Autor Thema: Informatie over de Nederlandse WinDigipet dagen in Ochten  (Gelesen 88230 mal)

Offline Michiel

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: IJzendoorn Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Michiel van Hal
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #90 am: 08. Januar 2019, 15:46:27 »
Bedankt Henk
 Ik zal er zijn.
Deelnemer Win Digipet gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.1b  Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail Eco`s II Dcc Fleismann/Roco/Trix/PiKo/S88 LTD
  • Rechnerkonfiguration:
    Pentium I 7-16Gb geheugen Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #91 am: 12. Januar 2019, 17:26:34 »
De 80ste WDP dag zit er ook al weer op.
Het was weer een erg gezellige dag.
Typische een dag waarin veel is gedaan en niets is geregeld  8) ;)
Begonnen natuurlijk met koffie en thee en elkaar veel goeds voor 2019 toe te wensen.
Vandaag was Michiel een nieuwe binnen komer na het voorstellen gekeken welke vragen er al zo leefde binnen de WDP gemeenschap. Dat waren er niet veel deze keer.

Hans had weer een stukje van onze beamer software voorbereid en zo komden we allemaal weer wat software op de laptop geinstalleerd krijgen waardoor we nu niet meer met de kabel rond hoeven tegaan maar een ieder direct via het netwerk de beamer kan gebruiken. Dat is toch wel makkelijk hoor  :)

Verder veel netwerk gesprekken over van alles en nog wat. Zo zijn er dingen besproken die gingen over de modelbanen van een ieder,
snelheden van loks die het niet lekker deden,
Bekabeling aanleggen,
Achtergronden bij modelbanen,

Ten aan zien van WDP hebben vooral gesproken over het aan- en afkoppelen van wagons, trein samenstellingen, het inregelen van een lok op lage snelheid.
We hebben gekeken naar een film waarin een ranger gang (BR82 met SDmodell koppelingen)was gemaakt van ca. 30min en die  (natuurlijk) bestuurd werd door WDP. Van deze rangeergang zijn de profielen, de ZF en de ZFA nader bekeken.
Tot slot ook nog gekekennaar het gebruik van voorseinen in WDP, conclusie niet mee teken in de ZF maar besturen met de Stellwerkswarter buiten de ZF en ZFA om

Met andere woorden erg gezellig en leerzaam.

Mvrgr Bob
« Letzte Änderung: 12. Januar 2019, 17:30:50 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #92 am: 12. Januar 2019, 21:26:07 »
Beste Rupert,

Daar heb je een puik studie aan verricht, waarvoor ik dank uitspreekt.

Over de Cv3 en 4 heeft de betatester Karlheinz Batterman ook een uitgebreid onderzoek gedaan. Bij Sound (en of) rook generator en digitale koppeling gestuurde loc dienen de Cv 3 en 4 hoger te worden gezet voor de inmeting.
Heb zelf het gehele proces instelling ingesteld en gebruik de 3 punts meting om te testen of de rijeigenschappen optimaal zijn ingesteld, zoja, dan wordt de 15 puntsmetingen uitgevoerd en daarna de remcorrecties (twee richtingen) afgesteld.

Zie onderstaande link en de discussies.

www.windigipet.de/foren/index.php?topic=79194.0

Daarnaast kun je ook de kentline van de motor eigenschappen door een ander grafiek toe te passen die direct alle betrokken Cv waarden  kan worden veranderd, om betere rijeigenschappen van een loc te kunnen beinvloeden.

Leuk dat jullie dit onder de aandacht hebben gebracht.

Met vriendelijke groeten,

Jan
« Letzte Änderung: 13. Januar 2019, 07:26:21 von Jan leendert »

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6395
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #93 am: 12. Januar 2019, 22:22:12 »
Hallo Bob en Hans,
Hans had weer een stukje van onze beamer software voorbereid en zo komden we allemaal weer wat software op de laptop geinstalleerd krijgen waardoor we nu niet meer met de kabel rond hoeven tegaan maar een ieder direct via het netwerk de beamer kan gebruiken. Dat is toch wel makkelijk hoor  :)
Leuk! Hoe maak je dat?
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #94 am: 13. Januar 2019, 11:44:00 »
Heren,

Amai....

Ik heb er weer echt spijt van dat ik eerder bij de bijeenkomst weg moest ivm andere verplichtingen. Wederom razend interessant. Rupert, als ik denk dat ik alles weet over dit deel van het uitregelen van een loc...dan moet ik mezelf corrigeren....bedankt voor deze bijzonder goede uitleg, vind ik heel nuttig.

Als er liefhebbers zijn die meer willen weten over het werken met voorseinen in WDP. Ik heb daar destijds een presentatie over gegeven in onze WDP-groep. Ik wil die met alle plezier nog een keer geven voor de nieuwe mensen in de WDP-groep. Ik hoor het dan wel.
Maar natuurlijk staat er behoorlijk wat informatie op dit forum over dit onderwerp.

Groetjes en tot gauw!
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #95 am: 13. Januar 2019, 12:37:27 »
Balen dat ik er weer niet bij kon zijn maar had helaas storingsdienst deze week en laat niet toe om langer dan n half uur van mijn werk te zijn. Lezende dat jullie precies nu die onderwerpen hebben behandeld waar ik an toe gekomen ben baal ik nog meer. Mijn baan opbouw is inmiddels klaar( buiten het draaischijf gebeuren dan) en ben me an het verdiepen in alle rijwegen te maken. Inmiddels nog 4 dingetjes die ik niet opgelost krijg. Daarna zal ik moeten beginnen met de ZF en daarin had ik graag advies gehad. Heb ik in ieder geval volgende keer een vraag aan de meer gevorderde onder jullie😃.
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

  • Gast
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #96 am: 16. Januar 2019, 21:33:23 »
Beste Stefan en Henk,

Jullie hebben het bericht van Rupert v Swol uitgesplits waardoor het hele verhaal uit het verband wordt gerukt.
Mijn stukje toelichting zit nog steeds onder stamtafel bericht
en eigenlijk moeten jullie dit stukje toelichting toevoegen in het afgesplitste verhuis bericht.

Met vriendelijke groeten,

Jan
 

Offline Hans Brand

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 8
  • Ort: Omg Nijmegen Ort bei GoogleMaps suchen
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #97 am: 18. Januar 2019, 06:50:34 »
Hallo Stefan
Wij hebben op onze clubbaan een netwerk aangelegd door middel van een router en de ecos.
De Router is van Fleischmann (Z21) omdat deze het meest toegankelijk is qua instellingen!!
Hij is totaal open en te configureren zoals je dat wilt.
Wij hebben dus een netwerk met WIFI maar zonder internet.
Daarop is de Ecos aangesloten en bereikbaar via “ TeamViewer “ en “WDP”

Op elke gebruikers PC wordt dan ook deze software geïnstalleerd incl backup van de clubbaan.
Tot zover geen nieuws! Denk ik.

Om nu draadloos te kunnen werken met een beamer :
Ga naar de site www.startech.com en kijk naar “ VGA-Over-IP Extender - 1920 x 1200”
Met dit apparaat kan je een beamer aansluiten op je netwerk dus op de baan in ons geval.
De configuratie is niet zo eenvoudig maar te doen omdat het apparaat op 1 op adres is te installeren.
Als dit is gedaan, kan elke WIFI gebruiker inloggen op deze extender mits hij op zijn PC wat gebruikerssoftware heeft geïnstalleerd en de juiste USB drivers.

Kortom juiste netwerkconfiguratie & juiste apparaten geeft een draadloos netwerkverkeer met beamer faciliteiten voor iedere gebruiker VIA WIFI.

Status nu: het werkt nu allemaal maar is nog niet geheel stabiel.
Verwachting: nog 1 a 2 clubdagen en ook dat is ok!

Ik hoop dat je er verder mee kunt Stefan.
Groeten uit Holland
Hans 8)
Mvg

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    2018.1c Nederlands
  • Anlagenkonfiguration:
    Peco 55 & Fleischmann
  • Rechnerkonfiguration:
    Ecos2 Win10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #98 am: 05. Februar 2019, 16:26:22 »
Beste WDP'ers,

Zaterdag hebben wij alweer de 81e bijeenkomst, Wij plegen in ieder geval baanonderhoud, en zullen daarna inventariseren welke vragen er zijn, en bespreken wat wij de komende  bijeenkomsten voor project gaan aanpakken. Zo als gebruikelijk is iedereen weer van harte welkom.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #99 am: 09. Februar 2019, 16:34:17 »
Beste WDP'ers,

De 81e bijeenkomst zit er weer op, en was weer goed bezocht. Na de inventarisatie van de vragen die men had, hebben wij besloten om die eerst ,voor zover mogelijk, te beantwoorden. Dat was het veranderen van de getallen van de prioriteiten, toevallig van de week op het Duitse deel van het forum besproken, dus dat was snel afgehandeld. Daarna een vraag over hoe verdeel je terug melders, wat is het beste systeem. Dat is natuurlijk erg persoonlijk, maar daar is flink over geboomd. Ondertussen zijn we verhuisd naar een ander lokaal, omdat door de zon de beamer slecht was te zien, en wij het zonnescherm, vanwege de wind, niet wilden laten zakken. Wij hebben ook bekeken hoe je met WDP een decoder uitleest. In de tussen tijd heeft Hans bij verschillende mensen software op de computer gezet, zodat ook zij draadloos met de beamer kunnen communiceren. Dit is nu afgehandeld en werkt perfect. Het onderhoud aan de baan is er bij ingeschoten en doen wij volgende maand, de vragen namen veel tijd in beslag en waren voor de aanwezigen belangrijk.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan weer een geslaagde bijeenkomst.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #100 am: 09. Februar 2019, 18:24:21 »
Beste Allen,

Zitat

Daarna een vraag over hoe verdeel je terug melders, wat is het beste systeem. Dat is natuurlijk erg persoonlijk, maar daar is flink over geboomd.


Dit thema is al vanaf 1984 tot op heden een oneindige discussie vorm, waar nooit een eind aan komt.

Terecht is, dat dit onderwerp een persoonlijke keuze is, hoe men het beste de bezetmelder kan configureren. Nou, niet de beste, maar wat de gebruiker zeer tevreden mee is!.
Dat is de keuze.!

1 positieve punt daaraan is, dat men zelf kan kiezen.
Het staat voor elke gebruiker de keuze mogelijkheden om zelf te bepalen.

Het is alleen van belang te weten, wat een bezetmelder doet, en niet meer en minder.

Dit thema was vroeger, "je moet de beste gebruiken".
Nu is dat niet meer de beste, maar op welke slimme manier  voor ieder afzonderlijk. Vooruit kijken is interessanter dan achteruit denken.

Met vriendelijke groeten,

Jan
« Letzte Änderung: 09. Februar 2019, 18:52:41 von Jan leendert »

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 9 maart 2019
« Antwort #101 am: 05. März 2019, 17:10:15 »
Beste WDP'ers,

Zaterdag hebben wij alweer de 82e bijeenkomst, Wij plegen in ieder geval baanonderhoud, en zullen daarna inventariseren welke vragen er zijn, en bespreken wat wij de komende  bijeenkomsten voor project gaan aanpakken. Dat is wegens drukte (vragen) de laatste bijeenkomst niet gebeurt. Zo als gebruikelijk is iedereen weer van harte welkom.

Met groet, Henk
« Letzte Änderung: 05. März 2019, 17:11:47 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 9 maart 2019
« Antwort #102 am: 09. März 2019, 15:46:51 »
Beste WDP'ers,

Ook deze bijeenkomst zit er weer op, en het was weer een prettige en leerzame bijeenkomst. Na de inventarisatie van de vragen, die waren er, en gingen over Profielen. rijwegen, treinritten en het aansluiten van een kruiswissel.
Met onze demobaan een profiel gemaakt en laten werken, een rijweg gemaakt die niet met de rijwegen assistent gemaakt kon worden (Geen rijweg gevonden) door dit met de hand (camera) te doen, en diverse vragen over de treinritten editor behandeld. Kort om de tijd zat er weer snel op. Iedereen weer bedankt voor zijn vragen en het beantwoorden.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
WDP bijeenkomst in Culemborg op 13 april 2019
« Antwort #103 am: 10. April 2019, 20:38:56 »
Beste WDP'ers,

Zaterdag is de 83e bijeenkomst in Culemborg, Wij zullen zeker over de nieuwe update praten, wat is er weer nieuw, en natuurlijk ook weer vragen beantwoorden van de deelnemers. Iedereen is weer van harte uitgenodigd om naar deze bijeenkomst te komen. Het adres en de route staan aan het begin van dit draadje.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 13 april 2019
« Antwort #104 am: 13. April 2019, 16:34:33 »
Beste WDP'ers,

Vandaag op de WDP bijeenkomst weer een mooie dag gehad, met veel vragen, die alle maal, door verschillende personen beantwoord konden worden. Dat is toch fijn van zo'n bijeenkomst, de één is goed  in dat deel en de ander goed in een ander deel van Win-Digipet. Er waren vragen over de intelligente draaischijf, pendelen, rijwegen en treinritten, een Lux wielenreiniger automatisch laten werken als er een trein over rijd en het aansluiten van een dubbele wissel. Het was over 15.00 uur, voor wij klaar waren.
Ik dank iedereen weer voor zijn bijdrage, of het vragen waren of antwoorden dat maakt niet uit, zonder de vragen heeft een bijeenkomst geen zin.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10