Autor Thema: Aansturing spoorweg overgang  (Gelesen 3014 mal)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Aansturing spoorweg overgang
« am: 27. Januar 2009, 09:45:03 »
Deze vraag was op het Duitseforum, wie heeft een antwoord

Dag Bob,

Dank je voor de leuke reactie. Mijn Profil heb ik intussen aangepast. EN 16 mei lijkt me heel leuk.

Waar ik naar op zoek ben is een oplossing om de spoorwegovergang (weg) van Faller B174 te kunnen schakelen. Deze overweg heeft een motortje wat op gang wordt gebracht door een drtietal draden aan te sluiten op bv 16V wissel. ( 1 x geel en 2x bruin) De bruine draden worden aan twee verschillende draden (blauw en groen) aangesloten van de overweg. De blauwe draad brengt het motortje op gang. Dit contact kan na 1-3 seconden worden uitgeschakeld, waarna de groene draad het overneemt. In de overweg zit een eindschakelaar op de groene draad. Ik hoop dat het nog allemaal duidelijk is.
Bij navraag bij LDT blijken zij geen decoder te hebben die een regelbare puls (1-3 sekonden) heeft. De LS150 van Lenz heeft dat wel.
Vandaar mijn vragen?
Kan ik deze discussie ook naar het Nederlandse forum overzetten? En hoe dan?

Groeten,
Jan Meesters
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Aansturing spoorweg overgang
« Antwort #1 am: 27. Januar 2009, 20:09:05 »
Hallo Bob.

Nu weet ik niet met welke centrale deze persoon rijd, maar met het Märklin Central Station kun je de lengte van de puls instellen.

In combinatie met b.v. een Viessmaan wissel decoder kun je dan de overweg aansturen via WDP.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Aansturing spoorweg overgang
« Antwort #2 am: 28. Januar 2009, 22:46:02 »
Hallo mede WDPers,

ESU levert de switchpilot, die luisterd zowel naar MM als naar DCC. Deze schakel decoder is een bijna alles-kunner, en vrij simpel via CV's te programeren.
Ik stuur er mijn overwegen (deels met motor deels met servo) mee aan en nartuurlijk ook mijn wissels
je kan de duur van het schakelende moment vrij precies instellen, en zelfs als je de servouitgangen gebruikt, de slagboom zelf "na laten wippen" zo als je dat ook wel ziet bij de spoorwegovergangen langs onze sporen.
Ook kan je aan die decoder een "extension" vast klikken, welke op zijn beurt weer 4 relais onafhankelijk van elkaar maar toch weer gelijktijdig met de eerdser genoemde decoder. hier kan je met de funktie "zoom" de knipperlichten laten knipperen op een zeer natuurlijk getrouwe wergave. langzaam aan en langzaam uit.

Misschien is dit wel de oplossing welke jij zoekt. als je even googled naar esu switchpilot, vind je vanzelf wel de manual (in engels en duits).

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline janmeesters

  • Mitglied
  • Beiträge: 35
  • Ort: Chaam Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Aansturing spoorweg overgang
« Antwort #3 am: 24. Februar 2009, 14:56:46 »
Aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag.

Intussen heb ik zelf een goedkope oplossing gemaakt. Op circuitsonline.net staat de schakeling van een "Timer". Die kun je voor een paar EURO bouwen. Ik laat deze Timer door een LDT decoder schakelen. Vervolgens kun kun je op de timer met een potmeter de duur van de puls instellen en daarmee stuur ik het relais van de overweg. Klaar is Kees (of Jan)
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Aansturing spoorweg overgang
« Antwort #4 am: 25. Februar 2009, 13:00:27 »
Jan,

Leuk dat je het even laat weten maar nog mooier dat het werkt.  :)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |