Autor Thema: bremspunkt  (Gelesen 1827 mal)

Offline Wikky

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Westervoort Ort bei GoogleMaps suchen nl
bremspunkt
« am: 06. November 2023, 20:57:06 »
Habe in die anleitung von WDP2021 gesucht, aber wie kann mann den genauen bremspunkt einmessen nach eine 15 Punkt Messung, habe auch die Anleitung von Herrn Sven Spiegelhauer gelesen ( Punktgenaues Anhalten im iZNF ), aber finde nicht wie man mit die Bremskorrektur es lösen soll, oder habe es nicht verstanden.
Wie ich die Bremskorrektur auch verschiebe, die lok reagiert da nicht drauf, ( alle meine Loks ) sind von D&H DH10C decoder versehen.

Freundlicher Gruss

Wikky
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    N-baan FCC-Doehler&Haas, H0-baan Digikeijs
  • Rechnerkonfiguration:
    N-baan PC-i9 Win11 ,H0-baan Lenovo laptop Win11

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: bremspunkt
« Antwort #1 am: 14. November 2023, 21:37:51 »

Hoi Wikky,
zag dat het topic op het Duitse forum afgesloten is.
laat ik het volgende zeggen ,
er is een causaal verband met de de instellingen van Cv3 en Cv4 en de stop tijd in Windigipet.
Windigipet kan niets uit de decoder lezen. m.a.w het heeft geen zicht op de versnelling en vertraging die de decoder zelfstandig uitvoert.
Toch zijn er bijzonder omstandigheden dat er een hoger Cv waarden dan 1 nodig zijn  , zeker bij sound decoders.
Ik heb vaste gegevens van decoder merken in een spreadsheet gezet.
Hier kan je het aantal milliseconden bereken van tijd welke gaande is tussen het ophogen en verminderen van de snelheids trap
Met de waarde in CV3 en CV4 rekent excel dus de step delay uit .
Je ziet direct een verband als de inrij snelheid te groot is en de vertraging tussen elke vermindering stap te lang is , de trein  schiet het stop punt voorbij.
Andersom zal de trein dus te vroeg stoppen.
Dit zal met name bij 1 melder (opstel) sporen zeker gaan spelen.
Meer melders is in de rijweg is meer controle door Windigipet.
Belangrijk is de intree snelheid die moet constant zijn .  ( dit voor de berekening van de rem tijd  ).
Stel dat is 40 km en er nog 5 rijstappen verminderd moet worden. Dan  is de max CV 4 waarde rekenkundig te benaderen .
Die moet overeenkomen met de Remtijd.
Door een beetje te spelen met de waarde , kom je meestal binnen de 5mm nauwkeurigheid op je gewenste stoppunt uit .
Ik heb 10 locomotieven en die stoppen altijd op de buffer van de te aankoppelen wagons.
Mijn Britse Locomotieven wegen 3.2 kg hebben 2 motoren , als die met 2 km op het stootblok knalt ligt het plastic stootblok echt in stukken. 

Geef me een PM als je de Excel sheet wil hebben.

groet Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition