Autor Thema: Draaischijf implementeren in WDP  (Gelesen 1671 mal)

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Draaischijf implementeren in WDP
« am: 24. Dezember 2019, 13:25:29 »
Beste mede WDP'ers,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien om mijn Fleischmann draaischijf in WDP2009PE werkend te krijgen via de Intelligente Draaischijf. De draaischijf wordt aangestuurd door een LDT TT-DEC. Handmatig aangestuurd in WDP werkt deze perfect.
De problemen beginnen als ik deze wil automatiseren. Ik heb al veel nuttige hulp gehad van de handleiding van Bob V. en ook van oa. Bob zelf. Mede op zijn aanraden leg ik mijn volgende struikelblok bij jullie neer.

De oude situatie: Lok 18 moet van RMK 92 > de brug (=RMK223). Rijweg start , de brug draait naar rmk901 (rood omcirkeld) en de lok rijdt met de ingestelde snelheid de brug op. (zie WDP draaibrug-1 en -2)
zie ook deze link: https://youtu.be/5Rckx_91Qfc
Dit werkt maar dit wordt heel complex en ik moet lange wachttijden inbouwen.

Maar ik wil graag eerst de draaibrug in positie krijgen en dan pas mag de rijweg activeren. Op aanraden van Bob heb ik via de magneetartikel erfassung magneetartikel 229-rood opgeroepen (is de DS positie van dit inrijspoor). Deze heeft ook RMK901 gekregen.
De stellungsuberwachung is RMK afhankelijk gemaakt. Dus als RMk901 bereikt is moet deze actief zijn. (zie WDP-draaibrug-3) Maar dat lukt me niet... de zwarte knop zou bij het bereiken van die positie, rood moeten worden. (zie ook pagina 23 van de handleiding)

Ik zie ook, als de rijweg is gestart, in de zuguberwachung (verrekijker) dat hier de schoen wringt (zie WDP draaibrug-4)

Ik heb de handleiding van Bob erbij, maar omdat daar met een eigen centrale gewerkt wordt zie ik op een gegeven moment niet meer welke info ik nu wel moet gebruiken en welke niet. Het welbekende kwartje valt daardoor ook niet.

Wie o wie kan mij de gouden tip geven?
(heb je meer info nodig... dan hoor of lees ik dit graag)




Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Draaischijf implementeren in WDP
« Antwort #1 am: 29. Dezember 2019, 15:24:47 »
Heren,

Ben verder gaan proberen.....

Als ik de trein in de simulatie laat rijden dan werkt het daarin wel.
Als ik in de rijweg 092>223 (lok 18 naar de brug) de draaischijfaansluiting er uithaal dan gaat de lok wel rijden volgens de profiel maar draait de schijf niet naar de gewenste positie.

Het euvel ligt dus ergens bij de combinatie van de Draaischijfaansluiting en de toegewezen RMK901.

Hopelijk kunnen jullie mij nu verder helpen.

Alvast iedereen een gezond en voorspoedig 2020 :) :)
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Draaischijf implementeren in WDP
« Antwort #2 am: 29. Dezember 2019, 16:51:18 »
Beste Bas,

Om de draaischijf naar de juiste positie te laten draaien, sleep ik het "T" stukje (aansluiting van brug naar loods) in de ZFA (TRA) of in het profiel wat ik voor de loc gemaakt heb. Dan gaat de brug draaien naar de positie waarvan jij het "T" gesleept hebt. Zo werkt het bij mij, en volgens mij hebben wij dezelfde decoder en draaischijf, dus moet dat ook bij jou gaan. Kom je er niet uit  maak ik het duidelijker met een paar screenshots.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: Draaischijf implementeren in WDP
« Antwort #3 am: 29. Dezember 2019, 22:16:01 »
Beste Bas,

Als ik het goed begrijp wil je het oprijden van de lok naar de brug afhankelijk maken van het in de juiste positie zijn van de brug.
Als je de Stellungüberwachung met RMK wilt gebruiken is er aanvullende hardware nodig. Hiermee wordt gemeld of de brug tot stilstand is gekomen en op de juiste positie staat. Volgens de informatie van LDT heeft de TT-DEC decoder een uitgang die zo een melding doet (de uitgang bevindt zich op de TT-DEC-module van bovenaf gezien rechts van de 5 aansluitingen naar de draaischijf. Deze aansluiting moet je verbinden met een vrije positie van een S88-terugmeld module, zodat je in het spoorplan een RMK kan plaatsen met het nummer van de betreffende S88-positie.
Het afwezig zijn van zo een RMK is de reden dat de Stellungüberwachung niet correct werkt in jouw huidige opzet.

Als je zover bent dat je deze RMK hebt (bijv. RMK300) ga je naar de volgende fase:
Als eerste zorg je ervoor dat de draaischijf door de FS 229>223 opgeroepen wordt naar de juiste positie te gaan.
Vervolgens maak je een StW die moet zorgen dat bij de juiste FS gereageerd wordt op de aankomst van de brug als volgt:
UND
RMK300 bezet of vrij afhankelijk van de reactie van TT-DEC als de draaischijf gereed is (ik weet niet of dit vrij of bezet moet zijn, maar dat vind je zo uit)
Oder
FS 229>223 aktief
Hieronder alle FSen van de overige opritten.
Als aan deze voorwaarden is voldaan, dan schakel je een virtuele RMK (bijv. RMK1300) op bezet.
De volgende fase is het implementeren van RMK1300 in het profiel van de FS.

Dit profiel zou er als volgt uit kunnen zien:
1e regel: rijcommando met snelheid is nul op RMK229
2e regel: STOP 1600B
3e regel: 907F 10km/h
4e regel: STOP 223B

De 1e regel is om zeker te stellen dat de lok op rijstap nul staat
De 2e regel zorgt dat de lok blijft staan zolang 1600 is vrij en naar de volgende regel gaat bij 1600B
De 3e regel zorgt voor optrekken van de lok naar de oprit
De 4e regel zorgt voor stilstand van de lok op de brug

Met deze opzet voorkom je dat je allerlei wachttijden moet inbouwen, die op zich onzeker blijven, omdat je niet kan voorspellen welke draaitijd de juiste is doordat je niet weet van welke oprit de brug afkomstig is.
Ik hoop dat deze aanzet je naar een oplossing zal leiden.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Vonk
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Draaischijf implementeren in WDP
« Antwort #4 am: 01. Januar 2020, 13:19:46 »
Henk en Jaap,

Bedankt voor jullie oplossingen.

Henk, je had deze oplossing al eens aangedragen maar ik wilde meer gebruik maken van die extra bezetmelding precies zoals Jaap het omschrijft. Als dat toch niet gaat lukken dan zal ik zeker terugvallen op jou oplossing. :)

Jaap, je heb precies gedetailleerd uitgelegd waar bij mij de schoen wringt. Ik vond het nogal lastig om te omschrijven wat ik precies wilde en waar ik strandde met toepassen van een oplossing.
Ik gebruik die extra RMK al maar alleen virtueel... door jouw verhaal gaat bij mij een energiezuinige lamp branden. Ik ga er mee aan de slag... :)
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10