Autor Thema: stoom depot  (Gelesen 2690 mal)

Offline Cois

  • Mitglied
  • Beiträge: 44
  • Ort: Hoboken Ort bei GoogleMaps suchen be
stoom depot
« am: 21. Juni 2021, 10:27:49 »
Heb een stoom depot met meerdere sporen voorservice .
Wat moet ik doen dat er een lok op op het spoor staat water neemt de volgende lok moet op de as put komen
dat is dan op bezet spoor aankomen dit gaat niet.
Op dat spoor vuur kuisen, kolen laden, zand bij vullen , smeren en water nemen het zijn 4 bewerkingen op 1 spoor
Er kunnen 4 locomotieven op een spoor staan.
Wat moet er gebeuren om een lok op bezet spoor toe te laten.
Deze bewerking is niet automatisch maar met start en doel hand matig.
Mvg   Cois 
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 (Uhlenbrock/Marklin)
  • Rechnerkonfiguration:
    Pentium I3 win 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: stoom depot
« Antwort #1 am: 22. Juni 2021, 08:40:17 »
Hoi Francois.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt dus heb ik je een mail gestuurd over je vraag.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: stoom depot
« Antwort #2 am: 22. Juni 2021, 15:38:03 »
Beste ?,

Je kunt in de rijwegen editor, door 2  maal te klikken op het "vinkjes vak" een bezette rijweg inrijden.
Door met een profiel de tijd, hoe lang hij moet rijden door op de stopplaats te komen, aan te geven, zal dat wat jij wilt gaan. Ik heb een afbeelding bij gevoegt ter verduidelijking.

Succes met groet, Henk

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: stoom depot
« Antwort #3 am: 23. Juni 2021, 12:27:52 »
Hallo Cois

Wij zijn er achter gekomen dat bij gelijkstroom (DCC) rijders met stroomdetectie het vinkje dat Henk aangeeft niet werkt als er een wagon staat die stroom trekt (bv. sluitlicht of met functie decoder).

In de bureau versie werkt het wel maar dat lijkt logisch.

We zijn nog bezig met te onderzoeken waar dit aan ligt.

gr. Jacques
« Letzte Änderung: 23. Juni 2021, 12:30:45 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: stoom depot
« Antwort #4 am: 27. Juni 2021, 17:59:06 »
Hallo Cois,
Zoals jij het beschrijft valt dit allemaal onder de verzamelnaam Rangeer bewegingen.
De bewaking van een spoor wordt geregeld met behulp van bezetmelders en met de trein naam in de INZF.
Dus wagons behorende tot een trein zonder as detectie en zichtbaar in de INZF vallen ook onder de trein bewaking.

Alleen aankoppel rijwegen en afkoppel rijwegen zijn de aangewezen manier om een bezetspoor in te rijden onder volledige treinbewaking van WDP.

Mijn wens was op in een aankoppel rijweg,  de optie op te nemen "doe niks".

De lok zou gewoon het bezette spoor in rijden om daar te keren . De trein naam in de INZF zou dan tijdelijk in het geheugen van WDP worden en zo dus plaats maken voor de nieuwe trein naam. Bij het verlaten zou de oude treinnaam weer terug komen.
Iedereen dact dat dit onder de z.g.n ZicZac methode viel, maar dat is truukje waarbij drie rijwegen en slechts 2 INZF betrokken zijn en de trein beweging is altijd 1 aangesloten beweging.

Helaas bied WDP deze optie " nog " niet en blijkbaargaat er niet van komen.
Dit is ook per email bevestigd.

" Hallo Rupert,
Da gibt es aktuell keine Lösung zu und ich stelle da auch auf längere Zeit keine Lösung in Aussicht (außer halt mit Tricks wie von Jan demonstriert).
So etwas entspricht nicht der Programmphilosophie und würde massive Umbauten im Programm erfordern und damit steht es auf längere Sicht nicht zur Diskussion.

Grüße
Markus


Jan Stienstra heeft een goede oplossing bedacht,  door een extra INZF te maken welke uit virtuele bezetmelders bestaat.
Hiermee kan ik wagons en locomotieven " virtueel naar toe plaatsen " zonder dat ze in het echt rijden .
Wat gebeurd is dat de echte en bestemming  " INZF " vrij komt .
Zo laat ik korte treinen in een lang opstelspoor inrijden,  waar ik gebruik maak van de nog aanwezige vrije spoor lengte .
Belangrijk is dat in het profiel wel de nieuwe stop locatie bevat .  In de stellwerker moeten wel de benodigde besturing schakeling komen voor de virtuele melders .
Het is ook aan te bevelen het  in de ZFA op te nemen  en aan te sturen.
Andere mogelijkheid is de inrijdende lok via een koppel rijweg laten koppelen aan de aanwezige locomotief ( software matig ) en bij vertrek weer afkoppelen. dan behoud je ook de trein bewaking.
Hopelijk kom je met deze aanwijzing iets verder.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol





Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition