Autor Thema: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin  (Gelesen 3905 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« am: 22. April 2023, 18:07:43 »
Hallo modelspoorders,

Ik heb het volgende probleem met Märklin vormsignalen met 2 adressen:
Wanneer ik de signalen installeer op mijn CS2 (maar ook bij CS3) dan worden ze normaal gevonden en kan ik het de adressen vastleggen. Afhankelijk van het adres kies ik MM of DCC.
De seinen werken dan normaal en reageren op commando's vanuit het CS2 en vanuit WDP.
Na verloop van tijd (soms na een noodstop maar niet altijd) reageren de seinen niet meer op een commando vanuit de CS2 of WDP. Ik hoor wel een kleine tik dus er komt een signaal toe maar het sein blijft staan.
Wanneer ik dan een noodstop doe op de CS2 en het sein weer aanklik op het keyboard van de CS2 reageert het sein weer. Ik moet dat voor elk sein apart doen.
Dan gaat alles weer een tijdje goed en dan plots reageren ze niet meer.
Dit is zo voor ALLE vormseinen met twee adressen, dus hoofdseinen en voorseinen.
De vormseinen met één adres hebben dit niet en blijven normaal werken.
Overzetten op mijn CS3 geeft geen verschil.
Er is ook geen verschil tussen DCC en MM.
Het geldt voor alle seinen, dus het is geen fout in een enkele decoder.
De signalen gaan via een booster op de CS2.

Ergens gaat de communicatie tussen CS2 en Profi-vormseinen met mfx decoder met 2 adressen in de mist.
Al van alles geprobeerd maar geen oplossing gevonden.

Mijn vraag:
Ben ik de enige met dit probleem?
Zo ja: dan is er ergens een setting fout bij mij.
Zo neen: dan is er een probleem bij Märklin.

Wie heeft hier ervaring mee?

Jullie input wordt ten zeerste ge-appreciëerd.

Groetjes

Luc


Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline J.L.T. Stienstra

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 149
  • nl
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #1 am: 24. April 2023, 08:13:14 »
Beste Luc,

Ik heb het vermoeden dat de "grundstellung" in WDP van jou formseinen verschillend zijn.
Daar je aangaf dat alleen op het hardware gedeelte wel goed werkt.

Je kunt het proberen door een "reset" knopje aan te maken via STW en alle formseinen die in de grond toestand worden geschakeld, gelijkwaardig overeenkomstig aan de hardware informatie.

Als je dit configureert, dat weet je meteen of dat een hardware probleem is, of een software gerelateerde probleem is.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #2 am: 24. April 2023, 16:31:15 »
Beste Jan, bedankt voor de interesse en de suggestie

Na enkele testen dit waargenomen:
Starttoestand alle seinen werken.
Wanneer ik een sein aanstuur vanuit WDP en daarna een noodstop (WDP of CS2)doe dan treedt het fenomeen op bij dat sein. Seinen die niet aangestuurd geweest zijn door WDP blijven normaal werken na die noodstop.
Seinen die alleen via de CS2 zijn aangetuurd heben geen probleem na een noodstop.
Resetten is na een noodstop de seinen aansturen via CS2.

Het zou dus kunnen dat aansturen door WDP iets triggered in de communicatie wat na een noodstop (spanningsloos zetten van de seinen) ervoor zorgt dat de seinen niet meer reageren. En dit alleen bij seinen met twee adressen.

Graag jullie advies

Luc

Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline J.L.T. Stienstra

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 149
  • nl
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #3 am: 24. April 2023, 16:41:31 »
Beste Luc,

Zijn jou Formsignalen motorisch gestuurd.
Zoja, op hoeveel msec staat het standaard in.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #4 am: 24. April 2023, 17:24:03 »
Beste Jan

mijn Maerklin profi-vormsignalen worden gestuurd door de standaard aandrijving van Maerklin. De nummers zijn bvb 70414 en 70381.
De standaardtijd in CS2 is 50msec, in WDP staat die op 0.

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline J.L.T. Stienstra

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 149
  • nl
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #5 am: 24. April 2023, 17:35:19 »
Beste Luc,

Zet die tijd van 50 msec in WDP waar je die seinen zijn geconfigureerd. Misschien moet je die stap klein beetje hoger zetten.
Ik zou ook eens in de handleiding van de Marklin formsein kijken of daar de geadviseerde tijd dient in te stellen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #6 am: 25. April 2023, 10:56:59 »
Hallo

Ik heb het probleem kunnen localiseren en oplossen.
Het was een setting in Windigipet die de communicatie verstoorde. (k84 schakeling was fout, moet "3 standensein 2de is groen" zijn)
Nu werkt alles zoals het hoort.

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline J.L.T. Stienstra

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 149
  • nl
Re: Problemen met Profi vormsignalen van Märklin
« Antwort #7 am: 25. April 2023, 12:54:21 »
Beste Luc,

Fijn dat het opgelost is.

Mvg,

Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11