Autor Thema: Van start  (Gelesen 13081 mal)

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Van start
« Antwort #15 am: 26. Juli 2009, 11:08:30 »
Hallo Hans, ik zie dat je al druk aan het oefenen en lezen bent geslagen, dat is ook de enige manier om het programma een beetje door te krijgen (uitgezonderd hetgeen je niet begrijpt en in het forum aan bod kan komen). Zoals ook bij mij (in het begin) is ook de demo bij jou abracadabra gebleken. Dit kan ook niet anders als je de basisprincipes nog niet helemaal door hebt van het programma (dat is nu eenmaal zo). Je zult diverse hoofdstukken meermaals moeten doorlezen alvorens je er ook maar iets van begrijpt en tot dan is het spelen met de demo een utopie. Dit zeg ik niet om lullig te doen maar deze wijsheid komt uit eigen ervaring. Mijn motto is ook altijd "ervaring is een opstapeling van stommiteiten" en daarvoor hoef je je niet te schamen. Mensen die beweren met de demo te hebben gespeeld en met succes, zonder de betreffende hoofdstukken gelezen te hebben, bestaan niet en spreken niet de gehele waarheid. Het klinkt allemaal misschien een beetje hard en is niet zo bedoeld maar het is nu eenmaal zo, daar kan ik ook niets aan doen.

Op bladzijde 403 van het Duitse handboek staat het heel mooi:

Doch zum Schluss noch der folgende Hinweis! Fangen Sie mit einer einfachen Automatik an und erweitern diese dann immer mehr. So lernen Sie alles schneller und verständlicher, als gleich mit einer komplizierten Au¬tomatik mit allen Schikanen zu beginnen und dann zu verzweifeln, weil es einfach nicht klappen will.

in het Nederlands:

Tot slot nog een belangrijke aanwijzing!


Begin met een eenvoudige automatiek en breidt dit uit met meerdere rijwegen. Zo leert u alles beter en sneller en met meer verstand, dan gelijk met een hele gecompliceerde automatiek met alle problemen te beginnen en dan in vertwijfeling raken, omdat het eenvoudigweg niet gelijk lukt.

Ik snap ook wel dat de Duitse taal voor menigeen een moeilijke horde is om te nemen. Maar je kunt voor de eerste hoofdstukken ook de NL-vertaling van Pro-X even tevoorschijn halen (uitgezonderd de instellingen van km/h natuurlijk want die staan daar nog niet in). Maar als je voor het eerst een project aanmaakt moet je toch kiezen voor km/h en dan heb je die horde al genomen en hoef je je daar niet meer zo druk over te maken. Het km/h verhaal komt vanzelf aan bod en heeft geen invloed op het "tekenen"van het plan.

Dus je kunt gewoon het gedeelte van "Snelle ïnstap" en de daarbij behorende hoofdstukken gewoon uitvoeren. (behalve voorlopig jouw digitale systeem natuurlijk, want dat heb je immers nog niet) Vanaf hoofdstuk 7 tot zeker H 13 moet je helaas de Duitse versie gaan pakken want er zitten in deze hoofdstukken toch delen die anders/afwijkend zijn dan in de vorige versie.

Neem van mij aan dat het echt beter is eerst zelf een testbaantje te maken voordat je met het echte werk begint, dus twee of drie ovaaltjes in elkaar met een paar uitwijkwissels van de ene naar de andere ovaal en terug. Ook een paar spoortjes met stootblokken in de buitenste ovaal kunnen leuke diensten bewijzen. Ik zie dat je nog geen interface (centrale) hebt. Nu heb ik zelf een Twin-center die op een paar uitzonderingen gelijk is aan de IB van Uhlenbrock. Deze zijn tamelijk duur in aanschaf en ik raad je aan voor de Tams Master Control te gaan. Heel veel leden van dit forum hebben deze centrale ook (ook in het Duitse forum) en zijn daar zeer tevreden over. Ook voor 3-rail systemen is hij geschikt.

Laat je vooral geen ESU ECos, Viessmann Commander of de Marklin CS2 aanpraten want deze zijn zeer duur en ver overgedementioneerd voor hetgeen je gaat doen. Alles wat in die centrales zit en waarvoor je fors betaald, zit "gratis" in WDP, behalve de locherkenning van de CS2 (en gelijkwaardigen). Goed, ik heb wel een aardig schema voor een testbaantje met alle seinen er al in en ook de isolaties voor de bezetmelders e.d. Laat maar horen of je daar belang bij hebt, dan stuur ik je het wel even toe.
« Letzte Änderung: 26. Juli 2009, 14:23:46 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #16 am: 26. Juli 2009, 16:52:24 »
Hallo Rob,

Toch weer bedankt voor je uitgebreide reactie. Uiteraard zal ik je aanwijzingen en tips ter harte nemen. Zoals ik zelf al dacht loop ik veel te hard van stapel en zal je advies om eerst maar is met een ovaaltje met wissels en stootjukken beginnen opvolgen. Lijkt mij inderdaad beter in plaats van gelijk met het "grote werk" te beginnen. Zo het ook, zoals je al aangaf, op blz 403 van het handboek staat. Maar zover was ik nog niet.... :D
Overigens wil ik je laten weten dat de Duitse taal (gelukkig) voor mij geen al te grote hindernis vormt. Goed, ik heb af en toe wel is een woordenboek nodig maar in het algemeen is het Duits dus voor mij geen probleem.

Nog één vraag houdt mij op dit moment bezig: het gaat over de zogenoemde "sprungmarken". Ralf Krapp en jij haalden dit hiervoor ook al is aan. Er wordt in het handboek wel uitgelegd hoe deze moeten worden aangelegd maar ik kom er maar niet achter wat een "sprungmark" is laat staan wat het nut hiervan is en wat voor functie deze op de baan bewerkstelligd.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Van start
« Antwort #17 am: 27. Juli 2009, 09:24:01 »
Hallo Hans,

Sprungmarken: Ik heb mijn baan op de zolder gebouwd, waar ter ondersteuning van het
dak nog een muur staat. Het grootste deel van mijn baan ligt voor de muur en een klein deel er achter.
Dat kleine deel licht ook zo'n 20 cm. lager. Om nu van de grote baan naar het kleine deel te komen,
gaan mijn treinen in een tunnel en gaan onder 3 andere sporen door naar het kleine deel.
Op het sporen plan zouden de rails met die 3 sporen kruisen....
Dus het spoor houdt op en begint weer na de drie sporen. En hier heb je sprungmarken nodig, om
WDP te laten weten waar je trein verder gaat. Dus dat is de functie van de sprungmarken.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Van start
« Antwort #18 am: 27. Juli 2009, 09:26:24 »
Sorry ik had jouw bijdrage nog niet gezien. Hallo Hans, ik ben blij dat je wat aan mijn adviezen hebt, het is maar een suggestie. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om simpel te beginnen. Je wilt (en dat gold ook voor mij) gelijk teveel en daar bega je de grootste fout. Ook ik had de grootste problemen de Demo in versie Pro-X aan de gang te krijgen en het zal je ook niet lukken als de basis niet begrepen is. Het is niet anders. Sprungmarken: Het komt wel eens voor dat je kruisende rails hebt (van boven naar beneden en van links naar rechts) en dat betekent dat de ene rail onder of over de andere rail doorgaat, dat gaat dus niet in WDP. De ene rail wordt dus onderbroken door de andere kruisende rail, of je onderbreekt de rails door het invoegen van teksten (railnummers e.d.) of je stopt met een railsegment door plaatsproblemen o.i.d. en dat je ergens anders weer moet beginnen en om die afstand "onzichtbaar" te overbruggen, dienen de sprungmarken. Hiermee leg je een zogenaamd virtueel bruggetje aan tussen twee onderbroken railstukken. Als je het precies wilt weten, kijk dan eens naar H6 en dan specifiek op blz167 t/m 170, daar wordt aangegeven hoe je deze "sprungmarken" aanlegt. Ik kan het hier wel uitgebreid gaan vertellen maar omdat je zegt dat jouw Duits goed is kun je het beter zelf lezen. Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen, mocht je het toch niet begrijpen, vraag maar.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #19 am: 08. November 2009, 14:30:36 »
Beste Allen,

Nou, het heeft een poosje geduurd maar nu is het eindelijk zover. Trots mag ik melden dat ik de "Schnelleinstieg", zei het met veel vallen en opstaan, met succes heb doorlopen. En dat zonder "echt" testbaantje maar in simulatie modus. Dus ook hoofdstuk 8.14.1 er maar even bijgepakt. De simulatie bewijst volgens mij dat de "Schnelleinstieg" voor de volle 100% goed werkt. Tot zover geen vragen dus, ik denk dat het me tot nu duidelijk is. Ik moet zeggen dat het handboek, voor mij althans, wel heel erg duidelijk is. Goed lezen blijft het advies.

Wat mij in het bijzonder opviel:

1. de gebruiksvriendelijkheid in het algemeen;
2. de op mij indrukwekkende Fahrstraßen assistent.

Het heeft me ontzettend veel plezier gedaan (en voldoening gegeven) deze eerste stap en kennismaking in de praktijk met WDP te hebben doorlopen. Op naar het volgende avontuur. Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Van start
« Antwort #20 am: 08. November 2009, 15:37:02 »
Beste Hans,

Wat fijn dat het zo goed lukt met WDP. Ook ik ben vindt het prachtig om met
het WDP programma te werken. Jaren lang heb ik met Win-Digital gewerkt, ook mooi,
maar ik werk makkelijker met WDP. Jou gevoel van wat werkt het prachtig kan ik
helemaal meevoelen. heb je al beslist welke centrale je koopt?

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #21 am: 08. November 2009, 15:48:07 »
Beste Henk,

Ja, het geeft mij een heel goed gevoel uiteindelijk voor WDP gekozen te hebben en er nu dan eindelijk mee te werken. Zeker als ik op het Duitse-forum ook telkens weer zie wat een geweldige support daar gegeven wordt. Een keus voor mijn toekomstige centrale heb ik nog niet gemaakt. Lastig hoor. Ik zit tegen die 16 mfx lok-functies aan te hikken. Ik zal eerdaags is bij TAMS navragen of die allemaal met hun centrale aanroepbaar zijn.

Bedankt voor je reactie en steeds veel succes met je hobby!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #22 am: 09. November 2009, 21:22:37 »
Beste Allen,

Bij nadere analyse van wat ik gister heb ge-oefend toch nog een vraag m.b.t. mijn eerste schreden met "Schnelleinstieg". Zoals ik al zei ging het met vallen en opstaan, vooral met de Fahrstraßen-Editor. Daar ging weleens wat mis en begon ik opnieuw. Vraag: is dat de verklaring voor het feit dat in de kolom "ID" 1 over gaat in 5 m.a.w. dat ik 2 t/m 4 verprutst c.q. verwijdert heb? Hoe krijg ik dit weer "netjes" in 1 t/m 3? Alvast bedankt weer voor de adviezen!

Voor alle duidelijkheid probeer ik met de afbeelding hieronder mijn vraag te illustreren.

Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Van start
« Antwort #23 am: 09. November 2009, 21:49:01 »
WDP maakt gebruik van Microsoft Access database bestanden, deze maakt voor ieder record een z.g. uniek ID nummer aan.

Dit ID nummer kunt je niet aanpassen of veranderen, lever had ik gezien deze kolom hidden te kunnen maken, maar ook dit is niet mogelijk in WDP.

Er zijn meer personenen die zich hieraan storen.

m.v.g. Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #24 am: 09. November 2009, 22:11:56 »
Hallo Willy,

"aan storen" vind ik weer zoveel gezegd. Ik weet nu in ieder geval de filosofie hierachter en daar heb ik verder "vrede" mee. Ik hoef er dus verder niets achter te zoeken en het maakt verder voor het verloop van het programma niets uit begrijp ik.

Hartelijk dank voor je uitleg in ieder geval! Goed te weten van het "waarom".
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Van start
« Antwort #25 am: 10. November 2009, 09:33:18 »
Zoiets heb je ook in de Zugfahrten-Editor. Ale je een gehele treinrit verwijderd ben je ook dat volgnummer (Datensatz) kwijt en dat vond ik nogal storend. Heb het ook in het Duitse forum nagevraagd en het blijkt dat dit zo is. Ik heb bijvoorbeeld achtereenvolgens Datensatz 2 t/m 8, nummer 9 is weg en 10 t/m 27 ineens leeg en in Datensatz 28 staat weer een treinrit. Uiteindelijk maakt dit voor de werking niet uit maar ik vind het wel jammer. Als je dit vantevoren weet kun je daar rekening mee houden wanneer je een treinrit kwijt wilt kun je die ook gewoon overschrijven en dan blijft die dataset wel bestaan. Maar goed, het is nu eenmaal zo.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

  • Gast
Re: Van start
« Antwort #26 am: 10. November 2009, 10:49:38 »
Hallo Willy,

"aan storen" vind ik weer zoveel gezegd. Ik weet nu in ieder geval de filosofie hierachter en daar heb ik verder "vrede" mee. Ik hoef er dus verder niets achter te zoeken en het maakt verder voor het verloop van het programma niets uit begrijp ik.

Hartelijk dank voor je uitleg in ieder geval! Goed te weten van het "waarom".

Goedemorgen Hans,

Dat heb je ook goed gezien. ;D

In het Duitse handboek op blz 235 staan voorbeelden waarom de ID wordt weergegeven.
ID= Indification, m.a.w. dat zijn fysische softwarematig unieke letters, waar WDP zijn veiligheid inbouwd!!.
Als je ook de ID-Texten bekijkt, dan zijn deze ook de unieke letters met gekoppeld de texten die je kunt veranderen. Ook staat beschreven dat je met behulp van sorteerbalk de regels waar je een FS hebt aangemaakt, allerlei truckjes kunt uitvoeren, om een overzicht te verkrijgen.

Probeer gewoon extreem een aantal veranderingen in te brengen en probeer eens met de sorteerbalk te spelen.
Dan zul je, denk ik, ook achter komen waarom de ID wordt bewerkt.

Succes. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #27 am: 10. November 2009, 19:01:40 »
Hallo Rob, Hallo Jan Leendert,

ook jullie bedankt voor je reactie op mijn laatste post. Jullie weten inmiddels wel dat ik dit zeer waardeer. Ik ben momenteel zeer "gretig" met WDP aan de slag (Büroversion) want ik heb nog geen faciliteiten om e.e.a. op m'n baan die nog lang niet klaar is maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat er niet gereden kan worden uit te proberen. Maar ik denk dat de "simulatie-modus" (voorlopig) even een goed alternatief is.

Overigens t.a.v. de interface: op basis van de vele adviezen die ik heb gehad denk ik voor de Tams MC in combinatie met LDT HSI-88 te gaan. Velen (veruit de meerderheid) adviseerde mij in ieder geval voor de "Tams" te gaan en na veel lezen hierover denk ik dat dit voor mij de ideale combinatie met WDP zal zijn. Een aanschaf van het Märklin Central Station II zou in mijn geval "gekkenwerk" zijn; alle "spielerei" (heel erg mooi) die daarop zit is immers ook (en veel beter!) in WDP verwerkt. Bijkomend voordeel in mijn keus: het grote prijsverschil!

Jullie steeds veel succes met de hobby en nogmaals dank. Groet, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Van start
« Antwort #28 am: 10. November 2009, 19:18:29 »
Hallo Rob, Hallo Jan Leendert,

ook jullie bedankt voor je reactie op mijn laatste post. Jullie weten inmiddels wel dat ik dit zeer waardeer. Ik ben momenteel zeer "gretig" met WDP aan de slag (Büroversion) want ik heb nog geen faciliteiten om e.e.a. op m'n baan die nog lang niet klaar is maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat er niet gereden kan worden uit te proberen. Maar ik denk dat de "simulatie-modus" (voorlopig) even een goed alternatief is.

Overigens t.a.v. de interface: op basis van de vele adviezen die ik heb gehad denk ik voor de Tams MC in combinatie met LDT HSI-88 te gaan. Velen (veruit de meerderheid) adviseerde mij in ieder geval voor de "Tams" te gaan en na veel lezen hierover denk ik dat dit voor mij de ideale combinatie met WDP zal zijn. Een aanschaf van het Märklin Central Station II zou in mijn geval "gekkenwerk" zijn; alle "spielerei" (heel erg mooi) die daarop zit is immers ook (en veel beter!) in WDP verwerkt. Bijkomend voordeel in mijn keus: het grote prijsverschil!

Jullie steeds veel succes met de hobby en nogmaals dank. Groet, Hans

Hallo Hans,

Ik was laatst in Duitsland (Seminar in Hurth) en daar werd veel gesproken over de Tams systeem.
De Tams systeem is echt gewoon goed, en omdat de meerdere in combinatie met WDP werken heeft het eigenlijk geen zin om nogeens toeters en belletjes erom heen aan te brengen.
Tams voorziet alle behoeften die een Marklinist tevreden kan stellen.
Zelfs met een eenvoudige besturing met booster is al genoeg, en je kunt het ook nog manuel de treinen mee sturen.

In de Seminar heeft de Tams zich veruit zijn beste kanten laten zien. ;D

Veel succes met het overwegen tot een aanschaf.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Van start
« Antwort #29 am: 12. November 2009, 21:37:45 »
Beste Allen,

Hopenlijk nemen jullie het mij niet kwalijk maar zo langzamerhand snap ik er niets meer van. Daar waar ik telkens vraag naar de mogelijkheid om ALLE beschikbare functies van Märklin-modellen aan te roepen, en dat kunnen er tegenwoordig best 16 zijn, en men mij Tams aanbeveelt zie ik op deze site tot mijn grote schrik dat er maar 4 functies aanroepbaar zijn.

Dit is mij dus veel te weinig en schrikt mij terug. Nogmaals mijn wens c.q. specificatie want er is kennelijk sprake van een misverstand. Ik wil een apparaat (lees Interface) dat op de huidige stand der techniek is ingesteld en dus minimaal 16 functies aankan. Dat zou bij de huidige stand der techniek ook het maximaal haalbare moeten zijn. Of ik ze nou wel of niet gebruik oftewel wel of niet interressant vindt doet er niet toe. Zo las ik onlangs ergens dat je "dan eenvoudig functies die je niet believen of niet nodig hebt" kan uitschakelen.... nou ja, zo werkt dat bij mij dus niet. Van dat soort maatregelen gruw ik bijvoorbaat. Ik wil niet het risico lopen dat als ik in de toekomst een model koop dat 16 functies in zich heeft dat deze dan door een "foute" aanschaf in de hardware niet gespeeld kunnen worden. Graag weer enige opheldering van de deskundigen.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10