Autor Thema: Virtuele RMK  (Gelesen 1956 mal)

Eenerspoor

  • Gast
Virtuele RMK
« am: 18. Januar 2017, 18:45:11 »
Beste mensen,

In dit bericht en ook in dit bericht wordt geschreven over virtuele RMK en virtuele lengte in iZNF.

Mijn vragen zijn nu: hoe maak ik een virtuele RMK en hoe geef ik virtuele raillengte (die dus geen deel is van een RMK) op in een iZNF? Ik kan dat niet vinden in de handleiding van WDP 2015

Mvg,
Henk

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Virtuele RMK
« Antwort #1 am: 19. Januar 2017, 15:40:40 »
Henk

Volgens mij is elk RMK nummer welke geen echte fysieke melder eraan heeft hangen een virtuele.

Ikzelf nummer 1001+ als virtuele melder dan is het duidelijk.

Intekenen in Gleisbild, nummer en lengte geven gaat net als een echte melder.

Ronald


Eenerspoor

  • Gast
Re: Virtuele RMK
« Antwort #2 am: 20. Januar 2017, 18:18:16 »
Bedankt Ronald, dit kan ik zo wel in het Gleisbild verwerken.
Maar hoe weet WDP dan of er wel of geen trein in zo'n virtuele RMK staat?

Mvg,
Henk

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Virtuele RMK
« Antwort #3 am: 20. Januar 2017, 18:29:57 »
Hoi Henk,
ook al is het virtueel WDP ziet het toch als bezet/vrij

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Virtuele RMK
« Antwort #4 am: 20. Januar 2017, 18:38:02 »
Henk

Ik gebruik zelf geen virtuele melders anders dan in sommige wisselstraten (dus in midden van rijweg), maar ik gebruik ze niet als stopplaats.

Verder dus weinig ervaring mee, wellicht kunnen anderen helpen.

Ronald

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Virtuele RMK
« Antwort #5 am: 20. Januar 2017, 18:50:38 »
Henk,
ik had niet begrepen dat je de virt. rmk ook wilde gebruiken om te kunnen stoppen.
In een IZNF kan dat ook niet.
Wat je wel kunt doen is de IZNF meegeven stop am kontakt. dan kun je de virt. rmk wel gebruiken, maar dan moet je nog wel eerst een paar trucs uithalen en met profielen werken. Maar dan ben je de IZNF kwijt voor de eventueel andere locomotieven.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Virtuele RMK
« Antwort #6 am: 21. Januar 2017, 08:11:35 »
Beste,

Ik heb het zo uitgewerkt:
1. Het echte spoor bestaat uit twee rmk's van bvb 40 cm lang. RMK1 en RMK 2
2. Daarna zet je op het spoorplan een virtuele rmk. RMK 1001.
3. Het sein op het einde van het spoor is een virtueel sein met MA 1001
4. RMK 1001 wordt bezet gemeld als het sein 1001 rood is en onbezet als het sein 1001 groen is.(doe je in de MA definitie in de spoorplan-editor)
5. Het ZNF 1001 (geen IZNF) bevat rmk 1, 2 en 1001 met lengtes 40, 40 en 0
6. De FS loopt nu van een reëel rmk 0 (start) naar het sein 1001 en bevat de rmk 0, 1, 2 en 1001. 1001 is het doel rmk.
7. Aan de FS wordt een profiel met LokID0 gekoppeld met daarin de rmk 0, 1, 2 en 1001
8. Bij het aanspreken van rmk 1 verlaag je de snelheid van bvb 70 naar 30.
9. Bij het aanspreken van rmk 2 verlaag je de snelheid naar 15.
10. Daarna bij het aanspreken van rmk 2 en na bvb 20cm rijden laat je virtueel sein 1001 naar rood schakelen (het was groen gezet bij het starten van de FS, dat moet je wel doen bij het definiëren van de FS)
11. In het profiel kan je nu zetten dat bij rmk 1001 bezet de lok moet gestopt worden (is in principe standaard zo omdat rmk 1001 doelcontact is.)
11. Door het rood zetten van het sein 1001 wordt rmk 1001 bezet en wordt dus het eindrmk van de FS bezet waardoor de FS beëindigd wordt. De lok stopt dan ongeveer 20 cm voor het einde van rmk2.

Bij het wegrijden doe je het zelfde:
1. rmk 1001 zal nu start contact zijn. en rmk 3, 4 en 5 onderdeel van de FS
2. Bij het opzetten van de FS moet je erop letten dat sein 1001 rood is zodat rmk1001 bezet blijft anders zal je trein niet vertrekken omdat het start rmk dan niet bezet is. (zou je eventueel kunnen oplossen met F/B)
3. Bij de FS hoort weer een profiel LokID0 waar je bij het bereiken van de rmk 4 bvb het virtuele sein 1001 op groen zet waardoor rmk 1001 onbezet wordt.

Aangezien het sein 1001 virtueel is en dus niet op de baan staat zie je niets van de verkeerde seinsetting op de baan.
Als je dit niet wil kan je sein vervangen door een tweede virtueel MA 1002 (start/stop)en dat gebruiken om rmk 1001 aan te sturen. Het virtuele sein 1001 speelt dan alleen een rol op je scherm.

Ik hoop dat dit duidelijk is

met de beste groeten

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Virtuele RMK
« Antwort #7 am: 21. Januar 2017, 09:22:33 »
Goedemorgen Luc,
Dat is een mooie oplossing. Daar ik geen sein had ingetekend heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan maar dan met een richt. pijl, die de virt. rmk bezet of vrij geeft al naar gelang de stand die in het profiel wordt meegegeven.
En in mijn geval dan niet met cm maar met seconden. hier is rmk 801 virtueel.
Dit soort trucs gebruik ik eigenlijk alleen maar voor bv. aan en afkoppelen en bij goed lopende loks werkt dat in de praktijk ook uitstekend.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Virtuele RMK
« Antwort #8 am: 21. Januar 2017, 12:48:38 »
Luc, Kees

Ik snap hoe maar waarom?

Zoals ik het lees kan dit ook zonder virtuele melders of zie ik iets over het hoofd.

Ronald

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Virtuele RMK
« Antwort #9 am: 21. Januar 2017, 16:51:51 »
Ronald,

de vraag is toch hoe gebruik ik virtuele rmks? Mijn antwoord is dan hoe ik dat doe.

Natuurlijk kun je een FS maken zonder virtueme rmks, maar soms wil je iets anders doen dan een gewone treinrit.
Bij mij pas ik dat toe als ik twee treinen in één ZNF wil plaatsen waar ik geen rmks heb geïnstalleerd voor twee ZNFs.

Groetjes

Luc

Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Virtuele RMK
« Antwort #10 am: 21. Januar 2017, 18:44:20 »
Luc

Helemaal waar, mijn vraag kwam voort uit die van Henk en jou uitwerking.

Antwoord helder, bedankt

Ronald