Autor Thema: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF  (Gelesen 2184 mal)

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« am: 15. Februar 2017, 17:28:55 »
Beste allemaal,

Als "herintreder" reeds enige tijd bezig mij WDP aan te leren met een eenvoudige testbaan (ovaal met 1 passeer- en 1 uitwijkspoor) en de demo-versie van WDP 2015.
Er rijden 2 loks: een Brawa VT62 (D&H decoder) en een Fleischmann T10 (Zimo decoder).

Ik ben nu een poosje bezig uit te vinden waarom de T10 steeds 15 cm eerder op een (willekeurig zelfde iZNF) tot stilstand komt dan de T10. De rijregelaar van de T10 begint consequent eerder met de snelheid terug te regelen dan die van de VT62. De loks zijn ingemeten en de iZNF's zijn geconfigureerd met de juiste (denk ik) informatie. Er hangen geen profielen aan de gebruikte rijwegen. Wat opvalt is dat bij wijziging van de stopplaats in de rijweg; bijvoorbeeld van stoppen bij begin van het perron naar stoppen bij het sein; de stopplaats minder centimeters wijzigt dan volgens de gegevens in het iZNF zou moeten. Voorbeeld: de afstand van het perronbegin naar het uitrijdsein is 60 cm; de loks stoppen echter maar 20 cm verder.

Ik kom er met een heleboel uitproberen niet uit en vraag mij af of iemand van jullie hier wat licht over kan laten schijnen.
Heel erg bedankt alvast.

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #1 am: 15. Februar 2017, 23:08:49 »
Hallo Jaap,
het klinkt alsof je bij het inmeten van beide locs de remvertraging in de decoder niet op het minimum( 0) had staan.
Even uit mn hoofd cv 4

Groet Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #2 am: 15. Februar 2017, 23:10:52 »
ik experimenteer ook met de IZNF. Bijvoorbeeld met een VT98 railbus. Deze schiet incidenteel een aantal centimeters door. Ik heb geen idee waarom!
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #3 am: 16. Februar 2017, 11:31:35 »
Rob, heb je toevallig een antivirus programma draaien, zo ja dit vertraagd nl. de terugmeldingen
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #4 am: 16. Februar 2017, 16:30:27 »
Kees, bedankt voor de tip; hier ga ik naar kijken en zal berichten over het resultaat!

Groeten, Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #5 am: 16. Februar 2017, 21:58:21 »
ik gebruik een wat oudere laptop met VISTA. Ik zal eens op de achtergrond kijken wat er allemaal draait.
Dank voor de tip!
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #6 am: 17. Februar 2017, 08:31:48 »
Voor beide heren,
ook dit zijn zaken die, samen met een goed ingestelde decoder en op de juiste wijze inmeten belangrijk zijn voor het op de juiste plek stoppen.
Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Jaap Vonk

  • Mitglied
  • Beiträge: 29
  • nl
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #7 am: 17. Februar 2017, 18:51:34 »
Beste Kees en andere geïnteresseerden;

Vandaag beide locs opnieuw ingemeten; en deze keer met zekerstelling dat aan de vereiste voorwaarden werd voldaan: versnelling- en vertraging CV's op de laagst mogelijke waarden en schone baan en wielen.
Resultaat: beide locs stoppen nu op de in de rijweg ingestelde plaats van het baanvak!
Ik had bij de eerdere meting de CV's van de T10 niet terug geregeld. Tijdens deze meting kon ik het effect zien: de nieuwe meting toonde systematisch lagere snelheden per rijstap, waardoor de curve nu een scherpere knik kreeg.

Al met al een les dat er precies met WDP moet worden omgegaan om de gewenste (precieze) resultaten te bereiken.
De volgende stap is dat ik de rijeigenschap CV's van de decoders stap voor stap naar meer voorbeeld getrouwe waarden ga afregelen en daarbij de stopplaatsen constant ga controleren.

Kees, heel erg bedankt voor je tip, die voor mij heel leerzaam is geweest!

Met vriendelijke groeten,

Jaap
  • Win-Digipet-Version:
    2018.2c premium edition
  • Anlagenkonfiguration:
    HO-DCC  Digikeijs 4018, 4024, 4088, 5088, 5000  DS2010
  • Rechnerkonfiguration:
    i3 - 1,7 GHz Win10

Offline Rob Hendriks

  • Mitglied
  • Beiträge: 46
  • Ort: Heikendorf Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: 2 Loks stoppen niet op dezelfde plaats in een iZNF
« Antwort #8 am: 22. Februar 2017, 17:54:01 »
ik heb alle goede raad gevolgd en eea gecontroleerd, maar zo af en toe schiet een loc door.....
ik monitor de processorbelasting: die blijft < 40%. ook het werkgeheugen is slechts 60% bezet.

in windigipet heb ik  bij system setting wel 50 ms als controlecyclus voor fahrstrassen ingesteld (vrij snel) en in de ZFA gebruik ik 100 of 200 ms

iemand nog tips?
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA