Autor Thema: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen  (Gelesen 21517 mal)

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #15 am: 15. September 2010, 20:12:02 »
Hallo Rob,

Als de loc de lampjes branden, dan is er zeker contact.! ;)
Dus daar zal het niet aan liggen. Ik ga dan ook even vanuit dat de rails en de wielen schoon zijn?.
Als je echt kunt vaststellen dat er contact is met jouw IB e.d. dan ligt het niet daaraan. (even vanuit mijn visie)

Dat je de draden 0.75 mm kwadraad gebruikt is prima!. En de vertakking niet lager dan 1.5 mtr met 0.5 mm kwadraad, dat behoeft geen commentaar.

Een volgende punt die je naar voren haalt is de Laufzeitfehler '8018'.
Daar is wel wat aan de hand!!.
Er is dus een communicatie 'misverstand' en die heb ik momenteel ook in mijn WDP programma.
Momenteel werkt/ onderzoekt Markus Herzog naar dat probleem. Dus, er wordt aangewerkt.
( Als de oorzaak wordt gevonden, dan komt er ongetwijfeld een mededeling, hoe dat gecorrigeerd kan worden).

Ik zal aan Markus even naar informeren.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra




Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #16 am: 15. September 2010, 20:34:46 »
OK, ben benieuwd! ik hoop dat er vanuit deze kant wel wat uit komt, want de IB-kant laat het volledig afweten (wel erg slecht trouwens, voor een bedrijf dat zulke mooie producten lijkt te maken  :-[    )
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #17 am: 15. September 2010, 20:38:15 »
Hallo Allemaal

Ik heb contact met de nederlandse importeur gehad betreffende deze materie. Zij hebben gisteren nog contact gehad hierover met Uhlenbrock.

Dat ziek zijn van een bepaalde persoon klopt wel, jammer dat ze dan geen goede vervanger hebben bij uhelenbrock is dan wel jammer.

Ik heb destijds gekozen voor de IB vanwege de hoge flexibiliteit, loconet en multiprotocol. Het zou mooi zijn als we vast konden stellen of het aan de IB ligt of varianten als de IB com door simpel weg een andere centrale te proberen. Als we iemand zouden kennen met een Ecos ESU of de Commander van Viessmann. dan kunnen we wellicht iets vaststellen.

De druk moet toch wel enigszins hoog liggen bij Uhlenbrock want ze leveren bij de IB com de WDP small versie mee.

Kan Peterlin wellicht hier iets over zeggen?
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #18 am: 15. September 2010, 20:54:59 »
nederlandse importeur, is dat Hobby time? Nu Huub daar weg is, krijg ik daar ook geen antwoord meer ("stuur maar op ter reparatie, kan alleen wel een paar maanden duren......") erg jammer, want ik heb ook juist vanwege eenvoud en LocoNet voor de IB-com en de combinatie met WDP gekozen.  :-[
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #19 am: 15. September 2010, 21:01:19 »
Hi Prins_Rob

Ja dat klopt

Huub is inderdaad weg. Ik heb met eigen ogen hun reparatie afdeling kunnen aanschouwen en die wordt vol enthousiasme bedreven.

Huub was de commerciële man maar de reparatie afdeling gaat gewoon door hoor.

Wellicht is er bedoeld dat de reparaties die door gestuurd worden naar Uhlenbrock dat dat wat langer duurt.

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #20 am: 15. September 2010, 23:08:04 »
Hallo Rob,

Heb zojuist contact gehad met Markus.

Het probleem tussen jouw en mijn Laufzeitfehler '8018' ligt op een heel ander vlak en niveau.

Jouw LFZ '8018' heeft met betrekking op de communicatie van IB-Com systeem. Ook hier is van invloed wanneer de bezetmelder en de IB-com scheeft gaat lopen, dan onstaat ook die LFZ '8018'.
Het advies luidt: Kijk goed na in de goede werking van de bezetmelder. (stroom verzorging e.d. En naar mijn mening heb je ook grotendeels onder controle. Maar kijk toch even alles na, en ga eens wat dieper in het controleren daarvan.)
Je gaf al aan, zodra er een LFZ tevoorschijn komt, en je start opnieuw de WDP, dan loopt het weer vanouds.
Dus, het lijkt erop dat ergens een impuls onstaat die de communicatie afbreekt.

Men gaat er vanuit dat de IB-Com (met de rand apparatuur) goed moeten functioneren.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #21 am: 16. September 2010, 20:33:39 »
Hallo allemaal,
vanavond m'n bedrading nagelopen en zoveel mogelijk overbodige draadlengtes er uitgehaald, (maar zoals al gezegd, meer als 20 cm draad heb ik nergens weggehaald)  Terwijl ik hiermee bezig was realiseerde ik me dat de USB kabel erg lang en dun is. Lange USB kabels zijn wel vaker een bron van storing.......
USB kabel ervangen door een korte, dikke (beter afgeschermde?) kabel. Resultaat: laufzeitfehler 8018 is sindsdien niet meer voorgekomen  :D  MAAR er worden nog steeds veelvuldig RMK's gemist, het lijken dus twee aparte problemen te zijn?!  ik heb een tijdje goed op de RMK module gelet (deze knippert steeds als een RMK bezet meldt en ook weer als deze vrij meldt.) ook als een RMK gemist wordt, heeft de module geknipperd, de detectie heeft dus gewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat de bedrading dit veroorzaakt, dit zou dan wel erg storingsgevoelig zijn?!
De melding gaat volgens mij verloren tussen RMK en IB-com (loconet)   OF   tussen  IB-com en PC. (USB)
Terwijl ik dit zit te tikken is de baan al weer twee keer gestopt  :-X   of de duvel er mee speelt, na deze laatste storing was de LZFehler er ook weer, terug bij af :(   ik ben t ff zat, ga koffie drinken, morgen weer verder.....
« Letzte Änderung: 16. September 2010, 20:37:02 von prins_rob »
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #22 am: 16. September 2010, 21:23:03 »
Hallo allemaal,

ik heb een tijdje goed op de RMK module gelet (deze knippert steeds als een RMK bezet meldt en ook weer als deze vrij meldt.) ook als een RMK gemist wordt, heeft de module geknipperd, de detectie heeft dus gewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat de bedrading dit veroorzaakt, dit zou dan wel erg storingsgevoelig zijn?!
De melding gaat volgens mij verloren tussen RMK en IB-com (loconet)   OF   tussen  IB-com en PC. (USB)


Mijn probleem en ervaring is exact dezelfde. Ik heb ook sterk het vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door

WDP zelf

Of de

communicatie tussen de IB en computer

Of

De IB ( com)

Het lijkt ook bij mij niet de bedrading. Soms functioneert alles perfect voor wel een uur lang en dan plosseling een lok die een stop traject door schiet.

Als we en ander Digitaal systeem zouden kunnen  proberen kunnen we wat vast stelen. Bij mij hier moet het wel een multiprotocol zijn.

Groet

Jos


  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #23 am: 16. September 2010, 21:36:13 »
Hallo Rob,

Vrij herkenbaar. ;)

Wat ik doe met deze storing is het volgende.

Ik sluit 1 RMK en deze test ik of die als bezetmelder werkt, zonder te knipperen. Dus een lok op die RMK en dan eraf halen. Binnen die RMK heb je bijv een stuk rail die uit meerdere rails zijn aangesloten. Controleer of de contacten van de rails bevestigers of die goed strak aansluiten (of nog beter, Meten is Weten!). Of tenzij je een flexibele rails gebruikt, wordt dat wat makkelijker. Als je merkt dat 1 zo'n RMK rails knippert, draai dan die draden eens om, en kijk.
Realiseer dan altijd de min kant en de plus kant dezelfde richting opgaat bij de volgende nieuwe (wederom) 1 RMK, en controleer hetzelfde als de vorige RMK aansluiting. Doe het liefs op de volgorde van de decoder aansluitingen.

Ik zou als ik het zo zie, eerst eens goed voor gaan zitten, en los iedergeval eerst het RMK probleem.

Wanneer dat alles in orde is, met jouw analyse ervaring, dan kun je naar de volgende stap gaan, of de IB-Loconet het probleem geeft.

Succes. ;)

met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra 


jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #24 am: 16. September 2010, 21:45:26 »

communicatie tussen de IB en computer

Of

De IB ( com)

Het lijkt ook bij mij niet de bedrading. Soms functioneert alles perfect voor wel een uur lang en dan plosseling een lok die een stop traject door schiet.


Hallo Jos,

In jouw geval is de IB en niet WDP.

Rob heeft een IB-Com!
Het neemt niet weg dat de problemen overeen komen in jullie situaties. Maar ik zou toch even goed naar de RMK willen kijken.
Op de Duitse WDP forum heeft Gerd Boll een goed advies gegeven. Er zijn meerdere IB gebruikers die daar geen problemen mee hebben. Zie bijgaande link (in de laatste bijdrage van Gerd).

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=62262.30

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 16. September 2010, 21:52:54 von Jan leendert »

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #25 am: 17. September 2010, 09:31:47 »
Beste Jan Leendert,
ik moet geloof ik even wat uitleggen: ik gebruik als RMK een 63320 van Uhlenbrock, deze RMK heeft een controle LED, die kort flitst ("knippert") als een RMK van status veranderd, dus: RMK van vrij naar bezet, FLITS, RMK van bezet weer naar vrij, FLITS. De flits geeft aan dat er een boodschap over LocoNet naar de IB-com gestuurt wordt. Ik heb een tijdje heel nauwkeurig naar deze LED zitten kijken en weet zeker dat een RMK wel in de 63320 gedetecteerd werd (flits bij inrijden, flits bij uitrijden) maar de loc bleef langzaam doorrijden, stopte niet (de gemiste RMK was stop-RMK), de stop melding is niet bij WDP aangekomen. Ook heb ik een voorbeeld gezien van een RMK die bezet gemeld stond, terwijl de loc al weg was, hier is de vrij-melding gemist. ( daar waar ik "knipperen" zij, ging dat niet over slecht contact, wielen en rails zijn schoon, alles is gesoldeerd, ....) Vandaar mijn conclusie dat t mis gaat tussen RMK en IB-com  OF  tussen IB-com en PC / WDP.
Ik denk verder niet dat het probleem in WDP zelf zit, want als ik IB Util gebruik (hulp-programmatje bij de IB-com) zie ik vergelijkbaar gebeuren, loc op RMK, soms geen terugmelding.

(als ik misschien een beetje eigenwijs overkom is dat niet de bedoeling  :)  maar heeft dat wellicht te maken met het feit dat ik al 20 jaar in de ontwikkeling van industrieele besturingssystemen werk en ik wel wat snap van de techniek die er achter zit. De systemen waar wij nu over praten lijken daar best wel veel op. Van WDP, loconet, enz. weet ik natuurlijk nog bijna niks.....)
« Letzte Änderung: 17. September 2010, 09:53:40 von prins_rob »
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #26 am: 17. September 2010, 10:02:00 »
Goedemorgen Rob,

Dat is een goed gedetailleerde aanwijzing!. ;)

Je schreef:

"Ik denk verder niet dat het probleem in WDP zelf zit, want als ik IB Util gebruik (hulp-programmatje bij de IB-com) zie ik vergelijkbaar gebeuren, loc op RMK, geen terugmelding."

Dan is het toch in die richting van de IB-Com en de bijbehorende rand electronica.
Nu kom je natuurlijk niet verder als je (weer) bij Uhlenbrock navraagt, gezien jouw ervaring.
Ik zou toch contact opnemen met de Ned. Importeur, hoe vervelend dat ook is.
Ik ga er vanuit dat de leverancier een coulante oplossingen aandragen. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra


Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #27 am: 17. September 2010, 10:30:57 »
Hallo Jan Leendert,
ik ben er ook bang voor dat 't kant op gaat  :-\  ; zou jouw kennis Markus nog wat meer kunnen zeggen over wat de laufzeitfehler 8018  precies inhoudt? dat praat misschien makkelijker met importeur en/of Uhlenbrock. (mag in 't duits als dat makkelijker is?, dat begrijp ik ook wel  :)   )

Bedankt voor de hulp en je geduld tot zover.

Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #28 am: 17. September 2010, 12:49:51 »
Hallo,

Ik zou gelijk naar Duitsland gaan met de vragen  :D. Ik denk dat de Nederlandse importeur ook maar een door geef luik is geworden. De ervaring leerd dat (en dat kan je op het Duitse forum regelmatig zien) bijna alle gevallen van dergelijke problemen het de hardware is die het veroorzaken. Ik denk dat je er vergif op kunt innemen (niet doen) dat het niets met WDP te maken heeft  ;). Mooi dat je dezelfde fout constatering ook op de bijgeleverde software van de IBcom kun zien dan weet je in ieder geval dat welke kant je op moet denken.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #29 am: 17. September 2010, 15:18:10 »
Beste Rob,

Ter informatie:

Rob, wij en wie zijn wij. Jan en Jacques hebben een test opstelling gedaan.
Hoe ziet de test opstelling uit.

- Uhlenbrock Bezetmelder 63320 (loconet)
- IB-Com
- PC configuratie Win XP 32 bit.
- IB-Com Utility software (De Driver programma is inbegrepen)

Belangrijk is die we geconstateerd hebben is, dat de Driver programma tijdens het installeren zich zelf naar de Compoort zoekt. M.a.w. de IB-Com systeem moet dus via USB aansloten zijn in de PC, en vandaar uit zoekt de Driver de IB-Com systeem.

De RMK werken op de testbaan perfect, zonder storingen en reset probleem zijn niet aanwezig.
Vervolgens zijn we overgestapt naar WDP 2009 PE.

We hebben 3 uurtje aan gewerkt, en zowel de IB-Com als de WDP werken zonder problemen.
Met WDP hebben we alles kunnen doen wat we mogen worden verwacht.

Met vriendelijke groetjes,

Jan en Jac.