Win-Digipet Nederlandstalig forum > Win-Digipet Nederlandstalig forum

Toerijden van een lok naar een trein in een IVV

(1/2) > >>

luc diels:
Hallo,

Ik stuit op volgend probleem dat ik maar niet kan begrijpen en dus ook niet kan oplossen:
Ik heb een IVV met drie TMKs XXXYYYZZZ. Naar dat IVV loopt een Koppelrijweg met "stop bij stilstaande trein"
Het IVV is genoemd naar ZZZ en XXX en YYY zijn toegevoegd en liggen op de rijweg naar ZZZ voor ZZZ.
In de Rijweg editor zijn XXX, YYY en ZZZ ingegeven als F/B in de stelvoorwaarden.

Wanneer de wagons op ZZZ staan en dus niet op XXX en YYY verloopt alles prima. De loc rijdt perfect tot aan de wagons en koppelt die.

Wanneer de wagons ook op YYY staan (bvb 1 wagon meer afgezet) dan loopt het fout. De rijweg wordt gestart maar de loc krijgt geen rijbevel. In de log staat:

17:10:48   M.Tijd: Za 08:40:30 - Start: 80 006 DR (81) - 751>694 koppel (399) - Profiel 1
17:10:49   80 006 DR Profiel 58 Regel 2: Snelheid bevel wordt geignoreerd door de active stop in IVNV.

Het profiel is standaard gegenereerd uit de Rijweg editor aangevuld met een omkeerinstructie aan het einde.

Wat zie ik hierbij over het hoofd?
Jullie hulp zou gewaardeerd worden.

PS: ik ben een tijdje niet op het forum geweest omdat ik volop aan het bouwen was en nu eerst een aantal dingen aan het programmeren ben in Windigipet.

Met de beste groeten uit Bellegem
Luc Diels




Rupert van Swol:
Beste Luc, zo te zien ben je in bezit van wdp 2021B.
Het aan en afkoppelen van wagons , locomotieven is in WDP 2021  fors verbeterd t.o.v. WDP 2018.
WDP2021 gaat nu uit van een locatie c.q  positie in cm van de trein in de INZF. zie bijlage  voor afkoppelen

Het gebruik van profielen voor een stop positie  in een koppel rijweg is dus niet meer nodig, alleen in heel bijzondere gevallen ( kadee shuffel ), functies  of ander gewenst rijgedrag.
Ga dus niet klooien met rijrichting veranderen in een profiel , dat gebeurd nu allemaal automatisch.  ;)

Belangrijk is dat WDP 2021 weet waar de voorkant en achterkant van de trein zich bevind en welke rijrichting.
De locatie van de trein in de INZF is handmatig te veranderen. Dus als er een mutatie is van de trein samenstelling loop dan de positie van de trein na in de INZF , daar staan het aantal vrije cm gemeld zowel aan de voorkant of achterkant.

In de rijweg zijn nog kleine aanpassingen mogelijk zoals het gebruik van een melder welke NIET behoort tot het domein van de INZF , denk aan een melder van een wissel .
Geef dan het aantal cm op van de lengte tot aan de 1e bezetmelder van de INZF , dus niet de lengte van tot aan de trein.   zie bijlage rijweg.

Maak voor verschillende situaties verschillende aankoppel rijwegen , in het geval als je een trein bestaande uit wagons en een locomotief , andere wagons wil op pikken. zie bijlage "Couple options" 

Bij een goed gekalibreerde lok is het 99.9% stoppen op de buffer of een man met een bierfles.



Mijn wagons hebben geen as detectie , dus de melders in de INZV zijn beschikbaar.
Heb je wel as detectie dan is het wel zaak om minimaal 1 melder vrij te hebben, zo dat bij binnenkomst WDP2021  de remweg kan bepalen tot stop.
Gaat dat niet maak dan gebruik van een additionele melder buiten de INZF b.v. van een wissel .
Om deze reden is een profiel niet nodig.

met vriendelijke groet,
Rupert 

luc diels:
Beste Rupert,

dank voor het antwoord, maar na nazicht van het profiel en weglaten ervan verandert er niets aan het probleem.
Zoal ik al schreef komt het probleem alleen voor als ook het contact YYY bezet is en dus niet alleen ZZZ, want dan verloopt alles prima, ook met het profiel.
Dus mijn vraag aan het forum: Herkennen jullie het probleem en zo ja, hoe kan ik het oplossen?

groetjes

Luc

Rupert van Swol:
Luc mijn antwoord , nee ik ken het probleem niet.
Dus stuur je baan plan eens op , mits het compleet foutloos is,
foutloos is dat alles op nul staat, en er geen buitenbeschouwing zijn gedaan
dan zal ik er eens naar kijken.

Groet,
Rupert

Rupert van Swol:
Nog aanvulling,
kijk eens naar de rijweg in je baanplan , welke bezetmelders moeten absoluut vrij zijn  en welke bezetmelders mogen vrij of bezet zijn.
In de Tab switch condition, zijn de melders 16,31,37 allemaal van de wissels. de rest is het vertrek en de aankomst
Ook heeft het zin om de Tour event na te lopen op de logica van de rijweg en de afwikkeling daarvan , dan een logboek bestand uitlezen.

groet,
Rupert

Navigation

[0] Themen-Index

[#] Nächste Seite

Zur normalen Ansicht wechseln