windigipet.de

Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: B.Doorduin am 13. Oktober 2013, 21:28:10

Titel: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 13. Oktober 2013, 21:28:10
Heren,

Nav de zeer geslaagde bijeenkomst van gisteren:
Ik wil toch even ter sprake brengen dat de nieuwe loc voor de testbaan niet zonder problemen is.

Omdat de koppeling aan de voorkant van deze loc iets doorhangt, raakt deze telkens bij de wissels de hoogste middenpin. Als je dit te laat ziet dan knalt deze koppeling van de loc telkens hard tegen deze middenpinnen. De mensen die gisteren aanwezig waren hebben dit euvel ook kunnen zien. Ik heb na onderling overleg een begin gemaakt om van deze hoogste pinnen van de wissels een klein stukje af te knippen. Dan is idd het euvel verholpen, maar....... ik heb er eigenlijk best moeite mee.
Het gaan om 2-3mm. Om voor dit euvel aan de splinternieuwe loc alle wissels te bewerken......ik weet het niet.
Is die koppeling niet iets bij te buigen zodat deze ietsjes hoger boven het spoor ligt.
Ik ben geen kenner van Marklin dus ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is.
Wat zeggen jullie?

Gr
Bas


Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Jacques Lormans am 13. Oktober 2013, 22:43:43
Hallo allen

Zover ik kan beoordelen hangen de koppelingen een beetje schuin naar beneden af.
De vraag is of dit normaal is, hetgeen ik betwijfel.

Of ligt het aan de rails / wissels (kan ik me ook niet voorstellen)

Wellicht dat de leverancier van de Loc er even naar kan kijken om vast te stellen waar het aan ligt en kan herstellen voordat we alle wissels moeten bijwerken.

gr. Jacques
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp am 14. Oktober 2013, 11:01:02
Beste WDP'ers,

Doordat ik vroeger ben weggegaan, heb ik een vraag.
Gebeurt dat bij alle wissels, of steeds bij dezelfde?

Met groet, Henk
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 14. Oktober 2013, 13:20:38
Beste Allen,

het "bewerken" van railmateriaal om een lok fatsoenlijk te kunnen laten rijden kan m.i. nooit de bedoeling zijn.

Ik weet, ik ben er al een tijdje "uit" maar meen me te herinneren dat er meer met deze lok aan de hand was. (Geheugen?)

Ik heb een tijd geleden deze lok ook aangeschaft en heb geen problemen opgemerkt bij het rijden over wissels. Ik zal dit nog is herhalen en extra kritisch naar het rijgedrag op wissels kijken.

Groet, Hans
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 14. Oktober 2013, 15:34:26
Hallo Hans,

Dat heeft Bas ook kritisch naar gekeken. ;D
De Lok stopte vrijwel bij elke wissel, zodra de sleper overhelt over de wissel.
De wissels hebben, zoals je het weet een middenkontakt dat steeds bij elke "stiftje" omhoog gaat.
Nu heeft Bas dan ook een vraag, hoe lossen we dat op.

- Is dat te bewerken door de sleper aan te passen?.
- Of de wissels "iets" aanpassen? (mij lijkt het van niet)
- Of terug sturen naar de handelaar waar het vandaan komt. (Ruben heeft dat uit Houten die lok 
   aangeschaft.)
- Of andere suggesties die dat euvel kan verhelpen.

Ik denk dat onder de Marklinisten die dat herkennen wel een oplossing kunnen aandragen. :D ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 14. Oktober 2013, 17:18:15
Heren,

Ik ben het helemaal eens met Jan, we moeten hier een oplossing voor bedenken. En de loc heeft dit probleem bij het passeren van alle wissels op de baan. Dit betreft alleen de koppeling aan de voorkant van de loc. De koppeling aan de achterkant raakt de middenpinnen niet al scheelt het soms niet veel.
Nogmaals, ik ben geen Marklinrijder dus ik heb geen ervaring met de hoogte van de koppelingen bij dit systeem.

Gr
Bas
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 14. Oktober 2013, 18:03:59
Ik herken deze problemen (gelukkig) niet. Een voorbehoud. Ik had ooit een dergelijk probleem met een stomer; bleek het mechaniek niet helemaal goed te zitten.

Als dit al een bekend probleem zou zijn dan zou dit natuurlijk niet best zijn en inhouden dat het eigen door M* geproduceerde materieel niet op de ""huiseigen" rails kan rijden.

Voorlopig ga ik er nog steeds van uit dat de lok niet goed is en terug moet voor garantiewerk.

Verder hoop ik dat het geknip aan de middenleider geen nadelige consequenties zal hebben voor het verdere speelplezier; daar is over nagedacht om dat zo te construeren. Door de verhoogde lipjes wordt namelijk voorkomen dat de sleper in aanraking komt met de massa voerende railstaaf.... Te vrezen valt dat altijd goed rijdende loks het nu gaan laten afweten omdat het gevaar bestaat dat er op de "geknipte" wissels kortsluiting gaat ontstaan.

Overigens geen kritiek, ik stond immers dit keer "aan de wal", maar heb wel zorg of dit wel verstandig was.

Wij zien elkaar.

Groeten, Hans
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 14. Oktober 2013, 18:37:44
Juist Hans,

....en daarom heb ik dit onderwerp aangeslingerd. Dat afknippen van de pinnetjes gaf me een slecht gevoel. Er zijn nu zo'n 3 wissels "bewerkt" en de loc rijdt er gelukkig overheen zonder enige sluiting te maken. De afgeknipte pinnentjes zijn net nog iets hoger dan de rails

Wat mij betreft kan de loc idd terug voor garantie. Wie regelt dit? Ruben?
Volgende bijeenkomst moeten we dit goed overleggen ... of wellicht kan al eerder een actie ondernomen worden, dat kan ik van mijn kant niet beoordelen.

Gr
Bas
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Jacques Lormans am 15. Oktober 2013, 09:52:40
Hallo,

Is het niet zo dat je Märklin spullen bij elke dealer ter reparatie kunt aanbieden onafhankelijk van waar je hem hebt gekocht (dat is toch hun concept). En zeker als het om garantie gaat.

??????????????????????????????

Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Jacques Lormans am 15. Oktober 2013, 10:46:17
Ik heb even gegoogeld.

Märklin biedt de volgende garantie:

http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/technische_infos/garantieinfo.html

Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 15. Oktober 2013, 17:20:38
Heren,

Ik heb contact gehad met Walter Wissels en hij had een goede tip voor onze loc:

Citaat van Walter (met goedkeuring)
Het L vormige haakje van het ontkoppelmechanisme even naar boven buigen, 5 seconden werk, en het probleem is opgelost, ik heb bewust voor deze foto het mechanisme van een soortgelijke loc vermoed ik naar beneden gebogen als voorbeeld voor het vermoedelijke probleem van de loc op het Wdp forum.
 
Lastiger is als het kortkoppelmechanisme losgekomen is door bv. Een aanrijding of hardhandig geweld, dan dien je het V vormige mechanisme tot het uiteinde opzij te drukken en weer in de geleider te hangen.
 
Nooit aan de puko’s van de rails gaan knippen, de puko’s zijn verhoogd op de wissels op de sleper over de railstaven heen te duwen, bij een versleten sleper zal het lijden tot kortsluiting van de sleper op de railstaven. Erger is als de wissel verbogen is door te strak aangedraaide schroeven, dan de wissel los nemen en voorzichtig weer recht buigen totdat deze  100% vlak op tafel ligt.
 
Evt. kan het probleem op het www.3railforum.nl geplaatst worden.
 
Met vriendelijke groet

Walter en Bas :)
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 15. Oktober 2013, 17:58:45
Nooit aan de puko’s van de rails gaan knippen, de puko’s zijn verhoogd op de wissels op de sleper over de railstaven heen te duwen, bij een versleten sleper zal het lijden tot kortsluiting van de sleper op de railstaven. Erger is als de wissel verbogen is door te strak aangedraaide schroeven, dan de wissel los nemen en voorzichtig weer recht buigen totdat deze  100% vlak op tafel ligt.

Dat verbaasd mij dus niets. Zie mijn eerdere punt van zorg.


Evt. kan het probleem op het www.3railforum.nl geplaatst worden.

Dat zou mijn idee niet zijn. Voor je het weet heb je daar meer dan 1000 (veelal niet ter zake doende) meningen c.q adviezen. Mocht je er toch vertrouwen in hebben, laat je door mij vooral niet weerhouden. Walter zijn antwoord c.q. tips lijken mij meer dan voldoende en correct.

LET WEL: het zal duidelijk zijn dat als wij zelf aan de lok gaan sleutelen alle garantie dreigt te gaan vervallen, dus bezint eer gij begint....
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 15. Oktober 2013, 18:14:08
Heren,

Bedankt voor jullie input mbt dit probleem

Na al deze meningen en adviezen stel ik voor om de eerstvolgende bijeenkomst dit probleem als agendapunt te maken zodat we dan een goed besluit kunnen nemen.
Wat mij betreft mag deze topic als beëindigd beschouwd worden.

Gr
Bas
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 15. Oktober 2013, 18:23:04
Lieve Heren,

Vergeet dat maar, dat buigen van de digitale koppeling.
Diezelfde koppeling zit ook in mijn Trix loc.
Als je dat gaat buigen dan staan de koppeling niet meer verticaal evenwijdig tegenover de andere koppeling.
Ik zou dit naar de handelaar terug sturen, en zij moeten dat in orde maken.

Het advies van Walter is het slechste wat je kunt bedenken.
Terug met die handel.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 15. Oktober 2013, 18:44:10
Het advies van Walter is het slechste wat je kunt bedenken.
Terug met die handel.

Hoi Jan,

Wat betreft het advies van Walter ondersteun ik zijn advies m.b.t. het knippen van de rails. Dat mag je nooit doen! Waren er op de bewuste zaterdag helemaal geen Marklinisten aanwezig? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik dit idee zou hebben ondersteund maar nogmaals, achteraf praten is makkelijk en ik was er helaas niet bij. Voor de rest zie mijn voorbehoud in mijn laatste bijdrage onder LET WEL!

Het hoeft m.i. geen betoog dat ik het met jouw tweede zin voor de volle 100% eens ben.

Groeten, Hans
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 15. Oktober 2013, 19:01:23
Heren,

Ik heb zelf even naar mijn vergelijkbare Trix locomotief bekeken.

De Digitale koppeling die ik in mijn Trix loc heb, is vergelijkbaar als die van de Marklin loc.
De elektronische magneet gedeelte zit aan een "vrouwelijke" stekkervorkje met twee draden.
Aan de loc zelf zit een scharnierende "mannetje" stekker die met een passchroef direct aan de onderstel van de locomotief is vastgeschroefd. Juist dat laatste is van belang!.
Als een kopschroef te lang is, waardoor de "mannetje" stekker naar beneden hangt.
Als dat "mannetje" stekker gaat hangen en vervolgens nog eens met de "vrouwelijke" stekkervorkje met het gewicht van de digitale magneetspoel, dan hangt dit constructie nog verder naar beneden.

M.a.w. die passchroef moet worden vervangen voor een korte goed passende sluitschroef.
Die passchroef moet ervoor zorgen dat het "mannetje" stekker goed recht evenwijdig met de hoogte van het onderstel van de loc staat.
Als dat goed recht is, dan sluit dat "mannetje" stekker ook vlak passend dat links en rechts kan gaan draaien zonder dat die naar beneden hangt!.

Hierin is mijn voorkeur dit terug te sturen naar de handelaar of naar Marklin.
Als ik het goed begrepen hebt, is de aangeschafte loc geen nieuwe loc maar tweede hands aangeschaft.

In mijn geval met Trix ervaring is, als je mechanische begint te buigen, kun je gelijk een nieuwe bestellen, en dat duurt minstens een jaar voordat je een nieuwe onderdeel binnen hebt. >:(
Ik zit nog steeds te wachten voor een "mannetje" stekker, die was afgebroken, 1.5 jaar geleden.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 15. Oktober 2013, 19:06:15
Hallo Hans,

Dat "knippen" hebben we al zowel door Bas en mijzelf afgeraden.
Maar buigen is het slechtste wat je kunt doen.
Lees mijn vorige bericht.

En, ...... de afgelopen zaterdag dag, waren er, ....... hoe gek je dat in je oren klinkt, ......... de twee geleiders. 8) 8).

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 15. Oktober 2013, 19:52:33
Hallo Jan,

We moeten volgende keer maar zien hoe we de schade gaan herstellen. Ik was er helaas niet bij en heb dus geen goed beeld. Als ik het allemaal goed begrijp weer genoeg te doen om een goed functionerende baan te hebben.

Groet, Hans
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 15. Oktober 2013, 20:48:48
Hallo Jan,

We moeten volgende keer maar zien hoe we de schade gaan herstellen. Ik was er helaas niet bij en heb dus geen goed beeld. Als ik het allemaal goed begrijp weer genoeg te doen om een goed functionerende baan te hebben.

Groet, Hans

Hallo Hans,

Is goed  ;D

Groetjes,

Jan
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Bob Vermeulen am 15. Oktober 2013, 23:17:01
Hallo,

Dat knippen moet je je ook weer niet veel van voor stellen. Dat was een probeersel.
De lok liep toen prima over de wissels. Ik denk dat er geen schade is, dus geen ongerustheid in de komende weken.
Het beste lijkt mij de lok naar de leverancier terug

Mvrg bob
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Jacques Lormans am 16. Oktober 2013, 12:19:13
Daar ben ik het volledig mee eens Bob!!!
(zie eerdere reacties )

Niet zelf aan de Loc sleutelen, voor je het weet is de garantie er af.

Wie kan er iets over de leverancier zeggen.
Is dit een officiële Märklin dealer ??????

gr. Jacques
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: jlt am 16. Oktober 2013, 13:48:03

Wie kan er iets over de leverancier zeggen.
Is dit een officiële Märklin dealer ??????

gr. Jacques

Hallo Jacques,

Ruben Derks heeft dat locomotief op de beurs in Houten aangeschaft.
Hij kan dat met de dealer kortsluiten en regelen dat het goed komt. ;D
Moet je alleen even met Ruben daarover contact nemen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

 
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 16. Oktober 2013, 15:48:09
Heren,

Ik heb deze topic opgestart dus ik zal wel even contact met Ruben opnemen om te kijken wat mogelijk is.

Gr
Bas
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: gerard D am 17. Oktober 2013, 23:46:11
Hallo allen
 
Sorry heren ik heb deze hele discussie gemist.
ik neem aan dat de lok nog in de Mehren staat, dan lijkt het mij het makkelijkste bij de volgende bijeenkomst
dat ik even kijk wat het probleem precies is, en als het nodig is dat de lok voor reparatie terug naar de handelaar gaat waar we hem gekocht hebben.

Groetjes Gerard
Titel: Re:Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Jacques Lormans am 18. Oktober 2013, 08:19:34
Hoi Gerard,

bedankt voor de snelle reactie!

goed plan, tot 9 november !!

gr. Jacques
Titel: Re: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Ruben Derks am 29. Oktober 2013, 00:30:46
Beste mensen.

Vandaag heb ik even contact opgenomen met de leverancier van de loc.

Omdat ik zelf het probleem niet gezien heb, kan ik moeilijk uitleggen wat het probleem is.
9 November is er een beurs in houten, ik stel dan voor om met de loc naar houten te gaan.
Het liefst had ik iemand mee, die het probleem in detail kent. De mogelijkheid bestaat dan ook dat de loc voor reparatie opgestuurd moet worden.

Groeten Ruben Derks

Titel: Re: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: B.Doorduin am 03. November 2013, 22:11:52
Hoi Ruben,

Heb je al een reactie gehad van iemand?
Hoe komt de loc in jouw bezit? Kom je deze zaterdag a.s. in De Meern halen?.... in dat geval kunnen we ter plekke uitleggen en laten zien wat het probleem is.

Gr
Bas
Titel: Re: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Ruben Derks am 15. Dezember 2013, 18:17:33
Hallo,

De loc is gister in houten door de leverancier in ontvangst genomen. deze melde mij bekend te zijn met het probleem van de Marklin V100, en de loc gaat naar Duitsland naar Marklin toe. Wat er verder gebeurt hoor ik nog.

Hij had al meerderen locs van het zelfde type eveneens klaar liggen om naar Duitsland gestuurd te worden.

Groeten Ruben Derks
Titel: Re: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp am 16. Dezember 2013, 10:59:47
Halo Ruben,

Fijn dat je even bericht over de loc.
Wij wachten het wel af, in de tussen tijd neem ik wel wat materieel mee.

Met groet, Henk

Titel: Re: Probleem met de nieuwe loc V100
Beitrag von: Hans Biere am 16. Dezember 2013, 11:48:44
Hoi Ruben en Henk,

prima, gaat vast goed komen! Wat meebrengen van materieel betreft heb ik ook altijd wat in mijn bagage dus dat gaat ook goed komen.

Groeten, Hans