Autor Thema: Viessmann sein nr6700  (Gelesen 3843 mal)

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Viessmann sein nr6700
« am: 25. Juni 2016, 11:23:45 »
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds druk bezig met het plaatsen en aansluiten van mijn seinen. Nu heb ik onlangs een paar seinen op de kop getikt en 2 daarvan krijg ik niet aangesloten. Ik heb hiervan helaas geen handleiding (kon ik ook niet vinden als ik google.
 Dit betreft het sein van Viessmann nr 6700. De aansturing van dit sein volledig afwijkend tov alle andere seinen van Viessmann die ik heb.

Het vreemde is dat ik dit type sein wel zonder problemen kan schakelen op een losse trafo (wisselspanning) maar zodra ik dit digitaal wil schakelen (via WDP bv) dan zal deze misschien enkele keren schakelen maar daarna is het klaar, noppes, niks, nada.  :-[ :'(
Als ik op dit sein google dan kan ik niet terug vinden of dit nu wel of niet digitaal te schakelen is. Kan iemand mij meer info geven over dit sein van Viessmann?

Alvast hartelijk dank.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #1 am: 25. Juni 2016, 14:17:28 »
Hallo Bas,

Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal wat nu precies niet werkt...

Een kennis van mij in amerika heeft er van dit vreemd genoeg niet op de Viessmann site vermelde website type er ook eens gehad. Er zit een soort spoeltje in die de arm zou bewegen.

Mocht deze spoel op een of andere manier niet helemaal in zijn eind stand of begin stand staan, werkt het niet. je krijgt dan wel bv de leds aan de gang, maar niet de vleugels ..

Mogelijk helpt dit je verder...

 
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #2 am: 26. Juni 2016, 15:56:01 »
Hoi Eric,

Ik geef enkele foto's om je een idee te geven hoe deze armseinen er uit zien. Eén van de twee blauwe units is inmiddels kapot  :-[ :-[ Deze maakt sluiting, doormeten en testen heeft aan het licht gebracht dat de aandrijving in het sein zelf goed werkt.
Ik vrees dat dit te maken heeft gehad met het aansluiten op een wisseldecoder. Is hetzelfde aangesloten als de andere 90 seinen die ik heb. Het aansluiten heb ik gecheckt en dit mag geen probleem zijn.
Zoals gezegd; de seintjes hebben na het aansluiten enkele keren gewerkt waarna ze het niet meer deden via de wisseldecoder. De ene doet het nog wel als ik deze aansluit op de wisselspanning van een gewone trafo.
Ik wacht met verder testen tot ik meer weet want ik wil die andere blauwe unit heel houden.

Ik wil dus weten of deze Viessmann seinen op een digitale baan aangesloten kan worden. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #3 am: 30. Juni 2016, 21:32:07 »
Bas,

Het zijn Analoge signalen.

Als je me een e-mail adres bezorgt, zal ik je de handleiding als PDF doen toekomen.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #4 am: 01. Juli 2016, 14:42:05 »
Hoi Eric,

Ik heb je een PBtje gestuurd

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #5 am: 02. Juli 2016, 18:13:28 »
bas,

en ik je het gevraagde dokument met antwoord op je vraag ...

grtz

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #6 am: 03. Juli 2016, 10:34:37 »
Hoi Eric,

Hartelijk dank voor de info en raadgeving... daardoor heb ik het licht gezien.  :) :)

Het is idd een analoge schakeling die blijkbaar niet rechtstreeks digitaal aan te sturen is. Ik zat er even mee en herinnerde mij dat ik dit in het verleden ook al eens mee had gemaakt.... met mijn (oude) spoorwegovergang. Ik heb dit toen opgelost door het sein op een bistabiel relais aan te sluiten. Dit relais wordt aan gestuurd door de wisseldecoder.
Maw de stroomkring die loopt door het relais om de schakeling van het sein te voeden, is gewoon wisselstroom van een trafo. Die stroomkring loopt het ene moment over de ene uitgang van het relais (Hp0) en het volgende moment loopt deze over de andere uitgang (Hp1). Dit wordt in het relais geschakeld door de digitaal aangestuurde wisseldecoder.

Het is een omweg maar het werkt. Nu kan ik deze seinen toch blijven gebruiken.
Nog een 5-tal seinen te gaan en dan heb ik het seinplaatje eindelijk compleet.

Gr
Bas  ;)
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Viessmann sein nr6700
« Antwort #7 am: 04. Juli 2016, 01:06:35 »
hallo Bas,

Dat is nu juist zo leuk aan deze hobby !

Ik zelf heb nu een rookmachine via een gelijksoortige schakeling aangesloten. zo kan ik geheel tijdgestuurd of handbediend rook over de baan laten komen en zo ochtendmist of een dikke mist krijgen

Zo'n mooi effect als de treinen dan met verlichting rijden :-)

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10