Autor Thema: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV  (Gelesen 3196 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« am: 01. März 2023, 17:54:26 »
Hallo,

Ik stuit op volgend probleem dat ik maar niet kan begrijpen en dus ook niet kan oplossen:
Ik heb een IVV met drie TMKs XXXYYYZZZ. Naar dat IVV loopt een Koppelrijweg met "stop bij stilstaande trein"
Het IVV is genoemd naar ZZZ en XXX en YYY zijn toegevoegd en liggen op de rijweg naar ZZZ voor ZZZ.
In de Rijweg editor zijn XXX, YYY en ZZZ ingegeven als F/B in de stelvoorwaarden.

Wanneer de wagons op ZZZ staan en dus niet op XXX en YYY verloopt alles prima. De loc rijdt perfect tot aan de wagons en koppelt die.

Wanneer de wagons ook op YYY staan (bvb 1 wagon meer afgezet) dan loopt het fout. De rijweg wordt gestart maar de loc krijgt geen rijbevel. In de log staat:

17:10:48   M.Tijd: Za 08:40:30 - Start: 80 006 DR (81) - 751>694 koppel (399) - Profiel 1
17:10:49   80 006 DR Profiel 58 Regel 2: Snelheid bevel wordt geignoreerd door de active stop in IVNV.

Het profiel is standaard gegenereerd uit de Rijweg editor aangevuld met een omkeerinstructie aan het einde.

Wat zie ik hierbij over het hoofd?
Jullie hulp zou gewaardeerd worden.

PS: ik ben een tijdje niet op het forum geweest omdat ik volop aan het bouwen was en nu eerst een aantal dingen aan het programmeren ben in Windigipet.

Met de beste groeten uit Bellegem
Luc Diels




Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #1 am: 02. März 2023, 16:24:32 »
Beste Luc, zo te zien ben je in bezit van wdp 2021B.
Het aan en afkoppelen van wagons , locomotieven is in WDP 2021  fors verbeterd t.o.v. WDP 2018.
WDP2021 gaat nu uit van een locatie c.q  positie in cm van de trein in de INZF. zie bijlage  voor afkoppelen

Het gebruik van profielen voor een stop positie  in een koppel rijweg is dus niet meer nodig, alleen in heel bijzondere gevallen ( kadee shuffel ), functies  of ander gewenst rijgedrag.
Ga dus niet klooien met rijrichting veranderen in een profiel , dat gebeurd nu allemaal automatisch.  ;)

Belangrijk is dat WDP 2021 weet waar de voorkant en achterkant van de trein zich bevind en welke rijrichting.
De locatie van de trein in de INZF is handmatig te veranderen. Dus als er een mutatie is van de trein samenstelling loop dan de positie van de trein na in de INZF , daar staan het aantal vrije cm gemeld zowel aan de voorkant of achterkant.

In de rijweg zijn nog kleine aanpassingen mogelijk zoals het gebruik van een melder welke NIET behoort tot het domein van de INZF , denk aan een melder van een wissel .
Geef dan het aantal cm op van de lengte tot aan de 1e bezetmelder van de INZF , dus niet de lengte van tot aan de trein.   zie bijlage rijweg.

Maak voor verschillende situaties verschillende aankoppel rijwegen , in het geval als je een trein bestaande uit wagons en een locomotief , andere wagons wil op pikken. zie bijlage "Couple options" 

Bij een goed gekalibreerde lok is het 99.9% stoppen op de buffer of een man met een bierfles.



Mijn wagons hebben geen as detectie , dus de melders in de INZV zijn beschikbaar.
Heb je wel as detectie dan is het wel zaak om minimaal 1 melder vrij te hebben, zo dat bij binnenkomst WDP2021  de remweg kan bepalen tot stop.
Gaat dat niet maak dan gebruik van een additionele melder buiten de INZF b.v. van een wissel .
Om deze reden is een profiel niet nodig.

met vriendelijke groet,
Rupert 

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 02. März 2023, 16:34:15 von Wantstow Rd »
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #2 am: 03. März 2023, 19:00:13 »
Beste Rupert,

dank voor het antwoord, maar na nazicht van het profiel en weglaten ervan verandert er niets aan het probleem.
Zoal ik al schreef komt het probleem alleen voor als ook het contact YYY bezet is en dus niet alleen ZZZ, want dan verloopt alles prima, ook met het profiel.
Dus mijn vraag aan het forum: Herkennen jullie het probleem en zo ja, hoe kan ik het oplossen?

groetjes

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #3 am: 04. März 2023, 14:24:36 »
Luc mijn antwoord , nee ik ken het probleem niet.
Dus stuur je baan plan eens op , mits het compleet foutloos is,
foutloos is dat alles op nul staat, en er geen buitenbeschouwing zijn gedaan
dan zal ik er eens naar kijken.

Groet,
Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #4 am: 04. März 2023, 14:47:55 »
Nog aanvulling,
kijk eens naar de rijweg in je baanplan , welke bezetmelders moeten absoluut vrij zijn  en welke bezetmelders mogen vrij of bezet zijn.
In de Tab switch condition, zijn de melders 16,31,37 allemaal van de wissels. de rest is het vertrek en de aankomst
Ook heeft het zin om de Tour event na te lopen op de logica van de rijweg en de afwikkeling daarvan , dan een logboek bestand uitlezen.

groet,
Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #5 am: 04. März 2023, 16:33:51 »
Beste Rupert,

Ik kan je geen foutloos bestand opsturen omdat ik een vrij grote baan in uitvoering heb en er dus nog onafgewerkte stukken zijn die zorgen voor foutmeldingen, Hoe dan ook de rest van de afgewerkte delen rijden vlekkeloos ondanks die foutmeldingen, met uitzondering van het geschetste probleem.
Ik zal mijn vraag ook eens op het Duitstalige forum zetten dan kunnen de mensen die dit alles programeren er ook eens naar kijken.
Toch bedankt voor de interesse en bereidwilligheid om te helpen

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #6 am: 05. März 2023, 07:51:07 »
Hallo iedereen,

Voor diegenen die ook geinteresseerd zijn hierbij de datensicherung van mijn baan met de nog aanwezige foutmeldingen.
Het probleem treedt op in rijwegen #410 van TMK 913 naar 829 en #419 van TMK 913 naar 831.
Als alleen 829 of 831 bezet zijn door wagons loopt alles prima, maar als de wagons ook op TMK 842 of TMK 840 staan dan krijgt de lok geen rijbevel meer en komt de melding in het logboek zoals gegeven in mijn eerste bericht.

bedankt aan wie toch een kijkje wil nemen

mvrgr

Luc Diels

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #7 am: 07. März 2023, 07:27:32 »
Hallo beste collega's

Is er iemand met een idee wat ik fout doe in deze koppelingsrijwegen?

Mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #8 am: 08. März 2023, 13:55:09 »
Hoi Luc,

Ik heb er naar gekeken en bij mij lijkt het te rijden of ik heb je niet goed begrepen.

Even wat ik heb gedaan (altijd lastig in andermans project)

loc #94 in RMK 913 gezet en dan met simulatie die met rijweg #410 naar 829 rijden terwijl RMK 840 ook bezet aangegeven.

Dat rijdt prima en sluit aan op de geparkeerde wagens op RMK 840 zonder foutmelding.

Bedoel je dit of iets anders?

Groet,

Ronald

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Toerijden van een lok naar een trein in een IVV
« Antwort #9 am: 08. März 2023, 17:54:14 »
Dag Ronald,

dat is inderdaad wat ik bedoel. Met beide RMKs 829 en 840 als bezet aangeven dus.
In de simulatie schijnt het te werken maar in werkelijkheid blijft de loc staan op RMK 913 en krijg ik in de log een melding dat snelheidssigaal geignoreerd wordt wegens actieve stop in IVNV.
Op het Duise forum krijg ik voorlopig ook geen oplossing aangereikt.
Zou het een bug kunnen zijn?
Het fenomen komt trouwens ook in andere koppelingsrijwegen voor.
Blijven zoeken dus. :-\

Toch alvast bedankt voor de reactie

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR