Autor Thema: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen  (Gelesen 21533 mal)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« am: 12. September 2010, 12:52:26 »
Goedemorgen

Ben alweer een tijdje hier niet geweest. Ben druk met de spoorbaan en niet zo vaak op forums te vinden.

Ik gebruik nog steeds ProX en draai op Vista of op XP afhankelijk van mijn laptop of vaste computer. Heb de baudrate op 9600 met gebruik van de IB ( Volgens de beschrijving ). gebruik uhlenbrock RK melders en loconet

Sinds ik alles op een stroomgroep heb staan heb ik weinig resets. Het komt wel voor, maar er zijn dagen achter elkaar dat ik geen reset meemaak.

Toch loop ik wel eens tegen vreemde storingen aan.

Ik heb geen foutmelding in de fahrstrasse- zugfahrten- en profiel editor. Dit heb ik gecontroleerd.

Toch heb ik voortdurend wanneer ik met zugfahrten of zugfahrten automatiek rij problemen

-Treinen die plotseling een stopsectie voorbij rijden.

-Treinen die om onduidelijke redenen de rijweg niet vrijgeven. ( een sectie uit een rijweg blijft bestaan terwijl de resterende RMK's wel worden vrijgegeven.

-Soms is er geen rijweg te zien en geef ik alles vrij met de hand ( fahrstrassen freigeben )en vervolgens gaat alles weer rijden.

-Soms stopt de hele zugfarhten procedure en staan alle treinen stil met een groen vlakje. Ik druk dan op de zugfahrten Ablauf monitor op het groene vlakje ( naast de gele, rode en groene ) en dit komt dan op rood en vervolgens druk ik weer op groen en de treinen lopen weer verder.

-Soms rijdt een trein een groen vlak in de rijweg voorbij en remt dan af als het rode sein is gepasseerd. Ik krijg dan de trein weer in de rit door terug te rijden op het groene vlakje. Hij vertrekt dan meteen.


Was het nu altijd op het zelfde punt dan kun je het begrijpen, maar dat is niet zo. Uhlenbrock heeft zojuist een nieuwe terug melder op de markt gebracht. Ik merk wel meer problemen op dat deel van de baan wat met de nieuwe terugmelders wordt gecontroleerd. Niet alle problemen doen zich echter daar voor.

Herkent iemand dit probleem? Ik weet dat er mensen op dit forum zijn die de IB eruit gegooid hebben. Ik gebruik dit ding al jaren probleem loos.

Een vriend van mij heeft koploper met een IB draaien en dat gaat zeer goed

Groetjes

Jos

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 12. September 2010, 13:37:01 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #1 am: 12. September 2010, 13:37:52 »

Herkent iemand dit probleem? Ik wet dat er mensen op dit forum zijn die de IB eruit gegooid hebben. Ik gebruik dit ding al jaren probleem loos.


Hallo Jos,

Dat IB probleem is bij mij herkenbaar. Hierin speelt de stroomgroep een rol in (vaak de massa aansluiting). Ook hebben diverse IB gebruikers een loconet module gebruikt, waardoor dat probleem schijnt op te lossen (Ik heb dat niet gebruikt, en ik neem dan ook aan dat via Loconet het probleem worden opgevangen). En een ander fenomeen, er schijnt een nieuwe Update van Uhlebrock voor de IB systeem. Kijk even of dat werkt. (Ik weet niet zo gauw of deze Update gratis is. ik denk van niet.)

Dat andere fenomeen met WDP heeft niets met IB storing van doen. IB is een Digitale stroomleverancier aan WDP. Wat wel kan, wanneer er een IB reset plaats vindt (dus zonder tussenkomst van WDP), dan rijden de locs gewoon door, zonder te stoppen, of andersom alle locs stoppen en dan gebeurt er niets. Dat is bij mij herhaaldelijk voorgekomen, en zelfs, is er een locomotief gesneuveld, met hoge snelheid, door de bocht gegaan en dwars door het raam van de eerste verdieping naar buiten gelanceerd.

Verder omschrijft je, omtrent Zugfahrten en Zugfahrt Automatiek. Daar lijkt mij de richting van "Hoe heb je dat gestructueerd en opgebouwd". Om daar meer inzicht te krijgen, is het verstandig om daar meer info over te hebben.

Een ander suggestie van mijn kant.
Je kan ook met deze vragen in de WDP bijeenkomst voorleggen, zodat ook anderen kunnen inzien, in "live",
hoe je jouw Zugfahrten en Zugfahrt Automatiek eruit ziet.

Betreft Koploper en WDP zijn absoluut twee verschillende programma's, die we niet kunnen vergelijken.
We kunnen PVDA ook niet vergelijken met de CDA, daar zit een politieke verschil. (ik geef even aan, als beeld voorstelling, van de verschillen.)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #2 am: 12. September 2010, 15:53:38 »

Herkent iemand dit probleem? Ik wet dat er mensen op dit forum zijn die de IB eruit gegooid hebben. Ik gebruik dit ding al jaren probleem loos.


Hi Jan Leendert. Hoe is het met je  ?

Zitat

Dat IB probleem is bij mij herkenbaar. Hierin speelt de stroomgroep een rol in (vaak de massa aansluiting). Ook hebben diverse IB gebruikers een loconet module gebruikt, waardoor dat probleem schijnt op te lossen (Ik heb dat niet gebruikt, en ik neem dan ook aan dat via Loconet het probleem worden opgevangen). En een ander fenomeen, er schijnt een nieuwe Update van Uhlebrock voor de IB systeem. Kijk even of dat werkt. (Ik weet niet zo gauw of deze Update gratis is. ik denk van niet.)


Loconet geeft minder storingen dan de S-88 module. De update is niet gratis maar ik heb onlangs nog een updat gemaakt en nu kan ik zonder herstart gewoon verder. Bij de melding IB antwort nicht mehr even wachten en initialiseren

Zitat

Dat andere fenomeen met WDP heeft niets met IB storing van doen. IB is een Digitale stroomleverancier aan WDP. Wat wel kan, wanneer er een IB reset plaats vindt (dus zonder tussenkomst van WDP), dan rijden de locs gewoon door, zonder te stoppen, of andersom alle locs stoppen en dan gebeurt er niets. Dat is bij mij herhaaldelijk voorgekomen, en zelfs, is er een locomotief gesneuveld, met hoge snelheid, door de bocht gegaan en dwars door het raam van de eerste verdieping naar buiten gelanceerd.


Het is de onbetrouwbaarheid van het systeem op dit moment. Het komt zelden voor dat een zugfart uit de automatiek probleemloos afloopt. En die van mij zijn niet langer dan een uur met ongeveer 20 treinen die uit uiteindelijk door het station heen komen
Verder omschrijft je, omtrent Zugfahrten en Zugfahrt Automatiek. Daar lijkt mij de richting van "Hoe heb je dat gestructueerd en opgebouwd". Om daar meer inzicht te krijgen, is het verstandig om daar meer info over te hebben.

Zitat

Een ander suggestie van mijn kant.
Je kan ook met deze vragen in de WDP bijeenkomst voorleggen, zodat ook anderen kunnen inzien, in "live",
hoe je jouw Zugfahrten en Zugfahrt Automatiek eruit ziet.


Dat is geen slecht idee om zo'n sessie weer eens bij te wonen. Ik moet even uitzoeken wanneer dat dan is.

Zitat

Betreft Koploper en WDP zijn absoluut twee verschillende programma's, die we niet kunnen vergelijken.


Dat begrijp ik hoor. Ik probeerde alleen aan te geven dat de IB ook probleemloos loopt met ander programma's. Ik vind het vreemd dat er zoveel problemen zijn met de combinatie IB, loconet en WDP.

Met vriendelijke groeten,

Jos Willebrand
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #3 am: 12. September 2010, 15:56:15 »
Hallo Jos,

Het zijn wel heel veel problemen  ???
Deze problemen komen mij voor als zijnde dat de terugmelding niet jofel werkt. Gebeurd het vaak op deze zelfde stukken van je aan? Je zou een HSI van LDT kunnen inzetten die omzijlt jouw IB en gaat direct naar de PC. Ik heb heel vroeger ook dat gelijke probleem gehad en ben ook diverse keren op het forum geweest met Geesten ritten nadat ik de HSI ben gaan gebruiken heb ik een zeer stabiele terugmelding van mijn baan en waren dat soort problemen ook over.
zoals je het omschrijft zijn bijna alle punten terug te voeren naar een RMK gemist of niet gezien. >:(

Zitat
Een vriend van mij heeft koploper met een IB draaien en dat gaat zeer goed
Er zijn ook veel WDP gebruiker die goed draaien met de IB.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #4 am: 12. September 2010, 16:16:24 »
Hallo Jos,

Het zijn wel heel veel problemen  ???
Deze problemen komen mij voor als zijnde dat de terugmelding niet jofel werkt. Gebeurd het vaak op deze zelfde stukken van je aan? Je zou een HSI van LDT kunnen inzetten die omzijlt jouw IB en gaat direct naar de PC. Ik heb heel vroeger ook dat gelijke probleem gehad en ben ook diverse keren op het forum geweest met Geesten ritten nadat ik de HSI ben gaan gebruiken heb ik een zeer stabiele terugmelding van mijn baan en waren dat soort problemen ook over.
zoals je het omschrijft zijn bijna alle punten terug te voeren naar een RMK gemist of niet gezien. >:(

Zitat
Een vriend van mij heeft koploper met een IB draaien en dat gaat zeer goed
Er zijn ook veel WDP gebruiker die goed draaien met de IB.

Hallo Bob

Dank zij de goede hulp van jou en andere forum leden ben ik echt een flink stuk opgeschoten en heb ik een interessante automatisering kunnen opzetten. Inderdaad is het probleem de terugmelding denk ik. Dat loopt niet goed. Ik ga die HSI van LDT aanschaffen. Dat zal het probleem dan wel zijn.

Ik zie dat deze module er alleen is voor de s-88 bus. Die gebruik ik niet. Ik moet dus iets hebben voor de loconet terug melding.

Heb je daar ook een suggestie voor?

Overigens zie ik dat gisteren de bijeenkomst was. Ben dit glad vergeten door mijn vakantie. Was vrijdag pas thuis. Lijkt me wel een goed idee om deze bijeenkomsten weer bij te wonen.

Met vriendelijke groet

Jos

  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #5 am: 12. September 2010, 19:20:32 »
Hallo Jos,

Zitat
Dank zij de goede hulp van jou en andere forum leden ben ik echt een flink stuk opgeschoten en heb ik een interessante automatisering kunnen opzetten.

Mooi werk man, leuk om the horen dat het forum en mijn ondersteuning aan jou heeft geholpen als ik je zo zie schrijven dan is dat inderdaad heel anders als een jaar geleden.  :)

Zitat
Ik moet dus iets hebben voor de loconet terug melding.
Ik heb zelf geen loconet maar op het forum is daar genoeg over geschreven en misschien reageren er ook nog Nederlandse forumleden die het wel kennen.

Zitat
Lijkt me wel een goed idee om deze bijeenkomsten weer bij te wonen
Lijkt mij ook een prima idee we hebben nu elk 1e weekend van de oneven maand een WDP dag en die zijn leuk en leerzaam. Van harte welkom op 6 November in De Meern. Een vast onderdeel van die dag is het oplossen van problemen (vragen) en dat lukt heel aardig met z'n alle. We gaan nu ook een demo baan bouwen zodat we live problemen kunnen oplossen en kunnen demonstreren hoe e.e.a. werkt.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #6 am: 12. September 2010, 21:46:53 »
Hallo Jos,

Met mij gaat het goed, dank je wel. ;)

Ik zie even dat Bob een belangrijk gegeven heeft verstrekt, namelijk dat de bezetmelder bij jouw niet "jofel" werkt.

Ik herken direct Bob zijn mening, ook precies hetzelfde problemen die ik destijds heb gehad.
In mijn vorige bericht heb ik over "massa aansluitingen". Wanneer dergelijke verstoringen optreden, dan kun je verwachten dat je met ProX versie dergelijke problemen mee kunt krijgen (als je wilt weten waarom, dan kan ik je uitleggen). Dat is mij ook overkomen.
Dan is de eerste (eigenlijk ook de belangrijkste) dat dergelijke terugmelding goed storingsvrij moeten functioneren.

Nu is het toevallig dat in de afgelopen bijeenkomst besloten is om een demo baan op te zetten.
Die configuratie van de demobaan is sprekend in de opzet van jouw configuratie.
En dat is eigenlijk wel goed, want dan kunnen we gelijk de juiste aanpak van een goede werking adviseren.
Dus m.a.w. het IB systeem hoeft niet het nadeel te zijn, als er maar goed aandacht wordt geschonken aan de aansluitingen en de terugmelding. Er zijn ook IB gebruikers die geen reset problemen hebben, in combinatie met WDP!!!. Dus reden genoeg om daaruit van te leren!, lijkt mij.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra 

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #7 am: 13. September 2010, 22:25:35 »
Hallo

Vanavond heb ik extra gekeken naar de massa aansluitingen. Hier heb ik verbeteringen aangebracht. Ik gebruik veel steker verbindingen maar merk dat hierdor een kleine overgangsweerstand ontstaat.

Deze werk ik nu zoveel mogelijk weg om direct vanuit de intellibox door te werken met draden naar de terug meld modules.

Ook heb ik direct achter de IB een loconet versterker gezet. Ik denk dat dat niet echt verbeterd, maar nu gebruik ik geen vermogen hiervoor van de IB

Het lijkt een verbetering te geven.
Vandaag ook nog geen reset gekregen

Het lijkt toch allemaal met elkaar van doen te hebben

Groet

Jos
« Letzte Änderung: 13. September 2010, 22:27:12 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #8 am: 13. September 2010, 22:37:11 »
Hallo

Vanavond heb ik extra gekeken naar de massa aansluitingen. Hier heb ik verbeteringen aangebracht. Ik gebruik veel steker verbindingen maar merk dat hierdor een kleine overgangsweerstand ontstaat.

Vandaag ook nog geen reset gekregen

Het lijkt toch allemaal met elkaar van doen te hebben

Groet

Jos

Hallo Jos,

Dat is al een vooruitgang, wat je hebt gedaan  ;).

Je noemt zojuist ook de stekker verbindingen. Stekker verbindingen hebben een risico storingen te kunnen optreden. Probeer iedergeval de draden/kabels zoveel mogelijk gesoldeerd te doen. Natuurlijk aan de decoder kan dus niet gesoldeerd worden. Maar je kunt (ik meen dat je die ook gebruikt) Marklin stekkers gebruiken.

Nou als je de komende tijd nog wat verbeteringen kunt aanbrengen, dan denk ik dat het reset probleem iedergeval minder gevoelig wordt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #9 am: 13. September 2010, 22:47:15 »
Hi Jan Leendert

Ik probeer zovel mogelijk te solderen maar omdat ik enekele delen als modules bouw heb ik stekkers gebruikt. Ook wel eens van de rails afgetapt omdat dat gemakkelijk was.

Marklin rails is van staal dus er is al snel een hogere weerstand

Toch gebeurt er af en toe iets vreemds.

Zojuist he ik een zugfahrt ingegeven en gaat het prgramma niet vanzelf verder. M.a.w. de treinen blijven staan achter de eerste trein die in de Zugfahrten ablauf inpector die een keurig groen vlak heeft en de andere treinen rood. Ik moet dan het ronde groenen vlakje op de Zugfahrten ablauf inpector indrukken. Alles valt dan op geel en bij de tweede activering gaat de eerste trein weer rijden.

Ik begrijp niet wat daar de oorzaak van is.

M.a.w. 100 % BETROUWBAAR IS HET NOG NIET!!!!!

Groet

Jos

  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #10 am: 13. September 2010, 22:58:31 »

Zojuist he ik een zugfahrt ingegeven en gaat het prgramma niet vanzelf verder. M.a.w. de treinen blijven staan achter de eerste trein die in de Zugfahrten ablauf inpector die een keurig groen vlak heeft en de andere treinen rood. Ik moet dan het ronde groenen vlakje op de Zugfahrten ablauf inpector indrukken. Alles valt dan op geel en bij de tweede activering gaat de eerste trein weer rijden.

Ik begrijp niet wat daar de oorzaak van is.


Hallo Jos,

Uit jouw verhaal kan ik moeilijk een directe antwoord geven. Temeer weet ik niet hoe jouw Zugfahrt en ZFA is opgebouwd. Maar om toch even in de richting te denken, vermoed ik dat de lok niet in de juiste "stellbedingungen" zit. Rij je dan volledig automatisch of ga je ook manueel rijden?. :-\

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #11 am: 13. September 2010, 23:26:22 »
Hallo Jos,

Het kan ook zijn dat het programma de RMK niet op het juiste moment ziet en wanneer hij hem zou moeten zien is hij er al voorbij en staat hij te wachten. Met andere woorden zou het kunnen zijn dat hij een bepaald stop blok al voorbij geschoten is tijdens het remmen? Dan moet de lok op het start contact staan en staat er geen lok.

Ik soldeer of schroef elke verbinding. Had vroeger Viessmann modules met die stekkers en dat is bij een grote baan waardeloos ben blij dat ik het besluit genomen heb om alle verbindingen goed te maken. Het is wel meer werk maar veel bedrijfzekerder.
« Letzte Änderung: 13. September 2010, 23:29:10 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #12 am: 15. September 2010, 16:31:42 »
Hallo Willebrand, Jan Leendert en Bob,

Ik ben een beginnend windigipetje en nieuw op dit forum, maar met m'n heel simpele proefbaantje (IB-com, Vista laptop, RMK via Uhlenbrock 63320 LocoNet, en DWP 2009 small) gebeuren precies dezelfde dingen die Willebrand beschrijft, er wordt regelmatig een RMK niet gezien, waarna de automatische afloop niet meer klopt. Volgens mij ligt dit niet aan WDP, want ik heb 't ook zien gebeuren terwijl ik een trein via IB Util "met de hand" liet rijden (WDP draait dan helemaal niet), ik had een trein stil staan op een RMK, terwijl deze niet in IB Util als bezet gemeld werd. (IB Util is een programma'tje dat met de IB-com meegeleverd wordt om handmatig via de PC te rijden.) Trein heen en weer gereden en de bezetmelder komt wel..... Ik verdenk de IB com zelf of de communicatie met de PC. Massa probleem oid. kan ik me niet zo goed voorstellen, in m'n proefbaantje zit netaan 4 m. rails, alles wat gesoldeerd kan worden is gesoldeerd, alleen de aansluitingen op de IB com en de RMK module zijn met de printklemmen geschroefd, draden zo kort mogelijk, aparte voeding voor de wisseldecoder (ESU)
Erg spijtig is dat er bij Uhlenbrock al maanden geen enkele ondersteuning geven wordt, "er is iemand ziek......" mails worden niet beantwoord, de "hot line" evenmin.....  
Ben erg benieuwd of er meer mensen deze ervaringen hebben en of er ook oplossingen zijn, want om de IB com er nu al weer uit te gooien gaat me even te snel, daar is € 200 me toch een beetje te veel voor....

« Letzte Änderung: 15. September 2010, 16:37:35 von prins_rob »
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #13 am: 15. September 2010, 17:47:21 »

Ik verdenk de IB com zelf of de communicatie met de PC. Massa probleem oid. kan ik me niet zo goed voorstellen, in m'n proefbaantje zit netaan 4 m. rails, alles wat gesoldeerd kan worden is gesoldeerd, alleen de aansluitingen op de IB com en de RMK module zijn met de printklemmen geschroefd, draden zo kort mogelijk, aparte voeding voor de wisseldecoder (ESU)


Hallo Rob,

Allereerst hartelijk welkom op de Nederlandse Forum.


Als je denk dat alles volgens jouw ervaring goed is aangesloten, dan zou je in principe geen problemen mee moeten hebben.
Wat je kunt doen, wat ik ook toendertijd dat deed, is een klein wagontje met stroomverbruiker, bijv een wagontje met achterlicht. Zet deze wagontje op de betreffende rail waar de bezetmelder is aangesloten.
Laat dat wagontje staan en kijk of de bezetmelder constant aan blijft staan. Doet deze dat niet, dan kun je op onderzoek gaan naar de verbindingen. Het kan best ergens een kabelbreuk zijn of iets anders, of toch de massa aansluiting.

Een ander vraagje. Hoe dik zijn jouw aangesloten draden?.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #14 am: 15. September 2010, 19:18:51 »
Hallo Jan Leendert,
bedankt voor je reactie, dat gaat wel snel in dit forum!  :)  wat ik beschreef met de loc op een RMK en toch geen melding  op PC / IB Util, gebeurde, terwijl de lichten van de loc branden, er was dus contact, er liep immers stroom naar de lampjes.
Aansluiting van de baan op de IB-com is met 2x 0,75 qmm, van / naar RMK losse draden 0,5 qmm; draden nergens langer dan 1,5 m.
Wat ik nog te vergeten was te vertellen, is dat soms, nadat een RMK "gemist" is, er ook de boodschap komt " IB-com antwortet nicht mehr, neuinitialisierung notwendig"  ; vervolgens komt de melding " laufzeitfehler 8018: operation nur gultig wenn der anschluss geoffnet ist" ; daarna sluit WDP af .
Als ik daarna WDP opnieuw opstart werkt alles weer een tijd(je) normaal.
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU