Autor Thema: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien  (Gelesen 2317 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Hallo Forum leden,
Ik heb nadat ik een verkeerd railsymbool ( 429 ) had toegepast, zijn deze allemaal vervangen door de juiste (0068) . Ik gebruik gerasterd symbolen ( sym_a).
Nu is alles weer volgens WDP foutloos is, ben ik momenteel alle mogelijke rijwegen aan het op en af rijden voor de juiste snelheid. standaard 40 km per uur is heel hard op schaal 0 en vraagt echt een lange remweg.

Bij rijden van een treinnummerveld naar een ander treinnummerveld valt het me op dat de betrokken railsymbolen ( 0068 ) die gekoppeld zijn aan het treinnummerveld mooi rood tonen. ( zie hele kleurling )
Als de Trein over verschillende andere treinnummer velden rijdt wordt er geen bezet getoond. Alle andere tusssen liggende rail symbolen kleur slecht voor de helft rood  zie bijlage ( halve keuring ). en andere treinnummervelden gelegen op de rijweg tonen geen info.
Ik maak gebruik van railcom detectie. de loks geven informatie naast het decoder adres ook de rijrichting door.

Hoe stel ik W.D.P. dat het volgen van de trein/lok  beter visueel zichtbaar wordt. Ik gebruik nu het nog kan Zoom ) 28x28 )

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #1 am: 11. Juli 2018, 15:21:21 »
Beste Rupert,

Het is mogelijk (via startcenter - gleissymbol editor) om in je gekozen symbolenset specifieke symbolen aan te passen zodat dit beter oogt / aan jou wensen voldoet. Wellicht daar eens kijken of dit voor jou werkt. Ik heb zelf een bestaande symbolenset hernoemd er ben daar in gaan veranderen, dan kan je altijd nog terug (die nieuwe dan uiteraard ook even in je project kiezen bij de algemene instellingen)

Op Duitse forum staat mooi document over de gleissymboleditor, nog op basis WDP 2012, maar in essentie is dat volgens mij nog prima bruikbaar, link:

https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=67227.0

groet

Ronald

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #2 am: 11. Juli 2018, 16:57:55 »
Beste Rupert,

Van de door Ronald genoemde gleissymboleditor, is ook een Nederlandse vertaling, zie onderstaande link.

https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=70067.msg154175#new

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #3 am: 11. Juli 2018, 19:41:03 »
Beste Rupert,


Alle andere tusssen liggende rail symbolen kleur slecht voor de helft rood  zie bijlage ( halve keuring ). en andere treinnummervelden gelegen op de rijweg tonen geen info.
Ik maak gebruik van railcom detectie. de loks geven informatie naast het decoder adres ook de rijrichting door.


Er kunnen twee dingen zijn.

Als je de betreffende bezetmelder waar maar halve kleur wordt weergegeven.
Dan moet je voor de controle even terug gaan naar het spoorplan-Editor.
Klik op de RMK Kontakt en zoek het adres waar die halve kleur wordt weergegeven.
En kijk even of je niet per ongeluk op Momentkontakt hebt aangeklikt.
(Die moment kontakt geeft de halve kleur instelling.)
 
Vervolgens open je de RM-Monitor en de Testmonitor voor RM-Module.
Die halve kleur bezetmelder zie je ook in de RMK-monitor en Test Module met halve kleur van het vierkante monitor weergave.

Heb je het foutloos uitgevoerd met dat betreffende bezetmelder nummer die op Dauerkontakt staat.
Dan wordt het vierkantje geheel rood gevuld.

Tevens kun je dit testen op je baan (Live) met de Railcom module.
Dus die monitor (beiden) aan staan en een trein op die betreffende half gekleurde bezetmelder zetten.

Wat zie je dan en hoe ziet dat eruit?.

Met vriendelijke groeten,

Jan

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #4 am: 12. Juli 2018, 09:56:53 »
Beste Jan en Henk,
Ik ben twee weken geleden begonnen met W.D.P. maar ik vind de leercurve fors. Echter aan de andere kant je hebt 100% grip op het doen en laten. Om deze reden ben ik ook overgestapt naar W.D.P.
Vind het nu erg onbevredigend , als er een back-up wordt gemaakt  van het baanplan, om vervolgens in het " nieuwe" de oude gegevens importeert, opeens het probleem is verdwenen.
Scheelt mij wel een hoop tijd , maar  begrijpen doek ik het nog steeds niet.
Maar is voor mij wel het signaal dat de database ,bij een mutatie van een rail symbool NIET wordt meegenomen in andere de andere database , ik weet niet welke en het is ook een aanname van mij

Maar goed we gaan vandaag verder met hoofdstuk 10 van het NL handleiding 2012 verder de "profiel editor"
Hoe we een trein samen stelling met drie wagons zonder as detectie netjes kunnen laten stoppen 3 cm voor het stootblok. Treinlengte is bekend ,lok positie in de trein is bekend , de wagons lengte zijn bekend de richting is bekend, en toch stopt de trein exact de lok lengte te vroeg voor het blok.
Is het niet zo dat de lengte van de wagons zonder as detectie bij de offset van de contact gevende wielen wordt opgeteld.

Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #5 am: 12. Juli 2018, 21:58:46 »
Hallo

Je schreef : [quoteHoe we een trein samen stelling met drie wagons zonder as detectie netjes kunnen laten stoppen 3 cm voor het stootblok. Treinlengte is bekend ,lok positie in de trein is bekend , de wagons lengte zijn bekend de richting is bekend, en toch stopt de trein exact de lok lengte te vroeg voor het blok.
Is het niet zo dat de lengte van de wagons zonder as detectie bij de offset van de contact gevende wielen wordt opgeteld. ][/quote]

Is lok ook goed in geregeld en/of heb je de juiste stoppositie ingave gedaan bij de ZFA?
Het lijkt er op dat de lok stop aan contact heeft ingekrgen

Mvrgr  ob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #6 am: 13. Juli 2018, 16:25:04 »
Bete Rupert,

Wellicht bekend maar in opvolging van tips Bob ook een aanzien van de juiste stopplek.

Het optellen van de lengte van de niet gedetecteerde wagens bij de offset van de niet-gedetecteerde wielen gebeurt alleen correct als je in de voertuigdatabank heb aangevinkt dat de desbetreffende wagens geen (of wel) detectie hebben (zie plaatje).

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #7 am: 14. Juli 2018, 20:26:31 »
Beste Ronald,
Bedankt voorde feedback, bijgaand de twee schermen van wagons met en zonder detectie .
Als ik het goed begrijp  "Voertuig lost  geen terugmelding uit"" dat ik dit aan moet vinken als er geen as detectie is.  En niet aan vinken als er wel een as detectie of voertuig decoder aanwezig is.
Mijn BR 24 heeft geen as detectie op de tender, het eerste contact gevende wiel bevindt zich 21 cm achter de Buffer. deze heb ik als offset ingevoerd.
Als ik met de losse lok rijd met tender vooruit en laat stoppen "stop tot het sein" dan wordt de tender 21 cm te ver door gedrukt,  het eerste  contact gevende wiel die de bezetmelder activeert staat wel op de gewenste plaats n.l 5 cm voor het sein, tevens scheiding volgende terug-melder.
Ik begrijp niet wat er fout gaat , dat contact gevende wiel had stil moeten staan op 26 cm voor het sein.
Lok is ingemeten 15 punts met een gemiddelde van de 3 doorgangen per meting door WDP via Rail speed.

Nogmaals ik ben een beginner met Win Digipet.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #8 am: 14. Juli 2018, 21:24:09 »
Rupert,

Inderdaad zo is het correct ten aanzien van detectie.

Met betrekking tot de BR 24 kan ik als verklaring bedenken dat WDP denkt dat je loc andersom staat.
Heb jij bij treinsamenstelling de loc in de goede rijrichting staan? (zie vb)

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #9 am: 14. Juli 2018, 22:02:46 »
Hallo,

Is het zugnummer veld wel inteligent ingevoerd omdat je schrijft dat de contact wielen net bij de volgende terug melder is!
Tevens heb je na het inmeten van de lok wel de z.g.n. Rem proef gedaan, daarmee corrigeer je de plaats van stilstand

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Bezetmelding van railsymbool (0068) nauwelijks te zien
« Antwort #10 am: 18. Juli 2018, 16:17:20 »
Beste Bob,
bedankt voor de feedback, naar aanleiding van je advies,
nogmaals de 4 locomotieven opnieuw een snelheidsprofiel gemaakt met behulp van ucon raailspeed.
Aansluiten heb ik de CV waarde voor remmen in de decoder op 1 gezet dat betekend dat het remprofiel uit WDP moet komen en niet meer uit de decoder.
Vervolgens de locomotief laten rijden en remmen.
Mijn Moba is een ingedrukte replica van het kopstation " Kalten Nordheim" https://youtu.be/XtTxmgAGXs0   en er zullen alleen rangeer activiteiten plaatsvinden.
Als ik ooit toestemming krijg om een gat door de muur te maken kan ik nog een keerlus aan plakken.
Ik kom er niet onderuit dat  de meeste opstel sporen kort zijn. 100 cm 45 meter en 81 meter daarom heb ik bij de HP2 signalen de snelheid van 40 km verlaagt naar max 35 km/u en de snelheden bij de rangeer signalen Sh1 naar 25 km/h. In de rijweg heb ik de wissels die voorafgaand liggen het opstelspoor meegenomen om de de lok naar rem snelheid te brengen.
Dit werkt goed , maar niet alle loks stoppen consequent op de markering die op de rail is geplakt. Meestal 10 cm te vroeg. Nou weet ik niet of ik dit met een remweg correctie moet oplossen of met de fine tuning "rem correctie "van de desbetreffende lok.
Het zgn kuiltje graven op een stootblok komt niet meer voor, dat betekend dat snelheid voldoende was om tot een langzame stop te komen.

vraag is dus remweg langer of korter of meer of minder remcorectie ( schuifbalkje ) toevoegen

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition