Autor Thema: Overstap vanuit lauer naar din wigipet  (Gelesen 2237 mal)

Offline TomEnde

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
  • nl
Overstap vanuit lauer naar din wigipet
« am: 01. Oktober 2021, 15:15:16 »
Goedendag,

Ik had een kleine(misschien grote vraag). Mijn vader en ik hebben een modelspoorbaan(Marklin C Rails H0) die beveiligd is met het lauer systeem, Nu is het zo dat we aan het kijken zijn of we eventueel om kunnen gaan naar half automatisch computer gestuurd systeem met win digipet. Ons lauer systeem maakt al gebruik van vele blokken/virtuele seinen om het blok waarin de trein rijd bezet te melden.

Doordat het lauer systeem nu nog het Blok(bij stations) afschakelt zou de trein ervoor stoppen en ook geen geluid meer maken. Ik heb me wel beetje ingeleefd in de win digipet techniek en kwam naar buiten dat er gebruikt moet worden gemaakt van terug melders om baanvlakken en routes bezet te melden.

Zouden we deze virtuele seinen(Blokken) kunnen gebruiken als terug melder voor win digipet na aanpassen van de elektronica.

mvg

TomEnde
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Overstap vanuit lauer naar din wigipet
« Antwort #1 am: 01. Oktober 2021, 16:23:47 »
Beste Tom,

Je kan in Win-Digipet met enkele virtuele terugmelders werken, maar niet op een hele modelbaan.
Daarvoor heb je echt reële terugmelders nodig. Het programma moet wel weten waar de trein in werkelijkheid is.

Met vriendelijke groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline TomEnde

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
  • nl
Re: Overstap vanuit lauer naar din wigipet
« Antwort #2 am: 01. Oktober 2021, 22:37:12 »
Hoi Henk,

ik merk mezelf nu op dat virtueel niet de goede omschrijving is. ik bedoelde eigenlijk dat het blokseinen zijn (bijvoorbeeld in een spiraal of niet zichtbare baanstukken) zonder dat er een seinpaal bij staan, maar worden de blokken worden dan wel via een relais uitgeschakeld. deze zouden dan ook al bezetmelder kunnen dienen in win digipet
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Overstap vanuit lauer naar din wigipet
« Antwort #3 am: 02. Oktober 2021, 16:00:17 »
Hallo Tom,

Je hebt dan een centrale nodig tussen de Computer en de modelbaan, om te communiceren met Win-Digipet.
Het Lauer systeem wordt niet ondersteund door Win-Digipet, zie de onderstaande link.
https://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0151_00_00_page_digsys

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10