Autor Thema: verbinding verdwenen  (Gelesen 3228 mal)

Offline Frans v H

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: 't Harde Ort bei GoogleMaps suchen nl
verbinding verdwenen
« am: 22. April 2016, 22:19:39 »
ik begrijp er niks van tot heden kon ik wdp en mijn ecos keurig bedienen. de ecos zit op een switch mijn laptop ook op de switch en de switch weer op de router af en toe een nieuw ip adres invoeren en ik kon de boel bedienen. een poosje de boel niet gebruikt en nu blijkt dat wdp geen verbinding maakt met de ecos. wat hardware betreft is er niets veranderd. een nieuw ip adres ingevoerd de verbindingstest gedaan en een groene vink van wdp opslaan en dus zou je denken dat er verbinding is nee dus wat doe ik niet goed ??
  • Win-Digipet-Version:
    premium editie 2018.1C
  • Anlagenkonfiguration:
    ho, ecos 2, esu booster, esu mc II, digikeijs , esu loks, liliput, fleschmann, trix, esu lokprogammer, Marion Zeller Max.
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 7 en 10

Offline Peter R.

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: Oegstgeest Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #1 am: 23. April 2016, 09:00:42 »
Frans

Waarschijnlijk doe je niets fout,maar blijft het steken bij het opstarten
Ip van de Ecos ophalen en in voeren in WDP
Start eerst de Ecos en dan WDP

Sterkte
Peter R.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #2 am: 23. April 2016, 09:02:41 »
Frans,

voorop gesteld: als mede ECoS / WDP gebruiker heb ik geen idee wat hier fout gaat. Wat ik wel heel vreemd vind is wat je schrijft "af en toe een nieuw ip adres invoeren". Daar heb ik nog nooit van gehoord en ook nooit (zo'n 5 jaar in gebruik) hoeven doen.

Succes bij het oplossen van jouw probleem. Er is hier vast een forumdeelnemer die je verder kan helpen.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Peter R.

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: Oegstgeest Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #3 am: 23. April 2016, 09:26:54 »
Hans

Af en toe een IP invoeren is normaal. De router wijst na het opstarten een IP adres aan voor de Centrale
Dit kan wisselen ,heb ik ook af en toe met mijn Marklin CS

Groetjes
Peter
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #4 am: 23. April 2016, 12:52:50 »
Dank Peter voor je nadere uitleg.

Het verschil zit 'm volgens mij dan in het gebruik van een router. Die gebruik ik (nog) niet en sluit mijn ECoS rechtstreeks op mijn laptop aan.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #5 am: 23. April 2016, 19:42:37 »
Hallo Peter,

Dat je dit normaal vindt om bij wisseling van Centrale de IP adressen opnieuw moet invoeren is eigenlijk niet de bedoeling.
Je kunt die IP adres vasthouden door in de router vast te leggen.
Daarnaast bij de CS2 een ander IP adres opgeven zodat je voor de ECOS2 een IP adres hebt, en voor de CS2 een ander IP adres kunt opgeven. Daar weet Eric je het beste te vertellen hoe je dit kunt doen.

Daarnaast door deze handelingen kun je via Locomotief databank, zie screenshot, het groene knopje kun je die centrale omwisselen, zonder dat je in de IP adres hoeft in te grijpen.
Kijk maar in de screenshot.

Beste Frans,

Ik denk dat jou switch het probleem ligt.
Ik heb daar geen ervaringen mee met de Ecos2 maar de bedoeling is dat de ingevoerde IP adres zouden moeten worden vastgelegd door de router. Ik heb bij andere gezien dat dit werkt.

Wellicht kan Eric je hierop reageren.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #6 am: 24. April 2016, 18:34:52 »
hallo,

Er lopen hier nogal wat dingen door elkaar ... :-)

allereerst, frans,

bij dergelijke problemen moet je eerst eens kijken of je de ecos kunt aanspreken. Dit doe je als volgt :

- kijk in de ecos welk IP adres de ecos heeft , bv 192.168.2.14
- open je webbrowser en tik dit adres in, dan krijg je oftewel een foutmelding , of je ziet keurig het scherm van de ecos.

krijg je wel een ecos scherm, zit de fout niet in de switch of wat dan ook.
Krijg je geen scherm, dan is er geen verbinding met of de PC en de switch, of de ecos heeft geen verbinding met de switch.

vaak is nog eens opnieuw opstarten al een oplossing om toch weer verbinding te krijgen. Dan start je eerst de switch opnieuw op, daarna de ecos en de computer. wel deze volgorde aanhouden.

In de ecos kun je instellen dat hij steeds na aanmelden een IP krijgt ( dhcp aanvinken) of , en dit is de beste oplossing, een eigen vast IP adres hanteren. Dit adres moet ook in WDP ingesteld worden en bij geen vast IP adres loop je de kans dit steeds te moeten aanpassen in WDP.

Indien de switch waar PC en Ecos op zijn aangesloten nu gewoon aanblijft staan, kan het eigenlijk niet gebeuren dat de IP adressen wisselen of verloren gaan. eigenlijk ....

Want in deze configuratie , dus met een switch op de router, is de router de IP adressen verdeler. Dus als de router herstart of aan/uit gaat , moet je de switch voor de zekerheid ook even opnieuw opstarten. Vaak ontstaat er anders gedonder met de IP verdeling.

Ik vermoed dat jouw probleem in dit gebied ligt. Het steeds veranderen (vernieuwen) van een IP adres is niet nodig en handig gezien je het dan steeds ook binnen WDP moet wijzigen. Hier kies je dan ook voor een Vast Ip adres van de Ecos.

Uiteraard altijd eerst alle hardware opstarten en daarna pas WDP. Het is mij ook wel eens gebeurt dat WDP geen verbinding heeft gemaakt met de ecos, ik klik dan altijd op het rode bolletje ( indicatie foute verbinding) en laat de verbinding her initialiseren.

Verder kan de fout zitten in verschillende netwerken , oftewel IP ranges. Dan zit de laptop bv in een andere reeks als de ecos. Bv 192.168.1.14 en 192.168.2.14. eigenlijk moet alles tot aan de laatste cijfercombinatie gelijk zijn. dus 192.168.1, waarbij de 1 natuurlijk ook anders kan zijn. Dit vermoed ik echter bij jou niet.

een handig truc om een wisselend IP adres in een vast om te zetten , eerst in DHCP de ecos opstarten, en het adres wat ie dan heeft gekregen vastzetten. dan zit je altijd in deze goede reeks.

verder ....

indien je in de ecos het IP adres niet vast hebt gezet, dus DHCP staat UIT,is het zeer goed mogelijk
dat je ecos soms een ander IP adres krijgt toegewezen binnen het netwerk. Dit is echter niet wenselijk gezien je WDP dan steeds mee moet wijzigen. DUS > IP vastzetten, DHCP UIT en je bent er voor altijd vanaf !!

Het is overigens technisch wel mogelijk voor software om de ecos automatisch te vinden, maar dit zit niet in WDP en dus maak het je niet moelijker dan het is.

Peter, jij werkt met DHCP, en dus zul je af en toe de IP adressen moeten wijzigen. maak het jezelf makkelijker en zet je IP Vast. Normaal werkt het prima met DHCP, maar omdat WDP nu naar een "bekend" adres zoekt is DHCP zinloos en moet ( nou ja moet ... ) je hem uitzetten in je CS2.

Overigens is er binnen een netwerk altijd één apparaat wat de IP adressen uitgeeft, nu we steeds vaker allemaal een router hebben, is dit meestal de verdeler. een Switch is enkel een "stekkerdoos" wel of niet met een eigen IP adres. Indien de Ecos een adres heeft ontvangen .. onthoud hij dit zelf en meldt zich bij een herstart ook bij de IP verdeler met dit adres. Deze verdeler neemt dit dan weer over.

let op dus ... een router heeft wel een switch ingebouwd, maar een switch geen router. De router bepaald dus !!

nog vragen ?  dan hoor ik het graag !


« Letzte Änderung: 24. April 2016, 18:42:46 von Eric Baan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Frans v H

  • Mitglied
  • Beiträge: 38
  • Ort: 't Harde Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: verbinding verdwenen
« Antwort #7 am: 26. April 2016, 20:59:14 »
heren allen hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. het is vreemd maar zonder inbreng van mij was de boel weer normaal aan het de gang wdp communiceerde weer keurig met de ecos. maar het kan mogelijk zijn dat een conflict in de ecos wellicht de veroorzaker was van de problemen namelijk ik had twee loks hetzelfde adres gegeven wat ik bij toeval ontdekte (vreemd genoeg reageerde die ene lok kort geleden op een commando) ook was het vreemd dat er 2 los en 2 rijtuigen uit de loklijst waren verdwenen. goed alles is nu weer in rust en ik ga de tips die jullie hebben gegeven met name het vast ip adres ernstig in overweging nemen. dank en vriendelijke groet frans van hoorn
  • Win-Digipet-Version:
    premium editie 2018.1C
  • Anlagenkonfiguration:
    ho, ecos 2, esu booster, esu mc II, digikeijs , esu loks, liliput, fleschmann, trix, esu lokprogammer, Marion Zeller Max.
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 7 en 10