Autor Thema: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?  (Gelesen 2735 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« am: 08. Februar 2020, 15:39:05 »
Beste WDP-ers,

Ik heb eindelijk de al twee jaar geleden aangeschafte Schiebebuhne 66540 van Minitrix uit de doos gehaald en in een testopstelling ingebouwd.

Na eerst functioneel/analoog testen inmiddels ook voorzien van een M84 decoder en aan Widigipet gekoppeld en ik kan in WDP de buhne op en neer bewegen en de buhne op- en afrijden met een loc. Dus tot zover alles Ok.

Maar nu mijn vragen:

Hoe bouw je zoiets een beetje slim in een project/TRA en hoe laat je dit vervolgens (semi-) automatisch werken?

Wat heb je aan de in WDP ingebouwde Schiebebuhne van Marklin (zo heeft deze 9 aansluitingen en de Minitrix 14) dus lijkt mij niet van toepassing maar ik hoor het graag als dit anders is?

Wil iemand die een automatisch werkende Minitrix 66540 Schiebuhne heeft misschien een voorbeeld project delen?

Groet

Ronald


Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 08. Februar 2020, 19:24:54 von Ronald Meijer »

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #1 am: 08. Februar 2020, 18:41:24 »
Beste Ronald,

Ik heb geen rolbrug, maar ik denk dat je hem kan benaderen net zoals een draaischijf. Die heb ik draaien in de TRA, via een profiel voor die loc die de rolbrug gaat gebruiken. Door het aansluit stukje (T-stukje) van de aansluiting die je wilt gebruiken, in de profiel-editor te slepen, zal de rolbrug naar het bedoelde spoor rijden, altans dat denk ik. Ik heb er een afbeelding bij gedaan, maar ik denk dat dat eigenlijk voor jou overbodig is.

Met groet, Henk

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #2 am: 09. Februar 2020, 11:22:25 »
Beste Henk,

Bedankt voor de tip, ik ga het bekijken. Maar blijft probleem dan toch niet dat WDP deze rolbrug niet kent?

Inmiddels ben ik zelf ook aan het experimenteren en al iets uitgevogeld via de STW om de rolbrug gecontroleerd 1 stap omhoog of omlaag te laten gaan, alleen meerdere posities lukt nog niet goed.

Leuke uitdaging, gaat goed komen

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 09. Februar 2020, 11:45:05 von Ronald Meijer »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #3 am: 10. Februar 2020, 21:37:58 »
Beste WDP-ers,

Het is inmiddels gelukt - waar een flinke storm al niet goed voor is, juist ja goed hobbyweer - om de rolbrug gecontroleerd meer plekken omhoog of omlaag te verschuiven en een locomotief een vaste beweging over een aantal sporen te laten uitvoeren.

Met een tweetal tellers (huidige en gewenste positie buhne), wat STW regels en een korte ZFA met daarin wat bedingungen en een aantal schakelaars om de juiste volgorde te doorlopen is het gelukt.

Nu proberen meer flexibel bedrijf in te voeren.

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #4 am: 11. Februar 2020, 10:36:03 »
Hallo Ronald,

Het ziet er mooi uit, en prachtig dat het werkt.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP? Filmpje
« Antwort #5 am: 12. Februar 2020, 19:27:51 »
Nog een kort filmpje geschoten van het geautomatiseerde bedrijf van de rolbrug in Windigipet.

https://youtu.be/qrjd4mtGBd8

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 13. Februar 2020, 11:19:58 von Ronald Meijer »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #6 am: 13. Februar 2020, 19:17:30 »
Ronald,

echt gaaf, ben er jaloers op  :P :P 8) 8)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #7 am: 16. Februar 2020, 11:22:39 »
Ik ben inmiddels zover dat ik twee locs parallel en volautomatisch over de rolbrug kan latenrijden in twee parallelle procedures (inrijden - naar loods voor onderhoud - opstellen op buitenspoor en weer uitrijden).

https://youtu.be/qpQ3DDYwQy8

Zoals je kunt zien in de video stopt de rolbrug nu bij elk spoor bij een verplaatsing over meerdere sporen, dit omdat ik in de huidige procedure gebruik maak van een teller die telkens 1 ophoogt of afneemt. Op zich geen probleem maar een vloeiende verplaatsing is fraaier.

Om dat te bewerkstelligen ben ik op zoek naar methode om in de STW te kunnen zeggen als teller 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 minder of meer is als een andere teller (huidige positie rolbrug ten opzichte van de gewenste volgende positie van de rolbrug)  doe .......... , zodat ik de tijdsduur van de verplaatsing kan koppelen aan het aantal sporen dat overbrugt moet worden en zo een vloeiende beweging kan krijgen.

Ik zoek dus een teller vergelijk op basis van een vast verschil. maar die mogelijkheid zie ik niet in WDP.

Iemand suggesties hoe dat voor elkaar te krijgen ?

Vielleicht jemand von den Deutschen MoBa freunden?

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Wie heeft ervaring met Schiebebuhne Minitrix 66540 in WDP?
« Antwort #8 am: 18. Februar 2020, 15:24:14 »
Laatste update,

Inmiddels ook het verschuiven van de rolbrug over meerdere posities in 1 beweging voor elkaar.

De flexibiliteit en mogelijkheden van de STW in combinatie met de ZFA zijn oneindig of bijna in ieder geval ;), ik had het gevraagde teller vergelijk uiteindelijk niet eens nodig.

Nu de testopstelling ontmantelen en het geheel inbouwen in de baan en in het reguliere Windigipet project.

Groet

Ronald