Autor Thema: Vraag bezetmeldpunten S88  (Gelesen 9174 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Vraag bezetmeldpunten S88
« am: 19. Januar 2007, 20:41:45 »
Beste Forumleden,

In een ander programma had ik voldoende aan 2 bezetmeldpunten in een blok.
Geldt dit ook voor Win-digipet?

Of moet ik op de bestaande (oude) manier 3 bezetmeldpunten in een blok plaatsen?

In afwachting op een verlossend antwoord,

Groetjes,
Riny    
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #1 am: 19. Januar 2007, 21:08:46 »
Hallo Riny,

2 bezetmelders per blok zijn bij Windigipet meer dan voldoende, je kan per terugmelder een percentage van de snelheid instellen.

met vriendelijke groet,

Walter  
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #2 am: 19. Januar 2007, 21:28:52 »
Beste Walter,

Bedankt.
Nu kan ik weer verder gaan puzzelen over andere dingen.

I'll be back.
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #3 am: 19. Januar 2007, 22:54:04 »
Hallo Riny,

Persoonlijk zou ik niet te veel bezuinigen op bezetmelders. Wat Walter schrijft klopt inderdaad, alleen hoe meer bezetmelders, des te meer mogelijkheden er zijn. Met name in de stations kun je per bezetmelder bijvoorbeeld een snelheidspercentage invoeren, waardoor de trein veel mooier en op de cm. nauwkeurig tot stilstand komt. Dit komt goed tot zijn recht als je met profielen gaat rijden. Ik heb bijv. minimaal 3 bezetmelders per blok in de baan en schaduwstations, en 5 tot 6 per blok in het hoofdstation. Maar het blijft natuurlijk ieders persoonlijke voorkeur.

Met vriendelijke groet,
Gerard  

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #4 am: 19. Januar 2007, 23:59:03 »
Beste Gerard,

Het gaat mij niet om bezuinigen een 5217 meer of minder maakt mij niet uit.
Ik wil dat alles zo goed mogelijk werkt en onder controle is te houden via het programma.
Dus ik ben het helemaal met je eens.

De reden dat ik de vraag stelde vloeit voort uit het volgende.
Ik werk(te) met een softwarepakket waarbij twee BM's per blok voldoende waren om alles mooi te laten rijden.
Nu ik mijn totale baan ga vernieuwen qua onderbouw en banenplan wilde ik niet voor verassingen komen te staan met een nieuw programma uitgaande van het geen ik gewend ben/was.

Omdat ik dit in de korte periode van Win-digipet niet zo vlug terug kon vinden in de handleiding, daarom dan ook mijn gestelde vraag.

In de tussen liggende tijd van de nieuw te bouwen baan ben ik met Win-digipet aan het puzzelen via mijn testbaan.

Zie mijn site http://people.zeelandnet.nl/rinysmet/

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
     
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline H.W.Veldhuis

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 57
  • Ort: Doetinchem Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #5 am: 20. Januar 2007, 10:50:49 »
Hallo Riny,

Ik denk dat je minimaal 3 terugmelders per blok MOET hebben wil je de mogelijkheden van Windigipet optimaal benutten, maar in het stationsgebied zou ik zoals Gerard zegt meerdere RM's inbouwen. Ik heb in mijn station per spoor 7 RM's.
Per blok : 1 RM vorige blok vrijgeven, 1 RM remmen, 1 RM eindpunt blok. In Windigipet heb je de mogelijkheid om per blok op 3 plaatsen met rempercentages te werken dit is al een reden meerdere RM's per blok in te bouwen. Lang verhaal kort maken het advies dat 2 RM's meer dan voldoende zouden zijn zou ik dan ook niet opvolgen.

Groeten Willem
   
MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #6 am: 20. Januar 2007, 11:33:07 »
Beste Willem,

Ook jij bedankt voor je bijdragen.

Dat ik de vraag stelde komt voort uit de handleiding.
Ik meende dus ergens gelezen te hebben dat er in WDP meerdere bezetmeldpunten worden gebruikt.
Dus ik begon hierin te twijfelen.

Mijn gedachten is nu, ik ga via mijn aparte testbaan dit vraagstuk eens op verschillende manier uitproberen.

Dit is de situatie van de testbaan zoals ik heb gebruikt voor een ander software-pakket.




Note: De rijrichting is met de klok mee.


 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline peter wijenberg

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: Provinz Limburg (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #7 am: 21. Januar 2007, 15:39:30 »
In Antwort auf:
Beste Willem,

Ook jij bedankt voor je bijdragen.

Dat ik de vraag stelde komt voort uit de handleiding.
Ik meende dus ergens gelezen te hebben dat er in WDP meerdere bezetmeldpunten worden gebruikt.
Dus ik begon hierin te twijfelen.

Mijn gedachten is nu, ik ga via mijn aparte testbaan dit vraagstuk eens op verschillende manier uitproberen.

Dit is de situatie van de testbaan zoals ik heb gebruikt voor een ander software-pakket.




Note: De rijrichting is met de klok mee.


   



Beste riny ,


Je kunt het beste in blok 1 , 3 en 5 links nog een terugmeldpunt erbij zetten, zodat je 2 richtingverkeer kunt invoeren.In de huidige situatie kun je in blok 1 en 5 alleen stoppen bij verkeer met de klok mee en in blok 3 alleen stoppen bij verkeer tegen de klok in...
Hoe kom je weg van blok 6 als je verkeer met de klok mee hebt??
 
Viele Grüsse aus der Niederlanden
Peter
  • Win-Digipet-Version:
    2021 Premium incl. letzter update
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin-K-Gleis  -Intellibox 1 -- HSI Serial  -- Viessman, LDT. Märklin Schaltdekoder --
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Ryzen 5 5500U  16,0 GB   Windows 11 Home

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #8 am: 21. Januar 2007, 16:22:21 »
Beste Peter,

Deze situatie werkte met het andere softwarepakker goed.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Als er een loc op blok 6 stond was er in het programma ingegeven dat hij na xx tijd moest "keren" en zo geschied.
Hij ging achteruit naar blok 2, remde af en kreeg weer het commando keren.
Op het moment dat de loc vooruit ging schakelde W1 op rechtdoor.
Als deze actie bezig was bleven de "loc(s)", welke ook op het baantje stonden, keurig in blok 1 en 5 wachten.
Zo gauw de bezetmelding van blok 2 was opgeheven starte de andere locs weer met rijden.

Dit kon je ingeven via vaste of variabele routes.
Het geheel werkte perfect.

Hopelijk is het zo iets duidelijker ???
Ben benieuwd naar je reactie.

Ik ben zelf, zoals ik gemeld heb, een beginner en moet in Win-digipet nog veel leren.
Met het andere pakket kon ik goed uit de voeten maar bij WDP moet je toch iets anders denken en werken.      
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Timaximus

  • Mitglied
  • Beiträge: 32
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #9 am: 21. Januar 2007, 17:59:49 »
Hallo Riny,

Als je ook tegen de klok in wilt kunnen pendelen tussen blok 6 en blok 1 of 5 dan zet je extra terugmelders in blok 1 en 5.

Als je blok 6 alleen achteruit wilt verlaten en daarna met de klok mee verder wil rijden dan maak je een route van B13 naar B2 en vervolgens een vervolgroute van B2 naar B9. Waarna de reguliere treinritten hervat worden.

Als de B2 terugmelder maar ver genoeg van de wissel af ligt zodat de hele testtrein blok 6 en de wissel verlaten heeft voordat deze geactiveerd wordt.

Timaximus  
Märklin | C+K Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #10 am: 21. Januar 2007, 18:56:19 »
Beste Timaximus,

De afbeelding van de testbaan is nog gebasseerd op het vorige softwarepakket.
De aankomende week ga ik de testbaan even los halen en er extra bezetmeldpunten in plaatsen.
Mijn gedachten gaan uit naar drie per blok maar heb in een eerdere reactie gelezen dat dit er ook meer mogen zijn.

Let wel, dit is een testbaan en niet mijn grote vaste baan.
De testbaan is dus alleen om Win-digipet te leren kennen.

Ik hoor graag jullie/jouw meningen, kan er alleen maar van leren.
   
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Timaximus

  • Mitglied
  • Beiträge: 32
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #11 am: 21. Januar 2007, 20:05:24 »
Hallo Riny,

Zet gewoon gelijk je complete vaste baan in Win-Digipet.
Als je namelijk de slag van het aanmaken van de routes te pakken hebt, zal het heel snel gaan.
En wat je met je testbaan doet kan ook met de vaste baan, voordeel is dat je geen dubbel werk doet.

Ik spreek uit ervaring.

MvG,

Timaximus    
Märklin | C+K Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #12 am: 21. Januar 2007, 20:43:51 »
Hallo Timaximus,

Ik kan meegaan in jouw stelling en ben het helemaal met je eens......

Maaaaaaaar, mijn oude baan is voor de helft afgebroken om dat alles vernieuwd gaat worden (zie mijn site).
Als ik het laatste deel ook nog afbreek krijg ik ruzie met mijn kleinzoon.
Deze woont tegenover ons en komt iedere dag wel 1.5 uur "spelen" met digitale Thomas-trein.

Je hebt gelijk dat het dubbel werk zal zijn maar ik wil die kleine jongen ook zijn plezier niet wegnemen.

Dus mijn gedachten was, ik beging met uitpluizen op de testbaan.(allebei tevreden)

Anders ben ik straks mijn vriendje kwijt    

P.s. hopelijk heb ik over anderhalve week mijn complete Win-digipet binnen. Yes.    
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Timaximus

  • Mitglied
  • Beiträge: 32
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • s99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #13 am: 21. Januar 2007, 21:13:25 »
Begrijpelijk!

Timaximus  
Märklin | C+K Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Vraag bezetmeldpunten S88
« Antwort #14 am: 21. Januar 2007, 23:49:33 »
Hallo Riny,

tekenen van de baan, wisseladressen en terugmeldpunten zijn uiteraard in 1 keer te doen, onafhankelijk van de grote van je baan.

Echter voor de rijwegen Editor is het makkelijker om klein te beginnen, en de opzet onder de knie te krijgen, gevolgd door de vraagkontakten editor.

met vriendelijke groet,

Walter  
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows