Autor Thema: HSI-88-USB niet herkend op PC ?  (Gelesen 2390 mal)

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« am: 26. Juni 2017, 13:44:15 »
Ik heb dit weekend mijn nieuwe Littfinski HSI-88-USB Interface via de bij de aankoop meegeleverde
USB kabel op mijn PC aangesloten. Op de tevens bijgeleverde CD staan alleen drivers t/m Windows 7.
Dus ik heb de drivers van het nederlandstalige deel van de website van LDT gedownload voor W8.1.
Het ZIP bestand bevat geen *.exe files, wel *.inf files. Die zijn met behulp van de rechtse muisknop
te installeren. De installer geeft aan dat de bestanden succesvol zijn gëinstalleerd. Maar ik kan in
de Windows hardware via de USB de HSI-88-USB niet terug vinden.
Ik gebruik WinDigipet en heb onder de SystemEinstellugen > 2e DigitaalSystem de HSI-88-USB aangegeven.
En onder de TAB RuckmeldeModule heb ik de HSI ingegeven.
Maar na het opnieuw opstarten van WDP krijg ik de melding dat er geen verbinding is vanuit de PC naar de
HSI-88-USB. Ik heb dit probleem al voorgelegd aan de leverancier van dit component, maar deze verwijst me
door naar de heer Peterlin van WDP. En van deze krijg ik het bericht dat hij met vakantie is en het probleem
via een forum moet zien op te lossen.
Als ik in de handleiding kijk van WDP dat staat daar dat de meegeleverd drivers op CD de USB poort als een
seriële poort emuleren. Maar is dat zo ?
Wanneer ik in de hardwarelijst van mijn PC kijk dan zie ik daar de HSI wel tussen staan.

Wie kent (herkend) dit probleem en weet hoe dit op te lossen ? Ik zag dat er al aandacht op dit forum aan de HSI is besteed, maar zie daar voor mij geen antwoord tussen staan.

Met groet,

Guus

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 26. Juni 2017, 14:12:58 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #1 am: 26. Juni 2017, 14:29:27 »
Hoi Guus,

Ik heb dezelfde problemen gehad met mijn HSI-88. Toen bleek dat ik op de PC niet de juiste seriële COM-poort had geselecteerd.
Ik heb een oudere versie van WDP (WDP2009PE) en daar krijg je bij installatie van WDP een icoontje op je desktop dat heet: Schnitstellen sucher. Als je deze open zie je de beschikbare COM-poorten. Misschien moet je een (andere) beschikbare COM-poort instellen voor de HSI-88 in WDP.

Bij mij was dit de oplossing maar ik werkk met seriële poorten en jij via USB, desondanks hoop ik dat ik je hier iets verder mee kan helpen.

Suc6

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #2 am: 26. Juni 2017, 16:14:25 »
Hallo Bas,

Ik heb de Schittstellen Sucher ook al geprobeerd. En ik kom 2 seriele poorten tegen, waarvan 1
als serieel/USB voor de interface. De andere is ??
Hij HSI is een USB uitvoering. Ik heb in het hardware gedeelte van Windows aangegeven dat de drivers
vernieuwd moeten worden.
En nu wordt de HSI wel herkend.

groeten,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #3 am: 07. Juli 2017, 13:24:59 »
Opnieuw "problemen"rondom de HSI-88-USB. De meegeleverde software van LDT op CD is niet geschikt voor Windows 8 of hoger. Deze drivers moet je dus van de website van LDT halen.
Het is een ZIP bestand. Als je dat uitpakt dan hou je losse files over. Twee daarvan zijn installers.
De installatie wordt als geslaagd aangegeven. Maar op geen enkele manier is de HSI via USB te bereiken.
Ik heb de heer Littfinski hier al rechtstreeks een mail gestuurd, maar hij verwijst mij direct door naar deze
forum site.

Iemand die dit probleem ook heeft ?

groeten,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #4 am: 07. Juli 2017, 13:51:56 »
Bij mij geen probleem. Ik werk al enige tijd met Windows 10 en zowel WDP als de HSI-88-USB hebben daar nooit moeite mee gehad.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #5 am: 07. Juli 2017, 14:03:15 »
Beste Hans,

Mag ik vragen. Hoe heb jij de drivers geinstalleerd ?
Of wat heb je extra gedaan. Wanneer ik de tool opstart dan krijg ik te zie dat er geen HSI is aangesloten ?
« Letzte Änderung: 07. Juli 2017, 14:07:25 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #6 am: 07. Juli 2017, 15:54:20 »
Hallo Guus,

Ik heb destijds alleen Windows 10 over Windows 7 geïnstalleerd. WDP en HSI stonden er toen al op en bleven gewoon werken alsof er niets aan de hand was. Maakt dat wat uit dan? Ik weet niet wat er gebeurt als je het andersom doet. Dus achteraf installeren van WDP en HSI op een PC met Win 10.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #7 am: 07. Juli 2017, 17:05:34 »

Wanneer ik de tool opstart dan krijg ik te zie dat er geen HSI is aangesloten ?


Beste Guus,

Hieruit kan ik opmaken dat je over twee verschillende dingen naar voren hebt gebracht.

Ten eerste is de driver programma, een programma die een connectie structuur aanmaakt voor de HSI tot aan de poort van je PC.

Daarna vanuit jou PC is afhanklijk welke (USB of of ander soortige) poorten er nu beschikbaar zijn die met de HSI kan communiceren.

Mijn vermoeden is dat die driver wel in orde is, maar jou aanwezige poort in jou PC "staat niet open".

Mijn advies is, nu je allang ermee tobt, en niet precies weet hoe je dit kunt ondervangen, lijkt het mij verstandig dat je contact opneemt met iemand die verstand heeft van PC en met name de poort analyze doet en jou driver installeert en test op de verbinding. Zo'n deskundige weet precies wat er aan de hand is, en die weet in een no time te vinden. Tevens kijken naar de Baudrate van HSI naar de poort. Die moeten overeenkomen
tussen die twee protocollen.

Met vriendelijke groet,

Jan Stienstra
WDP Workshop begeleider Bentink
« Letzte Änderung: 07. Juli 2017, 17:19:16 von Jan leendert »

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #8 am: 08. Juli 2017, 09:18:15 »
Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gisteravond nog even in de BIOS van mijn PC gekeken. Maar zover ik kan beoordelen staan alle USB poorten open. Maar het vreemde is dat wanneer ik mijn 6051 en HSI aan de achterzijde van mijn PC aansluit er geen responce komt. Sluit ik ze aan de voorzijde aan dan kan ik met behulp van de tacho de lok laten rijden en worden de blokken netjes bezet gemeld.
Er is echter nog een ding waar ik dan niet uitkom. Ik kan met de tacho netjes de frontseinen aan/uitzetten. Maar wanneer ik dan ook de rijrichting met de tacho wil veranderen dan lukt dat maar 1 keer. Daarna wordt bij de volgende rijrichtingswisseling de frontverlichting uitgeschakeld ?
Ik heb gisteravond de laatste update voor versie 2012 premium gedownload en geinstalleerd.

Met vriendelijke groet,

Guus Jansen
« Letzte Änderung: 08. Juli 2017, 09:44:06 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

  • Gast
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #9 am: 08. Juli 2017, 09:42:14 »
Beste Guus,

Daar is weer een stap dichterbij.

Het is natuurlijk heel erg lastig om dit probleem achter het beeldscherm op te lossen.

Het eerste wat je nu al aangeeft is, dat de achterste poorten niet reageren.

Ten tweede heb je de voorste poorten aangesloten wat ten dele functioneert!.

Wat ik denk te vermoeden is, dat die poorten van je PC "ontregeld" is, of er is iets wat defect kan zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar het moet daar in die richting gezocht worden.

Toch wil ik je adviseren om dit fenomeen aan een deskundiger te laten onderzoeken.

Of een ander mogelijkheid is, als je ergens een laptop hebt, test het dan op de laptop en test het dan of dat fenomeen verholpen wordt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
WDP Workshop begeleider Bentink

P.s: ik kan helaas niet achter mijn treinbaan PC
staan wegens vakantie op ander locatie.
« Letzte Änderung: 08. Juli 2017, 09:47:57 von Jan leendert »

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #10 am: 08. Juli 2017, 11:10:51 »
Beste Jan,

Ik had de door jou aangegeven optie al uitgeprobeerd. Ik heb nu op twee PC's WDP staan. Met beide
hetzelfde spoorplan en instellingen m.b.t. interface en HSI. Maar op beide systemen loop ik tegen dezelfde
problemen aan.
Ik heb net even de demo van TC Bronze gedownload en geinstalleerd. En daar het baanplan ingetekend.
En de interface en HSI ingegeven.
En wat zie ik ? Alles rijdt en is schakelaar. Ik gebruik daarvoor dezelfde USB poorten als in WDP.

Ik zal mijn (trein) PC eens laten nakijken. Misschien dat er toch ergens iets niet goed staat.

Ik wens je een hele fijne vakantie :-)

Met groet,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

  • Gast
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #11 am: 08. Juli 2017, 17:12:24 »
Hallo Guus,

Dank je wel.

Als je met TC alles kunt communiceren, dan moet er geen verschil inzitten met WDP.
Dat weet ik absoluut zeker.

Gaan we stap voor stap analyseren.

Begin even niet met WDP maar alleen die hardware testen.
Kun je de HSI en 6051 op 1 of ander manier controleren dat ze werken.

En als ze werken dan schakel je de virusscanner uit (voor tijdelijk) en installeer WDP opnieuw via reparatie en Administratie uitvoeren. Tevens de update achteraan uitvoeren.
De rest opnieuw je HSI en 6051 in WDP instellingen en je bezetmelder configureren.

Ik hoor het wel van je.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
WDP Workshop begeleider Wentink
« Letzte Änderung: 08. Juli 2017, 21:04:44 von Jan leendert »

jlt

  • Gast
Re: HSI-88-USB niet herkend op PC ?
« Antwort #12 am: 09. Juli 2017, 10:16:58 »
Beste Guus,

Ik heb even een belangrijk punt in jou tekst gelezen.

" Als ik in de handleiding kijk van WDP dat staat daar dat de meegeleverd drivers op CD de USB poort als een
seriële poort emuleren. Maar is dat zo ?
Wanneer ik in de hardwarelijst van mijn PC kijk dan zie ik daar de HSI wel tussen staan. "

Ja dat klopt.
Met dit punt je PC even laten nazien.
Werk jij met Win Vista.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
WDP Workshop begeleider Bentink