Autor Thema: Eindafsch. wisselaandr.  (Gelesen 9524 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Eindafsch. wisselaandr.
« am: 10. Mai 2008, 13:45:21 »
Goedenmiddag mannen,

ik heb de eerste wisselaandrijvingen (Marklin 7549) omgekeerd gemonteerd, het schijnt dat ze dan eerder haperen dan bij de normale montage.
Om dat te voorkomen kun je ze doorsolderen (ben je wel je beveiliging kwijt) maar het is mij even niet duidelijk hoe dat te doen, de oudere types waar ik er ook een paar van heb is geen probleem die snap ik  maar de 7549???????
wie kan mij dit uitleggen.(moet je ze soms helemaal uitelkaar halen?).

Gr. Kees

Ps. de eerste testritjes zijn geslaagd met WDP, 1 en 3 tr.nr. velden, halverwege het station stoppen, sneller/langzamer afremmen etc.
de volgende stap is meer fahrstr. en wat zugfahrten.
kom alleen tot de ontdekking dat ik straks aan de 250 TM zit.dus ik heb nog wel even te gaan.

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #1 am: 10. Mai 2008, 13:55:53 »
Beste Kees:

Ik heb nu te weinig tijd om te antwoorden.

In de laatste railhobby staat er een artikel erover. Met name dit aspect wordt ook bepsroken.

Ik kijk er zometeen wel even naar wat erover wordt gezegd

Groeten Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #2 am: 10. Mai 2008, 14:00:24 »
Hoi Wim, heel graag

Gr. Kees.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #3 am: 10. Mai 2008, 14:55:28 »
Volgend citaat over wisselspoelen:

De wisselspoelen hebben een auto eindafschakeling. De eindafschakeling zorgt ervoor dat de wisselspoelen niet doorbranden als er per ongeluk spanning op de spoel blijft staan. Helaas is de eindafschakeling zelf nog wel eens een bron van problemen. De contactlipjes worden na verloop van tijd slapper. Het wissel blijft steeds vaker hangen, totdat het er helemaal mee ophoudt. Oudere wisselspoelen lijken hier wat meer last van te hebben dan de nieuwere versies. Wanneer je de wisselspoel echt gaat inbouwen, is het te overwegen om de contactjes buiten spel te zetten. Je moet er dan natuurlijk wel zorgen dat er nooit permanent spanning op de spoelen kan blijven staan. In principe hoef je je daar bij een digitale baan
nauwelijks zorgen over te maken; de wisseldecoders geven altijd een korte puls af. De contacten zijn gemakkelijk te overbruggen met twee kleine kloddertjes soldeer. De lipjes blijven gewoon op hun plaats zitten. De ombouw is later weer ongedaan te maken door de kloddertjes soldeer weg te halen. Controleer in elk geval een wisselspoel voor u hem inbouwt. Daarbij mag u best kritisch zijn. De spoel moet echt met een goede harde tik verzetten. Een spoel die nu al niet optimaal functioneert, gaat straks alleen maar voor problemen zorgen
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #4 am: 10. Mai 2008, 15:07:47 »
Hallo Wim,

bedankt voor de moeite op deze warme dag. Dit verhaal is mij bekend, alleen bij de nieuwere types aandrijvingen weet ik niet waar te solderen van de oudere heb ik een tek. en is mij duidelijk, maar kan dit niet herleiden naar de nieuwere versie aandrijving.
zit er bij dat artikel geen tekeningetje van de nieuwere types?

Gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #5 am: 10. Mai 2008, 15:37:18 »
ik heb de eerste wisselaandrijvingen (Marklin 7549) omgekeerd gemonteerd, het schijnt dat ze dan eerder haperen dan bij de normale montage.

Beste Kees,

Bedoel je hiermee dat je de aandrijving ondersteboven hebt geplaatst zodat deze kunnen verzinken in de baan(plaat).

Zoals Wim aangaf is de eindafschakeling van alle M wisselaandrijving geen heilig goed.
Ik zal eens even kijken wat ik nog in mijn info-containers heb liggen.

Al vind ik de optie die Wim zelf wilt gaan gebruiken zo gek nog niet.
Ik heb het hier dan over de Conrad wisselaandrijvingen.

Wim is op dat punt wel een lekker ventje want nu begin ik zelf ook te twijfelen of ik die stap ook niet beter kan gaan maken.
Wim, je wordt bedankt, hahahahahahaha.

(ik ga even zoeken)

P.s ik zit toch lekker met mijn laptoppie in de tuin en schaduw.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #6 am: 10. Mai 2008, 15:56:49 »
Hoi zonaanbidders,

inderdaad Riny, ondersteboven dus verzonken.
servo,s hartstikke leuk maar ik ga geen 75 aandrijvingen vervangen ze zijn nog allemaal ongebruikt.
ik heb dat schema om door te solderen van Huib Maaskant maar dat is het oude type en ik heb allemaal nieuwe,
en dat ziet er van binnen anders uit en zie geen overeenkomsten om te kunnen solderen.
Ik vemoed dat je de aandrijving helemaal uitelkaar moet halen om op de printplaat te kunnen solderen,
maar ik dacht(ja,ja ik denk ook wel eens) ik vraag het eerst voor ik begin te slopen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #7 am: 10. Mai 2008, 16:18:09 »
Beste Kees,

Ik ben nog even voor jou de warme zolder opgeweest en ik heb er eens een omgedraaidt.
Nu kan ik niets waarnemen wat er aanders aan zou zijn?
Ook heb ik er een open gemaakt, gaat trouwens makkelijk als je dat met beleid doet.
Als ik dan vervolgens binnen kijk zou ik ook 1,2,3, niet weten wat er aan "om" valt te solderen?
Het is gewoon een fijnere vorm van een magneetspoel met hierin natuurlijk de eindafschakeling verwerkt.

Mechanisch en optisch gezien zie ik geen verschil waarom het een probleem zou zijn wanneer je de aandrijvingen "ondersteboven" zou monteren.

Of een eindafschakeling nu wel of niet goed functioneert speel naar mijn idee ook geen rol.
De aandrijving werkt of hij werkt niet.
De magneetartikel-decoders geven maar een moment puls om de magneet om te gooien.
Wanneer ik uiteindelijk de "antieke" wisselaandrijvingen (K-rail) aansluit op een Viesmann 5211 werkt dit ook goed.
Ik heb verder nog even gecontroleerd of er na de puls-spanning nog een kleine spanning aanwezig zou zijn/blijven maar is na meting niet waar te nemen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt?
« Letzte Änderung: 10. Mai 2008, 16:20:16 von Riny Smetsers »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #8 am: 10. Mai 2008, 17:02:48 »
Beste Kees:

Even in de schaduw achter de PC.
De enige tekening was van Huib Maaskant. Deze heb je al.
Verder kan ik geen uitleg aan geven, wat het nieuwe type voor verschil uitmaakt

Trouwens jullie worden bedankt ,want jullie hebben me doen besluiten om toch over te stappen op K-rails. ;)

Groeten Wim
 
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #9 am: 10. Mai 2008, 17:05:49 »
Trouwens jullie worden bedankt ,want jullie hebben me doen besluiten om toch over te stappen op K-rails. ;)

Graag gedaan. :D
Je wilde er toch zo graag bij horen??  ;D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #10 am: 10. Mai 2008, 17:57:51 »
Riny en Wim,

Bedankt voor de moeite in deze hitte.

hebben we het over hetzelfde.
waarom die dingen eerder storen op z'n kop weet ik niet.
maar het schijnt zo, dus ik wil graag solderen om dat te voorkomen.(indien mogenlijk natuurlijk)

Wie helpt?
Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #11 am: 10. Mai 2008, 18:17:42 »
Beste Kees,

Ik zou niet kunnen verzinnen wat er gewijzigd zou moeten worden betreffende de aansluitingen. :-\

Maar ik heb nog een oude liggen en deze zal ik eens verder gaan ontleden.
Hij werkt nog wel maar de eindafschakeling is defect.

Ik zit al bijna een uur naar dat ding te kijken (tussendoor dan) om een reden te vinden voor omsolderen maar ik kan er geen gare van spinnen. :(

Heb je dit van horen zeggen of heb je dit ergens gelezen?
Als de info leesbaar is kun je het misschien even toezenden?

Enfin, ik ga nog even verder om hopelijk een uitsluitsel te geven over de aandrijving. :o
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #12 am: 10. Mai 2008, 18:26:25 »
Kees:

Ik heb het schema van de wisselaandrijving ingescand
Misschien kan je er wat mee

Groeten Wim

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #13 am: 10. Mai 2008, 18:32:05 »
Riny, Wim,

geinig he zo'n vraagje.

Riny het tekeningetje wat Wim heeft gestuurd is van H. Maaskant hij beschrijft ook de storing en het voorkomen daarvan op z'n site, vandaar dus mijn intentie om het ook maar te doen, ik meen dat Gerard het ook heeft gedaan.
Maar ja die hoor je niet die ligt denk ik op het strand zonder lap-top(de afvallige part-time spoorder).
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Eindafsch. wisselaandr.
« Antwort #14 am: 10. Mai 2008, 18:34:44 »
Ik meen dat Gerard het ook heeft gedaan.
Maar ja die hoor je niet die ligt denk ik op het strand zonder lap-top(de afvallige part-time spoorder).

Of die zit weer hoog in de lucht met zijn vliegtuig te spelen voor de baas.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"