Autor Thema: alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor  (Gelesen 7500 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« am: 29. Juli 2013, 21:23:23 »
Goede avond allemaal,

ik heb 36 wissels en kruiswissels van Märklin C-spoor. Van die 36 zijn er op 4 maanden 6 die heel onbetrouwbaar schakelen of zelfs niet meer. Zodanig dat ik de aandrijvingen heb moeten wisselen. Gelukkig geeft Märklin 2 jaar garantie zodat ik ze kon inruilen. Maar aangezien ik dat bij mijn definitieve baan met een schaduwstation niet wil meemaken ben ik op zoek naar een andere wisselaandrijving voor C-spoor die betrouwbaarder zijn. Kan iemand mij hierover tips geven?

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

jlt

  • Gast
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #1 am: 30. Juli 2013, 10:58:47 »
Beste Luc,

Ik heb om eerlijk te zijn geen ervaring met de C wissels van Marklin.
Maar, om je toch in de richting te denken.
Is een servomotor dan geen optie?.

Ook bij mijn magneet spoel weigert dit ook weleens.
Op kritische wissels gebruik ik momenteel servomotoren.
Bevalt mij uitstekend, en zeker in combinatie met wisselstand terugmelding.
(WDP herkent de wisselstand).

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Ralf Krapp

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1201
  • Ort: 63179 Obertshausen (Landkreis Offenbach) - Rhein-Main-Gebiet Ort bei GoogleMaps suchen de
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #2 am: 30. Juli 2013, 13:02:26 »
Beste Luc,
kijk alstublieft na de aansluitende link http://www.modellbau-gloeckner.de/17201/18301.html.
Het relais is bijna onverwoestbaar. Het prijs is vermoedelijk ca. 10€.
Met vriendelijke groeten,
Grüße aus Obertshausen (Hessen)
Ralf Krapp
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.0b
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur HO; K-Gleis; Tams MC; 4 Kabasoft-Booster; Viessman-Weichen- und Rückmeldedekoder; Lokdekoder MM und andere
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 7 Home Premium; Intel Core i3-530 Prozessor 1333 MHz

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #3 am: 30. Juli 2013, 14:29:23 »
Ralf,

bedankt voor de informatie, ik ga dit verder uitpluizen op hun website.

Jan en anderen,

enige suggesties voor merken van servomotoren, eventueel compatibel met C-wissels van Märklin? Ik ben een leek voor alles wat niet Märklin is :(

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #4 am: 30. Juli 2013, 16:10:16 »
Beste Luc,

Ook ik heb problemen met het schakelen van sommige C-wissels gehad.
Ik heb toen bij die wissels die dat probleem hadden, het microschakelaartje
er uit gehaald, en de 2 buitenste soldeerpunten (het schakelaartje heeft
3 bevestigings-punten), met een draadje verbonden. daarna had ik er geen
probleem meer mee, alleen hij "klapt" wat harder.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #5 am: 30. Juli 2013, 17:10:54 »
Hallo Henk,

bedankt voor het advies. Ik zal eens een aandrijving opofferen om dit uit te proberen. Als ik zeg opofferen bedoel ik dat ik geen held ben in solderen en zo, maar al doende leert men zeker? :)

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #6 am: 07. August 2013, 13:27:04 »
Goedemiddag,

sorry voor de misschien (te) late reactie.

Ik sluit me volledig aan bij Jan die de servo oplossing voorstelt.
Natuurlijk heb je dan ook servo decoders nodig om deze aan te sturen.
Ik weet niet welke hardware je gebruikt maar ik heb zeer goede ervaringen met Uhlenbrock.
Ook Digirail heeft een leuke set in de aanbieding.
Complete set inclusief 1x servodecoder, 4x mini servo en 4x 50cm verlengkabel


Als je gaat voor eigen samenstelling van servo's dan biedt Conrad artikelnr 233751

De oplossing die wij hebben gemaakt op de demo baan in de Meern
is een heel goed alternatief en werkt op alle soorten wissels.

Wat betreft jouw storingen met de spoelen is een bekend verschijnsel. Het kan meerdere oorzaken hebben.

Een veel voorkomend probleem wordt veroorzaakt doordat de wisselaandrijvingen spoelen zijn.
Spoelen hebben de eigenaardigheid om de stroom die er doorheen loopt in stand te willen houden.
Zo gauw het contact van de schakelaar geopend wordt kan dit niet meer en loopt de spanning over de contacten hoog op waardoor er een vonk over springt.

(het aanwezige magnetisch veld wordt afgebroken en dit levert de spanningspiek op)

Maar wij willen liefst geen vonken in de schakelaars daar de contacten hierdoor zullen in branden.

Plaatst je een VDR (Voltage Dependant Resistor) over de contacten van de schakelaar dan zal de VDR
bij een bepaalde hoogte van de spanning plotseling gaat geleiden (hij overbrugt als het ware de piekspanningen).

De schakelaartjes zouden nu langer mee moeten gaan.
Maar niet oneindig ..........


Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en/of overtuigen.

succes.
gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #7 am: 11. August 2013, 11:27:50 »
Hallo Jacques,

bedanlkt voor de info. Ik heb al één en ander over servo's opgezocht. Conrad maar ook ESU lijken mij goede mogelijkheden. Van zodra mijn dealer terug is uit vakantie ga ik zo'n ESU switch pilot servo en servomotor aanschaffen om het eens uit te testen.
Ik moet nog wel eens uitzoeken hoe ik de servomotor de wissel kan laten aandrijven, want op het internet vind je verschillende oplossingen afhankelijk van de gebruikte servomotor.

Iedereen nogmaals bedankt voor de input.

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #8 am: 23. August 2013, 22:21:40 »
Hallo even een update.

Ik heb twee alternatieven succesvol uitgeprobeerd:
1. Met Viessmann aandrijvingsmotor. Werkt goed, is eenvoudig te programmeren maar geeft wel meer lawaai dan Märklin aandrijvingen. Betrouwbaarheid zal moeten blijken op termijn.
2. Met Esu Switch Pilot Servo en een ESU servomotor. Werkt ook zeer goed maar is wel omslachtiger om te bouwen. Zeer leuk effect bij het schakelen van de wissel. En is goedkoper. Maakt toch ook wat lawaai. Betrouwbaarheid is ook hier alleen op lange termijn in te schatten.

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #9 am: 24. August 2013, 09:40:34 »
Hoi Luc

Mooi dat je alternatieve oplossingen hebt gevonden.

De keuze is natuurlijk aan jou.

Wat inbouwen van de servo's betreft, kun je daar iets meer over zeggen hoe je dat gedaan hebt?
Ik ben er benieuwd omdat ik / wij een inbouwoplossing hebben die eigenlijk niet zo omslachtig en heel flexibel is.
Wat betreft het geluid, dat kan aan het type servo liggen.
Je kunt wel realistische bewegingseffecten realiseren en de servo is voor vele zaken die moeten bewegen erg handig (en dus universeel inzetbaar).
Daarnaast ligt hij buiten het zichtveld hetgeen ik persoonlijk ook erg fraai vind.
(niet die lelijke onrealistische spoelbehuizingen op je baan)

De levensduur is minimaal zo lang als andere oplossingen maar meestal langer. En de aansturing is erg betrouwbaar.
Gaat er een servo defect dan hoef die slechts te vervangen en de kosten zijn dan altijd lager!!
En je bent niet afhankelijk van een passend type bij een bepaalde wissel.


gr. Jacques
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #10 am: 25. August 2013, 21:45:07 »
Hoi Jacques,

ombouwen naar servo heb ik eigenlijk zeer eenvoudig gedaan.
Ik heb onder de wisselaandrijving een gat van 15 mm geboord.
De servomotor heb ik op een 3 cm dikke "balk" gezet vlak onder het gat.
Dan heb ik een 0,5mm vederstaaldraad van de servo-arm recht naar boven door de wissel aandrijving gestoken en afgeknipt net onder de puko hoogte.
De servo heb ik dan met de ESU Switch Pilot Servo ingeregeld totdat de wissel mooi schakelde.

Het ging eigenlijk vlotter dan ik zelf had verwacht.

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #11 am: 27. August 2013, 16:49:37 »
Hallo Luc,

Bedankt voor het antwoord.

De oplossing voor het inbouwen die je gekozen hebt is op zich best in orde.
Maar als de wissel op een plek ligt die wat moeilijker bereikbaar is om een servo recht onder te plaatsen dan kun je ook de servo verder weg plaatsen.
Door de staaldraad door een tube te laten glijden en de tube vast te lijmen (pistool + warme lijm) kun je de afstand overbruggen. (het principe van een remkabel)
de tubes zijn te verkrijgen op:
http://www.drachenwerkstatt.de/adat/B1.php

ik gebruik staaldraad van 0,8 mm :
http://www.drachenwerkstatt.de/adat/FS08.php


succes met het kiezen van het alternatief.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #12 am: 27. August 2013, 17:29:48 »
Jacques,

0,8 mm was in de winkel niet beschikbaar, vandaar dat ik 0,5mm gebruikt heb. Dat is iets buigzamer en moet dus iets meer slag hebben om te schakelen.
Ik heb nu 0,8mm in bestelling.
Trouwens bedankt voor de links. Die leverancier is 50% goedkoper dan Conrad waar ik tot nu toe gezocht had.

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re:alternatieve wisselaandrijvingen voor Märklin C-spoor
« Antwort #13 am: 27. August 2013, 19:10:13 »
Hallo,

Die spullen zijn ook bij de modelbaan winkels in Nederland te koop zie deze link:

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2880&start=1150

en voor het toepassen zie op mijn web site:

http://bobvermeulen.com/automatisering/wissel-aandrijvingen

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |