Autor Thema: (Nog?) niet zo tevreden over WDP  (Gelesen 4728 mal)

Eenerspoor

  • Gast
(Nog?) niet zo tevreden over WDP
« am: 04. Dezember 2018, 12:13:07 »
Beste mensen,

Na een lange onderbreking ben ik weer met WDP bezig geweest, ik heb versie 2015 Premium Edition.
Voorheen gebruikte ik Koploper, maar in WDP kun je  het baanplan makkelijker en sneller maken, met alle wissels en bezetmelders. Zo had ik snel een testbaan in WDP met alle FS en was benieuwd hoe de treinen zouden rijden

Automatisch rijden met alleen FS in de ZFA liep niet zo lekker. De treinen stoppen altijd aan het eind van iedere FS.

Dus maakte ik een serie ZF en stelde daarmee een ZFA samen. Automatisch rijden verloopt dan beter, maar nog
niet naar wens. Als een trein moet stoppen, begint hij al lang voor het stoppunt af te remmen.

Alle ZNF heb ik omgebouwd naar iZNF en die zijn langer dan 2 meter. Dat is volgens de handleiding nodig om de treinen op tijd te laten stoppen. In alle FS staat "stoppen op haltepunt" aangevinkt en dat haltepunt ligt 10 cm voor het eind van het RMK.

Alle treinen rijden nu in alle iZNF te ver door. Daarom heb ik de haltepunten op 30 cm voor het eind van het RMK gezet. Dat geeft geen verandering in het stopgedrag.

Het gele vakje in de instellingen van het iZNF heb ik steeds zo ingesteld dat er minstens 2 mater overblijft als afremtrajekt. Dat geeft ook geen verandering in het stopgedrag.

Verder heb ik in de Fzg-DB voor alle loks de remvertraging op maximaal gezet. Dat geeft ook geen verbetering.

Bij automatisch rijden wordt altijd het programma van de ZFA afgewerkt, daarvan kun je volgens mij niet afwijken. Je kunt de treinen dus niet willekeurig laten rijden

Ter vergelijking heb ik de testbaan ook ingevoerd in Koploper. Wel meer werk, maar de rij-eigenschappen van de treinen zijn veel beter. Er wordt netjes opgetrokken en afgeremd en de treinen rijden willekeurige routes.

Dit alles maakt dat ik (nog) niet zo enthousiast ben over WDP. Ik heb er veel tijd in gestoken, met een tot nog toe tegenvallend resultaat.

Maar misschien doe ik sommige dingen niet goed. Dat zou ik dan graag van jullie horen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Henk

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #1 am: 04. Dezember 2018, 18:54:14 »
Hallo Henk,

Dat is jammer dat het niet wil lukken om het precies naar jou zin in te richten. Automatisch rijden met rijwegen zonder de treinritten automatiek gaat ook niet. Ik denk dat je je stoppunten moet verleggen..... maar omdat ik (nog) niet werk met IZFN kan ik je daar niet mee helpen. Ik neem aan dat jou loc's ingemeten zijn? Dat is namelijk een voorwaarde om bij een IZFN op de juiste plaats te stoppen. Ik gebruik nog steeds de ZFN met profielen, dat werk voor mij dusdanig goed, dat ik dat voorlopig nog zo blijf doen. Ik denk dat het een kleinigheid is, er zal nog wel een WDPér reageren die wel met IZFN werkt.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #2 am: 04. Dezember 2018, 22:04:32 »
Hallo Henk,

Ik denk dat je iets fundamenteels fout doe om dat je zegt dat alle treinen nu niet goed stoppen.
Een goed werkende baan begint bij het goed in regelen van de loks.
Ik denk dat we die informatie eerst moeten controleren en bevestigd moeten zien of die wel goed zijn.
Daar zijn wel documenten voor te vinden op het forum.
Zie bv deze link hier daar heeft Ronald een PDF gemaakt:

https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=68692.0

er zijn er meerder  maar de kern van dat alles is:

CV3 1-2
CV4  1 (2)
Cv5 deze zo instellen dat je de loksnelheid rijd die een lok max moet rijden op je baan bv 120km/uur

Daarna ga je de lok 15 punt in meten en doe je de stop test om de stop correctie in te stellen bij maximale snelheid.
Als dat is gedaan dan zou elke lok in principe goed moeten zijn om gebruikt te kunnen worden op een baan.

Kan je vertellen of bovenstaande in orde is bij jouw loks!

Als dat zo is dan kan je het beste even je project hier op het forum zetten zodat we er naar kunnen kijken.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #3 am: 04. Dezember 2018, 22:29:30 »
Beste Henk, Eenerspoor,

Als ik je een bescheiden vraag mag stellen.
Heb je ooit de basis Workshop bij Bentink gevolgd?.

Ik hoor het graag van je.

Met vriendelijke groeten,

Jan

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #4 am: 04. Dezember 2018, 23:10:40 »
Beste Henk,

Ik ben ook oud Koploper gebruiker en ik garandeer je dat je in Windigipet het treinenverloop soepeler en gevarieerder kan laten verlopen, alleen dat vergt wel wat tijd en proberen.

Zo kun je bijvoorbeeld prima een ZFA met FS en continu rijdende treinen maken als je gebruik maakt van folgefahrten en kun je de treinen ook prima willekeurig lof via een dienstregeling laten rijden.

Al je issues lezende is het wellicht idee om een keertje in Culemborg langs te komen, ik denk dat je dan met heel wat antwoorden en inzichten naar huis gaat. De volgende is 8 december.

Het is maar een suggestie  ;)

Groet

Ronald


jlt

  • Gast
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #5 am: 05. Dezember 2018, 15:15:01 »
Beste Henk, Eenerspoor,

Ter info:

Een ander optie is.
Op 27, 28 en 29 december a.s. is bij Bentink Apeldoorn open dagen waar iedereen met verschillende vragen terecht kunnen komen. Zo ook de WDP vragen, en allerlei onderwerpen van digitaal tot scala van landschappen e.d.

Mocht je daar interesse in hebben, Welkom.

Met vriendelijke groeten,

Jan


Eenerspoor

  • Gast
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #6 am: 07. Dezember 2018, 11:14:50 »
Beste mensen,

Veel dank voor al jullie reacties.

@Bob:
De loks zijn ingemeten zoals je beschrijft. Maar de stoptest en instellen van de Bremskorrektur had ik niet gedaan, dat is nieuw voor mij. Ik heb nu eerst maar eens via trial and error de Bremskorrektur ingesteld en nu stoppen de loks op een goede plaats. Maar het is nog niet op de cm nauwkeurig.

@Jan: Zo'n workshop heb ik nog niet gevolgd. Ik dacht WDP wel te kunnen leren uit het Handbuch.

@Ronald:
Ik ben echt heel benieuwd naar de mogelijkheden om in WDP de treinen willekeurig te laten rijden. Ik ga eens in het Handbuch.studeren op het onderwerp Folgefahrten.

Morgen naar Culemborg gaan past me niet, omdat in die dag andere afspraken heb.
Ik ben daar ook nog niet eerder geweest, mede omdat ik de indruk kreeg uit verslagen van die bijeenkomsten, dat daar heel geavanceerde zaken worden besproken. Veel te moeilijk voor een beginner zoals ik.  :-\
Bovendien is Culemborg 200 km bij mij vandaan, dus ruim 2 uur rijden.
Het zou mooi zijn als zulke bijeenkomsten ook in bijvoorbeeld Drenthe worden gehouden. Maar misschien zijn er ervaren WDP-gebruikers in Noord Nederland met wie ik eens contact mag opnemen?

@Jos:
Ik zou eens kunnen kijken op 1 van die open dagen bij Bentink. Als ik daar met vragen over WDP terecht kan, lijkt me dat een goed idee.

Mvg,
Henk



jlt

  • Gast
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #7 am: 07. Dezember 2018, 14:45:39 »
Beste Henk, Eenerspoor,


Zitat

@Jan: Zo'n workshop heb ik nog niet gevolgd. Ik dacht WDP wel te kunnen leren uit het Handbuch.


Ja en Nee.
De ervaring leert als je goed Duits beheerst en de rode draad vanuit het Handbuch kunt begrijpen, dan heb je het voordeel. Ook hier leren wij uit, dat aller beginselen van WDP grondprincipes goed moet worden begrepen.
Ik schrijf ook expliciet "begrepen", en niet doorgronden dat het zo moet!.
Vandaar dat wij bij Bentink echt Basic vanuit een leek die vanaf Analoog naar de nieuwe Digitale wereld met WDP kennis maken en leren begrijpen hoe men het structuur op een eenvoudige wijze kunnen weergeven. 

Zitat

@Jos:
Ik zou eens kunnen kijken op 1 van die open dagen bij Bentink. Als ik daar met vragen over WDP terecht kan, lijkt me dat een goed idee.


Als je het kunt, ben je van harte welkom in Apeldoorn, de koffie en oliebollen staan klaar. ;D


Een kleine opmerking van mijn kant.

Zitat

mede omdat ik de indruk kreeg uit verslagen van die bijeenkomsten, dat daar heel geavanceerde zaken worden besproken. Veel te moeilijk voor een beginner zoals ik.


Niet te moeilijk maken als het eenvoudig kan, is de motto.

Iedereen die kennis heeft gemaakt met WDP, loopt geheid tegen een aantal zaken op, die niet begrepen wordt!.
Als je eenmaal de structuur en de diverse mogelijkheden kunt samenvatten dan komt het "begrijpen" tot uiting. En geheid daarna begint de WDP Wereld voor je open.
Het verwonderd mij ook niet dat de ervarende WDP gebruikers die Wereld al heeft gevonden, waardoor men op het Forum diverse hoofdstukken hebben behandeld, die voor hun het plezier heeft weten te vergroten. 
Maar voor beginners is dat nog een brug te ver.
Volkomen begrijpelijk  ;)

Ik hoop je in Apeldoorn te zien en de service van Bentink staat hoog in de vaandel.

Groetjes,
Jan

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: (Nog?) niet zo tevreden over WDP
« Antwort #8 am: 07. Dezember 2018, 18:38:30 »
Hallo Henk,

Zitat
Ik heb nu eerst maar eens via trial and error de Bremskorrektur ingesteld en nu stoppen de loks op een goede plaats. Maar het is nog niet op de cm nauwkeurig.
Ik probeer nu een paar dingen omdat ik het vreemd vind dat de je praat over trial en error en dat de loks nog niet op de cm nauwkeurig stoppen en dat is vreemd. Ik denk dat er toch wat fout is gegaan in het eerste traject want de loks stoppen daarna op de mm nauwkeurig. Maar als jij nu tevreden ben dan ben ik ook tevreden.

Zie hier een filmpje van een van mijn loks waar ik met behulp van WDP het rangeren regel. Dan moet de lok wel nauwkeurig werken (voor de duidelijkheid het is N spoor wat je zie  ;):



Zitat
Ik ga eens in het Handbuch.studeren op het onderwerp Folgefahrten.
Begin met het bekijken van de WDP video Nr7. Daar wordt je zeker op weg geholpen.
Hier de link:

&t=381s

De informatie over Folgefahrten is gelijk voor de WDP versie 2012, 2015 of 2018
Veel suc6

mvrgr Bob
« Letzte Änderung: 07. Dezember 2018, 19:36:36 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |