Autor Thema: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld  (Gelesen 3459 mal)

Offline AR.Vries

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 6
  • Ort: Ijmuiden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Beste Allen,
Dit wordt mijn eerstje vraagje op dit forum, dus als ik iets niet goed doe, be gentle.

Mijn vraag is: kun je een relais schakelen voordat de wissels worden omgeschakeld. Ik wil graag tijdens het omgaan van de wisseltongen mijn wissel even stroomloos hebben. Af en toe blijven die wissel tongen vastzitten en dan heb ik kortsluiting.
Mijn huidige situatie is:
- Uhlenbrock Intellibox II
- Loconet rand apparatuur
- Wissel motortje van Conrad, maar deze bedient het rode hendeltje van de wissel ipv de wissel tong.
- Minitrix wissels

Ik had zelf een aantal oplossingen bedacht voor dit probleem:
- Wissels aansturen met een servo en het geleidende hartstuk/wissel tongen mee laten omschakelen in polariteit. Maar dit wordt voor mij heel duur, waarschijnlijk wel de beste oplossing.
- Met een relais de wisselstraat even stroomloos schakelen voordat de wisseltong wordt verplaats. Sommige wisselstraten kan toch maar 1 trein tegelijk over en dan is mijn probleem simpel te verhelpen.
- Wissels vervangen. Dat heb ik al een paar keer gedaan, maar het blijft een zwak punt.
Alvast bedankt,
Anne
  • Win-Digipet-Version:
    2018b
  • Anlagenkonfiguration:
    N-spoor / Uhlenbrock

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld
« Antwort #1 am: 09. Mai 2015, 17:19:04 »
Hallo,

Ik begrijp het probleem niet. (Wel wat je wil)
Je hebt 2 soorten minitrix wissels. Bij de maken geen sluiting als je ze om zet.
Ze maken pas sluiting als eEn trein te vlug komt en de wissel is nog niet om of het wissel is niet om etc.
Daar is het probleem en dat zou ik oplossen als ik jou was.

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld
« Antwort #2 am: 10. Mai 2015, 10:23:05 »
Beste Anne,

Allereerst hartelijk welkom in de Nederlandse WDP Forum.

Je schreef:

Zitat

Wissels aansturen met een servo en het geleidende hartstuk/wissel tongen mee laten omschakelen in polariteit. Maar dit wordt voor mij heel duur, waarschijnlijk wel de beste oplossing.


Dat is ook de beste oplossing.
Ik heb geen ervaring met minitrix wissels maar met Peco wissels (H0) met "herzstuck" polarisatie dat aan een servo / relais module is aan gesloten.
Ik weet dat het heel erg lastig is, om kortsluitingsvrij een lok over een wissel moet rijden.
Een wisseltong omzetten zodat ook de polarisatie omgezet wordt, is een voorwaarde.
Een wissel stroomloos tijdelijk uitschakelen is eigenlijk niet de optie.
Een lok kan dan wel in z'n eentje overheen rijden, maar straks heb je waarschijnlijk een trein met rijtuigen die een verlichting hebben. En dan heb je in feite hetzelfde probleem.

Je kunt met de Voltmeter op weerstand meting doen door op de rechtdoor stuk en de uitwijkstuk de polarisatie te meten. En dan daar de relais inzetten die de juiste polariteit omzet.
Dat heb ik in mijn wisselstraat ook een kruiswissel (kruiswissel met hartstuk) die ook gepolariseerd moest worden.
Daar heb ik ook een relais tussen gezet en de wissel blijft van stroom voorzien.
En dan even vooruit lopend, WDP heeft een Stellungs ruckmeldung (Positie monitor) die ziet wanneer de wisseltong in zijn eindstand (dat is zowel rechtuit als uitwijk) staat. Die eindstand wordt door de relais schakeltijd gecontroleerd. M.a.w. WDP wacht tot de wisselstand op de goede gekozen richting staat, dan vertrekt de loc/trein.

Voorheen had ik ook, wat Bob aangaf, dat een lok langzaam over de wissel moest rijden zonder dat die kortsluiting maakte.
Dat heb ik met een relais op kunnen lossen.

Alleen let even op de polarisatie van de ene stand naar de andere stand van de wissel.
Want daar had ik (toen) even moeite mee in welke polarisatie omgeschakeld moest worden.
Dit was met name dat de linker rails de + en de - stond en aan de andere kant in de tegen verkeer precies andersom was. En dan tussenin was een wissel, dus dit heb ik even moeten even checken.

 

 

Offline AR.Vries

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 6
  • Ort: Ijmuiden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld
« Antwort #3 am: 10. Mai 2015, 12:19:51 »
Ik vermoede al dat het de beste en enige oplossing zou zijn. Maar ik ga er mee experimenteren.
Bedankt voor jullie reacties.
Anne
  • Win-Digipet-Version:
    2018b
  • Anlagenkonfiguration:
    N-spoor / Uhlenbrock

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld
« Antwort #4 am: 10. Mai 2015, 21:09:50 »
Goede avond,

Zoals ik al schreef begrijp ik het probleem nog niet omdat de minitrix wissels de polarisatie zelf intern regelen.
Bij minitrix wissels hoeft geen extra polarisatie geregeld te worden!
Dat in tegenstelling tot de door Jan genoemde Peco wissels waar je het zelf moet regelen.

zo maar een paar vragen:

Gebeurd het altijd op de zelfde wissel, die kortsluiting?
Is het een bepaalde locomotief, wagon, treinstel die de kortsluiting veroorzaakt.
Zijn het heel oude wissels?
Schakel je ze met vertraging binnen WDP
Worden de wissels wel door WDP bestuurd?

Hier een aantal vragen om het proces van de oplossing te beginnen, want met WDP los je het probleem niet op denk ik als je niet weet wat het probleem is.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline AR.Vries

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 6
  • Ort: Ijmuiden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Een relais schakelen voordat de wissels worden geschakeld
« Antwort #5 am: 17. Mai 2015, 12:41:49 »
Beste Bob,
Sorry was even uit het land, dus een beetje trage reactie.
Het gebeurt soms en het lijkt willekeurig. Maar op mijn baan rijden 20 treinen met een wisseltje of 50. Eigenlijk heb ik dezelfde problemen als de NS (als 1 het niet doet)  :)
Het ligt inderdaad niet aan WDP, het is hardware matig. Polarisatie doen de wissels zelf bij het omzetten (mits je het hendeltje gebruikt waar normaal de wisselspoelen op zitten). Ik heb alleen het idee dat de timing een beetje misgaat. Met wisselspoelen wordt de wissel sneller omgezet dan met de aandrijving van conrad. Als er kortsluiting optreedt dan staat er nog geen trein op de wissel. Het gebeurt bij het omzetten, de wisseltong blijft dan "plakken" waardoor de kortsluiting blijft bestaan. Mijn idee was om de wissel dan even stroomloos te hebben, dan zal de tong ook niet plakken.
De wissels zijn nieuw en worden aangestuurd vanuit WDP.
Ik laat het zo even. Het gebeurt niet vaak, als het maar niet erger wordt. Mocht dat wel zo zijn dan ga ik met de hardware aan de gang. Arduino is ook leuk.... ;)

Dank dat jullie meedenken.
Met vriendelijke groet,
Anne de Vries
  • Win-Digipet-Version:
    2018b
  • Anlagenkonfiguration:
    N-spoor / Uhlenbrock