Autor Thema: WPD met Märklin Central Station  (Gelesen 15616 mal)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
WPD met Märklin Central Station
« am: 11. Dezember 2007, 14:56:11 »
Hallo beste forum lezers, ik ben van plan om ook met WDP te gaan rijden in combinatie met het Märklin Central Station (met de nieuwe update) deze wordt sinds kort (als één van de eerste software pakketen) ook door WDP ondersteund. Ik heb begrepen dat andere software pakketen er nog niet aan toe zijn om het Märklin CS te gaan implanteren, voor met name het programma Koploper  vind ik dit jammer want hier had ik graag mee van start gegaan. Goed, ik ben nog met de opbouw van mijn baan bezig en kan gelukkig nog alle kanten op voor wat betreft de software keuze. Ik heb gisteren de demo versie plus update voor het CS gedownload in op één van mijn laptop (met Windows Vista) geïnstalleerd. Hoewel WDP op deze laptop met Vista zonder problemen goed draad, ging het instaleren toch niet  helemaal goed, er wordt namelijk geen desktop icon aangemaakt en onder Start>Alle Programma’s ook geen WDP map. Dus ik moest eerst even naar de root van mijn C:\ drive en daar de map van WDP openen om daarna even een snelkoppeling van WDP aan te maken. Daarna WDP eens even bekeken en moet bekennen dat de mogelijkheden oneindig zijn, wat kun je veel instellen en ik geloof niet eens alles al te hebben doorgenomen. Zolang ik nog met het ontwerp van mijn baan bezig ben zal ik deze demo versie blijven gebruiken, zodra er meerdere treinen worden aangeschaft zal ik toch tot de aankoop van WDP overgaan, op dit moment gaat al mijn zakgeld op aan het aanschaffen van de benodigde rails. Zo nu heb ik jullie hulp nodig, ik wil natuurlijk wel verder kunnen met mijn baan. Ik ben zover dat ik de rail voor het schaduwstation kan gaan leggen, maar moet wel weten of ik hiermee niet in de fout ga m.b.t. het aansluiten van de terugmeld punten in de blokken. Ik had begrepen dat WDP minimaal drie terugmeld punten per blok moet hebben, namelijk een inrij, afrem en stop sectie per blok. Ik gebruik het Märklin drierail systeem en maak gebruik van massa detectie om de terugmelders (van Fiessmann) aan te sturen.  Ik laat hier even mijn railplan zien, met daarin de rails verdeeld in blokken, is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie). Meer informatie over mijn baan vind je op het 3rail forum (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6056.0)

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #1 am: 11. Dezember 2007, 17:49:36 »
Hallo Willy,

is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie).


Dit zou ik je wel aanraden. Immers, volledige detectie komt het juist functioneren van je baan ten goede!
Vb.: is een stukje rail niet gedetecteerd en daar blijft een wagon achter, dan "ziet" WDP deze niet, en kan er dus een trein gewoon deze rijweg berijden met alle gevolgen van dien. Bij volledige detectie "ziet" WDP deze wagon wel, en zal het ook niet mogelijk zijn deze rijweg te stellen.
Over het aantal bezetmelders per rijweg is reeds het een en ander geschreven. Zie evt.topics hierover op dit (Nederlandse oa.) forum.

Ik zie in je sporenplan dat je voor de stopsectie één stukje rail gebruikt. Persoonlijk vind ik dit erg kort. Het gevaar bestaat dat de trein hierover kan schieten. Tenzij de trein in de afremsectie erg vertraagd, om vervolgens direkt tot stoppen wordt gebracht in deze stopsectie.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #2 am: 11. Dezember 2007, 19:12:46 »
Hallo Willy,

is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie).


Dit zou ik je wel aanraden. Immers, volledige detectie komt het juist functioneren van je baan ten goede!
Vb.: is een stukje rail niet gedetecteerd en daar blijft een wagon achter, dan "ziet" WDP deze niet, en kan er dus een trein gewoon deze rijweg berijden met alle gevolgen van dien. Bij volledige detectie "ziet" WDP deze wagon wel, en zal het ook niet mogelijk zijn deze rijweg te stellen.
Over het aantal bezetmelders per rijweg is reeds het een en ander geschreven. Zie evt.topics hierover op dit (Nederlandse oa.) forum.

Ik zie in je sporenplan dat je voor de stopsectie één stukje rail gebruikt. Persoonlijk vind ik dit erg kort. Het gevaar bestaat dat de trein hierover kan schieten. Tenzij de trein in de afremsectie erg vertraagd, om vervolgens direkt tot stoppen wordt gebracht in deze stopsectie.

Aller eerst dit, het is voor mijn een beetje moeilijk werken met de duitse vertaling van die forum het 3Rail forum werkt gelukkig met hetzelfde software pakket maar dan in het nederlands, dus hopelijk maak ik hier geen fouten.

Bedank voor jou reactie, je zegd beter twee rail stukken voor de stop sectie te kunnen gebruiken, maar remt WDP de trein dan niet zo af dat deze aan het eind van de afrem sectie blijft staan, of langzaam doorgaat tot aan de stop sectie.
Ik zelf kan dit nog niet uitproberen, ik ben bezig met het leggen van de rail en moet nog te veel electra aansluiten.

m.v.g. Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #3 am: 11. Dezember 2007, 20:24:11 »
Hallo Willy,







 maar remt WDP de trein dan niet zo af dat deze aan het eind van de afrem sectie blijft staan, of langzaam doorgaat tot aan de stop sectie.




Wil je dat de trein in de afremsectie tot stilstand komt?

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #4 am: 11. Dezember 2007, 20:58:02 »
Hallo Willy,



Wil je dat de trein in de afremsectie tot stilstand komt?


Wel op de drie opstelsporen in het schaduwstation op nivo 1, en op de drie stationsporen op nivo 2. In de rest van de blokken mag de trein door rijden mits het volgende blok niet bezet is.

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met WDP, en het is me gelukt mijn gehele spoorplan (nivo 1, 2 en 3) op de beperkte ruimte te tekenen. Natuurlijk moet ik nog wel het een en ander aanpassen voor wat betreft de blokken enz, maar zie hier mijn railplan.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #5 am: 11. Dezember 2007, 21:59:09 »
Hallo Willy,

Een paar vraagjes:

Waarom wil je dat de treinen in de afremsectie tot stilstand komen?
En waar wil je de stopsectie dan voor gebruiken? ('n soort van extra veiligheid?)

De werking van WDP is op basis van rijwegen, die allen beginnen met een startcontact en eindigen met een doelcontact. Hiertussen kunnen meerdere contacten (of secties) liggen, zoals een afremsectie. Dit doelcontact ligt aan het einde van een rijweg en is tevens het contact waar de trein tot stilstand komt, oftewel de stopsectie. Meestal voor een sein, hoeft niet altijd. Dit doelcontact is tevens het startcontact voor de volgende rijweg.

Maw. stopt een trein in de afremsectie, en niet op het (doel)contact als zijnde het einde van een rijweg, dan zal de volgende rijweg nooit gesteld kunnen worden, omdat er zich geen trein (dezelfde) op het startcontact voor de volgende rijweg bevindt! Dus het niet gebruiken van een stopcontact zal in WDP op deze manier nooit werken, tenzij je de afremsectie in WDP opgeeft als zijnde het doelcontact.
Bij dit laatste is wel zo, dat een trein dan tot stilstand komt "ergens" in de afremsectie, met het gevaar dat bij wat langere
treinen, of treinen die toevallig snel tot stilstand komen, de achterste wagons zich nog in de vorige rijweg bevinden en/of op een paar wissels staan, en daardoor de vorige rijweg niet wordt vrijgegeven voor een achterop komende volgende trein.
Ik zou het in ieder geval nooit zo doen, en volgens mij is dat ook niet de doelstelling van het gebruik van WDP.
Bij mij remt de trein af in de afremsectie (op meerdere manieren in te stellen) en komt dan met een minimale snelheid in de stopsectie aan, waar hij vervolgens tot stilstand komt (ook weer op meerdere manieren in te stellen hoe snel de trein moet stoppen)
Lees hoofdstuk 6 (vooral ook 6.1) en 8 eens goed door, want daarin wordt duidelijk omschreven hoe WDP omgaat met rijwegen en terugmeldcontacten, zoals startcontact (inmeldsectie) en doelcontact (stopsectie).
Ik hoop dat je de doelstelling van mijn verhaal begrijpt. Het zou zonde zijn, als je er na veel werk achter moet komen, dat het een en ander niet werkt zoals je wilt.


Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #6 am: 11. Dezember 2007, 23:42:16 »
Hallo Willy,

Een paar vraagjes:


Dus als ik het goed begrijpt heb ik (gezien mijn railplan) maar twee terug meldingen nodig om een rondje te kunnen rijden.

Als ik de trein laat starten op het start doel en vandaar uit de baan in de richting van de pijl blijft volgen (er vanuit gaan dat alle wissels op rechtdoor staan) kom ik weer uit op het eind doel, of zie ik dat verkeerd.

m.v.g. Willy...

P.S. ik werk graag met plaatjes om iets duidelijk te maken, hopende vinden juillie dit niet strorend.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #7 am: 12. Dezember 2007, 00:11:09 »
Hallo Willy,

Je schreef:

"P.S. ik werk graag met plaatjes om iets duidelijk te maken, hopende vinden juillie dit niet strorend."

Schroom daar niet voor, ga gewoon door met vragen stellen, als je ergens niet op vertrouwd.
Als je later blijkt dat er fouten inzitten, die je achteraf moeilijker te herstellen zijn, dan is dat geen leuke bezigheid. We spreken hieruit ervaring met WDP, en je kunt beter wat Gerard zegt volgen volgens de principe van WDP beschrijving.
 
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden. ;)

Gerard werkt met Marklin, ik niet, werk met gelijkstroom.
De opzet is hetzelfde, en wat betreft de WDP besturings programma, moet je ook even de tijd voor nemen.
Neem van mij aan, dat Gerard je een heel end verder zal helpen, en zeker met jullie Marklin spoor.;)
En struin eens hier op de Duitse forum, daar staan veel tips in.

Succes.




Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #8 am: 12. Dezember 2007, 00:17:58 »
Hallo Willy,



Dus als ik het goed begrijpt heb ik (gezien mijn railplan) maar twee terug meldingen nodig om een rondje te kunnen rijden.



Nee, dit gaat op deze manier nooit werken. Als je dit rondje wil berijden, dan moet je minimaal 2 rijwegen hebben met minimaal elk 2 terugmeldingen (start-en doelcontact). In één rijweg mogen het start- én het doelcontact niet dezelfde zijn. (immers de trein staat op zijn startcontact......maar ook tegelijk op zijn doelcontact, dus hij zal nooit vertrekken).
Op het startcontact vertrekt de trein met een bepaalde snelheid en op het doelcontact stopt de trein. Je zou dan één héél lang startcontact kunnen maken (bijna het hele rondje), en een doelcontact (daar stopt de trein). En dan.......??? De trein staat op het doelcontact, maar dit moet tevens het startcontact zijn voor een volgende rijweg...en in één rijweg een compleet rondje is niet mogelijk.
In hoofdstuk 8 van het handboek staat alles erg duidelijk omschreven.
Wellicht heb je misschien ergens gelezen dat het startcontact tevens het doelcontact kan zijn, maar dat is alleen mogelijk bij de zg. "Zugfahrten" (treinritten), waarbij meerdere (!) rijwegen aan elkaar gekoppeld zijn (hoofdstuk 9).

Het werken met plaatjes is uiteraard niet storend, in tegendeel het is gelijk veel duidelijker.
 

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #9 am: 12. Dezember 2007, 00:35:47 »
Hoi Willy,

Nog even dit. Je kunt beter teveel dan te weinig bezetmeldingen (of terugmeldingen) maken, alleen ik weet dat het ook qua hardware extra werk is en wat geld kost. Mijn advies, maak 3 terugmeldingen per rijweg (inmeld-, afrem-, en stopsectie). Dan werkt WDP toch het mooist, vooral als je meer ervaring met WDP krijgt en wellicht telkens meerdere mogelijkheden gaat ontdekken, die je wilt gaan benutten. Ik ben blij dat ik minimaal 3 terugmeldingen per rijweg heb gemaakt (sommige hebben er 7), want daar pluk ik nu de vruchten van.
Ik weet niet of je met C-rails rijdt, maar als je achteraf meerdere bezetmeldingen wilt aanmaken moet je deze rails toch weer even verwijderen om de massa doorverbindingen weer door te zagen. Met K-rails ligt het wat eenvoudiger.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #10 am: 12. Dezember 2007, 11:38:00 »
Nog even een vraag, ik werk eigenlijk met twee laptop's. Veel werk doe ik dus niet altijd op de laptop die aan het CS is aangesloten, zo heb ik dus ook WDP op deze twee laptop's staan, is er een mogelijkheid om de data van de ene laptop naar de andere over te zetten. De opties (als die er in zou mogen) ex- en inporteren kan ik niet vinden.

P.S. Ik heb tevens even mij Profil aangepast  ;D
« Letzte Änderung: 12. Dezember 2007, 11:41:19 von wdevaal »
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #11 am: 12. Dezember 2007, 11:48:18 »
Goedenmorgen Willy,

Ik moet even een foutje rechtzetten, wat ik heb geschreven in antwoord #5 (11 dec). Daar staat onderaan mijn verhaal dat het startcontact hetzelfde is dan de inmeldsectie. Dit is niet zo.

In jouw railplan, als voorbeeld blok 1, is het doelcontact tevens de stopsectie en is met rood, TM3, aangegeven. Dat klopt zo. De trein stopt dan in de stopsectie (rood) van blok 1.

Het startcontact van blok 2 is ook dit TM3 (rood), en niet TM4 (groen), mocht je dit uit mijn eerdere verhaal opmaken.

Om maar even iets verder te "borduren": Je vraagt je af, waarom dan 3 terugmeldingen in één rijweg?
(ik neem even aan dat elk blok hetzelfde is als zijnde een rijweg, dus blok 7=rijweg7, blok 8=rijweg8 etc....)

Als voorbeeld neem ik een trein die rijdt van rijweg (blok) 7 naar rijweg 8 en verder naar rijweg 9:

De trein komt op het inmeldcontact (TM19) en geeft deze rijweg aan als zijnde bezet.
Op TM20 (afremspoor) "kijkt" WDP of de volgende rijweg (blok) 8 vrij is.
Is blok 8 bezet dan zal hier de trein beginnen met afremmen, om vervolgens op TM21 (stopsectie) tot stilstand te komen.
Is daarentegen rijweg 8 vrij, dan zal WDP het afremmen negeren en zal op TM21 uiteraard niet gestopt worden, maar dit TM21 fungeert nu als het startcontact voor rijweg 8 en de trein komt in rijweg 8, op TM22 meld hij deze rijweg bezet, op TM23 wordt gekeken of rijweg 9 vrij is, enz.,enz.

Om het even duidelijk te maken: het berijden van een rijweg begint op het startcontact en eindigt op het doelcontact. De trein stopt altijd op het doelcontact. Maar om de trein door te laten rijden (zonder snelheidsvermindering of stoppen) naar de volgende rijweg, moeten er de zg. "Zugfahrten" worden gemaakt, maw. het aan elkaar koppelen van rijwegen achter elkaar (hoofdstuk 9 in het handboek).
Tevens moet er in elke rijweg een TM worden ingevoerd onder het tabblad "START/BREMS/ZIEL" en dan bij "Prüfe nächste Zugfahrt am Kontakt:". In dit voorbeeld is dit dus elke keer het TM van de afremsectie, dus in rijweg 7 TM20, in rijweg 8 TM23, in rijweg 9 TM26.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.


Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #12 am: 12. Dezember 2007, 12:06:49 »
Hallo Willy,

Ik weet niet of dit kan met de Demoversie.

Met de volledige versie kan dit uiteraard wel. WDP bestaat eigenlijk uit 2 versies, nl. de baanversie en de zg. bureauversie. De PC (laptop) met de baanversie moet daadwerkelijk met de baan zijn verbonden dmv.een interface, in jouw geval dus het CS, maar de bureauversie hoeft dat niet.
Ook hoeft in de PC met de bureauversie de WDP CD niet in de CD-rom speler aanwezig te zijn, terwijl dat wel moet bij de baanversie PC.
Het mooie van dit alles is, dat ik de bureauversie op bijna alle PC's heb staan hier thuis (niet op die van mijn vrouw, want dan.... ;)), en ook op mijn laptop. Je maakt in WDP een complete database aan van je treinbaan incl.locomotieven etc, een zg. projekt. Dit projekt "save" ik op de diverse PC's met de bureauversie. Mocht mijn baanversie PC crashen, dan haal ik zo het gehele projekt weer terug van de bureauversie PC op de baanversie PC. Kwestie van een paar minuten.
Wat dus ook mogelijk is (ik doe dit vaak), dat je bijv. met je laptop (met bureauversie) in de zomer in de tuin gaat zitten, met WDP gaat experimenteren, in de simulatiemode kijken of het werkt, en als alles naar wens is dit via het netwerkje, of via een USB-stick, weer installeert op je baanversie PC, en dan kun je 's avonds bijvoorbeeld rijden met hetgeen je 's middags in de tuin hebt ingevoerd. Dit werkt echt super!!
In WDP kun je echt zeer veel met data overdracht doen.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #13 am: 12. Dezember 2007, 12:50:49 »
Goedenmorgen Willy,

Ik moet even een foutje rechtzetten, wat ik heb geschreven in antwoord #5 (11 dec). Daar staat onderaan mijn verhaal dat het startcontact hetzelfde is dan de inmeldsectie. Dit is niet zo.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.


Dan was ik dus goed bezig, ok ik moet de stop sectie in het vervolg maar "doel sectie" gaan noemen. Ik begijp nu ook dat de blokken (zoals ik ze noem) eigenlijk een rijweg heet, die uit drie secties bestaat namelijk het start sectie, afrem sectie en doel sectie enz. dus kan achter de doel sectie meteen de start sectie van de volgende rijweg beginnen. Nog even een vraag er achteraan: uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op.
« Letzte Änderung: 12. Dezember 2007, 12:52:37 von wdevaal »
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

  • Gast
Re: WPD met Märklin Central Station
« Antwort #14 am: 12. Dezember 2007, 13:38:19 »
Hallo Willy,

Je schreef:

"uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op."

In de regel is doorgaans, de minimale afstand van een rail met bezetmelder 35 a 40 cm.

Dus voor Start 35 a 40cm, voor afremtrajekt 35 a 40 cm en stop (doel) 35 a 40 cm. Dat zijn de minimale afstanden die de meeste WDP gebruikers gebruiken.

Een ander mogelijke optie is:
Start 40 cm, rij-trajekt 2 mtr, afremtrajekt 60 cm, stop (doel) 40 cm.

Dus even resumerend:
40 cm (Start) - 40 cm (Afrem) - 40 cm (stop/Doel) Dat is een blok als voorbeeld.
40 cm (Start) - 200 cm (parade stuk) - 60 cm (afrem) - 40 cm (stop/doel) Dat is ook een blok als voorbeeld.

Je kunt zelf een beetje mee spelen door uit te vogelen hoe je het wilt hebben. Hiermee kun je met Bureau versie het uitstekend "beproeven".
Wat Gerard ook aangeeft, wees niet te zuinig met bezetmelders, deze bezetmelders bepalen uiteindelijk op latere tijdstip, dat je daar veel plezier van zult hebben. Ik weet dat die kant en klare dingen voor een grof geld moet betaald worden, maar zelfbouw (en dat kun je.)kun je de kosten effectiever benutten.

Succes.