Autor Thema: Demo baan WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland  (Gelesen 1720 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Demo baan WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
« am: 15. November 2019, 09:59:17 »
Beste WDP-ers,

De WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland heeft een mooie HO-Märklin demo baan – afmetingen 122-244 cm - tot haar beschikking tijdens onze maandelijkse bijeenkomsten in Ochten. De baan is in de loop der jaren door de deelnemers opgebouwd en meer en meer betrokken in onze gezamenlijke zoek- en leertocht in de vele mogelijkheden van WinDigiPet.

Recent is het idee ontstaan dit ook te delen op dit forum middels een nieuw lijntje waarin we maandelijks kort verslag doen van onze leermomenten en activiteiten en ook het bestand van het project als bijlage beschikbaar stellen zodat geïnteresseerden hier hun voordeel mee kunnen doen.

Bij deze dus de eerste bijdrage waarin we kort zullen aangeven:
1.   hoe het WDP project in zijn huidige vorm tot stand is gekomen en
2.   wat hierin tot op heden permanent is opgenomen. NB losse probeersels worden naderhand verwijdert om het project foutloos en bruikbaar te houden

Ad 1. Vorig jaar hebben we met de gebruikersgroep een nieuw WDP project opgezet voor de demo baan.  Doel van deze exercitie was om als groep samen te leren van scratch een geheel nieuw WDP project te maken, dat stapsgewijs te doen, steeds alles te checken (foutvrij!) en bovendien was het heel veel fun om samen te doen. Hierbij is het volgende stappenplan doorlopen:
1.   Nieuw project aanmaken/naam geven  (eventueel meenemen loc database en systeeminstellingen)
2.   Systeeminstellingen instellen, communicatie met hardware instellen
3.   Op maat maken scherm in Spoorplan editor
4.   Spoorplan maken met alle wissels en sporen, foutvrij
5.   Wissels en seinen erin als (virtueel) magneetartikel en nummer geven, foutvrij
6.   Treinnummervelden erin, foutvrij
7.   Terugmelders erin met nummer/lengte erin, tegelijk treinnummervelden naam geven, foutvrij
8.   Spoorplan check, foutvrij
9.   Intelligente treinnummervelden maken/instellen, foutvrij
10.   Rijwegen maken in alle richtingen, foutvrij
11.   Eventueel treinritten maken, foutvrij
12.   Simpele treinrit automatiek (TRA) maken, foutvrij

Een belangrijk criteria wat we hierbij hebben gehanteerd is pas over te gaan op de volgende stap als het project foutvrij was. Door het volgen van deze stappen zijn de meeste WDP instellingen en afhankelijkheden direct goed ingesteld en volledig en heb je geen repareer werk achteraf. Hierna zijn we verder gaan experimenteren met rijwegen, treinritten, treinrit automatiek, seinhuiswachter, treindienstleider, tellers etc.

Ad 2. In de bijgevoegde file van ons demo baan project vinden jullie:
1.   Een volledig spoorplan (zie ook bijlage) waarin alle TNV een letteraanduiding hebben gekregen zodat we in het groepsproces goed weten over welke route we praten.
2.   Een flinke collectie rijwegen zodat we (bijna) overal van/heen kunnen rijden en anders zijn deze snel genoeg toegevoegd. In de rijwegen maken we gebruik van de intelligente TNV en rijden we met gematigde snelheid in verband met de beperkte grootte van de baan.
3.   Een voertuig databank van de binnen de groep aanwezige locs en wagens. Deze kunnen ad-hoc op een bijeenkomst via de importeer functie snel worden aangevuld. De in de databank aanwezige locs zijn goed geijkt. Dit is essentieel voor het op de juiste plaats stoppen van de locs.
4.   Een tweetal treinritten met o.a. passeer/keuze opties.
5.   Een zevental treinrit automatieken (TRA’s) (1 t/m 7) om het treinnummerveld traject A-B-C-D-E-F-C-G-A af te leggen. Dit hebben we gebruikt om elkaar te laten zien dat er vele manieren in WDP zijn (en er zijn er zeker nog meer) om een bepaald traject af te leggen, elk met z’n voor- en nadelen en bruikbaar voor een specifiek gewenste toepassing.
6.   TRA’s om met en tegen de klok in te rijden. Deze kunnen tegelijkertijd in bedrijf zijn.
7.   Een TRA om met de OBB railbus over de binnenbaan te rijden.
8.   En recent zijn daar bijgekomen een tweetal TRA’s met bijbehorende treindienstleider (TDL) voor de functie éénsporig traject (EGS).

Wij hopen dat er binnen de WDP gemeenschap mensen zijn die hier hun voordeel mee kunnen doen en dat er goede vragen, wellicht suggesties en vruchtbare discussies uit voort komen.

De volgende update komt na onze bijeenkomst in Ochten op 14 december.

Mochten er vragen, opmerkingen of onduidelijkheden schroom niet en gooi het hier in de groep.

Wij doen dan ons best om jullie vraag of opmerking te beantwoorden.

Groet,

WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland


Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Demo baan WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
« Antwort #1 am: 15. November 2019, 16:26:58 »
Aan Windigipet gebruikersgroep Nederland,
Met interesse heb ik de intenties gelezen en  het baanplan bekeken.
Met dit bericht maak ik gebruik van het verzoek om een aanvulling te geven , uiteraard is dit wat ik schrijf geheel vrijblijvend.
Let op!  ik zelf maak gebruik van de Engelse WDP versie, welke vertaald is door de vader van Markus Herzog.  daarom gebruik ik soms termen uit de vernieuwe Engelstalige versie van WDP.

Aanvulling / advies :
Blijf consequent met de invoer van gegevens in een WDP demobaan plan.
Met name in de tour editor ( FS /rijweg ) als je de intentie heb om alleen een enkelvoudige rijweg in te voeren dus  van sein tot sein blijft dan ook consequent doen.
Echter ik  zie opeens  een deviatie en dit bij de volgende  ID 69,68,66,67,74,75,73,79.
Het is als  een enkelvoudige rijweg  weggeschreven, echter het bevat meer dan 1 sein en /of INZF of ZF.  Het is niet verkeerd,  maar de begrijpelijkheid  is voor een beginner niet altijd duidelijk en kan soms zelf niet achterhalen wat de zin/ betekenis ervan is.
Deze door mij aan gehaalde ID hadden m.i. (als je consequent wilt blijven) zou in de Route editor opgemaakt te worden . Daarbij wordt de mogelijkheid geboden om een betere omschrijving te geven dan een tekst van maximaal acht karakters.

Overigens In de route editor staat m.i. een mooi voorbeeld hoe van een aantal enkelvoudige rijwegen een route is gecreëerd  met uitwijkmogelijkheid.
Het is een gemis dan deze route nu juist niet is mee gnomen is in de Tour automatic editor ( ZFA / Automatische rijweg editor . Dit ter zijden overigens. ( kan ook later worden toegevoegd )

Door Juist beginnende WDP gebruikers consequent en zorgvuldig gebruik te maken van deze aanwezige tools in WDP, kan deze beginnende gebruiker, een hoop onverwachte / niet gewenste situaties in het treinbeeld op de baan voorkomen. Daarbij behoudt hij of zij of het  ook het begrijpend overzicht en de logica in de verdere opbouw van zijn baan in het digitale systeem Windigipet.
Ik zelf heb in mijn begin periode met WDP dit advies van  Sven Spiegelhauer  opgevolgd  en ook toegepast om het probleem van een ongewenste rijweg keuze  in WDP op te lossen,  dit i.p.v. het ongewenste verschijnsel  op te lossen door het toepassen van een teller. ( overigens deze oplossing met teller  werkte  wel  ) maar het kon blijkbaar veel eenvoudiger zonder gebruik van een teller.
Dit geeft ook aan wat de kracht is van WDP, mits consequent en logisch opgebouwd.

Nogmaals mijn advies voor de prille gebruikers maak gebruik van een stappenplan.
1e stap, het maken van een enkelvoudige rit van sein naar sein ( tour/FS ) ,
2e stap het combineren van deze aansluitende enkelvoudige ritten naar een (Route/zf) ,
3e stap  in de  (Tour automatic editor /ZFA ) alles samenbrengen tot het gewenste resultaat.
4e onthoud dat een hardware oplossing beter is dan een softwarematige oplossing.
Uiteraard is iedereen vrij , om zelf de keuze te maken om het niet te doen.

Vraag:
Ik heb een vraag over het toegepaste seinbeeld bij deze demo.
Gezien de naam “Windigipet gebruikersgroep Nederland” gebezigd wordt , ga ik er vanuit  dat ook het Nederlandse seinbeeld wordt toegepast.
Echter ik zie met name in de rijwegen en routes die gebruik maken van een wissel met afbuigend spoor,  dit niet terug  te zien in de  aanwezige  en toegepaste seinvoering , noch in een aanpassing van de rijsnelheid  op wissels.
Het is een kleine moeite dit in WDP  te realiseren, met behulp van een algemeen  drie kleuren sein. De bijbehorende rijweg voorzien met de  bijbehorende  snelheid  ( 40 km/uur op te nemen.  Nu gaat al het spoor verkeer met 55km/uur over de wissels met een afbuigend rijweg .
Naast dat het “”fout “” is, geeft het ook een monotoon  beeld op de demobaan. Die locomotief  heeft juist een  decoder met verschillende rijsnelheden.

Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol.
Giessen Duitsland.

  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Demo baan WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
« Antwort #2 am: 15. November 2019, 17:03:00 »
Hoi Rupert,

Bedankt voor je reactie, je hebt er goed naar gekeken.

Even wat toelichting/verheldering:

Wij zijn uiteraard ook begonnen met wat jij noemt enkelvoudige rijwegen maar soms wil je ook andere zaken proberen zoals langere rijwegen met tussenstops en teilstrecke gebruiken en heb je (op onze kleine baan) langere rijwegen nodig, vandaar dat die er ook tussen staan en in bepaalde TRA’s worden gebruikt.

De treinroute met uitwijkmogelijkheden staat wel degelijk in de TRA: nr. 5 treinrit met  opties ;).

Helemaal eens met je stappenplan, zo hebben wij het ook gedaan.

Op je vraag het volgende:
Als je in Nederland woont hoef je nog geen Nederlandse baan te hebben. Het gekozen seinbeeld is tot op heden arbitrair, wellicht dat we daar in de toekomst nog eens iets aan gaan doen.

Overigens claimen we zeker met de voorbeelden in onze demo baan niet compleet of zaligmakend te zijn er valt voor iedereen nog veel te leren.

Groet

Ronald Meijer


« Letzte Änderung: 15. November 2019, 17:10:27 von Ronald Meijer »