Autor Thema: Terugmelding  (Gelesen 2255 mal)

Offline Ronny Meuris

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: België Ort bei GoogleMaps suchen
  • Intellibox II - Windigipet 2012 - DCC digitaal
Terugmelding
« am: 08. August 2020, 13:01:20 »
hallo,  iemand  nog enige kennis van Windigipet 2012? Inderdaad, ik gebruik dat nog. Heb  mijn Viessmann 5233 terugmelders  herschikt  en stuit  nu  op navolgende probleem : op de Intellibox 2 schakelen de terugmelders, worden  ook getoond  op mij PC scherm, echter er wordt geen terugmelding gegeven van waar zich een loc of wagon bevindt. Probeer  ik een rijweg te schakelen word die wel met geel gearceerde rijweg getoond,echter  verschijnt de  vermelding 'geblokkeerd', zodat er geen treinbeweging wordt uitgevoerd.
De  bekabeling van de voormelde terugmelders, wordt nu gerealiseerd met een mix van de Viessmann lintkabels en telefoonkabels  van Digikeijs, gekoppeld aan conversie aansluitpunten aan  de vermelde telefoonkabels. Samengevat in een notendop, misschien wat summier, maar heeft iemand een vingenwijzing voor me? Alleszins, dank voor uw aandacht.
  • Win-Digipet-Version:
    2012

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Terugmelding
« Antwort #1 am: 10. August 2020, 21:23:29 »
Beste Ronny.
Om heel eerlijk te zijn is,  dit niet te begrijpen maar ik doe een gooi.
Je hebt het over terug melders wel deze schakelen niet maar melden iets.
Je hebt een Intellibox 2 en daar aan zijn terugmelders aan gekoppeld met een adres.
Je schrijft dat als een bezetmelder zich meld ( schakelt ) en dat dit te zien is op de IB II.
Vervolgens schrijf je dat het op de PC te zien.
Vraag is met welke programma is dat te zien , als dat WDP is en in de terugmeld monitor,  dan zou dat al een heel goed teken zijn.
Het zegt al dat de WDP in verbinding staat met de IB II.
Het is wel zo dat deze bezetmelderadressen, nog wel moet worden toegekend aan een railsymbool, voor dat er iets daadwerkelijk kan rijden

Wat je aan kabels heb hangen en hoe, is niet zo erg relevant,  zolang er data maar wordt verstuurd.
Stuur je baanplan op dan kijkt dat wat makkelijker.

groet.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Ronny Meuris

  • Mitglied
  • Beiträge: 39
  • Ort: België Ort bei GoogleMaps suchen
  • Intellibox II - Windigipet 2012 - DCC digitaal
Re: Terugmelding
« Antwort #2 am: 19. August 2020, 14:16:34 »
Hallo, dank voor je antwoord en  inderdaad  in  je uiteenzetting heb je gelijk. Voor alle duidelijkheid  in  bijlage mijn  baan plan met de terugmeld adressen zichtbaar. Hierna ook een  overzicht van wat ik  heb ingegeven in de IB2 en WDP 2012, IB: 6 modules die 16 adressen meldt, startadres 1, in WDP 2012 : 12 modules van 8 terugmelders, dus 96 meldpunten in beide  systemen. alle  verwoede pogingen tot spijt, krijg ik geen bezetmelding op  het scherm, wel zie ik een geselecteerde rijweg, die  zich ook laat sturen , doch er volgt  geen halte op het eindpunt, loc rijdt simpelweg ongestoord  voort. nog een extra  opmerking daarbij, selecteer je een rijweg, krijg ik  meestal  een opmerking 'rijweg geblokkeerd'. Mocht je nog  meerr info nodig hebben  lever ik je die graag.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    2012

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Terugmelding
« Antwort #3 am: 21. August 2020, 21:26:02 »
Hallo Rony,
helaas is je baanplan niet meegestuurd.
De afbeelding van het baanplan ziet er m.i normaal uit en dat de terugmelders in het bijbehorende baan plan actief moeten worden indien er een een lok binnenkomt. ik zie niet direct iets fout.

Je beschrijft in en eerder verhaal dat de bezetmelding wel op de uhlenbroek IB ii binnenkomt.
Het kan zijn dat de terugmelders in de systeem settings van WDP 2012 niet of niet correct zijn ingevuld.
Ik doe er 3 plaatjes bij van systeem settings erbij om je een idee te geven .
Je ziet dat ik bij de Lenz module  elke terugmeld module apart benoem.
Dat doe ik met een reden, mocht ergens een storing zijn in een module dan kan ik deze tijdelijk negeren .

Het kan ook met 1 melding bv  van module 1 naar module 76,  start module is 1  dan heb ik ook de range van terugmelders 513 tot 608.

Als hier een fout is gemaakt dan weet wdp niet welke terugmeld modules er zijn.
De intelligente box heeft meerdere protocollen kijk ook hier naar.
Ik kan nu alleen gissen heb nooit met wdp 2012 heb gewerkt.

ik weet ook niet of een baanplan uit een 2012 versie geopend kan worden door een 2018 versie.
Stel je vraag ook eens op het Duitse forum , daar zal meer kennis aanwezig zijn.



Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Terugmelding
« Antwort #4 am: 21. August 2020, 21:51:17 »
Hoi ik kom nog even met een aanvulling in de IB II spreek je over terugmelders met 16 adressen .
let goed op dat een terugmelder met eigenlijk 2x 8 adres bestaat vaak is het zo dat er intern wordt door genummerd in de terugmeld module.
Dat was vroeger bij lenz ook het geval dus daar was de volgorde 1-3-5-7-9 of 2-4-6-8
In WDP geef je gewoon het start en eind adres aan en het start adres van de module .
Ik heb nog even een voorbeeld gemaakt.
Ga nu eerst na wat de adressen zijn van de module meestal te lezen in CV1  gan dan stuk voor stuk het systeem opbouwen. maak gebruik van de terugmeld monitor.
 de opbouw ziet er volgt uit zie scherm knipsel

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Terugmelding
« Antwort #5 am: 22. August 2020, 09:11:01 »
Hoi Ronny,

Ik denk dat Ruppert de spijker op de kop slaat en dat daar het probleem zit. Heb dit ook in het begin gehad en bij een verkeerde telling van je schakelingen werkt de terugmelding helemaal niet of niet goed in WDP.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10