Autor Thema: Mijn ontwerp in Pro.  (Gelesen 11715 mal)

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #30 am: 23. Mai 2008, 17:18:13 »
Hallo Riny,

ter aanvulling, ik werd vanochtend opgehaald op het moment dat ik het bericht nog aan het typen was, hierdoor heb ik de uitleg niet helemaal afgerond. Je hebt met pijlen de richting aangegeven, dit heb ik gezien als 1 rijrichting. Ook staan de zugfensters slechts aan 1 kant van het blok, als een trein de andere kant op rijdt moet daar voor het sein ook een zugfenster staan op een andere terugmelding.

Uitgaande met 2 richtingsverkeer, moeten er minimaal 3 (1,2,3) meldingen in een blok liggen, met de volgende volgorde.

Wissel A, Sein1, rail1, Zugfenster1,Zugfenster1,Zugfenster1,Rail1,Rail2(x5),Rail3,Zugfenster3,Zugfenster3,Zugfenster3,Rail3,Sein3, Wissel B (bij elkaar 19 symbolen)

met vriendelijke groet,

Walter

« Letzte Änderung: 23. Mai 2008, 17:20:27 von wissels »
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #31 am: 23. Mai 2008, 17:48:43 »
Uitgaande met 2 richtingsverkeer, moeten er minimaal 3 (1,2,3) meldingen in een blok liggen, met de volgende volgorde.

Wissel A, Sein1, rail1, Zugfenster1,Zugfenster1,Zugfenster1,Rail1,Rail2(x5),Rail3,Zugfenster3,Zugfenster3,Zugfenster3,Rail3,Sein3, Wissel B (bij elkaar 19 symbolen)

Hallo Walter,

Heel het blokkenbegrip snap uiteraard, geen probleem.

Tweerichtingsverkeer komt op mijn baan voorlopig nog niet voor en waarschijnlijk wel nooit.

Alleen kan ik het begrip niet opbrengen dat mijn seinen verkeerd zouden staan.
Ik rij (voor het blokkenbegrip) elke keer van sein naar sein en die staan er in de main-stationssporen.
Ik heb dus uitsluitend alleen de eerste twee stationsporen bewerkt.

Van sein tot sein is 1 blok of ik daar nu 3 secties in maak of 100 dat maakt niet uit.
Alleen wanneer ik in het blok een extra stopplaats wil maken zal ik dat d.m.v. een seinbeeld moeten aanvullen en dit via de rijweg editor treinrit editior in moeten geven cq. veranderen/aanpassen.

Alleen waarom zouden de seinen op de stationssporen verkeerd staan? Die reactie kan ik met geen mogelijkheid begrijpen en dat vind ik voor mijzelf irritant.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #32 am: 23. Mai 2008, 18:05:12 »
Hallo Riny,

als een trein aan de andere kant het blok niet mag verlaten, hoeft er naar mijn mening ook geen sein te staan, of dit sein blijft altijd op rood, het inrijsein voor het station staat voor de inrijwissel, dus nog op enkel spoor, een sein staat altijd voor een aftakking, echter nooit direkt na een aftakking.

met vriendelijke groet,

Walter

  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #33 am: 23. Mai 2008, 18:42:41 »
Beste Riny,

Ik denk dat er een misverstand is over de plaatsing van jouw seinen.
Ik wil je even erbij zeggen dat ze niet verkeerd staan, maar omgekeerd staan.
Kijk dan even naar de bijgaande screenshot, en kijk dan even naar de stand van de seinvoetje.!! zie pijltje
Dan zie je het verschil met de seinen van de gele cirkel, en denk dan aan de rijrichting die jij hebt aangegeven.

Iedergeval mijn excuus daarvoor.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #34 am: 23. Mai 2008, 19:31:30 »
Hallo Jan en Walter,

Zie in de bijlage de aangepaste versie van de sein opstelling.

Wat kan een mens zitten klootviolen, @#$%^&* !!!!
Terwijl ik toch ECHT niet achterlijk ben maar op dit moment behoorlijk opgefokt.

Als ik dit niet recht heb op a.s. Zondag sodemieter ik de laptop en CD zover dat ze kunnen vliegen de Westerschelde in. >:( >:( >:( >:(
Reden: dan ben ik 7 dagen en halve nachten bezig geweest en er zijn nu eenmaal grenzen.
Wat heb ik een spijt dat ik mijn 9.2 versie kwijt ben. :'(
Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Zo, dat is er ook weer uit.

Ik weet op dit moment even niet meer om mijn handelen betreffende de lay-out te verwoorden dus even geen commentaar.
Ik zit mij blijkbaar constant op het zelfde punt blind te staren en zie het totaal niet meer zitten.

Het is gewoon C........ met peren.





Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #35 am: 23. Mai 2008, 19:39:59 »
Beste Riny,

Die periode heb ik ook gehad. ;)

Het lijkt mij verstandig, om even deze zaak in de kast te zetten, en je vrouw de sleutel overhandingen.
En ga eens lekker naar de Westerschelde, genieten van de zon.

Dan ben je even van het gestaar af, en als je weer iets kribbelt, dan pak je de zaak weer op. ;)
Dan zul je zien, dat je met allerlei handelingen ineens weer duidelijker wordt.  ;)

Een paar nachtjes slapen doet wonderen. ;)

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #36 am: 24. Mai 2008, 23:08:54 »
Beste Riny,

Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Wedden van wel ?!!

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #37 am: 24. Mai 2008, 23:32:43 »
Hallo Riny,

Ik hoop dat je wat uitgewaaid ben :D :D. Ik begrip je heb ik ook wel eens maar dan ga ik maar naar mijn tuin.

Ri ny seinen die je in je gleisbild editor plaats zijn rijrichting afhankelijk. Vergelijk de seinen van mijn 1e figuur met jouw baan dan zie je dat de seinen op jouw baan 180 graden gedraaid dienen te worden.

De analyse. figuur2

1 Je rijd in het schaduwstation 1 richting.
2 je hebt een in rij sein P1
3 je hebt de seinen S1 t/m S5

Naar mijn gevoel heb je de seinen aan het begin van het schaduwstation dan niet nodig. Je kunt nu rijwegen maken van P1 naaar S1 of S2 etc etc.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #38 am: 24. Mai 2008, 23:57:14 »
Hallo Bob,

Allereerst even voor de duidelijkheid.

Er is hier sprake van een stukje misverstand denk ik.
Ik heb in de afbeeldingen duidelijke de richtingaanduiding van de "treinen" aangegeven.
Dit heb ik bewust gedaan om aan te geven dat ik daar uitsluitend 1 richting rij.
Dus is het eventueel 180 graden niet van toepassing.

Dat ik mogelijk de groep seinen daar niet nodig heb is duidelijk dus vervalt het punt van 180 graden draaien (wat dus in mijn geval niet nodig had geweest.
Deze zijn dan uitsluitend geplaatst om als blokscheiding aan te geven en virtueel hier gebruik van te maken.
Uiteindelijk rijden wij van sein tot sein betreffende het aangeven van blokken.

Gezien dit probleem ben ik even gestopt om mijn baan verder in te tekenen en alle gegevens in te voeren en heb besloten, om als opfrissing, eerst een ruime testbaan te ontwerpen in WDP en die weer aan het werk te krijgen in de simulatiemodus.

Ik wil wel kwijt dat deze manier van uitleggen beter is (met afbeeldingen) dan alleen maar platte tekst.
Niet dat dit een kritiek is op eerdere reacties maar het is een gegeven dat d.m.v. uitdrukken in tekst je deze op vele manieren kunt intrepeteren en mogelijk niet kan begrijpen terwijl de bedoelingen goed zijn.
Uiteindelijk hebben wij allemaal onze eigen manier van verwoorden/uitdrukken en probeer dat maar eens te doorgronden.
Dit lukt niet altijd.

In ieder geval pak ik de draad weer op met een ruime fantasie-testbaan en mocht ik daar weer de nodige problemen en onwetendheid in tegen komen dan meld ik mij wel weer.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #39 am: 25. Mai 2008, 00:08:38 »
Riny,

Het is mij duidelijk wat je wil, maar laat die seienen weg en dan wordt het overzichtelijker.
Je kunt je blokscheidingen ook heel snel zien als je even onder opties de terugmelders aanzet dan zie je direct waar je RMk's liggen en die corresponderen dan met blokken! Als je ze gezien hebt dan klik je het weer uit.
Het grote voordeel is dat je baan er uitziet zoals het er echt uit zou zien.   
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #40 am: 25. Mai 2008, 00:15:59 »
Ik zal dit in het volgende project zeker eens meenemen en bekijken.

Dank zover.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #41 am: 25. Mai 2008, 11:37:10 »
Beste Riny,

Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Wedden van wel ?!!

Beste Gerard,

We gaan het afwachten.
Alleen op dit moment zie ik het helemaal even niet meer zitten. :'(
Dus dat ligt aan mij en niet aan WDP Pro x.
Als ik voor de spiegel sta komt er allemaal rook uit mij oren. :o :o
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

jlt

  • Gast
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #42 am: 25. Mai 2008, 11:58:45 »
Beste Riny,

Ik heb daar geheel mijn begrip voor.!

Ga gewoon verder hoe je die baan in jouw gedachten hebt ontworpen.
Ook hoe die seinen hebt geplaatst, en met alle respect voor jou standpunt natuurlijk.
Maar ik zie de bijdrage van Walter, Bob en van mijzelf, allemaal op dezelfde golflengte zitten.
We proberen je uit diverse hoeken uitleg te geven.
Als er dan weer niet goed begrepen wordt, dan leggen we je nog een aantal keren uit. ;)
Geduld is een schone zaak. ;)

Het is niet erg, dat je even het overzicht niet meer ziet, heel begrijpelijk. :D

Mijn voorstel is, ga gewoon verder met bijv. het aanmaken van Rijwegen en hoe je denk dat te doen.
Dan denk ik dat er dan signalen uitvoort komen, die de blokkades opwerpen.

Ik heb ook dergelijk ervaringen meegemaakt, en daar hoeft jezelf echt niet voor te schamen.
Daar ben je ook, heel eerlijk in.!




Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #43 am: 25. Mai 2008, 12:28:31 »
Beste Riny,

Alleen op dit moment zie ik het helemaal even niet meer zitten. :'(
Dus dat ligt aan mij en niet aan WDP Pro x.

Wat zie je niet meer zitten?

1. Is het puur de plaatsing van de seinen en de suggesties die daarop volgen?
2. Is het 't baanontwerp zelf?
3. Is het WDP Pro X?
4. Of iets anders in de Pro X versie?

Als je nu probeert je probleem te isoleren, ik bedoel hiermee dat je kunt gaan stellen, oké vanaf hier snap ik het niet meer. Dan stoppen, en dan het probleem hier even op het forum op tafel leggen, wat je dan even niet meer snapt. In een eerdere posting van je zeg je dat je je waarschijnlijk ergens op aan het blind staren bent. Probeer dat nu eens nader te omschrijven. Dan pakken we daar de koe bij de horens en komen we er zeker uit!!

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Mijn ontwerp in Pro.
« Antwort #44 am: 25. Mai 2008, 13:31:50 »
Beste Gerard,

Ik heb de afgelopen dagen de baan gelaten voor wat hij is en maar weer eerst een testbaantje ontworpen om de boel weer eens te doorgronden.
Maar ik kom er dus geen steek verder mee. :'(

Het isoleren van de problemen is niet zo moeilijk, het duidelijk verwoorden van de problemen dus wel.
En dat, terwijl ik toch lekker kan kletsen, is toch een probleem.

Het is en blijft moeilijk om de verwoording van een probleem te begrijpen voor anderen.
Dit omdat een geschreven tekst op vele manieren kan worden gelezen en dat het punt waar het om gaat niet goed ontvangen wordt door ongewilde onbegrip.

Naar mijn persoonlijke mening, en die kan ik verkeerd hebben dus, staat in de handleiding wat WDP allemaal kan.
Per optie wordt uitgelgd wat de mogelijkheden zijn en hoe deze functioneren.
Maar een volgorde van een combinatie van stappen om een bepaald doel te bereiken ontbreekt naar mijns inzien.

De snelle instap geeft alleen maar een recht stukje spoor en dat krijgt ieder knurft wel voor elkaar maar dan de rest nog eens.
Naar mijn mening zou een miniatuur cursus voor een testbaantje met passeerspoor, wissels en een enkele sein geen overbodige luxe zijn.

Maar goed, genoeg gekletst, ik ga weer verder met modderen en als ik ergens tegen aan loopt zal ik dat proberen op mijn beste manier te vragen en te verwoorden.

Opgeven staat niet in mijn persoonlijke handleiding. ;)
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"