Autor Thema: aansturen fleischmann draaischijf 6652  (Gelesen 3241 mal)

Offline Abtasman

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 17
  • nl
aansturen fleischmann draaischijf 6652
« am: 12. Februar 2016, 21:40:57 »
Hallo allemaal,

sinds kort gebruik in WDP en ben bezig mijn baan volledig aan te sturen vanuit WDP.
Genoeg uitdagingen, waarvan de draaischijf er een is. Deze wordt digitaal aangestuurd met een LDT TT_DEC.
Ik heb enkele vragen.
Heeft iemand ervaring met het aansturen en configureren van deze draaischijf? Met name de TMC's en fahrstrassen geven problemen.

groeten
Frank.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Intellibox I ir, viessmann ruck/besetzmeldung, esu weichendecoder, LTD TT-DEC
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows vista

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #1 am: 13. Februar 2016, 01:54:38 »
Hallo Frank,

Uit je bericht kan ik niet echt herleiden wat precies je problemen zijn.
Ik heb deze decoders ook gehad en de aansturing werkte wel ... mogelijk moet je het documentje van Bob eens lezen. Het gaat hier dan wel om een andere decoder, maar volgens mij is de configuratie in vele stappen van zijn plan hetzelfde.

Ik vermoed dat jij enkel de DS op en afritten hebt vastgelegd met de adressen. Voor de draaiing is dit voldoende, maar niet als je ook met FS wilt gaan werken. Dan moet er ook van elke afrit en oprit een " terugmelding" zijn. anders wordt de FS niet gestart.

Ook moet je bedenken dat er een FS is om de brug op te rijden, en een FS om er weer vanaf te rijden...

Zo maar even wat korte gedachtes die in mij opkomen ...

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Abtasman

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 17
  • nl
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #2 am: 13. Februar 2016, 14:42:02 »
Eric, bedankt.

Ik ga mbv makros en profielen aan de slag en kijken of dan eea wel aan de praat te krijgen is.

groeten
Frank.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Intellibox I ir, viessmann ruck/besetzmeldung, esu weichendecoder, LTD TT-DEC
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows vista

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #3 am: 13. Februar 2016, 20:10:55 »
hallo Frank,

Dat begreep ik al na het lezen van je duitse draadje.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je als eerste moet zorgen dat de schijf volledig goed is geinstalleerd in WDP. iets wat volgens mij nog niet het geval is. Lees maar eens de bijdrage van BOB wat er zoal bij komt kijken.

punt is namelijk ... de draaischijf krijgt in de FS de opdracht om te draaien naar de gekozen oprit, en pas bij terugmelding dat de schijf op positie is aangekomen... geeft hij de FS vrij aan de lok waardoor deze de Bühne op rijdt.

De afwerking ... dus met sound van de lok, licht , vertragingen en noem het maar op kun je dan met profielen en makro's doen ...

deze terugmelding dat de schijf op de positie is aangekomen is dus zeer belangrijk !!

Vaak wordt gedacht dat als de schijf draait met een muisklik dat het genoeg is, helaas is dit als je met FS wilt werken niet voldoende. Wel als je volledig manueel de loks de Bühne op rijdt.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 13. Februar 2016, 20:16:19 von Eric Baan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Abtasman

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 17
  • nl
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #4 am: 13. Februar 2016, 22:13:20 »
Goedenavond Eric,

Zitat
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je als eerste moet zorgen dat de schijf volledig goed is geinstalleerd in WDP

dat klopt, maar is volgens mij het geval. Handmatig doet de schijf wat ik verwacht, de juiste oprit kiezen als ik er op klik in het gleisbild. De bezetmelding werkt ook.
Zitat
deze terugmelding dat de schijf op de positie is aangekomen is dus zeer belangrijk
Precies, maar welk adres geef ik dan op in het veld: Stellungsüberwachung--> via Rückmeldekontact für 1.dekoderadresse?
Is dat het adres van de oprit (het MA)? Of het adres van het TMC van het opstelspoor?
Als ik eea probeer in de Simulatie maakt het niet uit.

Groeten,
Frank.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Intellibox I ir, viessmann ruck/besetzmeldung, esu weichendecoder, LTD TT-DEC
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows vista

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #5 am: 14. Februar 2016, 00:44:56 »
Hallo Frank,

Zitat
dat klopt, maar is volgens mij het geval. Handmatig doet de schijf wat ik verwacht, de juiste oprit kiezen als ik er op klik in het gleisbild. De bezetmelding werkt ook.

dat bedoel ik, dit is voor het manueel bedienen van de schijf en het manueel de lok de Buhne oprijden voldoende, maar om met FS te werken is het niet voldoende. Want nogmaals, na het stellen van de FS zal er toch op een of andere manier een signaal moeten komen dat de Buhne op de gewenste plaats is aangekomen ?

Zelf heb ik de DSD2010, hier zitten deze RM standaard op en kan ik ze simpel met de RM monitor in de GB editor inlezen.
In het dokument van BOB , staat precies omschreven hoe je dit moet doen met virtuele RM.
hoe het bij de LDT werkt , durf ik niet te zeggen. deze heeft geen RM aansluiting, dus ik vermoed ook met virtuele.

zoek eens op de workshops in  het forum, mogelijk staat het daar ook. maar ik zou beginnen met het dokument van Bob te lezen ( nederlands deel , ds besturing met Dinasys)
dan wordt het je meteen duidelijk ...

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=72231.0



Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #6 am: 14. Februar 2016, 09:31:30 »
Beste Frank

ik heb een Marklin DS maar fysisch zijn die bijna gelijk. Ik gebruik ook de decoder van LDT.
ik heb een bijdrage op het engelstalig forum hoe ik dat heb geprogrammeerd met WDP. Natuurlijk is het zo dat ik voor de terugmelding van de DS brug gebruik heb gemaakt van de eigenschappen van S88 terugmelding bij Marklin systemen, maar bij tweeleider moet dit ook mogelijk zijn.
Hopelijk heb je iets aan mijn beschrijving. (is wel in engels)

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=72600.msg172813#msg172813

mvrgr

Luc Diels

« Letzte Änderung: 14. Februar 2016, 09:33:11 von luc diels »
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Abtasman

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 17
  • nl
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #7 am: 14. Februar 2016, 15:13:30 »
Hallo Luc, Eric,

bedankt voor jullie tips en ondersteuning  ;)
Ik ga er mee aan de slag.
Overigens had ik gisteren eea bijna werkend, met een FS naar de draaibrug, deze komt netjes naar de juiste aansluiting, alleen de loc start te snel. Ga ik denk ik oplossen met een profiel.
Bij een FS van een 2e aansluiting draaide de brug echter weer niet.....

Groeten
Frank.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Intellibox I ir, viessmann ruck/besetzmeldung, esu weichendecoder, LTD TT-DEC
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows vista

Offline Ed Bakker

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 229
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #8 am: 16. Oktober 2016, 13:33:22 »
Hallo Eric,

Ik heb een FLM6652 draaischijf en sinds kort laten ombouwen met de DS2010 decoder.
Op dit moment ben ik bezig om hem in de baan te monteren.
Ik zou graag ervaring willen uitwisselen.
De Brug heeft 1 RMK gekregen, meer had geen zin volgens Klaus Marcinkowski. Het eerste wat in mij opkomt is , hoe werkt dat met de RMK's Het tweede is, hoe kan je een lok in het midden van de brug laten stoppen?
Heb jij hier al ervaring mee.
Groeten,
Edward
Spur H0, 2-rail, DCC
Windigipet 2015 premium. ECoS 50200 und Booster
Viessmann Gleisbesetz / Rückmelde modulen S88 bus. DS2010 Sven Brandt decoder voor draaischijf
Laptop  Asus mit 500GB speicherplatte

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #9 am: 16. Oktober 2016, 13:56:59 »
Beste Ed,

je maakt een ITNV met alleen de rmk van de draaischijf en dan zeg in de FS dat de loc in het midden van het perron moet stoppen. Als je locs goed ingeregeld zijn lukt dat vrij aardig.

mvrgr

Luc


Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #10 am: 16. Oktober 2016, 16:46:51 »
Hallo Ed,

Met 1 RMK gaat het uitstekend.
Maak een FS (Denk er wel aan dat je de FS met de hand maak want anders werkt het niet.)
en maak dan de IZNV van het rugnummer feld van de draaischijf en zoals Luc al zij laat de lok in het midden van het "perron" stoppen.

veel succes mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Abtasman

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 17
  • nl
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #11 am: 20. November 2016, 16:26:27 »
Ik kom nogmaals terug op de aansturing van mijn draaischijf in WDP.
Handmatig werkt deze prima. Ik heb de draaischijf geconfigureerd met behulp van WDP, eerst de 'draaischijf' optie en daarna de 'Intelligente draaischijf optie'.
Handmatig via de muis gaat het aansturen van de draaischijf correct. Door te klikken op een draaischijfaansluitsymbool (MA met correcte adres; NIET virtueel) draait de brug inderdaad naar deze aansluiting.

Als ik nu dit draaischijfaansluitsymbool gebruik in een rijweg (vervolgschakeling; bezetmelding op TMC)) dan zou dat de draaibrug in beweging moeten zetten naar deze aansluiting in de betreffende rijweg. Dat is echter niet het geval.

Drie vragen:
1) Wat kan de oorzaak zijn van het feit dat in een rijweg de brug niet reageert en handmatig wel? Ik zie het verschil niet....

2) In diverse berichten op het forum (zowel duits als nederlands) lees ik dat de brug volledig of gedeeltelijk geïsoleerd moet zijn van de spooraansluitingen. Is dat zo?

3) Moet elke spooraansluiting een eigen TMC hebben?

ps ik rijd gelijkstroom. De vele artikelen op het forum betreffen bijna altijd wisselstroomrijders....
Op de laatste bijeenkomst te Culemborg hebben we hier ook over gesproken, maar de deskundigen tav Draaischijven waren er helaas niet.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Intellibox I ir, viessmann ruck/besetzmeldung, esu weichendecoder, LTD TT-DEC
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows vista

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: aansturen fleischmann draaischijf 6652
« Antwort #12 am: 20. November 2016, 18:59:32 »
Beste Ed

ik heb het zonet uitgetest en bij mij werkt dat prima.
Ik kan jouw FS of programmering an de DS niet zien dus is het moeilijk te zeggen wat je verkeerd doet, maar het zou moeten werken.
Ik roep mij draaischijf meestal met een profiel of via de SHB op. Er zijn vele mogelijkheden.

groetjes

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR