Autor Thema: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP  (Gelesen 2571 mal)

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« am: 26. April 2021, 12:54:16 »
Hallo,

Ik heb een driekleurensein van Digikeijs de DR 710/711 die ik aangesloten heb op een DR 4018 van Digikeijs.
Nu wil ik dit sein aansturen via WDP premium 2018. Het is de bedoeling dat bv. passagierstreinen op een bepaalde sectie groen licht krijgen en rangeer locs op dat bepaalde sectie orange licht op de sein. Kortom het mooie sein van Digikeijs werkend te krijgen in WDP.

Alvast bedankt.

John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #1 am: 26. April 2021, 14:05:07 »
Hallo Jan,

Werken krijgen? Kan vele kanten op ;) met wat je bedoel.
werkt het sein al hardware matig. Ik bedoel als je in Wdp op het sein klik heb je dan de seinbeelden al op het sein.
Zo ja dan is het een kwestie van van in de ZFA in brengen en voor de verschillende treinen die je omschrijf verschillende FS maken en die in je ZFA brengen.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #2 am: 26. April 2021, 15:55:56 »
Hallo Bob,

Ja klopt een beetje onduidelijk vermeld, hardware matig werk het, alleen om het werkend in WDP te krijgen valt niet mee.
Rijwegen of treinritten schakelen altijd op rood of groen (verbeter mij maar als ik het verkeerd heb hoor).

Maar bv drie secties: sectie 1 is de startsectie, dan sectie 2 met aan het eind het driekleurensein wat geel moet branden als een rangeer loc sectie 3 in mag rijden met een rangeer snelheid en groen wanneer b.v. een passagierstrein sectie 3 in mag rijden.

Groet John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #3 am: 26. April 2021, 20:58:58 »
Hallo,

Zoals ik al omschreef dat moet je regelen met de FS.
Dus je maakt een FS waar het sein groen wordt en je maakt (dezelfde FS nog een keer) waar het sein geel wordt.
Je hebt dan dus 2 FS die op dezelfde RMK beginnen en ook het zelfde tracé volgen en eindigen.
Als de passagierstrein mag rijden kies je de FS1 met sein groen en als de rangeerlok mag rijden kies je FS2.
Het kiezen kan je dan regelen met bijvoorbeeld de matrix als voorwaarden.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #4 am: 27. April 2021, 08:51:06 »
Hallo Bob,

Vriendelijk bedankt voor jouw reactie en oplossing ik ga er mee aan de slag.

Gr John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #5 am: 05. Mai 2021, 18:28:20 »
Goedenavond John,

Er is ook een andere manier om het seinbeeld te sturen op grond van het soort lok dat op het TNV staat:
Je kan de seinhuiswachter (StW) gebruiken.
Hiervoor moet je een StW openen en daarin de volgende voorwaarden opnemen:

- Er staat een willekeurige lok op het TNV en er is een rijweg (FS) aktief vanaf dat TNV naar het volgende TNV
- Er mag geen rangeerlok op het TNV staan

In het geval dat er niet een rangeerlok op het TNV staat schakelt de StW het groene seinbeeld
In het geval dat er een rangeerlok op het TNV staat voldoet de StW niet aan de voorwaarden en wordt het gele seinbeeld geschakeld

Omdat de StW nu 2 seinbeelden aanstuurt moet je het betreffende sein in de rijweg deactiveren (ga naar de
rijweg-editor, klik op de betreffende rijweg en klik op het cameraatje. Vervolgens de muispointer op het sein plaatsen en links en rechts tegelijk klikken.
Het sein moet wel als vervolgschakeling in de FS blijven, zodat deze rood wordt na passage van de lok.
Daarnaast moet je in de Lokeditor de betreffende locomotieven als "rangeerlok- stoom, diesel of elektrisch" gedefinieerd hebben.

In de bijlage heb ik een voorbeeld StW gemaakt voor TNV001, die gevolgd wordt door TNV004.
Het sein is het inrij-sein voor de sectie van TNV004 (Het is een DB-sein, het beeld gaat van groen naar groen/geel.

Het voordeel van het gebruik van de StW is dat het seinbeeld ook geschakeld wordt bij half-automatisch bedrijf (stellen en fahren). Daarnaast hoef je geen aanvullende FSen aan te maken.

Met vriendelijke groeten,

Jaap

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Digikeijs DR 710/711 driekleuren aansturen in WDP
« Antwort #6 am: 11. Mai 2021, 17:31:56 »
Hallo John,

Zitat
de muispointer op het sein plaatsen en links en rechts tegelijk klikken.
Dit klopt niet; het moet zijn: rechts klikken.

Met vriendelijke groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10