Autor Thema: "beginners"...vraagje  (Gelesen 2812 mal)

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
"beginners"...vraagje
« am: 05. Januar 2009, 14:39:26 »
hoi wdp'ers
Eerst en vooral mijn beste wensen aan iedereen hier... en dat jullie nog veel mogen sporen ;)
Dan nu mijn beginnersvraagje... momenteel is mijn baan opgedeeld in blokken(met elk 3 secties waarvan de middenste sectie meestal redelijk lang is) met bezetmelding via stroomdetectie. 
Nu heb ik gezien in de handleiding van windigipet dat ik best meerdere meldcontacten nodig heb per blok (start, afrem per loc, etc...)
Kan ik nu nog extra reed-contacten bijmaken in de bestaande middenste meldsectie en deze combineren met de bestaande bezetmelders?
Zo ja, mag de bestaande bezetmelding van de middenste sectie(via stroomdetectie) blijven bestaan of zou dit conflicten geven?
Hopelijk begrijpen jullie me een beetje want het is niet makkelijk om dit duidelijk voor te leggen :-\
Alleszins bedankt!
Groeten
Peter

Online Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #1 am: 05. Januar 2009, 16:32:59 »
Hallo Peter,

Allereerst van harte welkom op het forum en uiteraard de aller beste wensne voor 2009.

Als jij gebruik maakt van read contacten en je hebt er 3 per blok dan hoef je niets te veranderen denk ik.
Als elk blok bij jou ook een stop sectie heeft dan betekent dat voor WDP dat je het volgende hebt:

Een stop sectie voor het ene blok is de start sectie voor het volgende blok en daarna volgen er dan 2 rij secties bij jou.

Ik heb een PDF bij gevoegd dan maakt het misschien wat duidelijker.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #2 am: 06. Januar 2009, 09:16:33 »
Beste Bob,
Bedankt voor je reactie, het lijkt mij al héél wat duidelijker dankzij je pdf.
Alleen begrijp ik niet goed waarom je twee rij-contacten zou gebruiken, is dit gewoon om het treinverloop beter te kunnen volgen of is hier een andere reden voor?
En kan je met één remcontact je trein mooi laten remmen?
Bedankt!
Groeten
Peter

Online Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #3 am: 06. Januar 2009, 16:18:57 »
Peter,

Je hebt bij WDP altijd de bovenste sytuatie (op de PDF) minimaal nodig start - rij en stop sectie.
Mooier is start - rij - rem - stop sectie.
Je kunt tussen een start en stop net zoveel rijweg contacten maken als je wilt, dat maakt het natuurlijk wel duur aan aantal terugmelders. Normaal gesproken gebruik je dus 2 of 3 contacten per "blok" maar in bijvoorbeeld een station kan je er meer plaatsen zodat je de trein mooier kunt laten stoppen of een lange trein verder op het perron laat stoppen dan een korte trein
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #4 am: 06. Januar 2009, 17:13:21 »
Waarschijnlijk een domme vraag, maar de contacten waar je van praat kunnen toch allemaal door bezetmelders (via stroomdetectie) uitgevoerd worden hoop ik?
Groeten
Peter

Online Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #5 am: 06. Januar 2009, 17:28:51 »
Peter,

Ja, dat kan.

Vul eens je persoonlijke gegevens in dan kan ik zien wat je rijd en welke RMKs je gebruikt.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #6 am: 06. Januar 2009, 17:41:49 »
Hallo Peter,

waarom stroomdetectie en onbetrouwbare reedrelais gebruiken, ipv massadetectie, dit is de goedkoopste en betrouwbaarste optie met Marklin C rail.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Online Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #7 am: 06. Januar 2009, 17:49:24 »
Walter,

Waarom ga je er van uit dat Peter Marklin C rail heeft?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #8 am: 06. Januar 2009, 18:34:31 »
Hallo Bob,

klik is iemand zijn profiel aan, en lees de geplaatste berichten terug, ik had overigens het idee dat ik al wist dat Peter met Marklin reed,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #9 am: 07. Januar 2009, 10:35:33 »
Beste Walter en Bob,
Ik werk inderdaad vooral met C-rails van Marklin.
Ik heb mijn baan overgenomen van mijn vader en ze is reeds verdeeld in verschillende blokken en secties door middel van isolatie van de middengeleider.
Omdat alle sporen al mooi ingeballasteerd  zijn is het bijna onmogelijk om alle verbindingen tussen de twee spoorstaven onderaan door te knippen voor gebruik te maken van massadetectie. (of zie ik iets over het hoofd?)
Daarom maak ik gebruik van stroomdetectie, ook al is dit inderdaad een heel pak duurder :(
De reed-contacten ga ik ook maar achterwege laten, ik dacht deze te gebruiken om hier en daar extra contacten te maken maar heb maar besloten het ineens goed te doen en de sporen hier en daar waar nodig op te breken om de middengeleider te isoleren.
Alleszins bedankt voor de opmerking, ik sta steeds open voor verdere ideëen.
Groeten
Peter

Offline pjotr

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Leuven Ort bei GoogleMaps suchen
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #10 am: 07. Januar 2009, 15:50:43 »
Beste Bob, (of iedereen die me kan en wil helpen :) )
Zit nog wat in de knoop met mijn secties op de perronsporen...
De bedoeling is dat nr.19 de startsectie van een rijweg wordt, vervolgens nr.1 de rijsectie, nr.2 de remsectie en tenslotte nr.3 de stopsectie.  Maar zoals je waarschijnlijk wel in bijgevoegd schetsje kan zien is mijn perronspoor hier veel te kort voor waardoor ik maar 2 railstukken voor de remsectie overhoud. (railstukken zijn ca.19cm)
Is het daarom mogelijk om gewoon nrs.1 & 2 samen te voegen en hier mijn remsectie van te maken zodat ik vier railstukken heb?  Ik heb dan wel geen rijsectie meer voor die rijweg, is dit een probleem?
Groeten
Peter

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Online Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: "beginners"...vraagje
« Antwort #11 am: 07. Januar 2009, 20:55:55 »
Peter,

in jouw voorbeeld ga ik er even vanuit dat de treinen van links naar rechts rijden.
Om een goed andwoord te kunnnen geven moet ik meer weten wat er links van 3 is en waar seinen staan.

In ieder geval is dan 1 en 4 zijn stop secties en zijn dan natuurlijk de start voor de volgende rijweg naar rechts.

Heb je overigens hoofdstuk 6.1 en 8 van het handboek al eens goed bestudeerd ;) want daar staan veel van je vragen als antwoord in.

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |