:05 »
Beste Rocofan,

Zonder hier te willen discussiëren welke de beste lichtsluis is, want bij mij ging het om de toepassing in WDP en hoe dat te programeren, maar ook bij de lichtsluis van Trainmodules kan je de printjes onder de tafel plaatsen met de zender en ontvanger door een gat in de plaat tussen de bielzen van het spoor. Je kan dan een trein die voorbijkomt detecteren. Je ziet zelfs de lichtsluis niet. Maar als je wil gaan tellen hoeveel wagons er reeds gepasseerd zijn gaat dat niet, want de koppeling refelecteert ook de stralen.
Daarom dat ik de zender en ontvanger heb losgeknipt en met draden weer heb verbonden. Op die manier heb ik een losse zender en ontvanger die boven op de baan zitten en printjes die onder de baan zitten. De zender en ontvanger passen ook in een "brievenbus" maar je kan op een rangeerstation moeilijk aan elk spoor aan beide zijden een brievenbus plaatsen. Niet echt waarheidsgetrouw. Vandaar mijn opmerking da nu de zoektocht begint naar mogelijkheden om die zender en onvanger weg te stoppen. Vergeet niet dat die op ongeveer 4 cm hoogte moeten staan om boven de koppeling uit te komen.

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #9 am: 15. Januar 2016, 19:52:04 »
Mogelijk spreken wij niet hetzelfde nederlands... maar het zij zo ...

Je moet dergelijke optische melders op de goede manier installeren wil je een fatsoenlijke detectie krijgen. dit houd ook onder andere in een zo kort mogelijke pulstijd.

Ik heb een dergelijke detectie gedaan bij de wielen. Een zwevende van bv een komplete wagon geeft extra struikelblokken. Zo kan ik me voorstellen dat je een stukje rails onderbreekt en hier deze optische detectie doet. het stukje rails kun je ja eenvoudig weer via een kabeltje verbinding laten maken. we hoeven tenslotte geen pakket te scannen met een adressticker maar enkel een puls te creeren.

In de link die ik vermelde staat ook informatie over de verwerking en dergelijke en die is Merk onafhankelijk, iets waar ik ook niet op doelde. Het ging mij om de EXTRA informatie die mogelijk voor anderen die hier ook eens mee willen spelen interessant kan zijn.

deze vorm van detectie kun je namelijk op zeer veel manieren toepassen
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Automatisch ontkoppelen en koppelen op een rangeerspoor
« Antwort #10 am: 16. Januar 2016, 07:32:50 »
Beste Eric,

wij spreken inderdaad niet hetzelfde nederlands, want het mijne staat beter bekend als vlaams.  :D ;)
mijn reactie bestond er alleen in te willen duiden dat ook bij de door mij gebruikte lichtsluizen de zender en ontvanger alleen boven de tafel staan en de prints onder de tafel.
Trouwens in mijn test opstelling zitten de zender en onvanger in een houten balkje waar ik een gat heb ingeboord. Op die manier worden alle verstrooiïng van licht tegengegaan en heb je een korte puls.
Als je wagons wil tellen kan je dat op verschillende manieren doen, waarvan ik er één heb aangegeven.
Maar sommige handige mannen/vrouwen zullen zeker nog andere (betere) methodes vinden.
Mijn zoektocht naar een geschikte kant en klare fotocel en schakellogica (niet idereen is handig met solderen op een printplaat) heeft via fotocellen van Busch en Noch naar Trainmodules geleid. De eerste twee hebben een schakellogica die moeilijk te gebruiken is voor het tellen van wagons en het bepalen van een stoppuls voor de loc.

Mijn bijdrage bestaat erin hoe je met een lichtsluis wagons kunt tellen in WDP en hoe je in WDP kunt bekomen dat exact daar wordt afgekoppeld waar jij wil. Dit is eigenlijk een soort WDP versie van T4T.  ;)
En ook daar geldt dat meerdere wegen naar Rome kunnen leiden.

groetjes uit Qatar.

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR