Autor Thema: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .  (Gelesen 4588 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« am: 15. Juni 2019, 20:51:21 »
Beste WDP gebruiker, bijgaand een bijdrage aan het storingsvrij rijden.

De Littfinski RM-GB-8-N en Digikeijs 4088  en de LENZ  LR100 en LR101 in combinatie van de LB100 zijn bezetmelders van het type  stroomdetector welke zeer gevoelig  zijn op het detecteren van een stroom afname.
Soms komen er  bezetmeldingen binnen , terwijl er geen lok of wagon stroom afneemt. Of de melder begint  te flankeren. 
Maar ook veel meldingen van wielen die over wissel denderen welke een bezetmelding hebben en WDP vervolgens de rijweg te vroeg vrijgeeft.
Dit vervelende euvel ,  zou kunnen  door dat dedetectie poort te gevoelig is, of  dat er zelf sprake is van overdracht door externe bronnen en er vervolgens een kleine stroom vloeit, welke net genoeg is om  "bezet " te melden op de databus naar de centrale.

Littfinski / Digikeijs hebben van huis uit  geen mogelijkheid om deze gevoeligheid / of meldduur  een aanpassing te gegeven, dus zijn we genoodzaakt zelf de gevoeligheid aan te passen.
We kunnen dit doen door een kleine weerstand toe te voegen aan de stroomdetector ingang , zodat deze detector ingang meer stroom nodig heeft voordat deze “Bezet” rapporteert
Als er een fractie van een externe signaal ( bron ) door de verbindingsdraad wordt opgepikt , welke met de detector is verbonden  zal deze worden geabsorbeerd door de geplaatste weerstand.

In de bijlage heb ik een weerstand van 150 ohm als waarde genomen, maar je kan verschillende waarden proberen , op die bezetmeld poorten die problemen geven.
De bijlage LTD,  laat zien hoe alle acht weerstanden in één  bezetmelder -module geplaats zijn, maar het is ook  mogelijk alleen die poorten  die een problematische gedrag tonen een weerstand geven.
LET op deze weerstanden hebben samen wel een verbinding met de massa.

Lenz LR100 met de LB100
De firma  lenz maak gebruik van LB100 bezetmelders welke vervolgens in verbinding staan met de terugmelder LR100 of LR101.
Op deze LB100 is een galvanische scheiding aangebracht door een PC817 optocoupler en kan de weerstand methode niet worden toegepast.
Zowel de de LR 100 als de opvolger, de LR 101 zijn volkomen autonome systemen en geven elke verandering van een LB100 direct door aan de centrale , met als gevolg enorm veel data verkeer over de data bus , met daartussen veel valse meldingen.

Lenz heeft dit ondervangen door de verbeterde opvolger van de LR100  de LR101 op de markt te zetten.
Anders dan de Digikeijs en Litfinski, kan deze verbeterde LR101 wel software matig ( CV instelling per poort ) de gewenste meldingsduur worden ingesteld.
Echter de gevoeligheid van de bezetmelder LB100 zit in het elektronisch ontwerp van de LB100 gebakken .
Om nu voor elke poort waar een LB100 aanhangt een CV waarde te programmeren , heb ik gekozen voor een hardware oplossing zoals bij de Digikeijs en Litfinskt terugmelder,   maar dan door een condensator van 10uf op de  PC817 optocoupler van LB100  te plaatsen.

Deze 10uf condensator wordt geplaatst over de uitgang van de optocoupler  waarbij de min( -) op de contact poort wordt geplaats en de plus (+) op  de massa . Zie bijlage. LB100v2

Het effect is, zodra de bezetmelder LB100 “bezet”  geeft deze direct wordt doorgeven aan de LR101
Maar indien de bezetmelding vervolgens vrijgeeft  dan gaat dat vertraagd,   met ongeveer een  0,5 seconden.
Door deze vertraging  ben ik verlost van een veelvoud van foute meldingen door denderende wielen over wissels en of overdracht van niet getwiste draden.
Het getoonde schema is een modificatie op de originele LB100 .
De getoonde afbeelding is een  zelfbouw LB100 ( zie schema ) m.b.t de aanpassing van de gevoeligheid. Dan is het plaatsen van een condensator nog een optie.
Maar is hier voor de duidelijkheid geplaatste met een condensator.
In WDP is het ook mogelijk een melder softwarematig te beinvloeden, m.i is dit een GIGO oplossing.

In computer science, garbage in, garbage out (GIGO) describes the concept that flawed, or nonsense input data produces nonsense output or "garbage".


Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
.

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline veerman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 99
  • Ort: Volendam Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #1 am: 15. Juni 2019, 22:36:39 »
Interessant stukje maar heb 1 vraagje. Is dit alleen voor 2 rail?
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #2 am: 16. Juni 2019, 00:59:23 »
‘k vind het ook geweldig interessant maar zie niet wat dit met WDP te maken heeft. Maar misschien heb ik ergens iets gemist.....
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #3 am: 16. Juni 2019, 08:49:00 »
Hallo Allen,

Rupert, een goed onderbouwend electronica verhaal.
Op de Duitse forum van Friedel Weber wordt dit onder thema " Diode trick" verhaal ook beschreven. Dit is bekende thema over bezetmelders die gevoelig kunnen zijn bij gebruik daarvan.
In mijn Rautenhaus bezetmelder kon men twee instellingen doen door enerzijds de tijd van het aan en uitzetten van een bezetmelder (in WDP hetzelfde in bezetmelder adres ook die mogelijkheid heeft) langer aan laten staan.
Tweede mogelijkheid is de methode die Rupert heeft beschreven.

Dit geldt voor zowel voor 2-rail als voor drie-rail.

Dit fenomeen was in mijn oude baan een gedeelte van de baanvak erg gevoelig bij bedrijfsvoering van 1 bezetmelder module van Rautenhaus en heb diezelfde methode die Rupert (en Friedel Weber) beschreven uitgevoerd, de gevoeligheid verdween.

Met Digikeijs DR4088LN heb ik momenteel nog geen problemen, maar sluit het niet uit, dat er ergens de gevoeligheid boven komt. Daar heeft Karst Drent (de ontwikkelaar) in de workshop ook toegelicht en dat deze middels electronische weg opgelost kan worden.
En naar ik meen ook de tijd bij de activering van een bezetmelder langer aanzetten. (Heb het nog niet uitgeprobeerd).

Dit onderwerp is en was al een langer vraagstuk geweest, en nu nog. Dit is een goed onderwerp waar Rupert dit onder de aandacht heeft gebracht en daar zijn oplossingen voorhanden.

De oorzaak van dit fenomeen is eigenlijk niet de bezetmelder module zelf, maar de rails aansluitingen. Als er in een rails gedeelte slechte verbinding inzit, dan ontstaat daar weerstand. Die weerstand belemmert de goede werking van een bezetmelder. Als men er van overtuigd is, dat de bezetmelder gedeelte goed is verbonden (door weerstand metingen te doen) en toch die gevoeligheid boven drijft, dan is de optie die Rupert beschreef. Ga er wel vanuit dat bij normale bedrijfsvoering de bezetmelder normaal wordt gebruikt, dat de wielen en de rails schoon dienen te zijn.
En een ander hardnekkig is de lijm waar de rails wordt vastgelijmd die niet goed is uitgehard, waardoor de vochtigheid constant aanwezig was. Die geeft ook weerstand en leidt tot gevoeligheid van de bezetmelder.
Dit laatste was die baanvak gedeelte waarbij de Rautenhaus module moeite mee heeft.

Rupert, dank voor je uiteenzetting!.

Met vriendelijke groeten,

Jan
« Letzte Änderung: 16. Juni 2019, 09:23:27 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #4 am: 16. Juni 2019, 09:57:06 »
Hallo Jan,

Bedankt ook voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik heb dus kennelijk iets gemist. Ik zie alleen niet hoe en waarom ik dit zou moeten toepassen. Ik heb nooit problemen met het bij mij in gebruik zijnde systeem van bezetmeldingen.

Ik begrijp nu dat anderen dat kennelijk wel hebben dus prima dat daar hier tips en truuks voor bedacht worden!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #5 am: 16. Juni 2019, 13:50:14 »
Beste Hans,

Rupert schreef:

Zitat
Maar ook veel meldingen van wielen die over wissel denderen welke een bezetmelding hebben en WDP vervolgens de rijweg te vroeg vrijgeeft.
Dit vervelende euvel ,  zou kunnen  door dat dedetectie poort te gevoelig is, of  dat er zelf sprake is van overdracht door externe bronnen en er vervolgens een kleine stroom vloeit, welke net genoeg is om  "bezet " te melden op de databus naar de centrale.

Externe bronnen!.

Dit was bij mij het geval in mijn bovenstaande topic, waarbij een baanvak gedeelte vervelende flankerende bezetmelder. Rautenhaus had daar moeite mee.

Nu moet je even in mijn situatie plaatsen, dat ik erg ijverig bent geweest met dat baanvak gedeelte om de rails te gaan verlijmen. Overigens de rest van de baan gedeelte had ik al vele rails verlijmd.
Alleen die baanvak viel mij dat op, dat de bezetmelder module moeite had met een stabiele bezetmelder.
Radeloos werd ik daar van, en heb dit middels de beschreven werkwijze van Rupert zijn beschrijving.
En dat hielp!.

Toen ging ik verhuizen, de baan werd afgebroken, en ik zat toch met mijn gedachten, ik moet dat eens gaan onderzoeken waarom die baanvak problemen gaf. Tijdens het afbreken precies in dat baanvak, ben ik stuk voor stuk de rails uit elkaar gehaald en, ….. ja hoor. Kijk maar in de bijgevoegde screenshot.

Onder de railverbinder zat een "kluit" lijmresten, en als je op de foto ziet, zie ook gaatjes onder de railstaaf die door de fabrikant zijn aangebracht. Die "kluit" en de gaatjes worden gevuld met lijm (zie rode kader).
Zoals ik het al zei, ben erg ijverig geweest met het lijmen en is, teveel van het goede geweest.

Dat lijm wat ik toen gebruikte was boekbinderslijm. Dat lijm soort is een elastische lijm maar heeft een nadeel.
Het trekt vocht aan als er atmosferische vochtigheid aanwezig is, en als er teveel lijm tussen de spoorbielzen instopt dan blijft er restvocht binnen de omhulde hard schil van die lijm. Geadviseerd wordt, dun lijm aanbrengen. Dat vocht is water en is geleidend en wekt weerstand op in die aangesloten bezetmelder.

Nu leer ik zelf van deze fouten.
In ons huidige woonplaats heb ik dit anders gedaan.
Lijmen wordt bij uitzondering gemaakt waar bijv. niet de rails geschroefd kan worden.

De tweede screenshot is de schaduwstation waar 9 sporen zijn opgebouwd.
In dit schaduwstation zijn totaal 40 bezetmelders aangesloten met DR4088LN bezetmelder.
De rails zijn geschroefd en onder de rail gebruik ik de Ikea ondervloer isolatie van 5 mm dikte.
De derde screenshot zie je hoe de bezetmelder draden uit een stukje uitgesneden isolatie materiaal zijn geplaatst en onder de railverbinder zijn gesoldeerd.
Dit werkte bij mij storingsvrij bezetmelding en blijft stabiel.

Nu komt natuurlijk landschap creativiteit waarbij shotteren aanbod komt.
Die kunnen invloed geven op de vochtigheid van het lijm.
Daar zijn talloze lijmsoorten te verkrijgen die de vochtigheid teniet doen.

Tot nu toe, heb ik nog geen problemen mee met het onstabiele bezetmelders.
Ik hoop ook, dat het zo blijft. ;)

Groetjes,

Jan


Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #6 am: 16. Juni 2019, 15:27:03 »
Jan leuk om even in de keuken te kijken.
wat een spoor lengte.
Er begint bij mij  langzaam een beeld te vormen hoe jij je baan met WDP aanstuurt.


met vriendelijke groet,
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #7 am: 16. Juni 2019, 15:48:47 »
 Hallo Rupert,

Leuk he. :D

Die foto van jou met de drie monitoren klopt ook.
Ben aan het oefenen om het verkeer van de Nederlandse Spoorwegen over te nemen. ;D

Groetjes,
Jan

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Simpele oplossing voor valse bezetmeldingen .
« Antwort #8 am: 16. Juni 2019, 15:55:34 »
Externe bronnen!.

Dit was bij mij het geval in mijn bovenstaande topic, waarbij een baanvak gedeelte vervelende flankerende bezetmelder. Rautenhaus had daar moeite mee.

Hallo Jan,

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Goed dat je ontdekte waar het fout gaat / ging. En ook goed dat er een oplossing voor is.

Mooie foto's van je baan ook! Heel veel succes met verder bouwen en WDP uiteraard!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10