Autor Thema: WPD met Märklin Central Station  (Gelesen 15667 mal)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #30 am: 18. Dezember 2007, 19:51:48 »
Hallo Willy,

Het is wel een Nederlandse sein document, maar om alvast een beetje warm te maken bijgaande link.

http://www.student.tue.nl/P/r.jongerius/Handleiding_Nederlandse_beveiliging_door_RikJ.pdf

En je uitleg is helder over die wisselpaar. ;)

Succes.


Goed deze heb ik alvast opgeslagen, en het document een goed bestuderen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #31 am: 18. Dezember 2007, 19:53:13 »
Beste WDP collega's,

Ik ben maar zo brutaal geweest om een nieuw topic te openen, met betrekking tot het sporenplan...en dan verder. Mijn inziens heeft dit niet zoveel meer met het CS van Märklin te maken, anders raakt er misschien goede info tav.sporenplannen verloren onder een ander hoofdstuk, en dat zou toch zonde zijn ;)

Goed, de volgenden vragen zal ik daar deponeren.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline rik

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
  • Ort: Meeuwen-Gruitrode Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #32 am: 20. Dezember 2007, 11:20:48 »
Hallo iedereen,

Even voorstellen; ik ben rik en een beginnende WPD met marklinCS. Heb een paar dagen geleden de demo versie pro-X op mijn PC gezet, jammer dat het in het dits is en er blijkbaar voorlopig nog geen nederlandse vertaling komt. Ik heb wel de nederlandse handleiding van versie 9.2 in mijn bezit en kan daar veel dingen uit vergelijken als de taal me parten speelt.

Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd uit de vragen en antwoorden op dit forum, maar heb zelf ook een vraag.

Nu is mijn baan voorzien van de nieuwe seinen 76.... serie, deze worden digitaal geschakeld door het CS en bedienen een stopsessie. Nu mijn vraag, als ik WPD ga gebruiken kan ik dan andere seinen gebruiken die alleen de lichten bedienen en beterkoop zijn dan de 76... serie. Wat ik begrepen heb is dat de afrem en de stop geregeld word door WPD en niet door de seinen. Graag een antwoord of een tip hoe dit nu werkt.

Groetjes RIK

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #33 am: 20. Dezember 2007, 12:18:42 »
Beste Rik,

Van Harte Welkom hier op het forum. Leuk dat je aangemeld hebt en fijn dat je gelijk met een vraag komt. ;)

Je moet mij even verontschuldigen, dat ik geen Marklin spe*censored*t bent, maar ik weet dat Gerard en Riny je verder kan helpen met de Marklin vraag.

Wat ik je wel kan vertellen is de mogelijkheid met WDP, en je vraag over verschillende andere seinen.
In WDP zitten diverse verschillende seinen, die je met symbolen lijst kunt opzoeken en in kunt voegen in het spoorplan. Bovendien ook dat de seinen kunnen werken.
Echter stel je de vraag of de seinen de "afrem en de stop" wordt geregeld.
Nee, dat zijn twee gescheiden werking.

"afrem en de stop" wordt door de bezetmelder (RM) functie "bestuurd".
De seinen zijn in feite van decoratieve aard.
Over de type soort seinen kun je het beste met Gerard of Riny even kortsluiten.

WDP heeft veel soorten seinen symbolen, dus.

Voorts wil ik je heel veel plezier toewensen met de demo versie.
Er wordt aangewerkt met de Nederlandse vertaling voor de Pro x versie.
Daarnaast is de Nederlandse vertaling van Jaap Krammer een goede wegwijzer, en je kunt dat beslist goed gebruiken. Als je de WDP demo versie goed bevalt, dan is de weg niet moeilijk om te gaan kiezen voor een Pro X versie.

Heel veel succes.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #34 am: 20. Dezember 2007, 12:24:53 »
Hallo iedereen,

Even voorstellen; ik ben rik en een beginnende WPD met marklinCS. Heb een paar dagen geleden de demo versie pro-X op mijn PC gezet, jammer dat het in het dits is en er blijkbaar voorlopig nog geen nederlandse vertaling komt. Ik heb wel de nederlandse handleiding van versie 9.2 in mijn bezit en kan daar veel dingen uit vergelijken als de taal me parten speelt.

Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd uit de vragen en antwoorden op dit forum, maar heb zelf ook een vraag.

Nu is mijn baan voorzien van de nieuwe seinen 76.... serie, deze worden digitaal geschakeld door het CS en bedienen een stopsessie. Nu mijn vraag, als ik WPD ga gebruiken kan ik dan andere seinen gebruiken die alleen de lichten bedienen en beterkoop zijn dan de 76... serie. Wat ik begrepen heb is dat de afrem en de stop geregeld word door WPD en niet door de seinen. Graag een antwoord of een tip hoe dit nu werkt.

Groetjes RIK


Hallo Rik, als eerste welkom op dit forum. Ook ik ben begonnen net zoals jij met de demo versie van WDP en natuurlijk ook met de Duitse versie. Nu heb ik sinds enkele dagen de orginele Pro-X in mijn bezit en zoals op dit forum kunt lezen zijn er ontwikkelingen op gang gekomen deze versie ook in het Nederlands uit te brengen, even afwachten dus hoe dit verloopt. Je vraag over jou duren seinen kan ik met ja beantwoorden, WDP regeld het stoppen en vertrekken van de lokomotieven via hun decorder adressen en met behulp van terugmelding via de S88 ingang op je CS. In WDP kun je wel virtuele- als visuele seinen gebruiken, deze laatste kun je via b.v. een viessmann decoder aansturen, maar doen dan verders niets dan alleen de led van rood naar groen en anders om doen springen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline rik

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
  • Ort: Meeuwen-Gruitrode Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #35 am: 20. Dezember 2007, 12:43:07 »
Hallo,

Bedankt voor jullie tips, ben alweer een beetje verder.

Maar zal in de toekomst nog zeker vele vragen hebben, en zeker deze hier op dit forum plaatsen en hopelijk antwoord krijgen.

Wordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Groetjes Rik.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #36 am: 20. Dezember 2007, 13:16:02 »
goede morgen Rik,

Welkom bij het WDP forum

Zitat
Wordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Wij hebben in nedrland nog geen "Stammtisch" zoals ze dat in Duitsland hebben, wie weet ;)

De eerste keer dat we wat met elkaar hebben afgesproken was tijdens Eurospoor2007 toe waren te gast bij Jos Willebrands en zijn Moba team. Toen hadden we een goede uitvals basis en konden we gezellig bij praten en hebben we zijn baan goed kunnen bekijken (natuurlijk met WDP).

De volgende afspraak staat volgend jaar voorjaar op de beurs in Goes, ook daar is Jos met zijn baan en deze kan je dan bewonderen inkl het WDP deel.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #37 am: 20. Dezember 2007, 13:27:24 »
Hallo Rik,

Ook allereerst van harte welkom op het WDP forum!

Jouw vragen zijn eigenlijk al beantwoord. De gehele treinenloop regelt WDP, en de seinen kun je aansturen door bijv.Viessmann decoders. Maar deze seinen zijn puur ter decoratie. Op mijn baan heb ik ook gewone seinen (naar Zwitsers voorbeeld) alleen bestaande uit LED verlichting. Deze stuur ik aan met een combinatie van de Viessmann decoders 5551 (en 5552) en de Märklin K83.
Heb je toevallig nog de seinmodules van Märklin over? Zo ja, niet wegdoen. Kun je ook nog goed gebruiken met een combinatie van K83. Mocht je tekeningen van schakelingen willen hebben, kan ik je ze mailen.

Mocht je een demonstratie willen zien van WDP Pro X, kun je bij mij thuis altijd eens langskomen. Ik woon in Oosterhout (Noord Brabant) niet ver van de Belgische grens. Ik kan je, denk ik, meer dan genoeg laten zien wat WDP zoal inhoudt en wat de mogelijkheden zijn.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #38 am: 20. Dezember 2007, 13:34:43 »
goede morgen Rik,

Welkom bij het WDP forum

Zitat
Wordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Wij hebben in nedrland nog geen "Stammtisch" zoals ze dat in Duitsland hebben, wie weet ;)

De eerste keer dat we wat met elkaar hebben afgesproken was tijdens Eurospoor2007 toe waren te gast bij Jos Willebrands en zijn Moba team. Toen hadden we een goede uitvals basis en konden we gezellig bij praten en hebben we zijn baan goed kunnen bekijken (natuurlijk met WDP).

De volgende afspraak staat volgend jaar voorjaar op de beurs in Goes, ook daar is Jos met zijn baan en deze kan je dan bewonderen inkl het WDP deel.


Hallo Allen,

In Goes ben ik van partij en daar is ook o.a eens te gaan ontmoeten met Riny.
We hebben in Eurospoor een leuke ontmoeting gehad met Bob, Jos, Gerard en mijzelf.
Jos had een prachtige baan met daarbij de WDP besturings programma in gebruik.
Dit vertegenwoordigd naar mijninziens ook de enige baan waar Jos met zijn collega's dit hebben verwezenlijk.
Je kunt daar in Goes iedergeval in de praktijk zien, hoe Jos en zijn collega's dit voor elkaar hebben weten te toveren.

Ik ben iedergeval in Goes aanwezig.



Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #39 am: 20. Dezember 2007, 13:36:16 »
Hallo Rik,

Ben ik weer even. Ik vergeet te vermelden dat het nog beter (lees:goedkoper) is om de seinen aan te sturen met de Viessmann decoder 5213. Op de internetsite van Viessmann staat de handleiding, met de voorbeelden hoe je deze seinen aan moet sluiten.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #40 am: 20. Dezember 2007, 13:42:49 »
Hallo Allen,

Bijgaande link gebruiksaanwijzing van de Viessmann 5213 decoder.
Vlgs, Gerard zijn aanwijzing.

Succes.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #41 am: 20. Dezember 2007, 14:00:11 »
Beste WDP collega's,

Over de baan van Jos gesproken.........ik weet niet of dit wel zo'n goed voorbeeld is. Niets ten nadele van Jos uiteraard, begrijp mij niet verkeerd (!), alleen hij gebruikt WinDigipet op een andere manier dan de doorsnee WDP gebruiker. Hij gebruikt WDP in een module, die deel uitmaakt van een totale baan, waarvan de rest niet door WDP wordt bestuurd. Jos heeft geen rijwegen, zugfahrten, profielen en dgl. die automatisch geregeld worden, en ook geen treinnummervolging.
Wellicht als Jos dit leest, kan hij meer duidelijkheid verschaffen hoe hij het een en ander met WDP regelt.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #42 am: 20. Dezember 2007, 14:18:09 »
Beste WDP collega's,

Over de baan van Jos gesproken.........ik weet niet of dit wel zo'n goed voorbeeld is. Niets ten nadele van Jos uiteraard, begrijp mij niet verkeerd (!), alleen hij gebruikt WinDigipet op een andere manier dan de doorsnee WDP gebruiker. Hij gebruikt WDP in een module, die deel uitmaakt van een totale baan, waarvan de rest niet door WDP wordt bestuurd. Jos heeft geen rijwegen, zugfahrten, profielen en dgl. die automatisch geregeld worden, en ook geen treinnummervolging.
Wellicht als Jos dit leest, kan hij meer duidelijkheid verschaffen hoe hij het een en ander met WDP regelt.

Hallo Gerard,

Natuurlijk niets ten nadele van Jos. ;)
Maar voor een beginneling is dat wel een mooie start om te zien, toch.
En natuurlijk, kunnen zoveel mogelijkheden bedenken die je maar wil met de WDP.
Maar wat ik wilde aangeven is (misschien heb ik het niet goed geformuleerd) ,dat Jos en zijn collega's iedergeval een aanzet heeft gegeven, om op een beurs, de WDP laten zien. Jos heeft in Eurospoor ook de toeschouwers laten weten dat er velemale mogelijkheden aanwezig zijn, dan wat hij op zijn baan heeft gebruikt.
Ik dacht dat Jos en zijn collega's toch ook een leuke visite kaartje achterlaat voor WDP. ;)
En voor de gevorderden kunnen we hier op het forum verder borduren, erg leuk. ;)


 

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #43 am: 20. Dezember 2007, 15:05:06 »
Hallo heren bijna kerst?  ;)

De vraag was of er een baan tijdens een beurs te bekijken was en ik ken alleen de baan van Jos en om een indruk te krijgen van het programma is zijn baan meer dan voldoende. Als je echt WDP wilt zien dan kan je beter naar een volledigebaan gaan daar ben ik het volledig mee eens maar om eens wat van WDP tezien (sturtuur en enkele goede oplossingen prachtig moment)

En natuurlijk als je de kans krijg om de baan van Gerard te zien dat lijkt me ook heel mooi  ;)


 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #44 am: 20. Dezember 2007, 15:22:51 »
Hallo Bob en Jan,

Excuses dat misschien het een en ander verkeerd wordt begrepen :o :o . Zo bedoel ik het uiteraard niet, in tegendeel, ik heb zeer veel respect voor Jos hoe hij WDP heeft werken op een module die deel uitmaakt van een zeer grote baan. Wat jullie ook aangeven, is het een uitstekende gelegenheid om een indruk van WDP te krijgen op een beurs.
Ik zat meer aan een echte demonstratie te denken beginnende bij de basisprincipes van WDP.
Nogmaals mijn excuses!