Win-Digipet Nederlandstalig forum > Nederlandstalig Stamtafel

(Nog?) niet zo tevreden over WDP

(1/2) > >>

Eenerspoor:
Beste mensen,

Na een lange onderbreking ben ik weer met WDP bezig geweest, ik heb versie 2015 Premium Edition.
Voorheen gebruikte ik Koploper, maar in WDP kun je  het baanplan makkelijker en sneller maken, met alle wissels en bezetmelders. Zo had ik snel een testbaan in WDP met alle FS en was benieuwd hoe de treinen zouden rijden

Automatisch rijden met alleen FS in de ZFA liep niet zo lekker. De treinen stoppen altijd aan het eind van iedere FS.

Dus maakte ik een serie ZF en stelde daarmee een ZFA samen. Automatisch rijden verloopt dan beter, maar nog
niet naar wens. Als een trein moet stoppen, begint hij al lang voor het stoppunt af te remmen.

Alle ZNF heb ik omgebouwd naar iZNF en die zijn langer dan 2 meter. Dat is volgens de handleiding nodig om de treinen op tijd te laten stoppen. In alle FS staat "stoppen op haltepunt" aangevinkt en dat haltepunt ligt 10 cm voor het eind van het RMK.

Alle treinen rijden nu in alle iZNF te ver door. Daarom heb ik de haltepunten op 30 cm voor het eind van het RMK gezet. Dat geeft geen verandering in het stopgedrag.

Het gele vakje in de instellingen van het iZNF heb ik steeds zo ingesteld dat er minstens 2 mater overblijft als afremtrajekt. Dat geeft ook geen verandering in het stopgedrag.

Verder heb ik in de Fzg-DB voor alle loks de remvertraging op maximaal gezet. Dat geeft ook geen verbetering.

Bij automatisch rijden wordt altijd het programma van de ZFA afgewerkt, daarvan kun je volgens mij niet afwijken. Je kunt de treinen dus niet willekeurig laten rijden

Ter vergelijking heb ik de testbaan ook ingevoerd in Koploper. Wel meer werk, maar de rij-eigenschappen van de treinen zijn veel beter. Er wordt netjes opgetrokken en afgeremd en de treinen rijden willekeurige routes.

Dit alles maakt dat ik (nog) niet zo enthousiast ben over WDP. Ik heb er veel tijd in gestoken, met een tot nog toe tegenvallend resultaat.

Maar misschien doe ik sommige dingen niet goed. Dat zou ik dan graag van jullie horen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Henk

H.v.d.Oosterkamp:
Hallo Henk,

Dat is jammer dat het niet wil lukken om het precies naar jou zin in te richten. Automatisch rijden met rijwegen zonder de treinritten automatiek gaat ook niet. Ik denk dat je je stoppunten moet verleggen..... maar omdat ik (nog) niet werk met IZFN kan ik je daar niet mee helpen. Ik neem aan dat jou loc's ingemeten zijn? Dat is namelijk een voorwaarde om bij een IZFN op de juiste plaats te stoppen. Ik gebruik nog steeds de ZFN met profielen, dat werk voor mij dusdanig goed, dat ik dat voorlopig nog zo blijf doen. Ik denk dat het een kleinigheid is, er zal nog wel een WDPér reageren die wel met IZFN werkt.

Met groet, Henk

Bob Vermeulen:
Hallo Henk,

Ik denk dat je iets fundamenteels fout doe om dat je zegt dat alle treinen nu niet goed stoppen.
Een goed werkende baan begint bij het goed in regelen van de loks.
Ik denk dat we die informatie eerst moeten controleren en bevestigd moeten zien of die wel goed zijn.
Daar zijn wel documenten voor te vinden op het forum.
Zie bv deze link hier daar heeft Ronald een PDF gemaakt:

https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=68692.0

er zijn er meerder  maar de kern van dat alles is:

CV3 1-2
CV4  1 (2)
Cv5 deze zo instellen dat je de loksnelheid rijd die een lok max moet rijden op je baan bv 120km/uur

Daarna ga je de lok 15 punt in meten en doe je de stop test om de stop correctie in te stellen bij maximale snelheid.
Als dat is gedaan dan zou elke lok in principe goed moeten zijn om gebruikt te kunnen worden op een baan.

Kan je vertellen of bovenstaande in orde is bij jouw loks!

Als dat zo is dan kan je het beste even je project hier op het forum zetten zodat we er naar kunnen kijken.

mvrgr Bob

jlt:
Beste Henk, Eenerspoor,

Als ik je een bescheiden vraag mag stellen.
Heb je ooit de basis Workshop bij Bentink gevolgd?.

Ik hoor het graag van je.

Met vriendelijke groeten,

Jan

Ronald Meijer:
Beste Henk,

Ik ben ook oud Koploper gebruiker en ik garandeer je dat je in Windigipet het treinenverloop soepeler en gevarieerder kan laten verlopen, alleen dat vergt wel wat tijd en proberen.

Zo kun je bijvoorbeeld prima een ZFA met FS en continu rijdende treinen maken als je gebruik maakt van folgefahrten en kun je de treinen ook prima willekeurig lof via een dienstregeling laten rijden.

Al je issues lezende is het wellicht idee om een keertje in Culemborg langs te komen, ik denk dat je dan met heel wat antwoorden en inzichten naar huis gaat. De volgende is 8 december.

Het is maar een suggestie  ;)

Groet

Ronald

Navigation

[0] Themen-Index

[#] Nächste Seite

Zur normalen Ansicht wechseln