Autor Thema: alternative wissel bediening  (Gelesen 3178 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
alternative wissel bediening
« am: 12. Februar 2013, 20:31:46 »
Op mijn baan, welke hoofdzakelijk gebaseerd is op Fleischmann Piccolo rail, heb ik drie x 9183 (zie afbeelding) wissel A & C zijn verbonden via een stukje 9103.
Echter van wissel B, heb ik zelfs het lipje (aandrijving) wat in het wissel gaat moeten verwijderen. anders paste het geheel niet in elkaar. Het stukje 9103 verlengen zou een optie zijn als daar ruimte voor zou zijn. Wat er echt niet is..

Ik ben nu al dagen bezig met het bedenken hoe deze wissel aan te drijven.

Heeft iemand van jullie een idee of oplossing ????

Thomass

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re:alternative wissel bediening
« Antwort #1 am: 12. Februar 2013, 22:16:37 »
Thomass,

Ik weet niet of het past met verdere baan maar tussen C en B een klein stukje bocht zetten 9128 of 9127 dan krijg je wat meer ruimte voor wisselaandrijving van B ????

Groet

Ronald

jlt

  • Gast
Re:alternative wissel bediening
« Antwort #2 am: 12. Februar 2013, 23:02:58 »
Hallo Thomass,

En aanvullend op Ronald's zijn suggestie een bochtje aanzetten.
En dat lipje van de Fleischmann wissel wat je weggehaald hebt, terug zetten.
Dat lipje (als je handig bent in het knutselen) boor je in het opstaande pennetje een gat van 1.2 mm.
Daarna maak je sleuf in het bord dat onderdoor loopt onder de wissel B.
In die sleuf neem je steldraad (1.2 mm) met een plastic omhulling (wordt gebruikt in de modelvliegtuigbouw)
Van die steldraad buig je aan het uiteinde, een 90 graden opstaand kantje.
Dat gebogen steldraad kantje steek je van onderuit in de Fleischmann lipje waar je het gat van 1.2 mm geboord hebt.
Die steldraad dat vervolgens ingebed zit in die uitgefreesde sleuf vastzetten (lijm of iets dergelijks)
En afhankelijk van de lengte steldraad aan de andere uiteinde een servo motor aansluiten.

Je kunt die steldraad rustig ook afbuigen, zodat bijv. het omgebogen kantje langs de zijkant van de wissel B en 90 graden afbuigen onder het spoor door naar een servo motor. Die steldraad is sterk en bij flauwe bochten zeer goed met servo motoren te bewegen. Neem wel een kractige servo motor, die kosten een prikkie.
 
Nu je toch met BIDIB wil gaan werken, heeft BIDIB een hele mooie servo decoder aandrijving. :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 12. Februar 2013, 23:11:52 von Jan leendert »

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re:alternative wissel bediening
« Antwort #3 am: 13. Februar 2013, 09:49:40 »
Thomass,
Ik weet niet of het past met verdere baan maar tussen C en B een klein stukje bocht zetten 9128 of 9127 dan krijg je wat meer ruimte voor wisselaandrijving van B ????
Groet  Ronald
Daar had ik al mee zitten puzzelen, maar om dat het over een relatief kort traject gaat, kom ik niet uit met de aansluitingen van de reeds gemonteerde delen. Ik zal dan een relatief groot deel van de baan moeten afbreken en heropbouwen, met alle consequenties van dien.
Ik zat eigenlijk meer te denken aan de verplaatsing van de aandrijfzijde. had ik ooit eerder gedaan bij mijn toenmalige H0-baan, maar dit is natuurlijk de helft kleiner..
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re:alternative wissel bediening
« Antwort #4 am: 13. Februar 2013, 10:11:12 »
Hallo Thomass,

En aanvullend op Ronald's zijn suggestie een bochtje aanzetten.
En dat lipje van de Fleischmann wissel wat je weggehaald hebt, terug zetten.
Dat lipje (als je handig bent in het knutselen) boor je in het opstaande pennetje een gat van 1.2 mm.

Zo heb ik de reeds gemonteerde wissels aangepast en voorzien van servo's. Dat had ik ook al op mijn oude baan.
In deze situatie moet ik de aandrijfzijde gaan verplaatsen naar de andere zijde, om dat de ruimte en het reeds gebouwde concept het niet toelaten het traject te verlengen met meer dan een paar mm, zonder dat dit ingrijpende gevolgen heeft voor de rest van de baan. Ik heb al zitten puzzelen en (her)tekenen, maar niets komt uit.
Het aanpassen van de wissel is te doen, maar het is ohh zo'n priegelwerk. Ik had gehoopt dat er onder ons andere N-spoorders waren die ook met dit euvel te maken hadden gehad, en daar een oplossing voor hadden gevonden..
Bij H0 had ik in de balk, waarop de wisseltongen zijn geplaatst een gaatje over de lengte geboord. en daar een 0,8mm verenstaaldraad in gemonteerd welke weer aan de servo aandrijving zat. Maar bij N, is dat balkje wel heel erg klein, voor dit soort constructies.


Nu je toch met BIDIB wil gaan werken, heeft BIDIB een hele mooie servo decoder aandrijving. :D
Met vriendelijke groeten,  Jan Stienstra

Beter nog, al de oude servo decoders die ik op mijn vorige baan in gebruik had, zijn nu weer onder de nieuwe baan gemonteerd, en zullen straks na de update volledig via BiDiB/DCC worden aangestuurd.
De BiDiB servo aansturing laat zich (tot nu toe) tot op de graad exact (af)stellen. Zelfs de slagbomen van de spoorwegovergang laat het, net als in het echt, na denderen.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)