Autor Thema: Bedrading  (Gelesen 8049 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Bedrading
« am: 30. Januar 2011, 10:26:32 »
Hallo mede wdp-ers,
 
Gisteravond zat ik plots met een bekabeling vraag.
Ik ben mijn baan, compleet aan het herbekabelen, en gebruik draad wat gelijkwaardig is aan het Brawa draad (0,14 mm²)
echter vind ik het nog al "Hangen" en "warm" worden
Dit was voorheen, vooral dat warm worden nooit een issue.
Het draad gebruik ik voor de verbinding van de wissels naar de wisseldecoders en van de bezetmelders naar de rails.
vooral die laatste groep wordt iets warm.
Om dat ik echt niet meer weet wat ik voor draad voorheen gebruikte, denk ik dat het "brawa" draad niet de juiste keus is geweest.
Wat gebruiken jullie onder de baan, en over wat voor afstanden??

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6394
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Bedrading
« Antwort #1 am: 30. Januar 2011, 11:58:42 »
Hallo Thomass,

das mache ich genau wie du, auch 0,14er Draht und der ist von Conrad-Elektronik. Ich habe keine Probleme damit.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

  • Gast
Re: Bedrading
« Antwort #2 am: 30. Januar 2011, 11:59:28 »
Hallo Thomas,

Je gebruikt N-spoor en ik meen dat bij jou ook een digitale spanning heeft van ongeveer 18 Volt bij 3 Amp?.
De meest gangbare draaddikte die men voor digitale spoor is in principe minimaal 0.25 mm².

Ik gebruik zelf een veel dikkere draad en de reden is als volgt.
De draden die ik aan de digitale sytemen hebt hangen zijn minimaal .75 mm² tot 1 mm².
En deze draden zijn met Alumium gecoat, dit om storingen op te vangen bijv. van draadloze netwerk. (lange draden kunnen als antenne werken). De maximale kabellengte (aan 1 stuk) in mijn spoorbaan is 75 meter.
De draden blijven "koud" en storingsvrij!. Bovendien worden mijn magneet wissels met 24 Volt / 4 Amp pulserend gevoed. Bij Rautenhaus wisseldecoders worden de wissels niet met duurstroom gestuurd maar met een pulsstroom. De wisseldecoders zien met elkaar onderling dat alle 64 wissels stuk voor stuk worden omgeschakeld, en binnen 13 keer per sec wordt gecontroleerd, en niet alles tegelijke tijd. Hiermee ontlast je de stroom belasting van de trafo en men hoeft maar 1 trafo voor alle wissels te gebruiken (in de planning staat 170 wissels op 1 trafo).
Hiermee is voor mij belangrijk dat draaddikte een rol speelt, het moet goed zonder weerstand naar de wisseldecoder worden gestuurd. (ook het gebruik van kabelschoentje is niet verkeerd, ze zijn gegalvaniseerd en hebben door schroefcontact geen stroom verlies of slechte contact)

Bijgaande foto zie je de aansluiting aan de Rautenhaus wissel en bezetmelder systemen.

Nu weet ik dat er veel discussies zijn ontstaan over het gebruik van draaddikte en de lengte daarvan.
Jacques Lormans heeft een uitleg gegeven op 1 van de WDP bijeenkomsten over hoe men het beste draaddikte en de lengte kan worden gebruikt. Hij gebruikt een massieve draad (ook met coating bescherming) die veel wordt gebruikt in de telefonie. Daarnaast moet men ook berekenen als men hogere Amp gebruikt, dit is van cruciaal belang dat de draden niet te warm worden. Ik heb even niet bij de hand de formule waar je die kunt berekenen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 30. Januar 2011, 12:09:11 von Jan leendert »

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #3 am: 30. Januar 2011, 13:02:26 »
nog even ter rectificatie, de bedrading van en naar de wissels die wordt niet warm, het ging specifiek om de bedrading van de bezet melders naar de rails.
Voor ik de baan had moeten verhuizen, gebruikte ik naar mijn mening ook een draad dikte van0,14 mm², alleen ben ik daar niet meer zo zeker van.
Ik heb nu even tijdelijk een amp-meter aan de bedrading hangen, om te zien wat er werkelijk doorheen stroomt.
Ook zal ik mijn baan, althans de rail eens goed nazien, misschien is er wel iets wat een weerstand op bouwt of sluiting veroorzaakt, en daarmee deze draad verwarming opwekt.
ook heb ik voor de zekerheid draad besteld van 0,25 mm² dat kan volgens mij nooit kwaad.

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #4 am: 30. Januar 2011, 13:06:27 »
Hallo Thomass,

das mache ich genau wie du, auch 0,14er Draht und der ist von Conrad-Elektronik. Ich habe keine Probleme damit.

ich hatte das Draht von einer andere Lieferant, auf 100 mtr. spulen.
Conrad habe ich Aug hier, vielleicht ist die widerstand zu hoch von meiner Draht. 
das musst ich mal auf messen..
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bedrading
« Antwort #5 am: 30. Januar 2011, 15:53:09 »
Hallo Thomas,

Zoals je weet heb ik een n-baan.
Gebruik van rail naar bezet zetmelder 0,25
De bezet melders voed ik mt 0,75mm.
Heb ongeveer 250 RMKs in gebruik en heb geen warm te problemen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Bedrading
« Antwort #6 am: 30. Januar 2011, 18:52:20 »
Hallo Thomas,

Als je een aansluiting aan een bezetmelder met 0.14 draad hebt gebruikt, en geen stroomverbruikende materieel opzitten.
Dan kan het ook zijn dat er klein korsluiting is ontstaan waardoor de draad warm kan zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leemdert Stienstra

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #7 am: 30. Januar 2011, 19:14:26 »
Hallo Thomas,

Zoals je weet heb ik een n-baan.
Gebruik van rail naar bezet zetmelder 0,25
De bezet melders voed ik mt 0,75mm.
Heb ongeveer 250 RMKs in gebruik en heb geen warm te problemen.

Hallo Bob,
Ik heb de amperremeter er tussen gehangen, en met enkele lokomotieven en (led)verlichte wagon's bleek dat ik uiteindelijk ruim 2,7 amper trok.
zonder iets op de rail, meete ik 740 mAh. op zich is dat al niet goed.
Ik ben nu de rail, haar aansluitingen en de rmk aansluiting aan de rail een voor een aan het na kijken (meten), en ik heb al een stukje gevonden waar het probleem zich voor deed. ijzervijlzel,slechte lassen (solderingen)en corodatie. Ik neem dus aan dat er vermoedelijk nog veel meer van dat soort onheil aanwezig is.
Zoals ik al in mijn vorige bericht vermelde heb ik 0,25 mm2 draad besteld in diverse kleuren.
ik heb dan ook net nog even 3 kleuren 0,75 mm2 er bij besteld, ik vond dat wel een heel goed idee van jou, en logies ook.





Hallo Thomas,

Als je een aansluiting aan een bezetmelder met 0.14 draad hebt gebruikt, en geen stroomverbruikende materieel opzitten.
Dan kan het ook zijn dat er klein korsluiting is ontstaan waardoor de draad warm kan zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leemdert Stienstra

Hallo Jan
Ja, daar was ik in de loop van de dag, met schaamte, achter gekomen. Het kan ook niet anders he, zo vaak gedemonteerd, opgeslagen onder niet al te beste condities.
Gelukkig is het geen beroep, maar mijn (onze) hobbie, en daar mag best wel wat tijd in gaan zitten....

Morgen, ik heb toch niets anders te doen, ga ik elke las en elke verbinding herzien, hopende dat DHL morgen optijd is (het gemak van online bestellen), kan ik gelijk alle bedrading vervangen voor 0,25mm.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #8 am: 03. Februar 2011, 08:49:19 »
Na heel veel zoeken, meten, demonteren en monteren, heb ik mijn "baan verwarmer" gevonden.
Om dat het meten niet echt opschoot, en de warmte ontwikkeling zich toch bleef manifesteren,
heb ik de infrarood warmte camera geleend van de buurman.  8)
het viel toen op dat bijna alle wissels een verhoogde warmte ontwikkelde.
zelfs die geen zonder magneetspoelen (servo)
Bij het demonteren van een wissel,(bodemplaat los) bleek dat in het mechaniek veel oxidatie en vocht zat/zit en dat dit een soort sluiting veroorzaakte in het hartstuk  :-\.
sommige wissels waren in een te vergaande staat, en zal ik moeten vervangen, sommige was het gebruik van de borstel voldoende.
Mijn probleem is in ieder geval opgelost, nu ja opgelost, ik moet wel 16 wissels vervangen  :(

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bedrading
« Antwort #9 am: 03. Februar 2011, 10:59:42 »
Hallo Thoma,

Mooi verhaal, deze oplossing van meten heb ik in Mobaland nog nooit gelezen, schitterend  :D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #10 am: 03. Februar 2011, 20:51:27 »
de buurman werkt voor een bedrijf die dat soort zaken dagelijks gebruikt.
waarom zou je dan niet gebruik maken van zijn kennis....
maar ze zijn te kostbaar voor toepassingen binnen onze hobby :(
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Bedrading
« Antwort #11 am: 14. Februar 2011, 18:16:50 »
Hallo Raphael,

Mooi dat je het probleem gevonden hebt, maar daarmee heb je nog niet de oorzaak achterhaald.
Als je de wissels gewoon vervangt zal het probleem zich na enige tijd  wellicht weer opnieuw manifesteren.
Dus ga even goed na waar al dat vocht vandaan komt en probeer daar een alternatief voor te vinden.

Vocht en vuil is inderdaad een idiale electrische geleider die lekstromen kan veroorzaken. Het totaal aan lekstromen veroorzaakt het warmte probleem. Dit is ook een veel voorkomend probleem bij de digitale aansturing (onverklaarbare storingen) wat vaak wordt onderschat. Vele denken dat het aan de draaddikte ligt maar daar geloof ik al lang niet meer in.

succes met het opsporen van het probleem.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Bedrading
« Antwort #12 am: 07. März 2011, 04:37:35 »
Hallo Raphael,

Mooi dat je het probleem gevonden hebt, maar daarmee heb je nog niet de oorzaak achterhaald.
Als je de wissels gewoon vervangt zal het probleem zich na enige tijd  wellicht weer opnieuw manifesteren.
Dus ga even goed na waar al dat vocht vandaan komt en probeer daar een alternatief voor te vinden.

Het vocht en vuil zijn ongetwijfeld binnen getreden tijdens de verhuizing(en) en opslag van het laatste jaar.
Ik heb reeds bijna alle wissels nu vervangen, en aangedreven met super kleine servo's.
Werkt allemaal fantastisch weer.
De baan staat nu gewoon weer in een droge en verwarmde ruimte.
Helaas heb ik nu op eens, om dat ik een andere werkgever heb gevonden, niet zo veel tijd meer om aan mijn baan te werken.
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Bedrading
« Antwort #13 am: 07. März 2011, 19:20:55 »
Mooi dat het weer werkt.
Heb het nu in ieder geval druk met je baan  ;)

succes met je beide banen
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Bedrading
« Antwort #14 am: 01. Februar 2017, 13:05:55 »
voor de verbinding tussen S88  bezetmelders en de railstukken gebruik ik UTP/CAT5 kabels. Voordeel is dat je per S88 2 kabels hebt. Dichtbij de rails pel ik de kabel af en leid de afzonderlijke aders naar de aansluitpunten van de rails.

mvrgr
Rob Hendriks
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA