Autor Thema: BEZET MELDING  (Gelesen 13257 mal)

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
BEZET MELDING
« am: 07. April 2009, 18:25:54 »
HALLO,

Ik mijn schaduwstation zover aangesloten dat de wissels en de seinen in het banenplan functioneren. Ik rijdt Marklin 3 rail met CS1 Nu ben ik zover dat ik de terugmeld contacten aan kan gaan sluiten. Ik heb blokken verdeeld in 3 secties.Ik gebruik C rail en massadetectie. Alle blokken zijn gescheiden door isolatie. De bezet meld draad is aangesloten op de zelfde rail als die waar de isolatiepinnen zitten. Ik gebruik BMD16N module =een s88 model van Hub Maaskant. Ik heb de eerste contacten aangesloten mar ik zie geen bezetmelding??!! Verder worden de treinen niet gedetecteerd in de treinnummervelden. Ik ben een beginner. Ik ga ervan uit dat indien een lok op een spoor staat dat deze wordt gedetecteerd. Natuurlijk zijn ale loks voorzien van een decoder. De loks zijn ook te besturen met WDP. Wat doe ik niet goed?? Hulp wordt zeer op prijs gesteld daar ik de oplossing niet in de handboeken (Duits en Nederlands) terug kan vinden.
Misschien stel ik wel domme vragen hiervoor bij voorbaat mijn excuus.
Met vriendelijke groet,

Lou

« Letzte Änderung: 07. April 2009, 18:30:10 von lou »
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #1 am: 07. April 2009, 18:45:51 »
hallo Lou,

Heb je de s88 modules in - systeeminstellingen - bij terugmeldmodules ingevoerd.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #2 am: 07. April 2009, 19:06:41 »
Hallo Lou,

Een paar vraagjes.
Zie je ook op je CS1 geen bezetmelding?
Zijn jou "C" contact rails van märklin of zelf gemaakt,
(door van de gewone rails contactrails te maken.)

Vergeet niet om wanneer je rails tussen de 2 contactrails heb gedaan
van deze ook de min leiding door te knippen.

Met groet Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #3 am: 07. April 2009, 20:40:47 »
Ja ik heb in de systeeminstellingen de modules ingevoerd. Ik heb op een centrale plaats 7 modules geminyeerd, Dit betekent volgs, de handleiding dat ik 14 modules in moet voeren. Dit heb ik gedaan. Nee op cd CS! zie ik ook geen terugmelding. Ik gebruik "gebruikte" rails en ik heb de rails zelf gemaakt volgens tekeningen welke op het net circuleren. Het kan wel zij dat er meerdere contacten zijn doorgeknipt, maar ik heb volgens tekeningen welke op het net circuleren de rails geprepareerd. Ik voeg een afbeelding toe welke ik als voorbeeld heb gebruikt. Ik heb geconstateerd dat indien ik het s88 verloopstuk naar utp kabel aansluit volgens de gebruiks aanwijzing dat alle bezetmelders ROOD kleuren, draai ik het verloopstuk 180 graden dan zijn de contacten wit!!?? Ik heb wel pas 8 kabels aangesloten (1 t/m 8) Ik heb zojuist nogmaals getest maar WDP herkent ook geen lok op de treinnummervelden. Wat doe ik nu verkeerd?? Groet,
Lou

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 07. April 2009, 20:46:33 von lou »
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #4 am: 07. April 2009, 21:33:13 »
Hoi Lou,

Even 1 probleem tegelijk, wij zijn ook maar beginners he.

Ook al kun je de loks via WDP handmatig besturen, dan wil dat niet zeggen dat wdp een lok herkend die jij op de baan zet. Je zult eerst de lok op een treinnr. veld moeten slepen met de muis. als de lok dan gaat rijden van veld naar veld
via eerder aangemaakte rijwegen zul je zien dat wdp de lok wel kan volgen van veld naar veld.

Je schrijft dat je de baan hebt verdeeld in blokken met daartussen een isolatie.
elk blok heb je verdeeld in 3 sekties dus ook daar moet een isolatie(dit miste ik even in je verhaal) tussen en elke sektie heeft zijn eigen terugmelddraad naar de S88. Bovendien moet elke  C-rail geprepareed(doorgeknipt) zijn.ook als ze tot dezelfde sektie behoren.

Dat rood weergeven van alle sporen heb ik ook in het begin gehad, bij mij bleek het een verkeerde kabelverbinding te zijn
waarbij in een contrastekker die in de bmd modules gebruikt worden 2 van die ijzeren stripjes elkaar raakten. je zou ze eens goed moeten kijken of alles wel goed zit.
Kan het ook niet zijn dat er iets met het verloopkabeltje aan de hand is.
Ik zou deze storing proberen op te lossen door te beginnen van voor af aan en alle aansluitingen eerst goed kontroleren.

Ik neem aan dat je in het CS 7 modules hebt ingevoerd.In WDP 14 is korrekt ook neem ik aan dat je daar het CS als dig syst. hebt ingevoerd.

Gr. kees
« Letzte Änderung: 07. April 2009, 21:34:49 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: BEZET MELDING
« Antwort #5 am: 07. April 2009, 22:17:26 »
Hallo Lou,

Zoals Kees al aanga even de dingen schijden:
Zitat
Ook al kun je de loks via WDP handmatig besturen, dan wil dat niet zeggen dat wdp een lok herkend die jij op de baan zet. Je zult eerst de lok op een treinnr. veld moeten slepen met de muis.


Wat hier bedoeld wordt:

Klik met je rechter muis op een lok (boven in WDP) blijf deze ingedrukt houden en sleep de lok dan naar een trein# veld. Is de "cursor boven het trein# veld laat dan los, vanaf dat moment zou WDP het lok nummer moeten herkennen.

Zitat
als de lok dan gaat rijden van veld naar veldvia eerder aangemaakte rijwegen zul je zien dat wdp de lok wel kan volgen van veld naar veld
dit gedeelte van herkenneing werkt alleen als ook je RMK's werken want anders weet WDP niet dat de lok verschoven is.
Het is dus een combinatie die je moet oplossen.

Ik begrijp dat geen van 8 RMK het doen, dat zou voor mij een teken zijn dat er iets niet goed aangesloten
of zoals andere al zijden in WDP is het niet goed aangegeven. Kan je een screen shot plaatsen van je systeem instellingen daar waar je de RMK modules hebt gedefinieerd.

Overigens vul ook even je profiel dan zien we in een oog opslag wat voor techniek je toepast bij je baan
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #6 am: 08. April 2009, 00:16:17 »
Beste Bob,
 ik heb 3 scr,sh, gemaakt van de systeem instellingen ( zie bijlagen) Ik heb de aansluiting op de cs1 nog eens nagekeken. De verloopstekker kan op 2 manieren aangesloten worden. Ik denk dat ik deze nu goed heb, want geen enkele bezet melder is rood gekleurd ( kan ook eigenlijk niet want er staat een trein op de rails.) Als ik inderdaad een trein naar een treinnummerveld sleep dan word deze in het veld gezet, maar als ik de trein in beweging zet gebeurt er niets. Ik kan op dit moment niet ontdekken wat er fout is. Ik heb een baanvak uit elkaar gehaald en de aansluitingen bekeken. Ze zijn aangesloten zoals in de eerste bijlage is aangegeven. Ook op de RM monitor is geen beweging te zien. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Lou

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #7 am: 08. April 2009, 08:55:40 »
Beste Bob,Henk, Kees,

Ter aanvulling nog twee scr.sh. van de Rm(Tm) monitor. Ik begrijp hier niets van, kan natuurlijk aan mij liggen.
Monitou2.jpg is de situatie met Contact naar CS1. Moniyoy is de situatie als de CS1 niet is aangesloten. Ik zie 53 terugmeld contacten die niet bezet zijn en EEN is bezet hoewel deze niet is aangesloten. Er zijn pas 8 contacten aangesloten op module 1(1 t/m8) (totaal 16 contacten). Verder is de situatie met en zonder aansluiting naar de CS1 exact hetzelfde. In de CS1 zijn 7 modules geconfigureerd van 16 contacten!!

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #8 am: 08. April 2009, 09:26:03 »
Goedemorgen Lou,

Ik denk dat je even terug moet naar het begin om dit op te lossen.
Koppel alle rm modules los behalve de eerste.
Stel deze rm module opnieuw in in de Syst. instellingen van WDP dus 2x8 maar ook in het CS dus 1x16
kontroleer de 8 aansluitingen goed.
kontroleer of deze aansluitingen korresponderen met de nummering van de rm kontakten in je banenplan.
Kontroleer goed de railscheidingen van de sekties en het betreffende blok maar ook of op dit gedeelte de rails goed zijn doorgeknipt op het gedeelte dat je nu hebt aangesloten.

Vraagje, hoe heb jij de massa-vebindingen aangesloten.
Geef eens een scr-sh. van je RM nummering.
Geef eens een scr-sh. van de rijweg op dit aangesloten gedeelte.
De seinen links in je banenplan staan volgens mij verkeerd om, ervan uitgaande dat je 2 richtingen wil rijden n je sch. st.

Ik moet nu gaan werken maar missch. zijn er anderen vandaag vrij om je verder te helpen ik zie het vanavond wel

Succes Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #9 am: 08. April 2009, 09:54:34 »
Lou

Ik denk toch dat het een simpele aansluitfout is en niet zozeer instellingen.

je hebt pas 8 kontakten aangesloten maar de rm monitor geeft er veel meer aan
ik vermoed dat het ligt aan je railscheidingen en/of het bewerken van de rails.
C-rails- is mijn ervaring kunnen rotdingen zijn, want ook al heb je ze goed bewerkt dan nog kunnen ze onderling kontakt maken omdat de scheiding tussen 2 rails bij de spoorstaven minimaal is en als de rails niet goed vlak liggen raken die elkaar en gaat het mis.

Blijft vreemd dat je geen terugmelding krijgt als je een lok op dit gedeelte zet vandaar mijn vraag om de andere scr. shots

Dus probeer mijn vorige antwoord uit te voeren en dan komt het heus wel goed.

En wellicht is er nog een ander forumlid die je vandaag ui de brand kan helpen.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #10 am: 08. April 2009, 11:30:39 »
Hallo Lou,

Heb je de eerste S-88 ook op de aarde van het digitaal systeem aangesloten?
Wanneer ik dat doet, zijn bij mij ook alle baan delen met bezet melding rood,
terwijl er geen trein op staat. Dus ik heb de eerste (en ook de andere) niet
op de aarde van het digitaal systeem aangesloten.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: BEZET MELDING
« Antwort #11 am: 08. April 2009, 12:53:43 »
Hallo Lou,

Voor zover ik kan zien is alles goed ingegeven in WDP.

Ik zou alle RMK even los halen bij BMD16N module
Daarna 1 aansluiten en op dat stuk een lok plaatsen werkt dat dan de volgende aansluiten.
Als dat niet werkt dan de bedrading goed nakijken want ik denk dat daar een foutje zit en je dat over het hoofd zie.

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: BEZET MELDING
« Antwort #12 am: 08. April 2009, 13:24:43 »
Hopelijk heb ik ook nog een mogelijk probleem wat speelt.

Wat vaak wordt vergeten zijn de stootjukken van C-rails.
Er zijn twee types.
1:  Waarbij de spoorstaven onder het stootjuk ook doorverbonden zijn middels het bekende "bruggetje", optie, deze dus ook doorknippen.
Gebeurd dit niet dan wordt op dat punt de gehele scheiding van de spoorstaven over heel de baan ongedaan gemaakt.

2: Er zijn ook stootjukken waar in het geheel geen aansluitingen, dus ook geen "bruggetje" aanwezig is.

Aanvullend in de bijlage een wat uitgebreidere tekst betreffende het voorbereiden van de modelbaan voor het gebruik via de Pc/Windigipet.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: BEZET MELDING
« Antwort #13 am: 08. April 2009, 13:39:10 »
Hallo Lou,

Weet je zeker dat de BDM16 van "HM" goed is opgebouwd? niet heel toevallig een pootje van een van de 6 IC's misgestoken in een van de voetjes. dit gebeurt nog wel eens meer.
Ook het weerstandsnetwerk van 100 kilo Ohm even controleren op de juiste positie (het is een 4+1 netwerk wat inhoud dat je een gemeenschappelijke aansluiting hebt voor de vier weerstanden (pin 1))
Bij alle BDM16 printen die ik onder mijn baan heb hangen is dat 2 x zo gebeurt. en ook ik had toen alles op bezet staan tewijl er niets op de baan aanwezig was.

op de WDP site staat een leuk hulp-apparaatje wat je simpel in elkaar kan bouwen op gaatjes print, en waar mee je de BDM16 goed kunt testen op de funktionaliteit.
http://www.windigipet.de/win-digipet-downloads/p_5/
een simpele S88 tester.

Met een vriendelijke groet

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline lou

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: VENLO Ort bei GoogleMaps suchen
Re: BEZET MELDING
« Antwort #14 am: 08. April 2009, 14:17:36 »
Beste mensen,

Ik heb om alles uit te sluiten het bovenste stuk baan, contact 1 t/m 3 geheel van de baan geïsoleerd en apart voorzien van voeding. \er is dus nu een afzonderlijk stuk van een 2.50 waaraan 3 bezetmeld draden zitten. de buitenste stukken zijn NIET met de rest van de baan verbonden. Ik heb dus nu BM 1, 2 , 3 geheel geïsoleerd van de baan. De voeding komt van het CS. Trein reageert middels WDP. alle Module afgekoppeld behalve de eerste. Navraag gedaan bij de leverancier voor het bevestiging van de goede connectie met het CS. Aansluiting naar de S88 bus is goed. Ik heb 1 rode draad naar de Module aangesloten en 1 terugmeld contact. Alle verbindingen gecontroleerd en alle contactverbrekingen (knippen normaal gecontroleerd. Alles in mijn ogen correct. Helaas als ik de trein op BM 1 zet krijg ik geen bezetmelding. Inmiddels heb ik geen complete bezet.emelding meer. De totale bezetmelding lag aan het feit dat de meegeleverd connector in spiegel was gemaakt, stekker andersom in de S88 bus en probleem hiervan tenminste verholpen. Ik heb de modules niet zelf gemaakt maar deze door Huib Maaskant compleet laten aanleveren, hij heeft deze ook vooraf getest en OK bevonden. Ik heb een file toegevoegd van de baan met terugmeldcontact nummering.Voor de verzending nogmaals alles gecontroleerd en alle stootblokken verwijderd. Er zijn GEEN rijwegen aangemaakt.Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik weet het nu echt niet meer.

Groet,

Lou

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
marklin C-RAIL; cs1 cs2;
windigipet xpro
MS windows home server 2007  PC /Laptop (vista)