Autor Thema: ISOLATIE  (Gelesen 5088 mal)

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
ISOLATIE
« am: 06. September 2016, 22:39:59 »
Als nieuw forumlid wilde ik even mijn ervaringen kwijt.
Na het lezen van de snelstarthoofdstukken en het bekijken van de Einsteiger-videos, snap ik bijna alles.
Als iTrain gebruiker, waar ik vanaf gestapt ben wegens mijn kleine baan en de verplichting om 2 blokken vooruit te moeten reserveren, ben ik overgestapt naar WinDigiPet en het bevalt me uitstekend, zij het niet dat ik waarschijnlijk toch met beginnersogen zit te zoeken.
Waarnaar? Waar ik moet isoleren! Tussen de melders natuurlijk, maar wat te doen met wissels? En ben ik verplicht om melders aaneen te laten sluiten of mag ik ook een kaal stuk rail tussen twee melders plaatsen?
Dat staat niet in het handboek of ik moet er echt overheen hebben gelezen. Als dit voor mij opgelost kan worden zal mijn trein als n trein gaan lopen.

« Letzte Änderung: 06. September 2016, 23:25:40 von stuiverman »
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #1 am: 07. September 2016, 21:01:32 »
Beste Stuiverman,

Op mijn baan heb ik inderdaad niet alle bezetmelders achter elkaar aangesloten, dus ook tussen de melders geen detectie.
Dat zijn natuurlijk geen grote stukken ongemeld. Ook mijn wissels hebben geen detectie. In het sporenplan van WDP, sluiten wel alle melders aan elkaar, maar niet de wissels. Ik heb nooit problemen met botsingen of wat dan ook, dat gaat uitstekend in WDP.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ISOLATIE
« Antwort #2 am: 08. September 2016, 03:29:52 »
hallo,

ik heb ooit een mooi document hierover van forumlid jan leendert ontvangen.

Mogelijk wil hij jou dat ook toesturen.

uiteraard ook hier weer 100 modelbaners, 100 meningen.  Zo kun je je wissels ook in de detectie meenemen , maar ook uitsluiten. ik zelf heb ze in de detectie meegenomen. bij mij komt er een isolatie stuk tussen op het moment dat er een afbuiging komt. oftewel , ik heb na elke wissel op twee plaatsen een isolatie zitten.
de wissel zelf doet dan mee met de vorige melder.

voordeel, zodra de wissel verlaten wordt, gaat de volgende melder aktief aangeven.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: ISOLATIE
« Antwort #3 am: 08. September 2016, 09:54:54 »
hallo,

Inderdaad vele wegen die er naar Rome.....

Dit document bedoelde je waarschijnlijk, Eric

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65446.0

Veel plezier Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #4 am: 08. September 2016, 13:07:20 »
Beste Henk. Dat had ik dus ook in gedachten. Is er dan n maximum aan melderlengte? Het bedoelde artikel had ik ook gevonden en is erg duidelijk. Maar wat gebeurt er in werkelijkheid als geen v d wissels als melder werkt? Gewoon opnemen in de rijweg zeker.

Iedereen bedankt voor de opmerkingen/adviezen!
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: ISOLATIE
« Antwort #5 am: 08. September 2016, 15:52:42 »
Hallo,

Als je de wissels niet op neem dan worden ze gewoon in een rijweg opgenomen dat is geen probleem

Vind het overigens vreemd dat je de wissels er buiten laat.
Dat is toch meer werk dan wanneer je ze wel op neem in de rmk's.

Ik zou zeggen maak geen hiaten in je baan want hoe meer er is gedetecteerd wordt door RMK's hoe beter de beveiliging van je baan werkt. 

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #6 am: 08. September 2016, 19:20:52 »
Beste Harry,

Inderdaad je wissels meenemen in de rijweg. Ik heb in mijn baan op diverse plekken, schakelrails liggen,die zijn erg kort, zij geven maar een puls, in WDP kan je de tijd verlengen van die puls zodat hij werkt als contactrail. Een hele fijne oplossing van het WDP-programma.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #7 am: 10. September 2016, 09:15:43 »
Beste Henk en Eric.

Hoe geef ik dan die isolatie in/na wissels aan in het railplan? Misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien, want als je melders intekent wordt er verondersteld dat er isolatie tussen zit, toch?
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ISOLATIE
« Antwort #8 am: 10. September 2016, 17:58:49 »
hallo,

niet helemaal ....

Persoonlijk zou ik gezien je vragen toch eens het zeer uitgebreide en duidelijke handboek erbij pakken.

Speciaal het hoofdstuk over de spoorplan editor met de terugmelding lezen kost een paar minuten en zal alles je duidelijk worden. het deel over de wissels vind je in de NL handleiding V2012 in 7.4.2

de bezetmelding is slechts een weergave van hoe het erop de baan uitziet. je hoeft dit zeker niet exact 1:1 na te maken en zo kun je ook bepaalde stukken ergens bij laten horen of niet.
het is natuurlijk wel verstandig om hierin een dusdanige nauwkeurigheid te hebben dat dit goed met de echte baan overeenkomt.

BV als je bezetmelders tot na de wissel lopen, moet je dit ook zo in je plan meegeven, niet dat er een flink stuk voor de wissel geen weergave is van bezet.

in het genoemde hoofdstuk staat ook een uitleg over jouw hier gestelde vraag over het wel of niet toekennen van een RMK aan een wissel

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #9 am: 10. September 2016, 18:38:07 »
Beste Harry,

Je hoeft geen isolatie in te tekenen, je kan gewoon bij TM (terugmelder) bv. nr. 1,  de TM nr. 2 er gelijk tegen aan zetten in het sporenplan, dit hoeft op je baan niet zo te zijn, dan mag daar best een rails lengte (18 cm) tussen liggen. maar in je sporenplan in WDP sluit je het aan.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: ISOLATIE
« Antwort #10 am: 10. September 2016, 22:24:38 »
Harry,

Misschien een idee om een keer naar Culemborg te komen naar de WDP maand bijeenkomsten  ;)
Daar worden de basis beginselen van WDP elke maand besproken.
Veel beginners vragen en probleempjes zijn dan zo verduidelijkt en op gelost.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: ISOLATIE
« Antwort #11 am: 11. September 2016, 13:56:18 »
Berste Eric.  Je verwijst inderdaad naar het juiste hoofdstuk, maar daar ging het niet om.
Volgens mij is het me nu duidelijk dat iedereen gewoon hoort te weten dat er tussen 2 melders isolatiestukjes zitten en daarom vind je dat in geen een handboek terug, toch?
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ISOLATIE
« Antwort #12 am: 11. September 2016, 15:27:13 »
dan heb ik je inderdaad niet begrepen ... dat staat namelijk in elke handleiding van bezetmelders.

of je gebruikt een isolator , of je maakt een onderbrekening.

Nu begrijp ik dat je vraag was of je deze onderbreking dan ook in win-digipet moet tekenen ?


desondanks, zal mijn volgende tip zijn ook nog eens de rest van het handboek door te nemen. begin bij de basis. anders ga je je verlopen.



« Letzte Änderung: 11. September 2016, 15:39:36 von Eric Baan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: ISOLATIE
« Antwort #13 am: 12. September 2016, 19:49:33 »
Beste Harry,

Aansluitend bij Henk en Eric zijn bijdragen.

Ik heb bijgaande 2 screenshot als voorbeeld hoe men bezetmelder kan configureren.

Om jou vraag te beantwoorden kun je in de eerste screenshot zien hoe de wissels zonder bezetmelders zijn opgebouwd.

De tweede screenshot is een beeld waarbij de wissels met bezetmelder zijn opgebouwd,

De isolatie scheiding kun je bijv. in de tweede screenshot zien waarbij de onderste rail uit twee bezetmelder bestaat. Dat is nummer 77 en 76. Jou vraag was, hoe moet ik die isolatie tussen zetten, dat is tussen 77 en 76. In het spoorplan van WDP is de nummer dat eindigt en overgaat naar de nieuwe nummer de "denkbare" isolatie.
WDP geeft zelf aan dat tussen die twee RMK nummers, de isolatie is.

In je eigen spoorbaan pas je de echte isolatie, en in WDP pas je die door van de ene RMK-nummer naar de andere RMK-nummer.

De lengte van een WDP rails wordt empirisch bepaald door schatting te maken vanuit jou beeldscherm tot de grote van jou spoorbaan. M.a.w. je bepaalt ongeveer naar verhouding van jou beeldscherm naar de spoorbaan.

Ik begrijp heel goed dat je in de eerste keer, even de ingang moet vinden, en terecht schreef je "waar staat dat" beschreven. 

Ik hoop dat het voor jou duidelijk is.
 

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 12. September 2016, 19:52:15 von Jan leendert »